Är ACER 22" AL2216Wsd nått att ha?

Permalänk

Re: dags att köpa den ACER 22" AL2216Wsd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
Jag tänker köpa ACER 22" AL2216Wsd imorn antingen från Computer City eller OnOFF.

att den har
16,7 miljoner,
DVI kontakt och
5 ms (bra för spel och film),
bra kontrastförhållande (väl godkänd) och
hög ljusstyrka
bra upplösning

gör den till en mkt prisvärd och hög kvalitets skärm...

Beror på vart man har ribban lagd när det gäller hög kvalité. Tyvärr duger inte dessa "trimmade" TN-paneler för mig då. Däremot kan jag se dem som prisvärda instegsmodeller. Ska du ha hög kvalité får du traska upp till runt det dubbla priset. Ett utnött ordspråk som håller än är "Man får vad man betalar för", och betalar man för en av de billigaste 22" på marknaden så får man den kvalitén också. Allt är inte guld och gröna skogar med dessa skärmar direkt, du har en enorm backlight bleeding, oroliga färger och ärligt talat, riktigt dåliga betraktningsvinklar.

Det bästa man kan göra innan ett köp utav en billigare 22" är att läsa dåliga tester och ha låga förväntningar. Då blir man säkert nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en acer wsd, nåt som är irri är att det inte finns nån snabbväxlare mellan analog o digital, måste trycka meny ->->->-> meny välja analog/digital o sen meny igen. Nån som vet om det finns nån snabbväxlare?
Annars är ja nöjd med den förutom foten väldigt vinglig som nån sa.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Jag sprang också iväg till OnOff efter jobbet och köpte en 2116Wsd. 3695:- gick kalaset på. Nu blir det att hårdtesta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderar också på att inhandla en Acer 22". Ni som har köpt den ifrån on-off: får man DVI kabel med skärmen?

Permalänk
Medlem

Japp dvi-kabel följer med trodde inte det så det var tur att biltema var stängt igår när jag köpte min skärm

Har kopplat in den nu och provat den som snabbast och hittar inga döda pixlar dock är det en stor best hehe...men det är fint med lite yta och ikoner mm blev inte så små som jag trodde. Sitter på jobbet nu med en 17" crt compaq..gissa om man saknar sin nya skärm

Läste i nån tråd om skärmen att någon inte kunde vinka sin men jag lyckades dock fick jag ta i lite mera än jag trodde.

Kom att tänka på en sak när det gäller spel på en WS skärm. hur funkar det? blir det utdraget eller svarta kanter eller anpassas spelet efter skärmen? är mest ungarna som kommer spela sims på den.

3500kr ...vilket fynd=) *myser*

/Magnus

Permalänk
Medlem

Hur står sig dessa 22" budgetskärmar mot min gamla hyundai q17s? Den är ju flera år gammal så det borde ju vara en en skitkass panel jämfört med dagens.
Jag sitter ändå o lirar lite krigspel och kollar lite serier o så på den

Vad jag undrar är alltså om jag helt enkelt kan strunta i alla som tycker att man ska lägga ut det dubbla för o få en bra skärm.

Sitter och väntar på LG´s 20" som aldrig kommer i lager..Ska man gå upp till 22" kanske?

Men vilken jag än väljer så borde det väl bli ett rejält lyft mot min q17s?

Edit:

Hittade en lista på paneler och jag fick en chock när jag insåg det är en 20ms jag sitter på. Hade förträngt det hehe. Trodde det var 16 iaf Ljusstyrkan var 250 och kontrasten 500:1. Åren går fort när man har kul!
lolz jag behöver en ny skärm!! Inte konstigt jag tycker det ghostar lite i cs:s

Edit2: Väntar som sagt på LG 204WT. Dessa båda skärmar har samma upplösning. Blir inte text o så "stor" på en 22" Ungefär som mellan 17" och 19". Vem köper 19" igentligen?
Sen är väl panelen bättre i LG:n. Personligen tror jag att det räcker att gå från 17" till 20". Eller vad tror ni?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Hittade en lista på paneler och jag fick en chock när jag insåg det är en 20ms jag sitter på. Hade förträngt det hehe. Trodde det var 16 iaf

