Permalänk
Medlem

Döda pixlar, nej tack!

Jag ska köpa en skärm, en Samsung 225BW närmare bestämt.
Men då det är en hyffsat stor investering tycker jag det skulle vara tråkigt om det fanns en eller fler döda pixlar på min nya skärm.

Det jag undrar, kan man på något sätt vara säker på att få en skärm utan döda pixlar? Någon affär som har nolltollerans? Någon affär där man kan byta in brutna förpackningar, eller där man kan få kolla på skärmen innan man köper den?

Hur har ni gjort? Finns det några andra knep? Hur många skärmar (i ca procent) har en eller flera döda pixlar?

Larsa

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk

Köper du dem via internet så har du 14 dagars ångersrätt (Distansavtalslagen). Men du får betala frakten själv om du ångrar dig.

Någon som kan konfirmera det jag säger, är inte helt 100...?

Permalänk
Medlem

Re: Döda pixlar, nej tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Jag ska köpa en skärm, en Samsung 225BW närmare bestämt.
Men då det är en hyffsat stor investering tycker jag det skulle vara tråkigt om det fanns en eller fler döda pixlar på min nya skärm.

Det jag undrar, kan man på något sätt vara säker på att få en skärm utan döda pixlar? Någon affär som har nolltollerans? Någon affär där man kan byta in brutna förpackningar, eller där man kan få kolla på skärmen innan man köper den?

Hur har ni gjort? Finns det några andra knep? Hur många skärmar (i ca procent) har en eller flera döda pixlar?

Larsa

Ja, du kan ångra dig upp till 14 dagar, hem och distansförsjälningslagen.

Permalänk
Medlem

Fungerar även detta om man brutit förpackningen?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk

Gör som jag, köp på OnOff (fysisk affär) och be att få kolla skärmen efter döda pixlar innan köpet. Personalen öppnar och kopplar in så det är inga problem med brutna förpackningar. Har gjort detta på båda mina 225BW, fungerat utmärkt.

MVH Mikael

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, för jag var inne på Media Markt här om dagen och skulle kolla på 205bw (då de har kampanj på den nu, 2999 kr )
Och då verkade de ytterst tveksamma till att bryta förpackningen innan köpet...

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Insistera på att få testa varan, annars går du till någon annan, mer kundfokuserad säljare med dina pengar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Okej, tror jag köper den från OnOff, verkar ha rätt hyffsat pris, torskar ca 200 spänn, men det är det värt.

Ser man enkelt om det är en pixel skadad, jag menar... Om det är en död pixel, då är den omöjlig att missa? Eller ska man be dem visa lite olika färger osv?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

helt klart en fördel om det finns möjlighet att testa den med ett program men annars ska det nog inte vara så svårt att upptäcka en död pixel med en vanlig skrivbordsbakgrund...kan ju be dem byta mellan olika bilder för att se hur pixlarna reagerar med olika färger..

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa vit, svart, röd, blå och gröna bakgrunder.

Permalänk
Medlem

Enligt distansköplagen får du ångra köpet om du öppnat och kollat varan - "väsentligen oförändrad" förblir varan självklart.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick.

Om du handlar hos t.ex. Dustin så betalar även de för returfrakten (har jag utnyttjat på monitorer med pixelfel). Mycket föredömligt och kundvänligt.

Lycka till.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Det finns även affärer med pixelgaranti för en mindre slant. Då tar de tillbaka skärmen vid pixelfel och man får en ny direkt. Kolla med din lokala affär vad de har för policys.

Permalänk
Medlem

jag uttnyttjade öppet köp 2 ggr vid pixelfel.. lämna tillbaka och köpa samma skärm igen fungerar väl?

Permalänk
Medlem

Döda pixlar syns ju knappt. Värre är det med dom som lyser.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|