Fråga till datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Fråga till datorbutiken.com

Hej,

Tänker nu direkt addressera er/dig som är representant för datorbutiken.com här på förumet.

Vi är ett par som hoppade på Gigabyte P35-DQ6 prissänkningen till 1249 kr. Detta för min del innebar att jag avbeställde mitt "dyrare DS4 moderkort i förmån för det mycket bättre priset ni hade på DQ6an. Allt verkade frid och fröjd tills man en dag såg priset stiga till dryga 2000 kr för att lite senare försvinna helt från erat sortiment. Gick man in på sin orderstatus för ordern så fann man ett litet meddelande som bad en avbeställa den delen.

Nåja tänkte jag och fick väl avbeställa DQ6an och sen beställa DS4an igen, kändes lite småsurt men i det läget tänkte man mer att det var otur och att varan verkligen utgått. TÄnkt er mitt (och andras) förtret när samma DQ6 sen dyker upp till dryga 2000 kr IGEN, och enda skillnaden är datorbutiken.com's interna artikelnummer har ändrats. Vid kontakt med er fick man höra att det var en ny revision av moderkortet varav därför prishöjningen samt att alla fick avbeställa sina moderkort. Problemet för oss här är att varken på Gigabytes hemsida eller via andra tekniskt inriktade sidor kan man hitta någon information om att gigabyte har släppt en ny revision av just DQ6an. Detta är för mig mycket märkligt då tillverkaren skall vara en av de första som kommer ut med sådan information.

Jag har mailat eran kundtjänst där jag ber er att ordna fram bilder från den "förra revisionen" på moderkortet ni sålde, respektive den "nya revisionen". Om ej sådant bevis från eran sida kan påvisas så har vi inte så mycket mer val än att gå vidare till konsumentombudsman angående detta då vi känner oss väldigt lurade och informationen vi fått hittils hara bara varit en "förklaring" om att det är en ny revision men jag betonar än en gång att varken ni eller tillverkaren själv har kunnat påvisa att en sådan revision finns.

Jag hoppas innerligt på ett svar, en bra förklaring från eran sida då jag handlat av er en hel del gånger förut och det är mycket beklagligt att just denna upplevelsen skall förstöra mitt förtroende för er som företag då jag varit så nöjd med er tidigare.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Jag är en av de som sitter i samma sits som Yanagi, riktigt tråkigt när man beställt ett produkter i samma order för 10.000 som nu sitter stilla pga jag måste byta denna enda produkt.

Jag kan lägga upp kundnummer/ordernummer här om så behövs för verifiering.

Permalänk
Medlem

Ja jag har också råkat ut för detta, och om det är samma kort som innan och ingen ny revision som datorbutiken påstår så avser jag också gå vidare med detta. De har redan dragit summan från mitt konto och ordern var mailbekräftad och då borde de få stå sitt kast och leverera till det ursprungliga pris man beställt det för. Jag är medlem på flera konsument och entusiastforum och jag kommer om det inte blir en snabb lösning att lägga upp trådar där också.

Säljaren jag pratade med nyss erbjöd det "nya kortet" Vårt ArtId: GIGP35-DQ6-2
Tillv ArtId: GA-P35-DQ6 2 149:- till deras inköpspris som skulle vara 1895:-
Jag sa att jag ville ha kortet till det pris jag redan betalt(ingick i en order på 13538:-) vilket han inte gick med på.Jag ville då bli vidarekopplad till ansvarig på företaget men han ville inte koppla vidare samtalet.

Antingen rättas detta till åtminstone för oss som redan betalt våra order eller så uppmanar vi till köpbojkott av datorbutiken.com vilket lär kosta dem betydligt mer än att få stå för mellanskillnaden på oss som hann beställa kortet till det lägre priset 1249:-

Tycker denna sorts affärsmoral är betänklig om det nu visar sig att det inte verkligen är någon ny revision av kortet
(Då ju kortet kommer att fasas ut eftersom efterträdaren bygger på X38 kretsar känns det inte troligt att det är en ny rev utan bara ett affärstrick från db sida för att slippa leverera beställda kort)

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma sak som Airborne.
Tyvärr ringde jag Datorbutiken innan jag läst här i forumet, så när jag undrade vad som hänt med min stoppade order pga moderkortet, fick jag till svar att det blivit något fel, men att man kunde fixa det. Dum som man var så glömde jag att få det verifierat att priset inte har ändrats, vilket det naturligtvis hade gjort (2149:-). Ringer igen och blev då erbjuden att köpa till inköpspris. Då jag inte kunde acceptera att man behandlar mig som kund på detta sätt, var mitt ända val att avbeställa ordern (6500:-) för att förhindra att ordern hade skickats iväg. En sak är klar att om inte datorbutiken kan rätta till det här, så har dom åtminstone förlorat mig som kund.

Permalänk

Nya revisioner är något som tillverkare gör kontinuerligt men som inte påverkar priset. Det är sådant som ger tillverkaren lägre kostnader genom effektivare produktion och/eller lägre RMA.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för samma sak som Airborne.

Då priset var väldigt tilltalande la jag en order som jag betalade direkt med kort. Jag avbokade även DQ6 kortet som jag beställt ifrån en butik i Tyskland. Det innebart massa strul samt en adminstrationsavgift på cirka 100 kr för att jag skulle få tillbaka pengarna från Tyskland. Känns hyffsat surt nu!!!

Oavsett vad några jurister kommer fram till så tycker jag att ni (datorbutiken.com) beter er mycket märkligt. Har ni ingen känsla för att behandla era kunder på bästa sätt. Har man gjort ett misstag eller kalkylerat fel så har de flesta företag jag handlat med tagit den smällen med förmån för en god kundrelation och ett gott rykte.......

Permalänk
Medlem

En till som sitter i samma båt som ni andra...

Blir bara trött..Har beställt grejer från Db för mycke pengar genom åren men tror att detta troligtvis blir sista gången.. Om jag inte får kortet som jag har beställt eller ett likvärdigt till samma pris så kommer jag att avbeställa hela min order hos Db samt att de blir min sista beställing.

Elgordo

Visa signatur

Elgordo

Permalänk
Medlem

Allt för många som verkar ha råkat ut för detta för att det ska vara ett sammanträffande. Brukar köpa från DB. Blir komplett i fortsättningen efter att ha läst detta.

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med konsumentvägledaren om ärendet och hon säger att så här får det inte gå till.Konsumentvägledaren ansåg att jag kunde gå vidare och anmäla det hela, vilket jag kommer att göra om db inte rättar till det hela.

Det blir i så fall som jag fattade det, KO som driver process så jag som privatperson riskerar inte något för egen del.Får dom in flera anmälningar ökar chansen att dom tar upp det hela.

Tror risken är stor att det kostar db mer i badwill med sådana här saker än att bara ta förlusten på de kort som sålts under den ändå korta tid som kortet prissänktes.

Permalänk
Medlem

Känns onekligen som folk blivit mer eller mindre lurade i samband med denna historia. Jag är inte drabbad själv men händelsen kommer definitivt påverka var jag handlar i fortsättningen...

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa mitt datorpaket, med ett DS4 men såg ju att priset sjönk på DQ6 och tänkte ta den istället.

Men sedan läste jag om strulet, så jag är lite osäker på min beställning.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har fått prata med någon ansvarig för DB än? Tänk på att det är semestertider just nu (visst, det ska inte påverka service osv, men alla som bör vara på plats kanske inte är det).

Mitt råd är att man ringer och kräver att få prata med en ansvarig. Säger säljaren/kundtjänstmedarbetaren nej, så stå på er. Var inte förbannade och ohövliga, utan tala sakligt om att de har gjort fel, ni känner er felbehandlade, och vill att detta ska rättas till.

Det finns ju faktiskt en möjlighet att ansvariga på DB inte känner till vad som har hänt än, så se till att få prata med någon ansvarig så fort ni kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FouR
Känns onekligen som folk blivit mer eller mindre lurade i samband med denna historia. Jag är inte drabbad själv men händelsen kommer definitivt påverka var jag handlar i fortsättningen...

Word up!

Samma här!

Mvh
Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Som indikerat i den andra tråden så har leveransstatus för min DQ6 ändrats till leveransklar nu med tidigare låga pris. Hoppfull, men osäker fortfarande.

Permalänk
Medlem

Begärde att få tala med någon ansvarig idag vid mitt andra samtal till kundtjänst.

Enligt kundtjänst ska en ansvarig högre upp ringa upp mig då jag förklarade att dessa ärenden innebär badwill för db.

Får se om det kommer något samtal och vad resultatet av det blir?

Permalänk
Medlem

Hur är det för oss då som redan ahr ändrat ordern till ett DS4? Då måste dom även ha möjlighet att ändra till DQ6 igen med det låga priset. Man känner sig grundligt lurad då man gör vad dom säger.. :/

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Hej allihopa!

Då detta ärende nu diskuteras i flera trådar vill jag i denna tråd kort meddela att de som beställt till det låga priset kommer att få sin leverans, och anmodar forumadministratör att låsa denna tråd till förmån för den först skapade:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

niiice gott datorbutiken, Gillar o se sånt där Badwill blev goodwill ändå!

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Jättefint DB! Kul att ni tagit till er situationen, då känner jag mig trygg i att fortsätta handla från er!

Permalänk

Bra där!

Slutet gott - Allting gott.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Dåså. Eftersom det finns mer information i den andra tråden så låser jag denna, då båda trådarna handlar om samma sak.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...