[Win32]Toolbar med genomskinliga knappar?

Permalänk

[Win32]Toolbar med genomskinliga knappar?

Jag använder TOOLBARCLASSNAME-kontrollen från "common controls"-biblioteket. Lägger till knappar med standardbilderna (spara, öppna m.m.) samt knappar med mina egna bilder. Frågan är hur jag får "bakgrunderna" på mina knappar genomskinliga. Finns det någon hemlig färg jag ska använda som automatiskt blir genomskinlig (har googlat samt msdn:at rätt flitigt) eller kan jag på något sätt ange en mask?

Permalänk
Medlem

Om du använder en imagelist så kan du använda ImageList_AddMasked där du anger vilken färg som ska bli transparent.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Tack! Körde inte med ImageLists och hade missat det helt.

Permalänk
Glömsk

Nu är detta inte vad du frågat men jag tycker du bör göra dig själv en tjänst och bekanta dig med något GUI-bibliotek typ wxWidgets. Blir så mycket enklare att skapa fina GUI:n oavsett (nåja, nästan) plattform. Blir bra både under Windows och GTK.

Med statisk länkning under Windows blir din binär visserligen 900 kb - 1 MB större men det komprimerar bra, ett enkelt program bör landa på runt 300 kb efter UPX eller motsvarande. Tiden du sparar och den snygga koden bör vara värt det.

Edit: Då sköter wxWidgets sådant som alphatransparens i menyer om du vill ladda PNG:er som ikoner eller annat trevligt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.