Permalänk

Quantum Sirocco

Jag bytte till mig en 1.7 GB Quantum Sirocco. Jag har letat som en galning på internet efter info om denna disk utan att hitta något. Den verkar vara ganska ovanlig. Finns det någon här som kan berätta lite fakta om denna hårddisk?

Permalänk
Medlem

Har du någon bild på den så underlättar det.

Permalänk

Här kommer en bild.

Hittade lite fakta om den också http://bbs.nsysu.edu.tw/txtVersion/treasure/hardware/M.855652...

Men jag är fortfarande nyfiken på hur denna hårddisk var i förhållande till morsvarande från samma tid. Detaljer som tillexempel: pris, kvalité, prestanda osv.

Permalänk
Graded.se

Ingen som helst ovanlig disk tyvär. Bara helt enkelt gammal

Har ingen info vad gällande pris osv, men dom såldes såväl som separat eller satt i OEM maskiner.

Permalänk

Ok, trodde att den var ovanlig eftersom det var svårt att hitta fakta om den. Quantum i sig blev väl uppköpt av Seagate år 2000 om jag inte har läst fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte minns alldeles galet så var Scirocco föregångaren till Quantum Fireball. Tuffaste namnet hittills på en hårddisk? Eventuellt fanns Scirocco både i SCSI och IDE-utförande.

Quantum blev uppköpta av Maxtor nån gång runt 2000 och sen blev Maxtor uppköpta av Seagate ganska nyligen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Då kan man teoretisk säga att jag har yttligare en Maxtor. Jag börjar bli trött på att jag bara har Maxtordiskar i mina datorer.

Permalänk
Medlem

En Quantum Fireball hade jag... de var väldigt populära ett tag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Quantum Bigfoot ska det vara!

Stor som CD-spelare (5.25" storlek på dom) och högljudda som en dammsugare på steroider

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Siroccon är i alla fall lika högljudd som en övervoltad dammsugare Låter förskräckligt när den läser också.

Nästan så att man blir chockad av hur pass tysta nyare hårddiskar är.

Det måste vara fluid dynamic bearing som tystar ner ganska mycket i nyare hårddiskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Quantum Bigfoot ska det vara!

Stor som CD-spelare (5.25" storlek på dom) och högljudda som en dammsugare på steroider

Haha att nån kommer ihåg dem Aj aj, minns Bigfootarna, var bland de långsammaste hårddiskarna som nånsin funnits, satt ofta i diverse IBM Aptiva som inte var de häftigaste maskinerna från början...Däremot har jag aldrig hört talas om en trasig Bigfoot?

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk

Jag hade en Bigfoot i min server tills för inte så länge sedan när jag uppgraderade från en P2a till en P3a ^^

Borde väl vara en sisådär 3 månader sedan, den lät inte lite
Tur att servrarna mina står i garaget

Permalänk

Ironiskt nog brann min Quantum Fireball upp.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_version
Jag bytte till mig en 1.7 GB Quantum Sirocco. Jag har letat som en galning på internet efter info om denna disk utan att hitta något. Den verkar vara ganska ovanlig. Finns det någon här som kan berätta lite fakta om denna hårddisk?

Vad ska du med disken till?

Om du samlar på udda saker så är det inte mycket å hurra för.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Re: Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad ska du med disken till?

Om du samlar på udda saker så är det inte mycket å hurra för.

Jag bytte den mot ett 64 MB SD ramminne. Jag är medveten om att hårddisken inte är något samlarobjekt, var bara intresserad av att veta lite fakta om den.

Herr besserwisser bomber3, denna kategori gäller också för: "mer än tio år gammal hårdvara"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
En Quantum Fireball hade jag... de var väldigt populära ett tag.

/hulle.

Såna har jag ett antal i en låda
Satt sån i princip varenda 90-tals dator jag har skrotat. Tror det sitter e sån i min Macintosh LC med (1991).

edit: nej den hette "ProDrive", kanske nåt tidigare?
se själv: http://surl.se/biyy

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Quantum Bigfoot ska det vara!

Stor som CD-spelare (5.25" storlek på dom) och högljudda som en dammsugare på steroider

Sån har jag också, fick hela chassit (ja, en ibm aptiva) att skaka. la den ovanpå en bit antistatiskt skumgummi sen märkte jag inte av den särskilt mycket. Är på 4000rpm...

Bild
http://surl.se/biyt
Den översta, och är inte längre på skumgummit då jag skulle lägga in en disk till, så den fick inte plats där nere.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_version
Jag bytte den mot ett 64 MB SD ramminne. Jag är medveten om att hårddisken inte är något samlarobjekt, var bara intresserad av att veta lite fakta om den.

Herr besserwisser bomber3, denna kategori gäller också för: "mer än tio år gammal hårdvara"

Nä jag bara undrade om du samlar på udda saker, inget annat

Har massor av bråte som är udda men knappast samlarvärde, men har ej mage att slänga det.. så jag samlar mot min vilja

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Vad har du då? Jag kanske kan minska ditt lidande

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Avstängd

Jag har själv ett gäng sådana i garderoben!
Har inte 1,7 men mina är på typ på ~ 3,2-4,2

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

jag har 2 st fireball en på 1.7 och en på 6 gig
Det finns ju volkswagen sirocco

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Vem minns inte det "underbara" ljudet av en hel datorsal där varenda burk har kullagrade hårddiskar.. låter typ som en snickeriverkstad med cirkelsågar.. att man stod ut ens!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vem minns inte det "underbara" ljudet av en hel datorsal där varenda burk har kullagrade hårddiskar.. låter typ som en snickeriverkstad med cirkelsågar.. att man stod ut ens!

ha ha. HAHA


Jag skrattade högt när jag tänkte tillbaka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

köpte en quantum scsi hd till min amiga 500 för länge sedan.
105mb = 6000 kr +sen den externa lådan som hette trumphcard som man satte in disken i den kostade 2000 kr

så 8000kr för 105mb hd

fast grymmt kewlt att slippa disketterna hehe..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
köpte en quantum scsi hd till min amiga 500 för länge sedan.
105mb = 6000 kr +sen den externa lådan som hette trumphcard som man satte in disken i den kostade 2000 kr

så 8000kr för 105mb hd

fast grymmt kewlt att slippa disketterna hehe..

Ett riktigt kap!
har föresten en bigfoot som ligger och skräpar.. funkar men sist jag använde den small det riktigt högt från den så hela lådan skaka, men den tuggade på lika bra efter det

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Snusfri

Polaren beställde en bigfoot till sin amiga förr många många år sen, skulle kostade ~2000:- men dom hade skrivit fel så när han hämtade ut den så fick han den för 95:-. han var rätt glad

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basic_version
Jag bytte till mig en 1.7 GB Quantum Sirocco. Jag har letat som en galning på internet efter info om denna disk utan att hitta något. Den verkar vara ganska ovanlig. Finns det någon här som kan berätta lite fakta om denna hårddisk?

Asså, va e grejen? Varför vill man veta något om en gammal sketen hårddisk som inte är värt ett jota? Ska vi leta runt på tippen och se om vi hittar några ovanliga bananskal som man kan lägga i fruktskålen också? Jag lackar! Helt meningslöst och jag fattar inte varför man orkar ödsla tid på gamla datorkomponenter som inte är värda mer än mina begagnade kalsonger.

En sak om det hade varit ett komplett system som kunde gett en retrofeeling eller något i sig, men en 1.7GB hårddisk - det är ju fullkomligt meningslöst nu när hårddiskar med hundratals gigabyte bara kostar oss ett par hundra.

Och varför skulle någon i hela världen vara så intresserad av denna gårdagens datorkomponent att man startar en helt ny diskussionstråd om den så folk kan diskutera dess historia.

Jag kan bara säga: Wow och grattis till världens mest meningslösa tråd någonsin startad! Jag är otroligt imponerad

Visa signatur

och ni andra kan dra åt skogen...!

Permalänk
Avstängd

håller helt med lackarn. vem bryr sig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Asså, va e grejen? Varför vill man veta något om en gammal sketen hårddisk som inte är värt ett jota? Ska vi leta runt på tippen och se om vi hittar några ovanliga bananskal som man kan lägga i fruktskålen också? Jag lackar! Helt meningslöst och jag fattar inte varför man orkar ödsla tid på gamla datorkomponenter som inte är värda mer än mina begagnade kalsonger.

En sak om det hade varit ett komplett system som kunde gett en retrofeeling eller något i sig, men en 1.7GB hårddisk - det är ju fullkomligt meningslöst nu när hårddiskar med hundratals gigabyte bara kostar oss ett par hundra.

Och varför skulle någon i hela världen vara så intresserad av denna gårdagens datorkomponent att man startar en helt ny diskussionstråd om den så folk kan diskutera dess historia.

Jag kan bara säga: Wow och grattis till världens mest meningslösa tråd någonsin startad! Jag är otroligt imponerad

Jag tror jag just läste det mest meningslösa inlägg som någonsin skapats. Folk kanske har andra intressen än dig. Är det ok, åh mäktiga allvetare?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Re: Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lackarn
Asså, va e grejen? Varför vill man veta något om en gammal sketen hårddisk som inte är värt ett jota? Ska vi leta runt på tippen och se om vi hittar några ovanliga bananskal som man kan lägga i fruktskålen också? Jag lackar! Helt meningslöst och jag fattar inte varför man orkar ödsla tid på gamla datorkomponenter som inte är värda mer än mina begagnade kalsonger.

En sak om det hade varit ett komplett system som kunde gett en retrofeeling eller något i sig, men en 1.7GB hårddisk - det är ju fullkomligt meningslöst nu när hårddiskar med hundratals gigabyte bara kostar oss ett par hundra.

Och varför skulle någon i hela världen vara så intresserad av denna gårdagens datorkomponent att man startar en helt ny diskussionstråd om den så folk kan diskutera dess historia.

Jag kan bara säga: Wow och grattis till världens mest meningslösa tråd någonsin startad! Jag är otroligt imponerad

Ja du, vem är det som är meningslös?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Quantum Sirocco

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag tror jag just läste det mest meningslösa inlägg som någonsin skapats. Folk kanske har andra intressen än dig. Är det ok, åh mäktiga allvetare?

Alltså. man får ju se det roliga i det hela. lackarn ser ju tråden med en synvinkel av en vanlig människa, med ett liv. man behöver ju inte alltid ta alla inlägg seriöst:P