Permalänk
Medlem

Slot-In DVD ??

Hej,

Kanske en dum fråga, men vad är det för, för och nackdelar med en Slot-In DVD jämfört med en vanlig ???

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Fördelar, ser coolare ut, den har ingen släde som åker in och ut.
Nackdelar, om du skulle ha en CD-skiva som inte har en vanlig diameter så kan du inte spela den, har även för mig att dem är lite känsligare för vibrationer (men jag kan ha fel, det är inget jag är säker på).

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk

Ingen del som går att bryta av.

Enda nackdelen är om man får en sån där pytte CD-rom skiva, men vem använder dem idag?

Permalänk
Medlem

Ibland så skickas drivrutiner på 8cm skivor.

Permalänk
Medlem

Slot-in är ganska onödigt, dumt och hypat.

Visst det kan vara skönt att slippa släden, och det kanske ser trevligare ut på de maskiner som de sitter helt integrerade på.
Dock är de oftast långsammare (generelt, finns säkert snabba modeller med) än slädvarianter. De har kännsligare mekanik, vilket inte är så kul på en laptop som ändå kan få en och annan stöt. De stödjer, som tidigare sagt, inte 8cm skivor eller dedär kreditkortsformade. Dessutom är de oftast dyrare.

Permalänk
Medlem

De lever ofta om mer också.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
De lever ofta om mer också.

Huh ??

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Huh ??

Väsnas mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Slot-in är ganska onödigt, dumt och hypat.
De stödjer, som tidigare sagt, inte 8cm skivor eller dedär kreditkortsformade. Dessutom är de oftast dyrare.

Fel fel fel fel fel!

Någon som har stoppat en gamecube skiva i sitt Wii?

Jag har en slot-in DVD i min datorn i båten. Fungerar klockrent, dessutom hittade jag den på soptippen!!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Fel fel fel fel fel!

Någon som har stoppat en gamecube skiva i sitt Wii?

Jag har en slot-in DVD i min datorn i båten. Fungerar klockrent, dessutom hittade jag den på soptippen!!

'

Har också ett wii, och det fungerar inte så på datorer. Wiis läsare är anpassad för att klara GC skovor, det är inte en dators. Kan hända att det finns slot in på datorer som fungerar med 8 cm skivor med, men långt ifrån alla.

MvH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Ibland så skickas drivrutiner på 8cm skivor.

HAr jag inte råkat ut för. Sen laddar man ju ner drivrutiner så man får de senaste!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Slot-in är ganska onödigt, dumt och hypat.

Visst det kan vara skönt att slippa släden, och det kanske ser trevligare ut på de maskiner som de sitter helt integrerade på.
Dock är de oftast långsammare (generelt, finns säkert snabba modeller med) än slädvarianter. De har kännsligare mekanik, vilket inte är så kul på en laptop som ändå kan få en och annan stöt. De stödjer, som tidigare sagt, inte 8cm skivor eller dedär kreditkortsformade. Dessutom är de oftast dyrare.

Va? Mekaniken är stabil. Haft det på flera datorer under många år. Däremot de med släde pajar ganska snabbt. Speciellt i en bärbar.
De med släde räcker ju att få en liten smäll sen funkar de inte.

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att de finns slot-in som klarar 8cm skivor, kanske bara jag som inte stött på nån bara.

att mekaniken är sämre upplever jag eftersom jag i mitt jobb ser betydlig fler trasiga slot-in spelare. Skiljer säkert från modell till modell där också men de sony och samsung spelare som vi använder upplever jag som att det är sämre mekanik i än motsvarande släd variant av samma märke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Det är mycket möjligt att de finns slot-in som klarar 8cm skivor, kanske bara jag som inte stött på nån bara.

att mekaniken är sämre upplever jag eftersom jag i mitt jobb ser betydlig fler trasiga slot-in spelare. Skiljer säkert från modell till modell där också men de sony och samsung spelare som vi använder upplever jag som att det är sämre mekanik i än motsvarande släd variant av samma märke.

Jag har precis motsatta erfarenheten.

Fast det rör sig om HP med släde och Apples bärbara med slot-in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Jag har precis motsatta erfarenheten.

Fast det rör sig om HP med släde och Apples bärbara med slot-in.

Vilket datorföretag jobbar du för?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Vilket datorföretag jobbar du för?

Jobbade på en inhousesupport ett tag. De körde ca 50% HP bärbara och 50% Apple bärbara.