"Klickande" hårddisk

Permalänk

"Klickande" hårddisk

Hej!

Byggde en dator igår med denna hårddisk.

Problemet är att den "klickar" när Windows startar och när man öppnar program. Den hänger sig inte, men ljudet låter inte "normalt".

Ska det vara så?

aT

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

Nej, så skall det inte vara. Ett klickande ljud är ett klassiskt tecken på en nära förestående diskkrasch. Ta backup (om du hunnit lägga in något) och byt den mot en ny.

Du har tur som upptäckte det direkt! Du har väl inte hunnit lägga in så mycket som behöver flyttas, du har definitivt garanti kvar och du har väl fortfarande verktygslådan på golvet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gubbjekeln
Nej, så skall det inte vara. Ett klickande ljud är ett klassiskt tecken på en nära förestående diskkrasch. Ta backup (om du hunnit lägga in något) och byt den mot en ny.

Du har tur som upptäckte det direkt! Du har väl inte hunnit lägga in så mycket som behöver flyttas, du har definitivt garanti kvar och du har väl fortfarande verktygslådan på golvet!

Tack för svaret!

Nej då, jag har bara hunnit installera Vista och 3DMark samt andra "prestandamätarprogram".

Jag håller på att kör CHKDSK nu, får se om det blir någon skillnad.

Men hur ofta är det att hårddiskar klickar från början? Det jag läst om klickande hårddiskar är att symptomet dyker upp efter ett par månaders användning.

EDIT:
CHKDSK gjorde igen nytta, ska byta hårddisken nu.
Tack för hjälpen!

För de som undrar hur det låter tryck här.

Det är dock inte lika frekvent som i exemplet ovan.

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss två Samsung 500 GB av exakt samma modell som du. Den ena av dessa började klicka efter ca 30 minuters användande, så felet ligger nog i disken/styrelektroniken redan från början. Har Samsung börjat få problem med sin kvalitét månne?

Fick ny hårddisk direkt när jag reklamerade.

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaKott
Jag köpte nyss två Samsung 500 GB av exakt samma modell som du. Den ena av dessa började klicka efter ca 30 minuters användande, så felet ligger nog i disken/styrelektroniken redan från början. Har Samsung börjat få problem med sin kvalitét månne?

Kul, att det löste det sig till slut.

Det verkar vara många EOA (Error on arival) / DOA (Dead on arrival) på Samsung-diskarna, av det jag sett på nätet.

Den nya hårddisken fungerar iallafall fin fint för mig just nu!

Visa signatur

Permalänk

Jag har den 250GB modellen av den disken. använde den som en andra hårddisk och gjorde 2 partitioner för att flytta filer och sedan installerade XP, efter att jag installerade alla drivrutiner och skulle starta om "klickade" disken vid xp loggot...

anyhow... jag sket i och lämna tillbaka för jag köpte från komplett o pallade inte med all post strul och formaterade om. Nu funkar den galant inga prob hittils iaf, det var för 5 månader sen. Jag gissar på sektor fel eller nåt för det löstes ju med en formatering

Visa signatur

HP Pavilion DV9575eo

Letar fortfarande drivers till XP hjälp xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaKott

Ho ho, trodde jag var enda som hade otur med samsung diskar. Köpte en 500gb t166 för ca 4-5 månader sen den höll en vecka så började den klicka och windows crashade. Fick en ny på garanti den höll dock lite längre hela 3mån så nu väntar på att få min tredje från garanti service.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Hehe har stött på samma problem på en 250gb och en 500gb disk båda samsung diskar.
formaterade diskarna och skickade 250giggaren till webhallen och fick den utbytt på garantin utan problem, komplett däremot, dom sa att dom inte hittade något fel på 500giggaren och skickade tebax den. har kört med den u efter formatering och har inte stött på nå mer klickljud men väntar bara på att det ska återkomma..
tror jag ska försöka hålla mig från samsung diskar nästa gång jag köper disk.

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem, skillnaden är att min hdd är typ 3 år+ och att den hänger sig. detta uppkom ganska direkt efter en formatering.

jag skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Visa signatur

GeT A LifE, Aiiiht....

Permalänk
Medlem

Fick problem med en WD 400gb disk idag , klickar tre gånger när jag startar datorn , sen hittas den inte blir till att returnera den antar jag , hela arkivet med ' semesterfilmer ' borta :/

Permalänk

min samsung 400 gb funkar som en dans men fick kanske inte ett "måndags" exemplar som ni andra fått

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk

Men är ni säker att ett klick ljud är ett fel på hårddisken??
Om man har SATA diskar ex. är det väl normalt med klickljud!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men är ni säker att ett klick ljud är ett fel på hårddisken??
Om man har SATA diskar ex. är det väl normalt med klickljud!?

hmm då datorn frös och grejer då jag hade diskarna ikopplade och de började klicka så är jag ganska säker på att det inte är ett normalt klickljud..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också lyckats upptäcka problemet med klickande ljud på min samsung 250gb.

Mitt dilemma är dock att den inte hittas i bios, fungerade felfritt nyligen och har gjort så i ungefär ett år tills nu. Vet ni vad som kan orsaka detta? vad som gör mig lite orolig är dock att den är full med viktigt information. någon som har en ide om hur man kan återskapa denna? även om jag måste returera disken så är det just det som ligger på den som är det viktiga.

Permalänk
Medlem

min HD har klickat till och från i över 2 år.. ingen krasch än... jag väntar å väntar..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6