Formatering funkar inte...

Permalänk
Medlem

Formatering funkar inte...

Jag försöker formatera om datorn, men det vill sig inte. Jag har gjort det förr, och då funkade det, men den här gången går det inte.

Jag har en partitionerad disk; C på 10 gig och D på dryga 100 gig. Kör med XP Home som ligger på C, och använder D som lagringsdisk. Nu börjar XP krångla så mycket, så nu vill jag formatera om C och köra om XP på den igen.

Jag startar om datorn med skivan i, och allt fungerar fram till att den frågar om jag verkligen vill installera XP över den gamla versionen och samtidigt säger att det kan uppstå problem med två olika operativsystem.

Så vad gör jag nu? Jag minns inte att jag haft det här problemet förr då jag formaterat om C... Kan jag på något annat sätt "tömma" C helt, och sen installera ett nytt och fräscht XP?

Snälla hjälp mig, för det börjar bli panik. Kan bara använda datorn korta stunder, sen segar den ner sig och blir till slut helt hopplös efter någon timme.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Du skall välja att formatera på nytt - inte installera över den gamla.

Alltså, jag ska typ ta bort C-partitionen? Ligger D kvar då, orörd? Och kan jag sen "installera om" C igen och lägga in XP där? (Fan vilken jäkla kass datorkunskap man sitter inne med... *Suck!*)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mats08
Alltså, jag ska typ ta bort C-partitionen? Ligger D kvar då, orörd? Och kan jag sen "installera om" C igen och lägga in XP där? (Fan vilken jäkla kass datorkunskap man sitter inne med... *Suck!*)

Exakt så ja..

Ta bort C-partionen.. Skapa sen en ny på 10G igen.. Formatera & installera.. Din D drive kommer att vara helt orörd..

Rock on dudé..!

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosendahl
Exakt så ja..

Ta bort C-partionen.. Skapa sen en ny på 10G igen.. Formatera & installera.. Din D drive kommer att vara helt orörd..

Rock on dudé..!

Okej! Jamen då är det kanske inte så märkvärdigt det hela. Blev lite nervös att även D skulle påverkas. Ska testa igen. Tack för tipsen!

Permalänk
Avstängd

Re: Formatering funkar inte...

Citat:

[i]

Jag startar om datorn med skivan i, och allt fungerar fram till att den frågar om jag verkligen vill installera XP över den gamla versionen och samtidigt säger att det kan uppstå problem med två olika operativsystem.

[/B]

Varför ta bort c:???

Forts med inst så kommer du till formateringen

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V