Tänk på att dessa TN paneler mäter responstiden Grå-till-Grå. Om man ska jämföra med din respnstid så är 5ms på dessa skärmar upp mot det dubbla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Edit2: Väntar som sagt på LG 204WT. Dessa båda skärmar har samma upplösning. Blir inte text o så "stor" på en 22" Ungefär som mellan 17" och 19".

http://tvcalculator.com/index.html?7f4ec36c504d30cc425fe9555d...
En 20"WIDE har mindre pixlar än din 17". Personligen tycker jag att 22" 16:10 har aldeles lagom stora pixlar då de är något mindre än en 19" 5:4 skärm. Tänk på att en 20"WIDE uppfattas mindre än en 20" vanlig iom att det är lägre höjd på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Vem köper 19" igentligen?

Eeeh.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Sen är väl panelen bättre i LG:n. Personligen tror jag att det räcker att gå från 17" till 20". Eller vad tror ni?

Jag är nästan säker på att LG:s panel är bättre.

Permalänk
Medlem

är det sån här backlight bleeding som på samsungen 225.. nånting, även på acer 22 skärmarna?

Nån som vill lägga upp en bild från sin acher visandes skrivbordet eller när skärmen är svart, skulle gärna vilja se hur det ser ut vid kanterna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxied
är det sån här backlight bleeding som på samsungen 225.. nånting, även på acer 22 skärmarna?

Nån som vill lägga upp en bild från sin acher visandes skrivbordet eller när skärmen är svart, skulle gärna vilja se hur det ser ut vid kanterna.

Det är samma panel. Så det är även exakt samma backlight bleeding som på Samsung 225BW

Permalänk
Medlem

2 dööööda pixlar

köpte ACER 22" AL2216Wsd idag från OnOff, men den har två döda pixlar.
De syns bara i svart bakgrund och det är irriterande.
en av dessa ligger exakt i den högra halvans mitt av skärmen och är i grön färg. och den andra ligger 2 cm från kanten av skärmen i röd färg

jag tänkte gå och byta den imorn,,,,vad tycker ni?

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Byt om du får...tror inte det går på garantin men då är det ju bara att säga att du vill häva köpet och sedan köpa en annan

Permalänk
Medlem

någon fixade döda pixlarna genom att göra så här!!!!!!!!:

det finns nån program som kan fixa det.

http://www.widowpc.com/2005/08/fix_dead_pixels.php

http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

hämtad från denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

EDIT: HOOOKUS POOOKUS, HEEELT OTROOLIGT
denna funkade. noll pixel fel nu ,,jiiipii

http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

nu är jag nöjd

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Jag väntade på Maraiskärmen med samma panel men blev less på att vänta så jag köpe Acern i dag.
Har inte hunnit testa så mycket men den verkar grym, den är STOR!
skickar med en bild i stället

Permalänk
Medlem

jupp det är ett monster men ett underbart sådant haft min i några dagar och gillar den skarpt. )

Permalänk
Medlem

Var o köpte en på OnOff idag. Tre döda pixlar tyvärr. Typ grön, gul. Sitter med undeadpixel nu o försöker fixa till dem.

Sen tycker jag att den blöder ganska tydligt. Något man lägger märke till mest när man kollar film i widescreen antar jag.
Ska bilden förresten inte köras över hela skärmen när man kollar 16:10?

Så det blir till o lämna tillbaka på öppet köp i morrn, om inte pixlarna fixar sig under kvällen. Blödningen är ju inte så farlig faktiskt. Ska kolla om man lägger märke till det i spel.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Usch, hoppas ni som köpt på On/off har bättre tur än jag. Har nog gjort mitt sista köp någonsin i den affären. Usel service om ni frågar mig...Fick för det första inte testa skärmen hemma, öppet köp endast vid obruten förpackning...Då hade jag tidigare samma dag bytt TVÅ skärmar på Siba utan några problem, jag ville inte ha dem pga flimmer mm. Nu har min skärm gått sönder, grattis till mig! Trodde man skulle få en ny, men nej...Får vänta 20 dagar på att den ska skickas på service, fick med mig en 15" skärm som låneskärm...Kul.
Speciellt kul när de här, www.powermill.se , tydligen har väldigt bra service, skickar ny direkt vid felanmälan.
Nej, köp nån annanstans än på On/off är mitt råd.

Permalänk
Medlem

vad tror ni om denna skärm då?
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

ojoj sry vilken länk...
VIEWSONIC VX2235WM för 3490kr hos elgianten enl deras senaste pappers tidning.

antingen den lr Samsung 205BW för 3290kr på computercity...vilken välja???

aningen skeptisk till acer pga tidigare dåliga erfarenheter

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Var inne och tittade hos elgiganten i skövde idag efter just den du snackar om. Men de hade inte fått in dem än! :/

Förhoppningsvis har det kommit några i morgon då jag lämnar tillbaka acern till OnOff.

Jag rekommenderar folk att INTE köpa acern om man är någorlunda petig. Den blöder ganska rejält.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Var inne och tittade hos elgiganten i skövde idag efter just den du snackar om. Men de hade inte fått in dem än! :/

Förhoppningsvis har det kommit några i morgon då jag lämnar tillbaka acern till OnOff.

Jag rekommenderar folk att INTE köpa acern om man är någorlunda petig. Den blöder ganska rejält.

Jag sitter med Acern framför mig och har inte märkt nått fel
Jag har dock inte hunnit spela nått spel eller sett någon film med bra kvalitet

Hur märker man om den blöder?

Permalänk
Medlem

Köpte Acern för några dagar sen. Inga döda pixlar men den blöder ganska krafitgt. Man märker bara att det blöder om skärmen är helt svart. Jag hade inte rekomenderat skärmen för filmtittande då det syns ganska kraftigt i och med den svarta kanten uppe och nere. Jag har en 40" LCD-TV så jag kommer inte använda den för filmtittande, så jag måste säga att jag är rätt nöjd ändå. Stor och ljusstark är den iaf.

Permalänk
Medlem

Mmmm. Håller med. Ljusstyrkan är riktigt bra.

Kollade på hd-material förut (720) och jag tycker det är "pixligt".
Även när jag kollade dvd så tycker jag inte det blir bättre än på min gamla hyundai q17. Är det panelen eller kan det vara värt titta på annat märke av 22"?

Kört undeadpixel i 3.5h nu utan positivt resultat.

edit: Det är två pixlar som är döda eller skadade. En syns i lime, blå, vit och gul. Den andra i lime vit och gul.
Kan en halv pixel vara trasig? För jag tyckte det såg ut som en tredje var pyttelite trasig, men den har försvunnit nu verkar det som.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

som jag sa tidigare så kan du fixa de på 10 sec :D, LÄS HÄR:

http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

vad betyder det när en skärm blöder... menar ni att det är pixligt när man tittar på film?

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

När en skärm blöder så menas det att den har backlight bleeding. Som bara syns på svart eller mörk bakgrund. Och tittar man på en 16:9 film på en 16:10 monitor så får man ju svarta kanter uppe o nere som då visar denna backlight bleeding.

Och så var det någon som frågade om han skulle byta märke p.g.a. missnöje. Det e samma panel i alla 22"WIDE i dagsläget.

Ang. att det såg pixligt ut med HD 720 format så kan det inte bli bättre på en TFT skärm med denna upplösningen.

Ang. döda pixlar så är de inte döda om de visar en färg. De har då bara fastnat, vilket händer allt för ofta på nya TFT skärmar. Det går oftast att fixa. Ta en titt i min signatur så hittar ni lite länkar.

Och om en halv pixel vara trasig? Ja, eftersom varje pixel är uppbyggd av tre sub-pixlar, RGB. Men då har den oftast bara fastnat.

