bästa dvd-brännaren är?

Permalänk
Medlem

bästa dvd-brännaren är?

Vilken av dessa DVD-brännare till datorn är bäst?

* http://www.webhallen.com/prod.php?id=82629 - Pioneer Intern IDE DVD±RW 20x DVR-115DBK - Svart (Dual Layer)

* http://www.webhallen.com/prod.php?id=79373 - Samsung Intern IDE DVD±RW 20x - Svart (Nero / Dual Layer) (SH-S202J/BEBN)

* http://www.webhallen.com/prod.php?id=80854 - Sony NEC Optiarc Intern IDE AD-7191A DVD±RW 20x - Svart (Dual Layer / Lightscribe)

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att det är en omöjlig fråga. Visserligen har jag bara använt Pioneer och Samsung men jag har aldrig fått någon felbränning med någon av dem. Tror inte det spelar någon roll vilken du använder.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

konstigt att samsungs kostar lite mindre trots att den innehåller nero :S

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet: Undvik Optiarc som pesten.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Och kör med SATA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Av egen erfarenhet: Undvik Optiarc som pesten.

Varför?Jag har haft en nec ide 3500AD gick kanon i flera år,nu har jag en sataversion som också gått kanon i nåra månader.

Jag rekommenderar nec iafall:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

varför skulle sata vara bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rcman
varför skulle sata vara bättre?

Du får bättre luftflöde i burken utan de feta IDE-kablarna.

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Varför?Jag har haft en nec ide 3500AD gick kanon i flera år,nu har jag en sataversion som också gått kanon i nåra månader.

Jag rekommenderar nec iafall:)

Du har haft en riktig NEC (bra brännare), inte deras mumbojumbo med Sony (som aldrig kunnat göra en bra brännare) som de kallar Optiarc.
Har haft Optiarc själv, bekanta har haft Optiarc och de brännar/läser kasst (enligt mig och dem). Billigt men bör undvikas.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

tyvärr känns nec lite för dyra för mig. men samsung bör inte vara några problem?
har detta moderkort: http://compreviews.about.com/cs/motherboards/gr/aaprA7N8XDelu...
(ASUS A7N8X Deluxe). Tror ni man kan köra SATA-kabel via den?

Permalänk
Medlem

Jag har haft två "riktiga" NEC-brännare. Den första ND-2500 brännde säkert FLERA skivor utan fel (jag testade typ allt från billiga skitskivor till dyra kvalitetsskivor). Den andra ND-3500 gick sönder efter några månader.

Nu har jag en Pioneer som gått som en klocka i iaf över ett år och bränner utan anmärkning...

Permalänk
Medlem

Jag har haft en ND-3540A sen flera år och jag har alltid varit supernöjd med den.

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Medlem

nec = sony nuförtiden väl?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Pionner inom DVD, ingen anning. Hade hellre valt plextor ifall jag hade köpt dyr DVD brännare.

Samsung senaste 202/203 modeller har visat sig vara pålitliga o ge valuta för pengarna. Kvalitetsgrejer för lågt pris.

Optiarc senaste modeller har drabbats av div olika problem, som felbränningar osv. Möjligt att dom åtgärdat detta i dagsläget.

Vill man läsa mer om DVD/CD osv rekommenderas www.cdfreaks.com

Permalänk
Medlem

Kör själv med Pioneern och den verkar riktigt bra, iallafall på de tester jag tittade på innan jag köpte den, flashat med senaste firmwaren.

Hade även innan en äkta NEC brännare och den var fantastisk. Men likt tidigare postare i denna tråd så gick den sönder, så jag köpte en ny NEC brännare. Senare öppnade jag upp NEC brännaren som hade gått sönder och såg att en bit plastpåse-plast hade fastnad i mekanismen. Jag tog bort plasten och båda NEC brännarna har sedan dess fungerat mycket bra. Tröttnade dock på att den bara brände 4x på 16x Verbatim skivorna jag köpte från min leverantör så det fick bli en Pioneer. Den brände dock 16x på Verbatim skivorna jag köpte från wesellcd, men det var dyrare där så jag tjänade på att köpa in en ny brännare samt byta leverantör.

Dock känns Pioneern väldigt plastig och billig utseendemässigt. Men testresultaten (som visades på Sweburn) visar att den bränner bra i 16x vilket var viktigt för mig då jag ibland behöver bränna av 80-100 GB på en dag.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

samsung it is then.

Permalänk

Lånar tråden för att fråga om brännarna idag har blivit tystare?
Kör med en NEC ND-3500AG nu å undrar om jag ska flytta över den till nya datorn eller köpa ny med sata?

Är rätt nöjd med NEC:en förutom att den lever om en hel del...........oxå IDEkabeln då

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__Palit 4080 Super
1xM.2 512GB 2xM.2 1TB 2xM.2 2TB+ 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Corsair K100 Air_Logitechprylar: G25, Z-4,

Permalänk
Hedersmedlem

De nya låter också en del och det beror ju på att de har blivit så snabba, en sak du kan göra är att köra Nero:s DriveSpeed, och på det sättet få ned snurret, åtminstone när du ser på film/lyssnar på musik

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Plextor har väll alltid varit kungar ?
Kör iofs NEC och är nöjd..

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Pioneer, funkar poefekt

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Om du köper en sata-brännare och kopplar in den till moderkortet du länkade till så är det inte säkert att den kommer funka då de moderkortet är ganska gammalt.

Jag hade själv ett Asus A8V Deluxe tidigare och de moderkortet stödjer inte sata-brännare. Brännaren är en Samsung SH203D som för övrigt fungerar mycket bra.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Om du köper en sata-brännare och kopplar in den till moderkortet du länkade till så är det inte säkert att den kommer funka då de moderkortet är ganska gammalt.

Jag hade själv ett Asus A8V Deluxe tidigare och de moderkortet stödjer inte sata-brännare. Brännaren är en Samsung SH203D som för övrigt fungerar mycket bra.

tackar för den infon! väldigt viktig

mitt moderkort ska ha en sata-utgång , men jag är inte säker på hur den klarar av optiska inheter . känns som att satautgången nog är gjord mer för hårddiskar.

Permalänk

lånar tråden lite hur är asus dvd brännare?

Permalänk
Medlem

Asus=Pioneer. Tillverkar inga egna optiska enheter utan köper av Poineer och sätter sin egen logga på dem.

Permalänk

ok då vet man!!