Permalänk
Medlem

Samsungdisk - Död?

Hej.

Köpte nyligen ett kontrollerkort till datorn för att få plats med alla diskarna.
Detta fungerade perfekt tills idag.

När jag startade datorn kom jag inte förbi "bios-checken"
Så efter lite pillande så tog jag ut alla diskarna som satt på kontrollerkortet och det fungerade igen.

Sedan satte jag i dem en o en och testade och då fungerade det också utmärkt.
Men sen satte jag i de 3diskarna som ska sitta på kontrollerkortet och då gick det inte boota.

Testade då varje disk för sig och kom fram till att det är något fel på samsung-disken. De spinner inte ens upp, tvärdöd.

Är hoppet helt ute nu för denna disk?
Tycker bara det är så konstigt att den fungerade perfekt dagen innan och sen bara dör.

Har ingen garanti kvar på den....

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova med att endast ha OS disken och samsungen, byta kablar etc(om du inte redan har gjort det).. Funkar inte det så är det bara och kasta och köpa en seagate.

Nån mer som några ideer ?

Permalänk
Medlem

Mjo, det läter ju som om det är enda utvägen ^^

Disken har väl något år på nacken.
Men det tråkiga är ju att den fungerade perfekt igårkväll >.<

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan försöka testa "återuppliva" den genom att sätta i strömmen när datorn är startad. Har fungerat för mig ett par gånger när man vill ha ut data från en i övrigt defekt disk.

Obs: Tar inte ansvar för vad som kan hända

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Tja, det går ju iaf testa.
Den är ju redan "död" så jag skulle väl inte tro att det händer något spec.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du kan försöka testa "återuppliva" den genom att sätta i strömmen när datorn är startad. Har fungerat för mig ett par gånger när man vill ha ut data från en i övrigt defekt disk.

Obs: Tar inte ansvar för vad som kan hända

Det är bara väldigt STOR risk att bränna elektroniken på den, men gör du som du vill, skriv inte att det är görbart här, risken är att fler kommer på den "d.mma" idén :=/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)