Alla fyndtips från mellandagsrean

ny tft ägare-slog av vsync för cs

Permalänk
Medlem

ny tft ägare-slog av vsync för cs

Hejsan,
har precis fått hem min helt nya skärm, nec 20wgx2, och skulle testa lira cs för att se om det är mycket släpningar i det spel som är det snabbaste jag lirar.

Första kollade jag utan v-sync, får 100fps väldigt nöjd, men får såkallade tearings... så jag sätter igång v-sync, vipps så har jag inga tearings, men o andra sidan bara 60 fps.

Så undrar om jag måste lämna tillbaka min tft och köra på med min crt lr om det är så att det går att fixa mitt dilemma.

Vill alltså ha 100fps med vsync på eller, inte tearings utan v-sync och 100fps.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

TFT-skärmar kör 60Hz, live with it, det funkar.

Permalänk
Medlem

v-sync på + 100fps = CRT i dagsläget.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

det är så alltså jaja, får gå tillbaka till crt igen då... inte så farligt, bara att det var väldigt skönt med en smal liten tft

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

100 hz TFTs ser jag fram emot, när(om?) dom nu släpps.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

men hur gör alla med tft? tycker synd om dom, kan ju inte lira spel med högsta känsla :S jaja tråkig nyhet iaf, tack för snabbt svar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
men hur gör alla med tft? tycker synd om dom, kan ju inte lira spel med högsta känsla :S jaja tråkig nyhet iaf, tack för snabbt svar.

60 fps är väl rätt mycket känsla? 100fps och liknande i t.ex. quake 3 och CS är ju inte pga känsla utan pga hur spelen är uppbyggda.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Frågan är egentligen hur pass mycket känsla det är att lira CS? Jag som är en vanlig dödlig märker ingen skillnad mellan 60 och 100 fps..

Permalänk
Medlem

Själv tycker man att 32-bitar färg ger mer känsla än 16-bitar, jämfört 60 fps mot 100 fps vilket ger ingen kännbar skillnad.
Det är skönt med platt skärm jueh! Får plats med en bordslampa bakom, skitskönt ljus och bra stämning samt helt ok för mina stackars ögon.
Orka köra CRT säger jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Det går faktiskt att köra 75hz/fps på dom flesta tft-skärmar, vilket jag också gör.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

jag lirar cs med 75hz utan vsync och det funkar fint men även med vsync också..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
100 hz TFTs ser jag fram emot, när(om?) dom nu släpps.

TFT har inte Hz på samma sätt på CRT. Det finns egentligen ingen Hz att tala om i en TFT då det är lampor som tänds och släcks i hastighet millisekunder, MS.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

köpte mig en Samsung Syncmaster 997mb 19" kör nu vsync 100hz 100fps Helt Sjukt skönt!!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
TFT har inte Hz på samma sätt på CRT. Det finns egentligen ingen Hz att tala om i en TFT då det är lampor som tänds och släcks i hastighet millisekunder, MS.

Heh, klart det fins hz på en tft.
Lika självklart som det finns hz och ms på en crt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool

Det finns hz på en tft med den är lika lite viktig som ms är på en crt, det vill säga inte viktigt alls. Till trådskaparen, sätt på Vsync helt enkelt om du får tearings och bekymra dig inte om att FPS blir låst till 60.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

De fungerar helt olika. En TFT "blinkar" inte hela tiden, utan bara när något ändras. Medan en CRT uppdaterar hela tiden, även om färgen på en pixel inte ändras så blinkar den. Därför är ms viktigt för en TFT eftersom det är tiden det tar för en pixel att byta färg. Och eftersom de bara mätar det bästa värdet de får så kan det skilja en del mellan olika t.ex. 8ms skärmar. Har en kompis med en 16ms TFT skärm från view sonic som är bättre än vissa 8ms jag sett på just uppdateringen.
Och ms på en CRT? Om din CRT skärm klarar 100hz i en viss upplösning så betyder det att den uppdaterar skärmen 100 gånger i sekunden. Alltså 1/100 s som är 10ms. Men det går inte jämmföra med en TFTs ms eftersom det är olika där på vilken färg det byts till.

Sen det tråden handlar om lite är väl hur det fungerar med TFT i CS. Vet inte hur CS är uppbyggt, men t.ex. i Quake 3 så hoppar man längre med högre FPS, så man vill köra 125 fps (som är max på internet). Jag lirar inte på elitnivå och tycker det går bra utan Vsync om man har en bra TFT skärm. Men är man riktigt kräsen antar jag att man måste köra CRT med 125hz..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Nu var det förvisso en 5 år sedan jag sist spelade CS men jag minns att jag tyckte det var ospelbart med 60 max fps, körde alltid 100 max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre

Sen det tråden handlar om lite är väl hur det fungerar med TFT i CS. Vet inte hur CS är uppbyggt, men t.ex. i Quake 3 så hoppar man längre med högre FPS, så man vill köra 125 fps (som är max på internet). Jag lirar inte på elitnivå och tycker det går bra utan Vsync om man har en bra TFT skärm. Men är man riktigt kräsen antar jag att man måste köra CRT med 125hz..

Asså hur kan du hoppa längre när du har högre fps?
Går ju knappast att hoppa längre än det dom gjort spelet för.

Permalänk
Medlem

hur mycket är det ögat uppfattar nu igen. runt 35fps tror jag... sen blir det omedvetet.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Asså hur kan du hoppa längre när du har högre fps?
Går ju knappast att hoppa längre än det dom gjort spelet för.

Det är faktiskt ganska stor skillnad

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

kör jag över 100fps i cs så springer jag segare... men det anses ju som "fusk" att ha över 100fps. (cs utan 100fps är ospelbart)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione

Det är faktiskt ganska stor skillnad

Om det är sant så är det riktigt dåligt av speltillverkan.
Ska ju va lika hela tiden.
Mysko allt.

Permalänk
Medlem

ska lämna tillbaka skärmen iaf... kolla runt på en ny crt lr om jag sitter kvar med den jag har, är lite osäker.

Visa signatur

Permalänk

ja vet inte men det känns som det här med låg Fps på Tft har varit uppe förut...
Iaf jag tror att på många som spelar Cs så sitter det här med måste ha 100fps väldigt mycket i huvudet.

skulle dom ge en tft låst till 60-75hz en chans ett tag (några månader) så tror ja inte dom skulle vara lika negativa till tft sen. själv tycker jag faktiskt att spelet flyter på bättre på min tft än min gammla samsung skärm som ja låg på 100-125hz på hela tiden i cs

Edit: ska tillägga att det var en 17"crt å den kostade nästan 2000:- när ja köpte den så de va ingen lågbudget samsung

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var intressant, kan du utveckla det?

Hz på en CRT beskriver svepfrekvensen & ms på TFT beskriver tiden det tar för lcd´n att stiga & falla (tr - tf)..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

20wgx2 är en underbar skärm, förstår faktiskt inte hur du kan välja bort den mot en CRT, trots att du får ut några fler fps så byter du bort skärpan och lystern.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Det är ju inte skärmen som avgör hur många fps som spelet kommer att gå att köras i, om man inte använder v-sync då. Därför borde inte det spela någon roll hur långt man ska kunna hoppa... men jag kanske förstå om man inte tycker det är speciellt roligt att spela om inte spelet och skärmen ligger på samma nivå (synkroniserat). Skärmen i sig är ju bara utdata. Det är som att titta på en film på en 20" eller 50" tv, filmen är den samma bara att man ser det med olika förutsättningar.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det var intressant, kan du utveckla det?

Hz på en CRT beskriver svepfrekvensen & ms på TFT beskriver tiden det tar för lcd´n att stiga & falla (tr - tf)..

Är inte nån tekniknörd så kan väll inte förklara så mycket.
Men hz på en tft är ju inte lika som på en crt men klart det finns hz på en tft ändå.
Det finns ju nu 100hz tvskärmar.
Om det nu inte fanns nå hz på en tft varför klagar alla på att det bara är 60hz på dom?

Permalänk
Citat:

Men hz på en tft är ju inte lika som på en crt men klart det finns hz på en tft ändå.
Om det nu inte fanns nå hz på en tft varför klagar alla på att det bara är 60hz på dom?

Det finns ingen Hz att tala om. Såg du inte vad jag skrev?

Elektronkanonen i en CRT-skärm ritar upp bilden ett antal gånger per sekund,
först den översta pixelraden, sedan nästa, ner till den sista. Sedan börjar det om från början. Detta antal anges med Hz. Om du kör din CRT i 60 Hz så ritar elektronkanonen alltså upp bilden 60 gånger på en sekund. Ju fler gånger ju stabilare bild och mindre flimmer.

En TFT ritas inte upp på samma sätt. Enskilda pixlar tänds och
släcks fristående från de andra så det finns ingen svepfrekvens (Hz) att tala om.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Signalen som en Dvi port klarar att sända till skärmen ligger på 60hz och mer behövs inte

då en Crt byter bilden hela tiden även om den inte förändras så måste hz'en på en crt ligga mycket högre på den än på en Tft där den bara byter dom pixlarna som förändras mellan bilderna.

så om du står på skrivbordet i datorn med en Crt så byter den hela bilden med 100ggr per secund (om skärmen är inställd på 100hz) även om den är exakt samma bild

i en tft så på skrivbordet så byter den inga pixlar förän du t.ex rör på musen eller öpnar ett nytt fönster och då byter den bara dom pixlarna som måste för att musen ska se ut att röra sig eller fönstret öppnas

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows