Ny dator, 2 problem. (XP Pro)

Permalänk
Medlem

Ny dator, 2 problem. (XP Pro)

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop min nya dator och finner 2 problem väldigt störande.

1) Så fort skärmsläckaren har varit igång så dör mitt internet. Alltså, när jag sätter mig vid datorn och väcker den ur skärmsläckaren så kan jag inte surfa, utan måste starta om innan det fungerar igen. På energischema har jag valt "allitd på". Datorn går ej in i vänteläge eller stänger av diskarna.

Det konstiga är att om jag exempelvis har bitcomet igång med några nedladdningar så fungerar dom även efter att skärmsläckaren varit igång, men jag kan inte öppna internet explorer och surfa.

Vad beror detta på? Min dator på mitt förra jobb betedde sig exakt likadant.

2) Datorn tar fruktansvärt lång tid på sig att stänga av/starta om. Säg att jag väljer "Stäng av datorn... /stäng av" så tar det, OM den ens klarar att stänga av sig, säkert en 5-10 minuter. fruktansvärt irriterande.

Datorn består av dessa komponenter:

q6600
2x1gb corsair 6400
8800gts 640mb
x-fi elite pro
74gb raptor sata2
500gb seagate sata2
dvd, cd
corsair 520w hx

Windows XP SP2 med alla uppdateringar.
Senaste drivrutinerna till samtliga komponenter.
Onödiga processer inaktiverade (i hopp om att det skulle lösa sig, men icke).

Tack på förhand

.j

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .j

2) Datorn tar fruktansvärt lång tid på sig att stänga av/starta om. Säg att jag väljer "Stäng av datorn... /stäng av" så tar det, OM den ens klarar att stänga av sig, säkert en 5-10 minuter. fruktansvärt irriterande.

.j [/B]

har samma problem.. fast med vista

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
har samma problem.. fast med vista

Visst är det jobbigt.

Jag har förstått så mkt att det är en process som hänger sig eller liknande, men vilken och hur får jag den att betée sig normalt?

Gällande nr1 på min lista. Datorn verkar tappa internet även om skärmsläckaren inte varit igång. Hände nyss.

Edit: verkar vara ett "tcp half open" -problem. bitcomet dräper mitt internet. Ska forska mer i hur, vad och varför.

Edit2:: Löste avstängningsproblemet med att ändra "waittokillapptimeout" från 20 till 2 sekunder.

Finns i HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop

Visa signatur

Loading signature. Please wait........