Nvidia sågar AMD – avslöjar Geforce 9800 GX2

Permalänk

nVidia kanske skulle tänkt på att låta direct x10.1 komma med G80/G92 samt även tänkt på att de har allmänt kass bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Nämen tuttenamme, var Nvidia avis nu.

Tills kortet finns på marknaden och diverse hårdvarusajter gått igenom det tycker jag de ska knipa. Jag hoppas verkligen att ATI visar vad skåpet ska stå i vår. Jag tänker inte göra några påståenden om att de klår nvidia eller så men hoppas att inte R600 klavertrampet slår till än en gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det dummaste jag hört på länge. Som att säga "Tillverka en bil med 500hk, men den får inte använda något bränsle"

om strax över 250hk räcker så finns det elbilar som gör 0-100 på 3,6s Drar inte en droppe bränsle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är ju faktigst ati/amd lösning bättre, tar ju bara upp en platts som jag förstår det hela i stället för två plattser, känns som att nvidia gjort en underlig lösning. Sen tror jag det kommer kort från båda med senaste direcx och opengl stöd då bägge pressar så känns som vanligt att vänta är bäst...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam

Om nu Nvidias 0900 GX2 är två stycken 8800GTS som går i SLI tvivlar jag inte på att det kommer att bli snabbare HD3870X2.
Men jag tvivlar inte heller på att det kommer att bli mycket dyrare också, en dubbelmacka verkar vara en ganska komplicerad konstruktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt delvis hålla med Nvidiachefen om att GTX/Ultra är kraftfullare. Eftersom det finns en hel hög med spel som prestar dåligt i både Crossfire och SLI, framför allt lite mer okända spel så prestar GTX/Ultra jämnare än ett 3870 X2. Detta eftersom man aldrig vet om en viss speltitel klarar av att utnyttja båda kärnorna.

Det värsta scenariot är att endast en av grafikprocessorerna på 3870 X2 får användas och i de fall får kortet stryk av GTX/Ultra. 9800 GX2 skulle ju i sådana fall falla ner till ett 8800 GT(S).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Känns som om Nvidias president e dålig förlorare... Nvidia må göra kort som vinner prestanda kriget med 10-20 fps men när det gäller pris, strömförbrukning, värme och ljud så ligger Nvidia verkligen långt efter.

Mest idiotiska jag har hört på länge...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Bara att invänta speltester då. Blir kortet för hett eller låter 70db är det nog ATI som får mina pengar för ett HD4870.

Vad spekuleras det om för priser/prestanda ? <4000kr och 50% mer kraft än ett GT/GTS ? SLI GT/GTS vs GX2 ?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Ska 9800GX2 ta mitt GTX... hoppas på de för nu vill jag börja pilla med nya komponenter

Och amd kan jag redan nu anta, kommer få storpisk av hela 9 serien som kommer *om trenden håller sig, villsäga* Vilket jag personlig tror

Hoppas lite nya intell cpus kommer lagom med 9 serien, då blire många som köper nytt kan man anta.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

hmmm nvidia börjar bli lika stöddiga som amd innan intel kom med conroe.. hd4870 blir nog ganska snabbt fast lär dra en hel del ström likt dessa dubbelkort..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar låta som desperation från Nvidias sida.
"Nä, ni är sämre iallfall" låter det nu när AMD till slut lyckats göra ett kort som slår deras flagskepp (om än rätt marginellt).
Verkar som att de är sura över att de nu kanske inte kan fortsätt mjölka pengar ur 8800 serien hur länge som helst..

Bra att konkurrensen kommit igång på allvar.

Att ha två grafikprocessorer på samma kort känns ju dessutom som en mindre klumpig lösning än att bara "limma ihop" två kort.

Snart kommer ju 4000 serien från AMD också och det kanske är det hotet som får de på Nvidia att känna att vinden vänt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det är iofs sant att i många fall presterar 8800Gts tillräckligt nära Ati x2 för att X2 ska vara onödigt. Men i extrem upplösning är x2 väldigt bra. Men ofta just så pass ok ändå. 3870 är helt enkelt för klen grund.

Verkar som om Nvidias variant kan bli riktigt kraftfullt. Men värme, pris och el känns helt klart oroande. Amd har dessutom bättre minneshantering i extrem upplösning. 512 mb är för snålt. Förseningar av Nvidia talar lite för ett problemkort. Blir intressant.

Jag tror iofs att Ati bluffar med nya generationen för att ta ned Nvidias x2 kort i väntan på bättre. Men Både Atis kort och Nvidias kort känns som att köpa gårdagens fulteknik.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

och vi alla sågar 9800 gx2 lmao..

Permalänk
Medlem

Så detta kortet kommer prestera nästan som 2st 8800GTS 512 i SLI?

Vad är poängen med dessa kort egentligen om det redan finns 8800GTS 512 som kan köras i SLI? Behöver inte spelen stödja SLI när man kör med ett 9800 GX2?

Dessutom bör de kalla kortet 8800 GX2.

Jag gillar faktiskt kylningen på 9800 GX2 bättre än på ATI:s model men tycker att öppningen där bak kunde varit större så mer av värmen åkt ut istället för åt sidan.

Japp kritiken av ATi:s lösning känns lågt faktiskt.

Jag vill ha äkta 9000-generationskort med en gpu för att ersätta mitt nuvarande 8800GTS 640. Den får gärna ha 384-bittars minnesbuss, 768MB minne och 256 shaderprocessorer

Permalänk
Medlem

Men hallå där...

Med ati kan man köra 2st 2* 3870 kan man göra det med Nvidias nya kort om inte så har man ju tappat hela grejen.

När vi köper kort så är det alltid prestandaden vi tittar på.. Tror inte på er som säger att ni backar och inte köper bara för att de drar 250+W. Vill man redan i dag kunna köra de extremaste spelen i bra upplösning så är det bara att gilla läget.

(tror inte det är mer miljövänligt att köpa budgetkort som man redan efter 1år måste byta för att kunna köra de nya spelen. Och apsolut inte billigare)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Känns faktiskt som om ATI kommer komma segrande ur det här...
Inget ont mot nVidia men det här "påhoppet" känns bara som skrämseltaktik.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
DX 11 är också på gång, men vad har det med saken att göra?

OpenGL 2.1 kommer inte att användas eftersom

a) För att använda 2.1 måste hårdvaran ha stöd för det, i princip all hårdvara i dagsläget har bara stöd för 2.0.
b) OpenGL 3.0 tar bort viss funktionalitet som lades till i 2.1 (shader interfaces).

Bättre att hoppa direkt från 2.0 till 3.0 än att krångla med 2.1 ur en programmerares synvinkel.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kritiken mot konkurenten antyder att dom är pressade.

Jupp, Fudzilla/the inq skrev om något liknande (se länk) för ett par veckor sedan där nVidia mailat ut till ett gäng finansanalytiker och förklarar vilket dåligt kort 3780 X2 är. Som fud skriver är det första gången ca 2 år som nVidia gör detta vilket gör det rätt uppenbart att de inte känner sig helt bekväma.

Personligen tycker jag 9800 GX2 är ett riktigt fulbygge och med tanke på hur bra deras toppkort fortfarande står sig så tycker jag de skippat detta kort och lagt krutet på annat håll.

Länk: http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
hmmm nvidia börjar bli lika stöddiga som amd innan intel kom med conroe.. hd4870 blir nog ganska snabbt fast lär dra en hel del ström likt dessa dubbelkort..

du skippade att läsa förra artikeln om 4870 + 4870x2 eller ? eller skrev du denna post och hade 4870x2 i tanke ?

"Den nya toppmodellen heter Radeon HD 4870 X2 och består likt Radeon HD 3870 X2 av två stycken grafikprocessorer. Denna krets går under arbetsnamnet R770XT och har ett TDP-värde på hela 250 watt."

Med stor sannolikhet så tror jag den 1gpu 4870 kommer drar halva av det där 250w, eller möjligtvis lite mer kanske? Ingen aning men 1st 4870 bör ju inte dra mer ström än 4870x2

Permalänk
Avstängd

2 st GPU på 1 PCB vs 1 GPU på 1 PCB x2

jag vet iallafall vilket jag tycker verkar smartast, och det är inte den senare lösningen. Känns som om Nvidia är lite avis på 3870x2's uppbyggnad.

Dessutom kanske de borde hålla munhået stängt tills de själva visat hur mycket bättre deras egen lösning är? För såvitt jag vet så har Nvidia ingen vettig dubbelkortslösning ute på marknaden (7950Gx2 var ett skämt - det räknas inte).

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad alla här snackar om egentligen,, fördelen med detta kort jämfört med ett 8800 gtx/Ultra är ju att du inte kommer behöva 2 Pci e platser, vilket kommer vara, bra för dom som sitter på m-atx kort och liknande.

visst är den stor och klumpig men då kan man ju undra varför alla sätter as feta fläktar på prollen dom är ju så klumpiga, jo för att få bättre värme. Vill man ha det mesta får man väl ta det som kommer.

Jag håller tillockmed Nvidias chef som säger att det här är en bättre lösning än amd`s, tex så blir det mindre värme på 1 kort, behöver inte ha lika många lager per kort, och det blir bättre utrymme på korten för tex minne, resistorer mm.

Permalänk

Borde inte den nya generationen vara lika revolutionerande som 8800GTX var när det kom. Med mer minne, bredare minnesbuss, fler shaderprocessorer och allt vad de trycker in. Känns mer som att AMD/ATI är på en ny version medan Nvidia förbättrar och pressar den gamla.

Sen undrar jag var Nvidias kommande generation ska heta. 10000GTX? många siffror där? Eller 10600GTS?

Jaja, undra hur länge man ska hålla i pengarna innan man kan köpa en ny dator och veta vad som är bäst?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triclone

Jag håller tillockmed Nvidias chef som säger att det här är en bättre lösning än amd`s, tex så blir det mindre värme på 1 kort, behöver inte ha lika många lager per kort, och det blir bättre utrymme på korten för tex minne, resistorer mm.

Är du helt och hållet väck? Det är Nvidia som slagit ihop 2 kort till en enda varm toast och AMD/ATi som har 2 gpu på 1 pcb.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triclone
Jag förstår inte vad alla här snackar om egentligen,, fördelen med detta kort jämfört med ett 8800 gtx/Ultra är ju att du inte kommer behöva 2 Pci e platser, vilket kommer vara, bra för dom som sitter på m-atx kort och liknande.

visst är den stor och klumpig men då kan man ju undra varför alla sätter as feta fläktar på prollen dom är ju så klumpiga, jo för att få bättre värme. Vill man ha det mesta får man väl ta det som kommer.

Jag håller tillockmed Nvidias chef som säger att det här är en bättre lösning än amd`s, tex så blir det mindre värme på 1 kort, behöver inte ha lika många lager per kort, och det blir bättre utrymme på korten för tex minne, resistorer mm.

förvisso så har du rätt med det om 1 pci-e plats, men menar du inte för att få bättre kyla ? "jo för att få bättre värme"

" tex så blir det mindre värme på 1 kort, behöver inte ha lika många lager per kort, och det blir bättre utrymme på korten för tex minne, resistorer mm. "

det där fattar jag inte alls, kanske jag som är konstig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Är du helt och hållet väck? Det är Nvidia som slagit ihop 2 kort till en enda varm toast och AMD/ATi som har 2 gpu på 1 pcb.

Det han menar.... ATi's konstruktion kan vara sämre lr bättre.

En fläktunnel mellan två kort är mer effektivt än en vanlig fläkt mot ett kort osv.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Är du helt och hållet väck? Det är Nvidia som slagit ihop 2 kort till en enda varm toast och AMD/ATi som har 2 gpu på 1 pcb.

ne det skulle jag inte vilja säga att jag är för tillockmed du borde förstå att ett kort med 2 st gpu blir varmare än 2 kort med 1 på vardera + fläkten sitter ju imellan dom så du kan ju inte säga att värmen kommer bli högre på varje enskilt kort.

Jag står för vad jag tycker sen får du stå för vad jag tycker och jag respekterar det. Vi får väl se hur det blir när kortet lanseras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
förvisso så har du rätt med det om 1 pci-e plats, men menar du inte för att få bättre kyla ? "jo för att få bättre värme"

jo jag menar självkart att det blir svalare bara jag som tänkte fel när jag skrev.

Permalänk
Medlem

måste hålla med om vissa här på forumet att nvidias president e lite kaxig och stödig. Och jag tycker att rubriken till nyheten e fan orättvis. Att man säger att nvidia sågar amd/ati utan någon som helst bevis (presdandatester tex) e vad som gör att folk okuniga inom it tror att amd/ati e sämst. Tycker faktiskt att ati e bättre än nvidia just nu, dels för att man lanserade 3870X2 innan GX2, dels för att man fixade sina värma problem som också bidrog till att man inte SENARE lagde sin lansering av dubbel gpu gfx och slutligen tror jag att dom båda korten kommer att vara lika bra eller att ati's kommer vara lite lite bättre pga bättre skalning i crossfire. fyfan asså

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att ATI's lösning är mer lovande...Att nVidia kortet kommer vara drag i kommer inte förvåna mig...Men ati's ser jag som bättre lösning..kommer säkert fina custom kylare till 3870x2 samt 4870x2 som jag har lite svårt att se framför mig med nVidia's dubbel macka....

Permalänk
Medlem

Tja jag som har ett 8800GTS 640, hittar inte mitt nästa kort i tex detta 9800GX2 alldeles för klumpig lösning, ATI kortet är en elegantare lösning, men väntar nog och ser vad som kommer senare i år, tex om det blir några 9800GTS / 9800GTX enkel GPU, med samma prestanda som 9800GX2 eller bättre, eller nått bra från ATI kanske

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är inte så benchmark-kåt När det gäller nVidia 9x000 serien så undrar jag mest vad som är nytt jämfört med 8x000 serien. OGL2.1 är en grej men som man knappast igentligen behöver och som kan göras på annat sätt.