AMD demostrerar Barcelona i 1,6 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

AMD demostrerar Barcelona i 1,6 gigahertz

AMD:s partners på den nu pågående Computex-mässan har visat upp fungerande exemplar av AMD:s kommande processor som går under arbetsnamnet Barcelona i en frekvens om 1,6 gigahertz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaså du. Bra det här med att man inte behöver nytt mobo utan bara bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer i slutet av sommaren då.

Permalänk

- Intressant!

Permalänk
Medlem

Borde inte Barcelona komma till 939 då också? Eftersom att 940 och 939 har båda DDR minne, och inte DDR2.

Hoppashoppashoppas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Borde inte Barcelona komma till 939 då också? Eftersom att 940 och 939 har båda DDR minne, och inte DDR2.

Hoppashoppashoppas

940? Är det inte Socket F för Opteron nuförtiden?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så jag behöver bara upgradera biosen på tillexempel min K9N SLI PLATINUM am2 för att kunna slänga in en phenox prolle?

*Till alarcron, tror dom menar am2=940

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Borde inte Barcelona komma till 939 då också? Eftersom att 940 och 939 har båda DDR minne, och inte DDR2.

Hoppashoppashoppas

939 kan du glömma. Du hittar knappt inga moderkort till 939 förutom på ställen som lokala butiker eller mindre butiker.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10482

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx

http://www.dustin.se/dacsaportal/

http://www.jmedata.se/start.asp?store=butik

939 är inte intressant och är en gammal plattform.

TOPIC: Det ska bli väldigt intressant och se hur K10 arkitekturen presterar. Jag tror den kommer att piska C2D med hästlängder hur som helst. Men vi får väl se. K10 är i alla fall den första äkta fyrkärniga processorn.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Man ska inte jämföra den processorn med C2Duo utan Intel nästa generation. Det är som att jämföra en AMD 64 x2 med Pentium 4

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Borde inte Barcelona komma till 939 då också? Eftersom att 940 och 939 har båda DDR minne, och inte DDR2.

Hoppashoppashoppas

Med 940 menar de AM2, som också är en 940-pinnars-propp. Socket F är servervarianten av AM2.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Med 940 menar de AM2, som också är en 940-pinnars-propp. Socket F är servervarianten av AM2.

Socket F = 1207 pinnar .... bara för att klargöra för dem som inte känner till det. Kanske ska påpeka att Quad Father (FX-70/72/74) också är 1207 pinnars, fast då hetter socketen L

Permalänk
Medlem

om jag ser rätt så står det nått med nvidia network bus...... jag som trodde att amd/ati var polare

Permalänk
Medlem

Så ni är helt efterblivna här eller? 940 är absolut inte samma som AM2, det enda som är samma är antalet pinnar.

Och menar det AM2 i swec artiklen om Barcelona, så måste de i så fall förtydliga det hela.

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_940
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2

940 använder som ni själva kan läsa i artikeln på wikipedia DDR(1) minnen. Vilket är samma som 939. 940 är en äldre socket än Socket F, Socket F är den motsvarande SERVER socketen till AM2, 940 var SERVER socketen som motsvarade 939.

För att lata människor ska slippa TRYCKA på länken, så citerar jag hela artiklen från en.wikipedia.org

Citat:

Socket 940 is a 940-pin socket for 64-bit AMD server processors. The socket is entirely covered with leads, except for four key pins used to align the processor. AMD Opterons and the older AMD Athlon 64 FX (FX-51) uses Socket 940. Being an intended server platform, processors using this socket only accept registered memory, because, in servers, memory errors are less acceptable and cause more damage.[1] Dual Socket 940 boards also exist, allowing the use of multiple 200-series Opterons, and even four or eight-socketed boards are in existence. The Socket 940 platform is designed for professional accuracy, not speed or bleeding-edge gaming performance.

There is a new 940-pin socket called AM2. Though the current Socket 940 and the AM2 both share the same number of pins, they are not pin-compatible. That is, a Socket 940 processor will not fit in a AM2 socket. The same is true in reverse; a Socket AM2 processor will not fit in Socket 940. The reason for this is due to the fact that all 64-bit AMD processors, unlike all current Intel processors, include the memory management functionality not as a discrete chip on the motherboard, but rather on the CPU die itself.[2] That means that, if someone wishes to utilize a newer type of memory (e. g. DDR2 vs. DDR), then AMD would need to manufacture an entirely new microprocessor with entirely new memory management electronics built into the chip in order for that newer memory to be usable. This is exactly the situation here; Socket AM2 is designed for DDR2 memory, whereas Socket 940 is designed for DDR (occasionally called "DDR1") memory. This issue highlights one of the disadvantages of including the memory management functions on the CPU die itself. However, performance benchmarks suggest a significant performance increase by doing so, hence AMD's decision to take this design route.

For somewhat related reasons, Socket 939 processors cannot be used in Socket 940 motherboards, even though both Socket 939 and Socket 940 CPUs support the same DDR (aka "DDR1") memory. The distinction here is that Socket 940 requires more expensive registered memory, whereas Socket 939 uses less expensive unregistered memory. There are also issues of electrical capacitance which lead to four-layer vs. six-layer motherboards (the latter are slightly more expensive to manufacture), which was the reason for the genesis of Socket 939; Socket 940 requires six-layer motherboards. This pin-incompatibility was known to cause some frustration when AMD moved the Athlon 64 FX processor, their premier gaming platform, from a Socket 940 (Opteron 1xx) basis to Socket 939; users who wanted more speed needed to purchase and install an entirely new motherboard. AMD's motivation for Socket 939 was entirely driven by perceived total system cost. However, even after this socket change, the Athlon 64 FX series remained a relatively high cost option, even at times slightly higher than a comparable Socket 940 Opteron. Given the Opteron's excellent performance, it was not unheard of for Socket 940 Opteron 1xx sales to actually cannibalize Athlon 64 FX sales, even at times among the FX's target market, gamers.

Given AMD's recent proliferation of CPU socket platforms, questions about Socket 940's longevity abound on the Internet. Socket 940 was, from the start, primarily geared toward server and higher-end workstation markets, where purchasing decisions are traditionally conservative and customers are known to depreciate (and thus use) their existing gear over at least a five-year cycle. Thus, AMD's plans for Socket 940 stretch out several years into the future, and longevity for this platform is expected to be relatively long. As an example, Socket 5, made famous by the Intel Pentium processor, was in active manufacture, in various backwards-compatible forms including Super Socket 7, for over five years. Socket 370, championed by Intel's Pentium III and Celeron lines, lasted for a similar time frame.

Note that, regardless of the socket form factor, all 64-bit AMD processors will run all of the same software; they are all fully binary-compatible.

Citat från artikeln om AM2:

Citat:

[...]Although it has 940 pins, it is incompatible with Socket 940, as the older Socket 940 does not support dual channel DDR2 RAM.[...]

Och ett ytterligare citat, från orginal artikeln här på swec:

Citat:

MSI, Supermicro, Tyan och Uniwide bekräftade att Barcelona inte skalar så värst bra i frekvens ännu. Enligt källor skall den snabbaste Barcelona-processorn ha en frekvens om 2,0 gigahertz i skrivande stund. En intressant detalj är att Barcelona kommer vara kompatibel med dagens sockel 940- och sockel F-arkitekturer vilket betyder att man kan uppgradera existerande servrar med nya K10-processorer med endast en bios-uppdatering, något som AMD:s partners gillar.

Permalänk
Medlem

Am2 är inte samma sak som 940 heller. *host host*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Så ni är helt efterblivna här eller? 940 är absolut inte samma som AM2, det enda som är samma är antalet pinnar.

Nej, vi är inte efterblivna, men faktum kvarstår att en massa tillverkare kallar AM2 för 940, just för att det är 940 pinnar. Sen att den inte har något med gamla 940 hjälper mindre här......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Så ni är helt efterblivna här eller? 940 är absolut inte samma som AM2, det enda som är samma är antalet pinnar.

Och menar det AM2 i swec artiklen om Barcelona, så måste de i så fall förtydliga det hela.

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_940
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2

940 använder som ni själva kan läsa i artikeln på wikipedia DDR(1) minnen. Vilket är samma som 939. 940 är en äldre socket än Socket F, Socket F är den motsvarande SERVER socketen till AM2, 940 var SERVER socketen som motsvarade 939.

För att lata människor ska slippa TRYCKA på länken, så citerar jag hela artiklen från en.wikipedia.org

Citat från artikeln om AM2:

Och ett ytterligare citat, från orginal artikeln här på swec:

Du behöver inte vara otrevlig.

Med all säkerhet så kommer de nya quad-processorerna inte komma till S-940, utan till S-AM2 (beståendes utav 940-pinnar).

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Så ni är helt efterblivna här eller? 940 är absolut inte samma som AM2, det enda som är samma är antalet pinnar.

Var påstås det att 940 pinnars AM2 är detsamma som 940 pinnars Opteron ? Är du efterbliven?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det börjar rulla lite för AMD så de inte går under.

AMD borde gå i Intel's fotsteg och börja med öppen källkod drivrutiner, som Intel gör för GMA grafikkretsen.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Var påstås det att 940 pinnars AM2 är detsamma som 940 pinnars Opteron ? Är du efterbliven?

Tidigare i tråden sägs det att 940 var AM2. Socket 940 är just socket 940, INTE AM2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Nej, vi är inte efterblivna, men faktum kvarstår att en massa tillverkare kallar AM2 för 940, just för att det är 940 pinnar. Sen att den inte har något med gamla 940 hjälper mindre här......

Det har du rätt i, så som sagt var, är det AM2 som de menar i artikeln, så får de väl förtydliga det hela. Men eftersom att de står att det är till server datorer så antar jag att det är Socket 940 de menar och inte AM2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Du behöver inte vara otrevlig.

Med all säkerhet så kommer de nya quad-processorerna inte komma till S-940, utan till S-AM2 (beståendes utav 940-pinnar).

Nej, jag vet, vart lite sur när jag satt med Robbaz i teamspeak helt enkelt...
Och ja, som jag skrev, enda likheten med AM2 och 940 är att båda har 940 pinnar. Så menade de AM2, så får de som sagt var igen, förtydliga det hela.

Igen säger jag det: de menade med största sannorlikhet socket 940, då det är server arkitektur. INTE AM2, varför? Jo, för att AM2 är en socket för mer "vanliga" persondatorer. Även om de båda har 940 pinnar, är de inte kompitabla med varandra.

Permalänk

Men det låter konstigt om den skulle vara till s940, den har väl DDR minne? Kommer dom verkligen att bygga in DDR stöd åxå i minneskontrollern? Det känns inte så troligt tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron

Igen säger jag det: de menade med största sannorlikhet socket 940, då det är server arkitektur. INTE AM2, varför? Jo, för att AM2 är en socket för mer "vanliga" persondatorer. Även om de båda har 940 pinnar, är de inte kompitabla med varandra.

Nej, de menade sannolikt inte gamla socket 940, utan AM2, då det inte har funnits några som helst indikationer på att det kommer att komma någon Barcelona till gamla 939/940. Vad jag vet så är det ingen unik srverarkitektur för Opteron överhuvudtaget. Det är precis samma kärna som motsvarande desktop-varianter.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

TOPIC: Det ska bli väldigt intressant och se hur K10 arkitekturen presterar. Jag tror den kommer att piska C2D med hästlängder hur som helst. Men vi får väl se. K10 är i alla fall den första äkta fyrkärniga processorn.

Preliminära benchmarks pekar på att så inte är fallet: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=7574

Och ja, jag är fullt medveten om att Barcelona körs med långsammare minnen, lägre klockfrekvens, på ett gammalt chipset och pre-production kisel. Med allt detta taget i beaktning så är det knappast fråga om några hästlängder, utan snarare är de väldigt lika klock för klock. Men Intel har fått sina processorer att skala högre.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Preliminära benchmarks pekar på att så inte är fallet: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=7574

/Adrian

Men det går aldrig att lita på preliminära tester, än mindre när AMD själva går ut och säger att de har problem med höga frekvenser på processorn. Hur bra en arkitektur än må vara så måste den ändå ha en någorlunda hög frekvens för att kunna prestera.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår nyheten som att amds nya prollar kommer att klocka dåligt.
De har ju svårt å få opp frekvenserna.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Nej, de menade sannolikt inte gamla socket 940, utan AM2, då det inte har funnits några som helst indikationer på att det kommer att komma någon Barcelona till gamla 939/940. Vad jag vet så är det ingen unik srverarkitektur för Opteron överhuvudtaget. Det är precis samma kärna som motsvarande desktop-varianter.

Enligt vad jag tror, så menade de 940 just pga att denna socket används i servrar i större del än AM2. Det bekräftas också då de säger att de befintilga server användarna ska kunna uppgradera utan att byta ut hela systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarcron
Enligt vad jag tror, så menade de 940 just pga att denna socket används i servrar i större del än AM2. Det bekräftas också då de säger att de befintilga server användarna ska kunna uppgradera utan att byta ut hela systemet.

Då tror du nog fel. Ingenting har hitintills pekat på att K10 (Barcelona m.m.) ska komma till de äldre socklarna. Att man skulle göra en speciell modell för att uppgradera gamla Opteronservrar känns extremt osannolikt. Däremot är det nästan självklart att man siktar in sig på de som som har satsat på Opteron 1207-servers eller AM2 (940) workstations.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Skulle de släppa den till S940 måste de ju göra om minneskontrollern i kärnan, vilket innebär två hela separata linjer. Inte så troligt, låter rätt dyrt.

Att den kommer klocka dåligt är fel att säga. AMD får den inte att skala för tillfället, vilket just nu skulle betyda att den klockar dåligt. Det innebär inte att de inte kan lösa problemet, vilket de kanske kan. Så det är för tidigt att säga att den klockar bra/dåligt. Det kan hända att senare revisioner klockar bättre.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Man ska inte jämföra den processorn med C2Duo utan Intel nästa generation. Det är som att jämföra en AMD 64 x2 med Pentium 4

Logiken i det här resonemanget förstår jag inte riktigt. Jämfördes inte C2D first med AMD X2 939 och sedan AM2 processorer? Självklart måste jämförelser göras med vad som finns på marknaden, för hur annars kan det ses om det är en förbättring eller inte.

Det klagas ofta på att vi ser mer och mer av "release papers" och mindre av produkter redo för användning. Vad skulle en X2 år 2005 jämföras med om inte Pentium 4, eller skulle den ha lanserats som "troligen 5 - 20 % långsammare beroende på applikation än nästa generations Intel processor som kanske är tillgänglig på marknaden om ett år"?

När vi väl har facit kan jämförelser göra; innan dess är de ren spekulation löst baserat på med avsikt "utplanterade" påståenden. I och för sig förstår jag vad du syftar på, men det fungerar inte i praktiken för att avgöra inköp i reell tid.

Permalänk
Inaktiv

Ska bli kul och se om den slår core 2 duon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
Ska bli kul och se om den slår core 2 duon

Får hoppas det , annars så kommer intel hålla sin apriser väldigt högt ...

Visa signatur

Nätverksnörd