Permalänk
Medlem

Seg dator, nyformaterad

Min stationära dator har stått och samlat damm i någon månad pga. att den allt från 1-30min arbete började bli seg. Då snackar vi seg som att den inte går att använda alls. Inga processer slukar minne och cpu användningen är på minimum men det går bara inte att använda.

Formaterade om den igår. Har uppgraderat all form av hårdvara och alla senaste uppdateringar för windows xp.

Upplever dock detta fortfarande. Fungerar prima ibland men rätt som det är går den inte att använda.

Har någon en idé om vad detta kan bero på? Hårdvaran eller liknande? Börjar tro att det kanske är hårddisken som börjar bli lite slö.

Finns det några program för att felsöka hdd, cpu, minne osv för att komma fram till vad det kan vara för fel?

Tack på förhand

Visa signatur

//Jocke

Permalänk
Medlem

jag tror det kommer funka bättre om du formaterar om den igen fast inte med den snabba varianten. altså när det kommer upp hur du vill formatera den (några alternativ) så står det typ <snabb> i slutet av det översta texten i omformatering programet för windows... ta den under istället som innehåller samma text exklusive "snabb" delen. om du nu inte redan har gjort det? detta funkade ialf för mig när datorn började slöa en aning :/

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Gjorde riktiga formateringar av disken. Har uppdaterat allt som går att uppdatera. Samma skit som var innan jag gjorde det.

Körde memtest i ett antal timmar utan några fel med massa olika konfigurationer. Hängde sig bara på test12 på 8% men enligt readme betyder det typ inget då det testet inte är med i normalutförande heller.

Eftersom datorn funkade nonstop i över 5h i "dos"-mode börjar jag tro att det kanske är hårddisken då resten höll igång så pass länge...

Nån input?

Visa signatur

//Jocke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkiZoR
jag tror det kommer funka bättre om du formaterar om den igen fast inte med den snabba varianten. altså när det kommer upp hur du vill formatera den (några alternativ) så står det typ <snabb> i slutet av det översta texten i omformatering programet för windows... ta den under istället som innehåller samma text exklusive "snabb" delen. om du nu inte redan har gjort det? detta funkade ialf för mig när datorn började slöa en aning :/

Snabb fomaterig duger på alla diskar då dom är lågnivåformaterade i dag. Att sitta å göra en fullstädndig formatering är totalt onödigt på en frisk disk och har man minsta trasiga kluster etc ska disken i bigen så är det bara.

Snabb formatering fugnera lika bra och fins igen anledning i dag att ta nåt annat.
Bara myt å båg att det skulle var sämmre.