Permalänk
Medlem

ATi Tool

Någon som är hemma på ATi tool får gärna hjälpa mig..

Satt och klockade lite igår, så smetade jag på lite grann och körde artifactscanning, efter ett par minuter så stod det 0 Errors men det var gula pricker över hela den där stillastående 3dbilden, fick för mig att det var artifacter och klockade ner till orginal igen.. Körde engång till.. efter ett par minuter började det ticka fram såna prickar igen.. Så tänkte jag att det eventuellt var dem som scannade av ytorna på 3dbilden, för kortet var inte så varmt.. runt 72grader och det är ett X1900XT som har skådat bra mycket högre värme än så.. Det stod ju även 0 errors?.. Skumt kan jag tycka..

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

Hejssan

Kör ju Ati tool oxå

När det kommer artifacts är grafikkortet helt enkelt överbelastat och har inget men själva graderna att göra. Jag har kört mitt 6600gt på 105 grader utan artifacts och 70-80 grader med fullt av dem, så du får nog klocka upp kortet tills det kommer artifacts och sänka med 15mhz mem/core.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

ATi tool och ATi tray tools Artefact-scanner är inte mycket att lita på tyvärr. Specielt inte för X1xx serien.
Testa klocka kortet, sen köra lite 3Dmark05 och sitta och se efter själv mycket noga efter svarta rutor som blinkar fram lite snabbt, snö-liknande texturer som inte ska finnas, utdragna texturer och liknande. Första samt testet på väggarna ser man lättast på. Andra testet är himelen mest att se på, och tredje bergsväggen eller vattnet.
Hittar du något sådant bör du klocka ner krotet med 10MHz (på antingen GPU eller mem) och sedan testa igen (och dra ner sedan på vad du inte drog ner första gången).

Ett spel som är mycket bra att se efter för artefakter är F.E.A.R.
Gå runt i spelet och kolla runt på golvet i början. Utanför eller innuti, spelar ingen större roll, bara du har det ljust. Ifall du ser texturfel här (oftast myr-liknande, små svarta rutor) så ska du klocka ner med.

Battlefield 2 är med bra för att just se efter artefakter, oftast i himelen eller på väggar på husen

Hlaf life 2 är OK med, men vad jag tycker lite svårare att se i. Titta runt på hus och mark och hopap runt lite här och där så kortet får arbeta så ifall klocken är instabil så kommer det mest troligt dyka upp artefakter. Nerklockning skall ske då med

Notera att dessa spel är de jag använder mig mest av för att hitta artefakter då jag själv lättast ser dom i dessa spel. FEAR är det spel jag använder sist, för marken där är absolut bäst för att hitta artefakter på (har i många spel aldrig sett artefakter efter en klockning, men i FEAR hittar jag dom direkt tack vare att det fungerar så bra).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Hejssan

Kör ju Ati tool oxå

När det kommer artifacts är grafikkortet helt enkelt överbelastat och har inget men själva graderna att göra. Jag har kört mitt 6600gt på 105 grader utan artifacts och 70-80 grader med fullt av dem, så du får nog klocka upp kortet tills det kommer artifacts och sänka med 15mhz mem/core.

Jag råder dig till att fixa värmen på ditt kort. Kortet kanske inte får artefakter av värmen, men du dödar den ganska snabbt med den tempen. Kortet KLARAR AV upp mot 130°C, men livslängden minskar drastiskt även omkring den tempen, och du är bara cirka 20 grader från den ifall du kör med 105 grader!

Permalänk
Medlem

Jag fixade så att fläkten kör 100% redan vid 65c, får köra lite tester och se efter artifakter då.. Men det där 3dtestet gav ju gula prickar.. Och har aldrig sett maken till artifakter innan dess.. Så det är ju lite märkligt.. men om man ser på värmeutvecklingen så utvecklar kortet bara 74grader på kärnan men en helsikes massa mer på voltkittet.. Hur kyler man ner det? :/

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk

som ja fick lära mig på digitaltekniken en gång i tiden... ju högre temp en krets håller ju högre risk finns det att den kommer att gå sönder väldigt snart har för mig att när en krets ligger runt 50-60*c eller mer finns det en lite risk att komponenten ska spricka av spänningar i materialet... (vet inte om det gäller prollar och graffe kretsar)

om jag ska vara ärlig så tycker ja att vatten är det ända som kan kyla x1900 serien till axeptabla temps mitt håller ca 45*c vid belastning med 3d mark 05 me orginalkylaren hadde jag ca 80*c under testet och då körde jag fläkt mod i ATI tool 100% vid 50*c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Just 3dmarks är lugnt.. då går min till typ 65-70.. Men när jag tittar på voltregulatorn så är den på 95grader, och det är inte acceptabelt.. Klart tekniken går framåt och att kretsarna blir mer värmetåliga, dessutom kommer kortet hålla i ett par år.. längre än så behöver jag det inte Men 95 grader är endå ett oromoment som jag vill få bort.. Någon som vet vad en värmeregulator klarar av?

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

Snabbfråga: AtiTools ska stödja Nvidiakort men det vill sig inte med mitt 7900GTO, nån som vet vad det kan bero på?

Permalänk

nej, men däremot tycker jag att det låter liiite konstigt att ATI skulle ha gjort ett klockningsprogram som stödjer andra grafikkort. (förutsatt att det är de som har gjort det)

och sen tror jag att om det nu ÄR ATI som har gjort ATItool, så är det inte så konstigt.
Det kan ju vara ett rent sammanträffande att det går att klocka de grafikkort du hört talas om, men att ditt inte fungerar, helt enkelt för att programet inte är anpassat för ditt kort.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
Snabbfråga: AtiTools ska stödja Nvidiakort men det vill sig inte med mitt 7900GTO, nån som vet vad det kan bero på?

Svårt att säga, men det kan vara att W1zzard inte lagt till stöd för 7900GTO. Det kanske är identiskt med 7900GTX, men det är har inte samma BIOS.

Permalänk
Medlem

AtiTool fungerar till vissa Nvidia kort, men oftast är funktionerna väldigt begränsade. (funkade faktiskt till mitt gamla gf3 ti200)

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

apamedvapen och Dr0st: Tack för svaren, det förklarar det hela! Dåf år jag helt enkelt fortsätta att klocka med Coolbits och bara kolla efter artefakter med AtiTool (även om jag har märkt att Oblivion är det absolut bästa att kolla stabiliteten med:)).