Är ACER 22" AL2216Wsd nått att ha?

Permalänk
Medlem

Är ACER 22" AL2216Wsd nått att ha?

"22" TFT Wide skärm med en upplösning på 1680x1050 pixlar. Skärmen har en responstid på 5 ms och en betraktningsvinkel på 160/170 grader vertikalt och horisontellt. Ljusstyrkan är på 300 cd/m2 och kontrast på 700:1. Skärmen ansluts via DVI eller VGA."
Pris 3700kr

Sitter just nu på en 19" CRT men är blev lite sugen på en ny skärm när jag såg denna skärm i annonsbladet i måndags.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/43952?opendocum...

Finns några länkar till mera info överst på denna sida:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Har inte hunniot läsa det så noga än då jag är på jobbet.

På min bärbara kör jag med samma upplösning och tycker det funkar fint.
Ska åka å kolla på skärmen när tillfälle ges (jobbar natt denna vecka så tidigast till helgen) så man får se om man tycker den är för stor eller om den är lagom. Finns ju skärmar med samma upplösning men mindre tum. Dock kan det vara skönt att kunna hålla på med mkt samtidigt och ändå kunna se när man halvligger i stolen =D

Läst lite in nån tråd om nån annan skärm om att TN inte var det bästa och denna har tyvärr inte 16.7mijoner färger och har en skärm inte det är den inte så bra på att visa film vad jag förstog.
Spelar inget utan är mest i windows å grejar typ surfar, lyssnar på musik, kikar på lite musikvideos mm.

Hur vanligt är det med skärmar som inte har 16.7milj färger och som bygger på TN. Nått man kan leva med el bör jag kikla på nån annan skärm. är inte villig att lägga mera på en skärm då precis köpt en projj och ska uppgradera resten av hembion.

Om man köper en skärm och upptäcker trasiga pixlar kan man då bara lämna tillbaka den å säga att man ångrade sig? måste ju vara öppet köp? för man kan ju inte byta den då det är en viss tolerans på fel från tillverkarnas sida.
Kommer givetvis kolla upp det men tänkte om nån vet på rak arm.
Ett alternativ är ju att få se skärmen men vill ha inkopplad men trasiga pixlar syns väl inte alltid?

Någon som vet om den är nått å ha? Även om det kanske är billligt för en så stor skärm så är det ju endel pengar det handlar om.
Om denna inte duger ge tips på andra skärmar samt även vilka grundkvav man ska ha när det gäller panel mm.

/Magnus

Permalänk

hupp, ser man på! De har fått in versionen med dvi. De där lär nog gå rätt fort, men onoff har väl kankse rejäla lager.

Tror den är lika bra som samsungs 22" 225bw(?) och nästan en tusing billigare senast jag kollade. Hade de haft den där inne för en vecka sen hade jag köpt den. Nu har jag beställt en dell 2407 istället

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem

jag har en sånn och är ricktigt nöjd med den, satt med en 19" crt innan så det blir lite skilnad , om man ska ge den betyg mellan 1-5 så får den en 4a , hadde den hafft höj o sänkbar fot så hadde den fått en 5a + att priset är ju ricktigt bra på den.
jag även spelat endel på den och det funkar s*it bra ..
har även köpt acer 19" wide till tjejen och den funkar bra den oxå

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på den.
Verkar ha 16.7 milj färget trots allt på nått sätt. på prisjakt står det:
"6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars"

Hittade även denna tråd om skärmen
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6266...

och en annan som oxå är sugen på den eller Samsung 205BW som har HDCP och är höjochsänkbar men 16.2 milj färger
Tror väl HDCP inte är nått man använder än och min skärm kommer stå på en förstärkare på skrivbordet så den kommer upp lite iaf.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=691...

Måste kolla med onoff bara om det är öppet köp på skärmarna ifall det skulle vara döda pizlar på den. Man får ju som bekant inte byta skärmar med trasiga pixlar i denna prisklass =/

Är det några andra skärmar i samma prisklass som är prisvärda som är värda att kolla upp?
Man kan ju inte få allt som tex riktiga 16.7milj färger inbyggs usbhubb att den är höjochsänkbar samt går att vrida på (det som kallar pivot eller?) för denna penga när det gäller denna storlek på skärm. Är väl inte så många år sedan en 15"are kostare flera tusen mere än denna hehe

Är det några nackdelar alls med en WS skärm?

/Magnus

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Är riktigt sugen på den.
Verkar ha 16.7 milj färget trots allt på nått sätt. på prisjakt står det:
"6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars"

Hittade även denna tråd om skärmen
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6266...

och en annan som oxå är sugen på den eller Samsung 205BW som har HDCP och är höjochsänkbar men 16.2 milj färger
Tror väl HDCP inte är nått man använder än och min skärm kommer stå på en förstärkare på skrivbordet så den kommer upp lite iaf.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=691...

Måste kolla med onoff bara om det är öppet köp på skärmarna ifall det skulle vara döda pizlar på den. Man får ju som bekant inte byta skärmar med trasiga pixlar i denna prisklass =/

Är det några andra skärmar i samma prisklass som är prisvärda som är värda att kolla upp?
Man kan ju inte få allt som tex riktiga 16.7milj färger inbyggs usbhubb att den är höjochsänkbar samt går att vrida på (det som kallar pivot eller?) för denna penga när det gäller denna storlek på skärm. Är väl inte så många år sedan en 15"are kostare flera tusen mere än denna hehe

Är det några nackdelar alls med en WS skärm?

/Magnus

köp inte skärmar på 16.2 milj färger.

Permalänk
Medlem

så 6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars duger inte?

Permalänk

Jo det är just det det gör. Tror det fanns någo innan som hette 6Bit + FRC som inte dög men tydligen ska 6Bit + HI FRC duga fint.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Sitter garanterat samma panel i den där som i 225BW. Jag hade nyligen hemma en 225bw men var inte nöjd utan lämnade tillbaka den. Men smaken är som baken och alla har inte samma krav.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
köp inte skärmar på 16.2 milj färger.

Det är 16,7M färger på denna skärmen. Här kan du läsa mera om panelen http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=681...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrACiD
jag har en sånn och är ricktigt nöjd med den, satt med en 19" crt innan så det blir lite skilnad , om man ska ge den betyg mellan 1-5 så får den en 4a , hadde den hafft höj o sänkbar fot så hadde den fått en 5a + att priset är ju ricktigt bra på den.
jag även spelat endel på den och det funkar s*it bra ..
har även köpt acer 19" wide till tjejen och den funkar bra den oxå

Hej!
Kan du vinkla foten fram och tillbaka?

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk

Ja, åtminstone på min Acer 2216wsd går det att vinkla skärmen upp och ner lite grann (inte jättemycket dock).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Det är 16,7M färger på denna skärmen. Här kan du läsa mera om panelen http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=681...

Definitionsfråga, jag skulle inte kalla det 16,7miljoner. Snarare ett fulhack för att få det att "upplevas" som fler färger, främst vid rörliga bilder.

TN-paneler brukar använda sig av dithering + cycling för att uppnå "fler färger". Dithering ser ut såhär:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Villa Superstar
Ja, åtminstone på min Acer 2216wsd går det att vinkla skärmen upp och ner lite grann (inte jättemycket dock).

Har själv inköpt en likadan och lyckas inte vinkla den varken framåt eller bakåt.

Hur gör du för att lyckas med detta?

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Definitionsfråga, jag skulle inte kalla det 16,7miljoner. Snarare ett fulhack för att få det att "upplevas" som fler färger, främst vid rörliga bilder.

TN-paneler brukar använda sig av dithering + cycling för att uppnå "fler färger". Dithering ser ut såhär:

http://www.apelsin.nu/xphaze/dithering.jpg

Har du ens tittat på en skärm som använder sig av den här tekniken? Jag kan ju säga att den ser ut som din orginalbild. Den andra e vel någon sketen 16,2M färger. Om ens det. Sedan så funkar inte Dithering och FRC på samma vis. Dithering e äldre och används inte längre.
Dithering funkar så att den lägger flera färger brevid varandra för att det ska upplevas som en färg panelen inte kan visa.
FRC funkar så att varje pixel växlar mellan de två färgerna som är närmast, framoch tillbaka, utan att ögat hinner inte uppfatta växlingen. Resultatet blir färgen imellan de andra två. I stora drag.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Har du ens tittat på en skärm som använder sig av den här tekniken? Jag kan ju säga att den ser ut som din orginalbild. Den andra e vel någon sketen 16,2M färger. Om ens det. Sedan så funkar inte Dithering och FRC på samma vis. Dithering e äldre och används inte längre.
Dithering funkar så att den lägger flera färger brevid varandra för att det ska upplevas som en färg panelen inte kan visa.
FRC funkar så att varje pixel växlar mellan de två färgerna som är närmast, framoch tillbaka, utan att ögat hinner inte uppfatta växlingen. Resultatet blir färgen imellan de andra två. I stora drag.

Ja, dithering + cycling. Kan upplevas som flimmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har idag varit och köpt skärmen. Den kostade 3495kr på onoff här i linköping. Har dock inte testat den än då jag köpte den på väg till jobbet (jobbar natt denna vecka) så man har lite hemlängtan=)
Hoppas den inte har döda pixlar men får väl lämna tillbaka den isf då man har öppetköp. Bara att säga att man ångrade sig. Om man är nöjd med den i övrigt är det ju bara att köpa en annan då

Kommer som sagt inte spela eller hålla på med photoshop mm på den utan surfa, kolla lite på filmklipp mm så den borde duga till mig. Den är ju väldigt prisvärd om den nu inte uppvisar några skumma fel. 22" för 3500kr är ju ett klart fynd. Vad kostade 15" arna i början? över 5k iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsundelin
Sitter garanterat samma panel i den där som i 225BW. Jag hade nyligen hemma en 225bw men var inte nöjd utan lämnade tillbaka den. Men smaken är som baken och alla har inte samma krav.

Vad var det du inte var nöjd med då?
Den skärmen kostade för övrigt 4300kr på onoff.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ja, dithering + cycling. Kan upplevas som flimmer.

Jo men nu är det ju inte dithering på denna skärmen.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Jo men nu är det ju inte dithering på denna skärmen.

Det du beskrev kallas för dithering. Från wikipedia:

Citat:

Dithering is a technique used in computer graphics to create the illusion of color depth in images with a limited color palette (color quantization). In a dithered image, colors not available in the palette are approximated by a diffusion of colored pixels from within the available palette.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det du beskrev kallas för dithering. Från wikipedia:

Jag skrev även att dithering och FRC är två olika saker. Och att denna skärmen använder sig av Hi-FRC. Dithering används inte längre på skärmar.

Citat:

FRC is achieved by controlling on and off pixels over
multiple frames. (Temporal)

Static dithering regulates the number of on and off
pixels in a small defined pixel group. (Spatial)

Du kan läsa mer om skillnaderna mellan dithering och Hi-FRC här

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Jag skrev även att dithering och FRC är två olika saker. Och att denna skärmen använder sig av Hi-FRC. Dithering används inte längre på skärmar.Du kan läsa mer om skillnaderna mellan dithering och Hi-FRC här

Faktum är att... du har fel.

Hi-FRC är enligt länken du gav mig en metod som använder sig av dithering över flera frames, alltså skiftar mellan olika algoritmer mellan skärmuppdateringarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Faktum är att... du har fel.

Hi-FRC är enligt länken du gav mig en metod som använder sig av dithering över flera frames, alltså skiftar mellan olika algoritmer mellan skärmuppdateringarna.

Ja det ingår ja, det är jag medveten om. Men det betyder ju inte att statisk dithearing och FRC ser lika dant ut för det. Så nej jag har inte fel. Allt står i filen jag postade.
Alltså för att förtydliga mitt påstående att dithering inte används längre menar jag naturligtvis endast statisk dithering. Det din bild visade.

EDIT: i FRC så uppdateras ju dithering för varje frame. dvs upp till 60ggr i sekunden, så kallad temporär dithering över flera frames.
Den gammla dithering är statisk och skiftar inte platser med varandra. Vilket inte används längre. (Det din bild visade)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Har idag varit och köpt skärmen. Den kostade 3495kr på onoff här i linköping. Har dock inte testat den än då jag köpte den på väg till jobbet (jobbar natt denna vecka) så man har lite hemlängtan=)
Hoppas den inte har döda pixlar men får väl lämna tillbaka den isf då man har öppetköp. Bara att säga att man ångrade sig. Om man är nöjd med den i övrigt är det ju bara att köpa en annan då

Kommer som sagt inte spela eller hålla på med photoshop mm på den utan surfa, kolla lite på filmklipp mm så den borde duga till mig. Den är ju väldigt prisvärd om den nu inte uppvisar några skumma fel. 22" för 3500kr är ju ett klart fynd. Vad kostade 15" arna i början? över 5k iaf.

Vad var det du inte var nöjd med då?
Den skärmen kostade för övrigt 4300kr på onoff.

Hej Magnus (misstänker att du är min gamla granne)

Jag köpte idag Samsungen på OnOff för 4295:- i Linköping. Stod och valde mellan denna och den du köpte. Du kan väl meddela hur du tycker den är. Jag är nöjd med Samsungen även om den hade väldigt mycket backlight bleeding! Överväger ändå om man ska spara 800:- och köpa AL2216Wsd och lämna tillbaka min Samsung Syncmaster 225BW.

Dessa är ju förmodligen identiska skärmar förutom design...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molokai
Har själv inköpt en likadan och lyckas inte vinkla den varken framåt eller bakåt.

Hur gör du för att lyckas med detta?

Jag tar tag i överkant och underkant av skärmen och helt enkelt vrider den lite bakåt (eller framåt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Villa Superstar
Jag tar tag i överkant och underkant av skärmen och helt enkelt vrider den lite bakåt (eller framåt).

Tack för hjälpen, har nu lyckats vrida skärmen bakåt, men det gick verkligen trögt så risken var att något skulle gå sönder, men det gjorde det alltså inte.

Vände skärmen nedåt för att trycka foten neråt samtidigt som jag vred den och vips så var den klar för användning.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Medlem

Jag har köpt hem en skärm på prov med 16.2 miljoner färger, det är skräp alltså

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chaan
Jag har köpt hem en skärm på prov med 16.2 miljoner färger, det är skräp alltså

Viken skärm då?

Permalänk
Medlem

dags att köpa den ACER 22" AL2216Wsd

Jag tänker köpa ACER 22" AL2216Wsd imorn antingen från Computer City eller OnOFF.

att den har
16,7 miljoner,
DVI kontakt och
5 ms (bra för spel och film),
bra kontrastförhållande (väl godkänd) och
hög ljusstyrka
bra upplösning

gör den till en mkt prisvärd och hög kvalitets skärm...

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

porja25: ComputerCity har modellen utan DVI.
AL2216Ws - Silver
AL2216Wsd - Silver med DVI
AL2216Wb - Svart
AL2216Wbd - Svart med DVI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
porja25: ComputerCity har modellen utan DVI.
AL2216Ws - Silver
AL2216Wsd - Silver med DVI
AL2216Wb - Svart
AL2216Wbd - Svart med DVI

oj, kollade nyss, du har rätt...tack

OnOff blir det då....

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Re: dags att köpa den ACER 22" AL2216Wsd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
Jag tänker köpa ACER 22" AL2216Wsd imorn antingen från Computer City eller OnOFF.

att den har
16,7 miljoner,
DVI kontakt och
5 ms (bra för spel och film),
bra kontrastförhållande (väl godkänd) och
hög ljusstyrka
bra upplösning

gör den till en mkt prisvärd och hög kvalitets skärm...

Mitt första inköp av platta skärmar blev just dessa skärmar.

Har därmed bara tidigare erfarenhet av crt-skärmar att jämföra med.

Rätt justerade från början och rent praktiskt så rymmer 22" så väldigt mycket mer och inga döda pixlar.

God kontrast och färgdjup gör att ögonen verkar trivas bättre nu än tidigare.

Jag som kör 2 likadana skärmar tycker jag har fått en otrolig ökning av arbetsytorna.

Är otroligt nöjd med dessa nya och kan varmt rekommendera dem.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd