Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Avstängd

SketchUp 6 mått?

Hejsan, har två frågor om Google SketchUp 6, 1. Finns det någon funktion så man kan (som i solide edges) skriva in ett mått på t.ex. en sida så att den blir så lång som man skrev? 2. Hur ändrar man från inch till mm?

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Har inte sketchup installerat. Men har för mig att man kan markera det man vill ändra storlek på sen bara klicka på måtten nere i höger hörn och skriva där. Sen från inch till mm gör du i settings, kan inte va så svårt att hitta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GriZzm0
Har inte sketchup installerat. Men har för mig att man kan markera det man vill ändra storlek på sen bara klicka på måtten nere i höger hörn och skriva där. Sen från inch till mm gör du i settings, kan inte va så svårt att hitta.

får inte äns upp mått när jag markerat något.. (och en t.ex. sida på en rektangel måste ju ha två mått?)

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

Hmm. Kan va så att man skriver måtten under tiden man drar linjerna. Va ett tag sen jag använde sketchup.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat på 6:an, men i 5:an kan du ju iaf när du gör en rektangel bara snabbt dra upp en sådan och sedan skriva: "mått_x;mått_y[enter]" och bara "mått[enter]" när du drar en linje.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också detta är mycket mer omständigt än det borde vara, men jag brukar göra ungefär så stort jag tror att det ska vara, sen tar jag en av linjerna på rektangeln, högerklickar och tar Entity Info, där du ser måtten, sen måste du markera hela objektet och ta scale och minska/öka längden/bredden, kolla Entity info på ett av strecken, repetera tills du får rätt mått. Det är helt sjukt att man måste göra så
En gång dock, fick jag till det så att jag kunde skriva in ett mått i entity info, men nu lyckas jag inte längre

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |