Router m. 1gbit lan och stöd för 2 wan ips finns det?

Permalänk

Router m. 1gbit lan och stöd för 2 wan ips finns det?

Nu är det så att jag är ute efter en inte allt för dyr router som stödjer 1gbit lan samt stöd för wan ips. D.v.s jag vill kunna koppla in en nätverkskabel i wanporten sen tilldela mitt ena ip till min server sen dela det andra på de resterande datorerna i nätverket. Finns det någon router som uppfyller mina krav?

Annars går det bra med en router som klarar 1gbit i wan porten:)

Permalänk
Hedersmedlem

Dröm vidare.

Din bästa chans att få det för mindre än en månadslön är att bygga den själv av en (inte alltför) gammal pc och köpa en gbit-switch.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

:/ Något rekommenderat router program som är mycket enkelt att ställa in?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Dröm vidare.

Din bästa chans att få det för mindre än en månadslön är att bygga den själv av en (inte alltför) gammal pc och köpa en gbit-switch.

Permalänk
Medlem
Permalänk

alldeles för dyr:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
alldeles för dyr:S

OK: Den är nog bland dom billigare man kan få tag på med dina krav, så det blir nog till att bygga själv i så fall.

Permalänk
Medlem

Har du fasta eller dynamiskt tilldelade IP-adresser från din ISP?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta servern utanför routern?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

fast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har du fasta eller dynamiskt tilldelade IP-adresser från din ISP?

/H

Har så nu... men då måste all trafik gå igenom routerns wan port och det medför låg överföringshastighet...:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Varför inte bara sätta servern utanför routern?

Permalänk
Medlem

Men om du ändå har servern utanför routern kan du väl bara kasta i ett nätverkskort till i servern, så får den aggera router också?

Permalänk
Medlem

Visst finns det som du vill ha. Linksys har denna:http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&child...

Heter rvs4000 och har gigabit wan. Klarar NATA 800mbps!

Permalänk

Jo men det blir problem med 2 ipn i samma kabel och att tilldela servern ett speciellt ip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Men om du ändå har servern utanför routern kan du väl bara kasta i ett nätverkskort till i servern, så får den aggera router också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Jo men det blir problem med 2 ipn i samma kabel och att tilldela servern ett speciellt ip.

Hur menar du nu?

Server med 2st nätverkskort.
Det ena nätverkskortet kopplat mot internet.
Det andra nätverkortet kopplat till en swith.
Resterande datorer kopplade till swithen.

Eller menar du att du har två linor mot Internet?

I så fall slänger du i ett tredje nätverkskort i servern.

Permalänk

asså jag har 1 lina men 2 ip nummer. Ena ip nummret vill jag ska tilldelas endast servern medan det andra delas på de resterande datorerna i huset.

Permalänk
Medlem

Internet > switch > servern och router/dator med flera nic > switch > resterande burkar.

Eller går det att göra så DMZ zonen får ett eget ip?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
asså jag har 1 lina men 2 ip nummer. Ena ip nummret vill jag ska tilldelas endast servern medan det andra delas på de resterande datorerna i huset.

Inga problem, e router med DMZ på blir perfekt. du kan då styra åtkomsten till och från DMZ via brandväggen i routern.

Permalänk
Medlem

Det du vill ha är en server med tre nätverkskort, antag att eth0 och eth1 är de som du kopplar mot din ISP. eth2 är det som du kopplar till ditt nätverk. Låt både eth0 och eth1 hämta sin IP-adress från din ISP (eller ställ den manuellt om det är vad du ska göra). Låt eth2 få en intern IP-adress. I dina iptables ställer du sedan in att du ska köra NAT mellan eth1 och eth2 eller vad du nu vill ha för interface till det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs