Tystaste och mest stabila hårddisken

Permalänk
Medlem

Tystaste och mest stabila hårddisken

Tjenare, vilken tror ni är den tystaste och mest stabila hårddisken? (250-500 GB)

MVH Surrphur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skulle ändå gå på seagaten, klart bäst diskar!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

lutar mot Seagaten, tror ni det märks någon hastighetsskillnad mellan dom?

Permalänk

tror seagaten är snabbare, den har ju 32mb cache.

Permalänk
Medlem

Men är Seagate tyst?

Förut var de tysta men inte de jag köpte för runt 1 år sedan med 1 månads mellanrum. Den som jag köpte för ca 2 år sedan var tyst.

OBS enligt bios ska alla tre vara identiska förutom att de två ny för mer oväsen (både när de är fasskruvade eller ligger på skrivbordet på samma sätt) och när de köptes.

Varför, Har Seagate blivit dåligare på att tillverka?

Permalänk
Medlem

Samsungen är förmodligen mycket tystare än Seagaten, eftersom Seagate är den enda tillverkare som inte har AAM på sina SATA-diskar nu för tiden. Om man även kollar på silentpcreview:s forum så är det mest Samsung och WD som diskuteras, och Samsung HD501LJ är en av de tystaste diskarna. Jag har själv en sån, och slår man bara på AAM så är den så gott som ljudlös. Så om du är ute efter en så tyst disk som möjligt så är det Samsungen du ska satsa på. Den är även riktigt snabb, men om Seagaten är snabbare vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Finns AAM på deras IDE varianter också?

Jag har inte sett något sådant alternativ när jag laddade ner deras verktyg och kollade upp IDE diskarna (jag nämnde) i våras.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Seagate 7200.11 500GB och jag tycker den låter rätt mycket.
Knattrar betydligt högre än WD AAKS 500GB som är betydligt tystare.

Permalänk
Medlem

Säkerhet och stabila ska du kanske titta på: http://www.dustinhome.se/pd_5010113423.aspx

Jag har 3st "vanliga" 7200.11 32MB och de är riktigt tysta alla tre.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Nu har man lite beslutsångest. Om man ska satsa på en hårddisk där prio 1 är säkerhet och stabilitet men ljudnivån får ändå inte vara hög. Seagate verkar vara säkrare, men det är ju en klar nackdel att den saknar AAM.

Permalänk
Medlem

om man skulle satsa på en 750gb disk, vilken är att föredra då?

Permalänk
Medlem

Samsung F1 helt klart.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Samsung F1 verkade vara riktigt bra. Är det lika lång livslängd och samma stabilitet på den som Seagatediskarna?

Permalänk
Medlem

Är det tyst disk du ska ha så är det ju WD Caviar GP diskanra att före dra.
Tappar lite prestandad men det är inte mycket, allt beror ju på vad man prioriterar, hastighet eller tysthet
Kollar man på www.silentpcreview.com så är WD's GP diskar dom tystaste diskarna dom stött på (3,5" då).

http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Nu har man ju lite beslutsångest men Caviarn verkade fin den med.
Hur märker man skillnaden om man har 16mb eller 32mb?

Permalänk
Medlem

Tänk så här, är det viktigare att den är tyst eller att den är snabb??

Tyst = WD
Snabb = Samsung

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Bah, jag hade en WD 80gb i mitt xbox förut som knarrade på värre än orginal seagaten men min samsung 160gb låter ingenting.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Bah, jag hade en WD 80gb i mitt xbox förut som knarrade på värre än orginal seagaten men min samsung 160gb låter ingenting.

Nu pratar jag om WD's GP diskar.
Läs silentpcreview länken i min föra post.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Passa dig för samsung, hört massor som kraschat rätt snabbt. Skit i att ev. samsung är en aning tystare. Tror inte man hör nån större skillnad.

Har en Extern samsung disk 500 Gb extend, blev rekommenderad här på forumet där samsung har skrivits upp till skyarna. Tycker den låter grymt mycket! Mina seagate diskar låter betydligt mindre.

Har haft ca. 10 seagate diskar och ingen har kraschat! Stabilt!

Har haft samsung disken i 1 månad och litar inte alls på den.

Det blir seagate för min del även framöver.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag fem olika Samsungdiskar alltifrån 160GB IDE Pata till 500GB Sata, och alla funkar utan problem, den äldsta är fyra fem år gammal, så köp du Samsung, även om Seagaten har längre garantitid, kolla vilken som har bästa pris

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

allvarligt. Känns som det där temat mest är en gissningslek! Det är klart att det har funnits en del skitdiskar genom tiderna för att inte snacka om IBM's. Men vilken hårdisk som är tystast eller som är stabilast är väl nästan ommöjligt att veta om ni inte har läst något test som gjorts senaste månaden?

Jag har haft 3 olika märken under de senaste åren dvs med hyffsat lik prestanda och så. 1 maxtor, 5 WD och 2 seagate. Märker ingen större skillnad på någon av dem! När diskarna börjar bli lite äldre och har jobbat mycket så börjar det tjuta av dem alla, men ingen är knäpptyst i starten heller. Ingen har pajjat för mig än så länge, har t.ex 2stk WD på 120gb som är en kanske 5 år gamla, kört de i raid 0 hela tiden och de funkar än!
Kortfattat svar: Alla diskarna är relativt snabba, relativt tysta (till en början) och håller rätt länge.

Vill du ha något utöver detta får du köpa en SSD disk.

Permalänk
Medlem

Att gå på vad medlemmarna här säger är som att blunda och välja disk bakom ryggen.

En har haft x antal diskar av märket y, en annan x antal diskar av märket z o de är lika stolta och nöjda över sina respektive diskar eftersom de haft en av det andra märket som kraschat för dem...

Själv kör jag med tillfället samsungdiskar, får en F1 idag och jag är nöjd med dem. Har även kört maxtor, seagate och wd.

Inget att säga om dem förutom att seagaten var den enda som gick sönder för mig, de andra funkade perfekt. Vad gäller tysthet så är min nuvarande samsuing T166 den tystaste jag haft, följt av min maxtor och sen seagaten och sist wd caviaren.

Slutsatsen är: alla har olika erfarenheter av diskar, så gå inte på vi säger, utan vad du själv tycker verkar bäst i prestanda/behov. En disk kan alltid krascha, oavsett märke, och den kan även vara ett måndagsex, precis som allt annat.

Den ultimata (mekaniska) disken finns inte.

Edit: såg att medlemmen över mig skrivit typ samma sak som mig, kan kännas som jag kommer med nada nytt.

Sen att jag valde köpa en F1 berodde på priset + egna erfarenheter +vad jag läst i olika recensioner.

Permalänk
Medlem

TJa jag är egentligen ett hängivet fan av Seagate, de garanterar 5 år, vilket känns rätt skönt och en helt tänkbar minimum livstid.

Stabilitet och ljudnivå/vibrationer är de viktigaste argumenten för mig just nu.

Jag håller på att bygga mig en rekordtyst och väldigt energisnål filserver (CF-minne för system, spindown på diskarna) just nu, och jag måste bli av med en gammal Maxtor 300GB IDE som vibrerar något hemskt, inte äns gummibussningar hjälper.