Permalänk

Vad klockar era 8800 kort? kickass!

Jag har bara petat lite.

sparkle 8800GTS 660/1000 (kärnan behöver volt, har inte prövat högre minne)

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Har inte testat på mitt GTX, men ärligt talat är det någon större mening att klocka kortet? Jag har en E6600 och den känns som en flaskhals, du med din A64 på 2,7GHZ måste väl ändå kännas som en flaskhals. Vet inte hur det är med GTS korten men med 8800GTX korten så ska man ha minst 3GHZ för att inte CPU ska flaska.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

klart det är! Man vill ju veta vad man har köpt för något. Det kan ju hända att min A64 inte blir den sista processorn jag köper under 2000-talet. Med 16X AA så plågas faktiskt 8800GTSkorten rätt hårt i högre upplösningar. Ett 8800GTX lär ju ska köras på 1920x1060 när skärmarna blir billigare. Då är det bara gfx kortet som sätter stopp.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Japp, jag kör mitt 8800GTX på 1440x900, jag skulle garanterat få ut lite mer prestanda av kortet i 1920x1200. Inga problem här att köra med 16xAA, undvik dock 16xQ det kräver helt klart mer av grafikkortet.

Jag kör Oblivion med tvingad 16xAF, 16xAA utan problem Jag tjänar mer på att klocka processorn än att klocka grafikkortet.

Men jag körde mitt GTX i 600 Core 1000 Memory utan några problem och ingen större skillnad i temperatur.

Visa signatur

TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Hur vida processorn blir en flaskhals eller ej beror på spel och upplösning. Att 8800-korten skulle behöva en jättebra processor är överdrivet.

Permalänk

Instämmer. Det är helt sjukt vilken cpuhysteri alla hardwaresajter på nätet sprider (inkl sweclockers) dom borde skämmas. Oblivion är i stort sett det enda spel som kräver cpu. Men det går mer än finfint på min gamla slitna amd64. 99% av alla dualcore användare skulle inte märka om deras dual smygbyttes mot en singlecore. Men vi människor gillar nya prylar och det tvingar fram ny mjukvara snabbare får vi hoppas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

620/1900, har inte pressat, men då kommer jag igenom 3dmark05 iaf..

Permalänk
Medlem

Man ska helst köra 8800:orna i högre upplösningar, men jag håller med om den här CPU hysterin. Jag kör själv med E6600 oklockad och det funkar klockrent. Ska dock bli intressant att se hur det blir med DX10 om CPU:n skulle bli en flaskhals där.

Visa signatur

Permalänk

Det mesta som skrivits om dx10 har ju pekat på att cpu tvärtom skall avlastas med hjälp av saker som on the fly rendering av ex oblivions landskap och liknande. Det är givetvis mest snack och lite verkstad än så länge. Men visst vore det vettigt om gfx korten kunde slumpa fram schyssta oblivionvärldar så att spelet äntligen kan bli stort som en planet. Men det kan ju aldrig ersätta handgjorda delar helt. En blandning vore grymmt.

Jag tror en gamer står sig 3-5 år på en vek core2duo. Precis som en amd64 2 ghz har klarat och nästan klarar sig än trots alla dess år. Vista ser iofs ut att bli rikigt uselt och kommer nog att sega ner spel rejält. Men det trycks ner i halsen på oss ändå. 1 år kvar tills dx10 spel å andra sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör mitt GTS i drygt 570/1880 och får då knappt 9300 3Dmarks (06).
Det är ungefär lika mycket som jag fick med 2st 7900GTO @ SLI btw..

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Instämmer. Det är helt sjukt vilken cpuhysteri alla hardwaresajter på nätet sprider (inkl sweclockers) dom borde skämmas. Oblivion är i stort sett det enda spel som kräver cpu. Men det går mer än finfint på min gamla slitna amd64. 99% av alla dualcore användare skulle inte märka om deras dual smygbyttes mot en singlecore. Men vi människor gillar nya prylar och det tvingar fram ny mjukvara snabbare får vi hoppas.

Å exakt vad grundar du det utalandet på?
Tvivlar starkt på att du har någon aning om hur informationsutdelning fungerar i systemet.
Orkar inte gåin på det finmekaniska. Tro det eller ej, men anledningen till att alla såkallade "Hardwaresajter" diskuterar det är just för att all hårdvara drar mer eller mindre kraft av cpu´n.
Å jo, sitter själv på en dualcore, en singel i samma hastighet är inte ens nära så smidig i multitasking.
Känner även att en person som aldrig suttit på mer avancerad hårdvara än en halv dan kärnreaktor ifrån tyskland år 1984 inte har någon rätt att dömma ut dagens kärnvapen spetsar ... (Metaforiskt talat självklart)

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Själv håller jag med jackblack, jag bytte nyss system till c2d från amd 3200 barton. Och jag måste säga att steget var inte så stort som jag hade hoppats på faktiskt.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Ja, processorhysteri, minne och hårddiskar är fortfarande större flaskhalsar. En single-core är dock ganska seg i multitasking, i spel gör den ingen skillnad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja, processorhysteri, minne och hårddiskar är fortfarande större flaskhalsar. En single-core är dock ganska seg i multitasking, i spel gör den ingen skillnad.

Tja, kör man en tung process (som lätt snor 100% av CPU:n) med hög prioritet så blir ju såklart en single-core rätt seg om man ska göra annat också, men drar man ned prioriteten till låg eller nåt så kan man göra riktigt många saker samtidigt (blir lite imponerad ibland av min lilla venice). Mer minne gör nog större skillnad och gärna flera hårddiskar. Fast det är klart, jag har ju ingen dual/multi-core själv så. Blir väl en dual-core senare kanske, men man slipper ju iaf de problem man hört om dem i spel hehe...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

klart det är! Man vill ju veta vad man har köpt för något. Det kan ju hända att min A64 inte blir den sista processorn jag köper under 2000-talet. Med 16X AA så plågas faktiskt 8800GTSkorten rätt hårt i högre upplösningar. Ett 8800GTX lär ju ska köras på 1920x1060 när skärmarna blir billigare. Då är det bara gfx kortet som sätter stopp.

Exakt vad för aspect ratio menar du att 1920x1060 skulle vara?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Har ännu ett utalande här då någon av diskutionerna angående 8800gts/gtx+Dagens prosessorer= Flaskhals.
haha, söt ekvation. 8800gts\x+Dp=Fh

Fick hem en e6300, ett 8800gts och även corsair minnen som nu är klockade i 1ghz. Prosessorn ligger i 3.2ghz med stockkylningen, å jag må säga att jag fortfarande inte fårut allt det grafikkortet ger.
Varje 0.1kghz som steg ökade prestandan markant. Kommer dessvärre inte högre med stockkylningen, tho ska bli trevligt att se vad den pallar i 3.6 / 3.8

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffes
Å exakt vad grundar du det utalandet på?
Tvivlar starkt på att du har någon aning om hur informationsutdelning fungerar i systemet.
Orkar inte gåin på det finmekaniska. Tro det eller ej, men anledningen till att alla såkallade "Hardwaresajter" diskuterar det är just för att all hårdvara drar mer eller mindre kraft av cpu´n.
Å jo, sitter själv på en dualcore, en singel i samma hastighet är inte ens nära så smidig i multitasking.
Känner även att en person som aldrig suttit på mer avancerad hårdvara än en halv dan kärnreaktor ifrån tyskland år 1984 inte har någon rätt att dömma ut dagens kärnvapen spetsar ... (Metaforiskt talat självklart)

Utalandet grundar jag på en test jag läste på internet där hårdvarutestare och vanliga användare använde olika datorer i blindo. Endast när tyngre grejjer som 3dstudio osv kördes lyckades majoriteten gissa rätt. Vid vanlig användning som 99% av dualcoreägarna gör dvs winamp, word + firefox osv var gissningarna helt slumpvis. Mängden minne hade betydligt större betydelse men även med lika minne så märktes ingen skillnad mellan dual och single.

ha ha... den där informationsutdelningen ska den vara nåt magiskt som inte syns i fps eller? Cpu ska bara mata det gpu orkar äta. Med max kvalitet på gpu så har den mindre tid att äta = lägre cpukrav + mindre fps.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/23/

3dguru visar cpu scaling. Sätt grafik kvalité på max så har du nästan ingen skillnad mellan cpu under 1028x1024

Visa signatur

Permalänk
Medlem

konstig att det är bara folk som äger en singlecore som klagar att dualcore är inte viktig för prestanda

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat att göra en vituell (hur det nu stavas) HD och kört därifrån?

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk

Kör mitt Club3d 8800gts i 660/2020 nu, stockkylning. de klockar fantastiskt de här....

Permalänk
Medlem
Citat:

Utalandet grundar jag på en test jag läste på internet där hårdvarutestare och vanliga användare använde olika datorer i blindo. Endast när tyngre grejjer som 3dstudio osv kördes lyckades majoriteten gissa rätt. Vid vanlig användning som 99% av dualcoreägarna gör dvs winamp, word + firefox osv var gissningarna helt slumpvis. Mängden minne hade betydligt större betydelse men även med lika minne så märktes ingen skillnad mellan dual och single.

ha ha... den där informationsutdelningen ska den vara nåt magiskt som inte syns i fps eller? Cpu ska bara mata det gpu orkar äta. Med max kvalitet på gpu så har den mindre tid att äta = lägre cpukrav + mindre fps.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/23/

3dguru visar cpu scaling. Sätt grafik kvalité på max så har du nästan ingen skillnad mellan cpu under 1028x1024

Då antar jag att du inte testat det själv?
Jag har inte nämnt något om att inte minne är viktigt, jag har därimot sagt att DU som singelcore ägare inte har någon som helst rätt att kritisera en produkt du inte varit i kontakt med. Det är bara ovishet.
Och om du ska Animera, Modelera och tlx se på film i ett och samma kör, så ja. OM du kommer med ett test med samma specifikation som jag just skrev å får något dokumenterat i bevis för att singelcore presterar bättre i sånna krav på multitasking.
Så förkänar du mer än respekt^^ Du förkänar fanimig medalj
Pace // Feffe
ps. Å att göra ett test i windows miljö där applikationer som Winamp, word och firefox faktiskt inte är speciellt krävande så är det väll klart som fan att ingen märker skildnad och ger / får ett slumpmässigt resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig är Dual Core ett måste, som kör 3Ds Max och Photoshop. Men jag märket även skillnad i windows miljö överlag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffes
Då antar jag att du inte testat det själv?
Jag har inte nämnt något om att inte minne är viktigt, jag har därimot sagt att DU som singelcore ägare inte har någon som helst rätt att kritisera en produkt du inte varit i kontakt med. Det är bara ovishet.
Och om du ska Animera, Modelera och tlx se på film i ett och samma kör, så ja. OM du kommer med ett test med samma specifikation som jag just skrev å får något dokumenterat i bevis för att singelcore presterar bättre i sånna krav på multitasking.
Så förkänar du mer än respekt^^ Du förkänar fanimig medalj
Pace // Feffe
ps. Å att göra ett test i windows miljö där applikationer som Winamp, word och firefox faktiskt inte är speciellt krävande så är det väll klart som fan att ingen märker skildnad och ger / får ett slumpmässigt resultat

Om du läser min text en gång till så upptäcker du att du precis upprepat det jag sade. Grattis. Hur många dualcore ägare kör animering, modelering samt filmredigering tror du? Det mesta pekar på att:

( Feffe gör det = alla gör det ) inte riktigt är sant. 90% gör det inte, troligen mer. Själv ska jag köpa en dualcore för att köra oblivion samt arbeta med aktiviteterna ovan. Det som stör mig är att så många blir pålurade dualcores innan dom behövs istället för att köpa när det behövs till lägre pris. Men för mig har det ju varit bra då det pressat ner priserna.

Du kan inte ha det så lätt du Feffe. Med ditt resonemang så saknar allt ett värde före du själv har konstaterat det. Om du ska ut och äta på stan äter du då lika gärna hundskit från gatan som den nya chilliburgaren från McDonalds? Du har inte testat nåt av dom så du har ingen rätt att göra en bedömning och måste alltså ge dom 50% 50%. låter det vettigt? Om alla människor resonerade som du skulle ingen förändring ha skett sedan stenåldern. Förmågan att dra nytta av samt bygga vidare på andras erfarenheter är vad som för männskligheten vidare. Det som enligt dig är visdom är mer känt under beteckningen idioti. Smaklig måltid!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du läser min text en gång till så upptäcker du att du precis upprepat det jag sade. Grattis. Hur många dualcore ägare kör animering, modelering samt filmredigering tror du? Det mesta pekar på att:

( Feffe gör det = alla gör det ) inte riktigt är sant. 90% gör det inte, troligen mer. Själv ska jag köpa en dualcore för att köra oblivion samt arbeta med aktiviteterna ovan. Det som stör mig är att så många blir pålurade dualcores innan dom behövs istället för att köpa när det behövs till lägre pris. Men för mig har det ju varit bra då det pressat ner priserna.

Du kan inte ha det så lätt du Feffe. Med ditt resonemang så saknar allt ett värde före du själv har konstaterat det. Om du ska ut och äta på stan äter du då lika gärna hundskit från gatan som den nya chilliburgaren från McDonalds? Du har inte testat nåt av dom så du har ingen rätt att göra en bedömning och måste alltså ge dom 50% 50%. låter det vettigt? Om alla människor resonerade som du skulle ingen förändring ha skett sedan stenåldern. Förmågan att dra nytta av samt bygga vidare på andras erfarenheter är vad som för männskligheten vidare. Det som enligt dig är visdom är mer känt under beteckningen idioti. Smaklig måltid!

Tro det eller ej. Men en hel del :P.. Största användningsområdet för dualcore ligger innom media, just för att du kan få mer gjort i större utsträckning på mindre tid.
Förr fick man sitta på 3-4 olika separata datorer för att maximera sin produktivitet, nu behöver du en dator och två skärmar. Och får lika mycket / mer utav det.
Ja det var helt klart en bra analys, men dom som är kunniga innom området bör isf få göra det utalandet.
Det jag reagerade på var att enligt dig så var det rent allänt idiotiskt att köpa en dualcore, vilket många nog ser som en olämplig kommentar. Dels för att det värkligen inte är en onödig investering. Men även för att du faktiskt inte har någon erfarenhet i använda av just dubbelkärniga prosessorer.
Yes, fullkornsspagetti och flamberad oxxe^^
Att kalla mig idiot säger mer om dig än vad om det säger om mig
Å om inte du skulle vara så fasligt låst i ologiska leder så skulle du nog förstå sambandet mellan avföring och McDonalds. Även om jag faktiskt insisterar på att de "maträtterna" troligen har identisk smak
*A new coin has been flipped*

Visa signatur

Permalänk

Nope, dualcore är grymma rätt använda. Vi var nog lite lättirriterade bägge två. Ska bli spännande att se hur min nya opteron 170 leker loss.

Jag har testat lite benchmarks med prey.

8800gts med hardwareOC benchmark programmet på max inställningar i 1360x768.

orginal: 44 fps
oc 660/999 58 fps.

fear från 88 till 101 fps

Wow! vilken jävla skillnad det blev. Ska testa fler hardwareOC benchmarks i quake4 och fear.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gainward 8800GTX : 640/1940 går nog mer men jag håller här

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sparkle 8800GTX: 630/1900... vågar inte gå högre för jag fick BSOD på 660 när ATITool skulle hitta max core...

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk

Xpert vision 8800gts 640mb.

630/1910

Kör E4300 i 3,2 Ghz

3dmark06 ca 10600p

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

661/2300

Edit/Har nu (äntligen) kollat maxklocken på mina minnen så jag uppdaterade/Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

680/2150