Permalänk
Medlem

holmberg:
Gick det bra att lämna tillbaka skärmen till onoff?

Permalänk
Medlem

DVD och Xvid filmer känns lite pixliga kanske... eller vad tycker ni?

har denna acer skärm Wsd modellen 16,2 eller 16,7 miljoner färger?

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
har denna acer skärm Wsd modellen 16,2 eller 16,7 miljoner färger?

Den har 16,7M färger. Men det är inte en 8-bit panel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
holmberg:
Gick det bra att lämna tillbaka skärmen till onoff?

Det gick lysande. Kom precis hem från onoff med en samsung 22" istället

Har inte kollat upp det själv men enligt försäljaren har samsung en pixelgaranti på noll döda pixlar. Det är ju bra!
Dessutom visste jag inte att den hade hdcp-stöd.
Sen listar den ju annat "krafs" som ska se bra ut i specifikationen. Men den första uppfattningen man får är att samsungen har bättre kvalite överlag.

Var ju inne på lg´s 20" först...Men efter att ställt en 22" och 20" brevid varandra så är den inte intressant längre!

Enda fördelen med lgskärmen är ju att den är 8-bitars. Men det får jag väl överleva.

Lade på hundvalpsblicken och fick samsungen för 3995:- dessutom

Så nu är jag skitnöjd. Hoppas bara det inte är några döda pixlar så man får släpa en gång till.

Creds till Johan på OnOff i skövde!

Edit: noll döda pixlar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Har inte kollat upp det själv men enligt försäljaren har samsung en pixelgaranti på noll döda pixlar. Det är ju bra!

Enda fördelen med lgskärmen är ju att den är 8-bitars. Men det får jag väl överleva.

Samsung har ej noll döda pixelgaranti på denna skärmen.

Och att LG:n har en 8-bit panel tvivlar jag på. Det råder delade meningar om detta. Det är ju trots allt en TN panel.

EDIT: LG 194WT har ju visat sig att den har 6bit+Hi FRC panel, trots att det står 8-bit på LG.PHILIPS hemsida. Och allt tyder på att 204WT använder sig av det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Samsung har ej noll döda pixelgaranti på denna skärmen.

Och att LG:n har en 8-bit panel tvivlar jag på. Det råder delade meningar om detta. Det är ju trots allt en TN panel.

EDIT: LG 194WT har ju visat sig att den har 6bit+Hi FRC panel, trots att det står 8-bit på LG.PHILIPS hemsida. Och allt tyder på att 204WT använder sig av det med.

Ok. Men det är mindre viktigt för det var försäljaren på onoff som sa det och jag frågade direkt när han sagt det, tittade honom i ögonen och sa typ:
"-Så hittar jag EN död pixel så kan jag byta den i morrn? Han tänkte efter en millisekund och sa ja. Vet inte om det skulle hålla i rätten, men men
Nåja, nu var det inga döda pixlar och kommer förhoppningsvis inte blir några heller.

Ytterligare en fördel med samsungen är 3 års garanti mot acerns 1.

O fasen. Trodde det var en annan panel i 20". Jaja. Då finns det ingen risk för ågren längre då

Återstår nu bara att få till inställningarna på färger o så. Inte riktigt 100% nöjd än.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Ok. Men det är mindre viktigt för det var försäljaren på onoff som sa det och jag frågade direkt när han sagt det, tittade honom i ögonen och sa typ:
"-Så hittar jag EN död pixel så kan jag byta den i morrn? Han tänkte efter en millisekund och sa ja. Vet inte om det skulle hålla i rätten, men men
Nåja, nu var det inga döda pixlar och kommer förhoppningsvis inte blir några heller.

Ytterligare en fördel med samsungen är 3 års garanti mot acerns 1.

O fasen. Trodde det var en annan panel i 20". Jaja. Då finns det ingen risk för ågren längre då

Återstår nu bara att få till inställningarna på färger o så. Inte riktigt 100% nöjd än.

Acer har 3 år inskicksgaranti enligt garantiboken jag fick med.

Står även att läsa på deras hemsida.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd