Måste man rycka ut internet kabeln vid en ominstallation?

Permalänk

Måste man rycka ut internet kabeln vid en ominstallation?

Eller går det på nåt annat sätt att slippa virus?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Hårdvarubrandvägg eller Router samt att du ger fan i att surfa före antivirusinstallation.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Så man kan inte få nått virus om man inte startar webbläsaren exempelvis?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jo visst, men det beror ju helt och hållet på hur viruset angriper dig, är det sänt via zombiebottar på andra användardatorer på internet? Är det inbakat i tysk läderporr på någon suspekt site på internet eller är det inskrivet på en skiva du fått av polaren?

Man slipper ju automatgrejjer som blaster och skit någorlunda om man begränsar vägen in till burken, med en NAT maskin, Hårdvarubrandvägg eller nått i den stilen.

När jag säger att man ska ge fan i att surfa så menar jag inte ordagrant att du inte ska starta webläsaren, det är ju inte direkt så att såfort du startar IE, Opera eller Firefox så börjar en lampa blinka ute i världen som säger "Meganeoman öpnnar dörrn för virus!".
Utan det är mer ett budskap som ska hindra dig ifrån att surfa på sidor där det eventuellt kan finnas maskar, Adware, Virus osv utan att först ha installerat ett antivirusprogram som kan stoppa eventuella fulerier.

JAG sitter bakom en hårdvarubrandvägg och det första program jag installerar förutom drivare är mitt antivirusprogram.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara någon superfara ifall du har sp2 integrerat på skivan. Om det nu är windows xp det gäller. Kör windows update direkt senn bara så äre lugnt. Antivirusprogram är överskattat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Om du har en XP-skiva utan service pack så kan du ju lägga följande fil på en CD eller hårddisk:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

Koppla bort Internet, installera XP, installera uppdatering till SP2 med den där filen, anslut sedan Internet och fullborda med uppdatering hos Windows Update. Det där borde vara en ganska säker metod om du inte har en router.

Permalänk

Se till att ha Service Pack 2 så ordnar det sig.
Annars installerar du en brandvägg innan du pluggar i nätverkssladden.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

Det var just det jag tyckte var besvärligt! Vill helst slippa rycka internetsladden för att den är svåråtkomlig.

Tänkte om det gick ändå

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Det var just det jag tyckte var besvärligt! Vill helst slippa rycka internetsladden för att den är svåråtkomlig.

Tänkte om det gick ändå

Du behöver ju inte koppla ur den ur själva datorn. Koppla ur den i andra änden istället. Eller stäng av modem eller router.

Jag har en flitigt använd dator som inte har formaterats på 3,5 år. Mycket går att ordna utan att formatera om.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig installerat om Windows XP med kablen kopplad direkt till internet utan router/brandvägg mellan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag hade aldrig installerat om Windows XP med kablen kopplad direkt till internet utan router/brandvägg mellan.

jag hade aldrig installerat Windows XP överhuvudtaget : )

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP