Prestandahetsen ett stort misstag enligt Unreals skapare

Permalänk
Medlem

Alltså håller med några här att man får mer spelprestand / krona med en konsol. En xbox 360 med hdd osv går på ca 2600kr nu när den sänks i pris. En PS3 kostar strax under 4000kr. Sen med konsoler får man bara snyggare o snyggare spel, fast man slipper köpa nya saker.

Tycker det går för snabbt med att man ska ha det allra värsta för att spela på snyggaste osv till PC. Dom mest krävande spelen idag tar ju verkligen all kraft på dom allra värsta datorerna o dom ser hiskelit fula ut på lägsta grafik som man behöver för o få ett flyt ungefär i grova drag. (om man inte har top of the line alltså).

Sen var de nån som tog upp att WoW, the sims osv tillhörde dom största spelen. Dom må vara stora men rent försäljningsmässigt är dom väääldigt små, inte ens i närheten av top10 försäljningsmässigt i världen.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Som jag sagt förut... konsol är enklare och billigare. Inte konstigt att PC:n tappar mark.

Fast själv så har man mer eller mindre lagt spelandet helt på hyllan eftersom allt fler saker tar upp tiden. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Klart det gör, lägg på 50:- på varje spel och lägg ner mer tid på optimering.

Du tror att det är så enkelt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Klart det gör, lägg på 50:- på varje spel och lägg ner mer tid på optimering.

Problemet är att det inte går att göra en vettig optimering när din tilltänkta publik har 1 miljon olika PC-konfigurationer. Olika grafikkort, olika processorer, olika minnen, olika drivrutiner och versioner av operativsystem....

När det gäller optimiseringsprocessen så har konsollerna ett enormt övertag då alla (exempelvis) PS2 som sålts de senaste 7 åren har samma konfiguration och tillverkarna kan verkligen utnyttja hårdvaran och alla eventuella genvägar och smarta lösningar de kan hitta.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Sen var de nån som tog upp att WoW, the sims osv tillhörde dom största spelen. Dom må vara stora men rent försäljningsmässigt är dom väääldigt små, inte ens i närheten av top10 försäljningsmässigt i världen.

Nu är du nog ute och cyklar lite. Vilka spel tror du säljer så mycket bättre då?

Från wiki:

Top PC sellers by genre
Adventure – Myst (6 million)
Computer role-playing game – Diablo II (4 million)
First-person shooter – Half-Life (8 million)
Third-person shooter - Mafia: The City of Lost Heaven (2 million)
Massively multiplayer online role-playing game – Lineage 2 (14 million customers)
Real-time strategy – StarCraft (9.5 million, includes StarCraft: Brood War)
Simulation – The Sims (16 million shipped, 29 million including expansions)

Lägg sedan till WoW som har 10 miljoner spelare, och alltså sålt i mer än 10 miljoner exemplar... lägg sedan till expansionen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja, vad snackar du om NukeHenk?

Vad jag sett när jag sporadigt kommit över försäljningslistor i t.ex. tidningar har WoW, Sims och CS varit med i t10 varje vecka i 3 år nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Med bättre maskinen tror jag albin menade PS3:an med 60GB hårddisk, stöd för PS2 spel och minneskortsläsare. Hittar du den för 4000:- så hojta till (eller skicka ett PM till mig.)

Den är inte bättre rent prestandamässigt än någon annan version av PS3. Denna diskussion handlar om att skapa spel till plattformar som samma förutsättningar vad gäller hårdvara, dvs. CPU, GPU, minne etc..

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Nu är du nog ute och cyklar lite. Vilka spel tror du säljer så mycket bättre då?

Från wiki:

Top PC sellers by genre
Adventure – Myst (6 million)
Computer role-playing game – Diablo II (4 million)
First-person shooter – Half-Life (8 million)
Third-person shooter - Mafia: The City of Lost Heaven (2 million)
Massively multiplayer online role-playing game – Lineage 2 (14 million customers)
Real-time strategy – StarCraft (9.5 million, includes StarCraft: Brood War)
Simulation – The Sims (16 million shipped, 29 million including expansions)

Lägg sedan till WoW som har 10 miljoner spelare, och alltså sålt i mer än 10 miljoner exemplar... lägg sedan till expansionen.

/hulle.

Han är inte ute och cyklar, bara Lineage 2 och Sims skulle kunna klämma sig in på top20 bland konsolspel. Och då räknar vi inte in bundlade spel, där har vi bland annat Super Mario Bros. med 40 miljoner sålda kopior.

Bara för att göra några jämförelser.

RPG konsol - Pokemon (20 miljoner), RPG PC - Diablo II (4 miljoner)
Third-person Shooter konsol - GTA San Andreas (12 miljoner), PC - Mafia (2 miljoner)

osv.

Konsolspel säljer helt enkelt jävligt mycket bättre.

Edit: Gissar att WoW kan klämma sig in också, men jag plockade bara från spelen som fanns med på listan.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

De flesta datorerena i dag sitter ju med 128/256 i vga ram på typ ~400Mhz

Jag testade att köra crysis på mitt gammla hercules 9800 pro som har 128 och e klockat till 420Mhz.

De gick ju att spela men då va allt på lov och de va inte mer än att de gicka att spela i 1024*768. men de sket sig när man kom till en video snutt där de hände förmycke. stora turkosa rutor som de stog "Shader" i och de laggade RÖV tills kortet gick för varmt och datan stängde av sig.

personligen kommer jag ALLDRIG hoppa på SLI eller CROSSFIRE tåget,
för de handlar ju bara om störst/flesst vinner. (vadå penis mätning?)

Vilket spel i dag eller den närmastetiden skulle kräva 4 gig i vga ram och en 4Ghz vga prolle?

Visst jag sitter och funderar på att köpa ETT gaffe med 1 gig vga ram men inte TVÅ, TRE eller FYRA!
känns bara som bort kasstade pengar.

Lägger hellre dom pengarna på Ricktigt feta ram minnen, ett grymmt MoBo och en över dimmensionerad prolle med over kill kylning så man kan klocka röven ur grejerna.

Men ta inte illa upp nu ni som har SLI och CROSSFIRE sör de e et fritt land och var och en ansvarar för sina egna bort slösade pengar.

Men som sagt jag vill se konkreta bevis på att SLI och CROSSFIRE settups är nödvändiga och inte bara nått som ger "COOL HETS FAKTOR!".

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer ppå spel i helhet, WoW må va stort till PC men är ju inte speciellt stort bland spel i helhet. Dessutom är inte wikipedia nåt o tjoa över med siffror osv då tillverkarna räknar siffror på olika sätt. Men det är bra med spel som dom ändå, att dom gör spel som den stora massans datorer klarar. Som antagligen Starcraft 2 också kommer bli.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Offtopic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Högerpartier anser att de som kämpar hårt också ska tjäna på det de som lägger ner mer tid och pengar ska också få ut mer av det medans vänsterpartier anser att alla ska ha det lika dåligt oavsett vad du gör bra exempel på det är t.ex. medborgarlön. Du får lika mycket oavsett ifall du sitter i parken och super eller ifall du lagar vägar.

Skulle nog mer säga att vänsterpolitik anpassar och hjälper när höger försöker pressa, uttnyttja och exploatera. Det finns helt enkelt en anledning till att folk sitter i parken och dom mår ju knappast bra av att göra det.

Om alla hjälps åt så skulle dom med största sannolikhet inte sitta där. Tror ju knappast t.ex en VD får kämpa mycket hårdare än en gruvarbetare i kina. Men i båda fallen så överdriver kanske både du och jag för man vill ju tro att människor vill gott.

On topic

Datorbutiker säljer helt enkelt skitdelar för att göra en så stor vinst som möjligt. Kommer ihåg att i alla fall datorbutiken.com byggde väldigt schyssta speldatorer när dom började sälja egna byggda.

Kändes ju helt otroligt när man kunde köpa sweclockers och datorbutiken.com:s speldator för 10k för några år sedan vilket var sjukt billigt och optimerat just då medans nu får man ge 11k för att få en rätt bra där vilket man kanske kan få för 6k om man bygger helt själv.

Det är i alla fall bra att dom har kvar tjänsten där dom bygger och testar. 1k är lite dyrt kanske men 7k är i alla fall bättre än 11k

Så personligen så skulle jag skylla lite på Datorbutikerna och att vissa spel
är otroligt dåligt optimerade. Skulle t.ex PS3 ha stöd för vent, modar, mus och
tangentbord(i spel) så skulle den ha funnits i mitt hem mycket tidigare.

Permalänk
Medlem

Man borde jobba mer på optimeringen!! då kan man sj sätta sin gräns i spelet alltså kunna rendera ner grafik m.m alla MÅSTE inte ha uber inställningar vissa vill ha FPS över utseende...

Permalänk
Medlem

Jag får väll ta och säga samma sak som vanligt, dom släpper bara skit spel till pc och det är därför det inte säljer så många spel men det måste vara svårt att inseé det är för mycket konsol exlusiva spel som mycket väl kunde kommit till pcn,

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta att folk skriver att det bara är att lägga någon tusenlapp för att uppgradera datorn eller optimera.

Restrerande 86% av 14% kan inte uppgradera sin dator eller är inte intresserade.

Det är ju samma som att säga att du lika gärna kan dra till biltema och fixa din bil själv istället för att lämna in den på verkstad.

Folk har inte den kunskapen! Den är ren idioti att förvänta sig att dessa personer ska fixa det.

Min lillebror är en FPS gamer men han kan inte ens uppdatera en drivrutin.

Edit: Han har faktiskt drabbats av detta! Han köpte nyss BF2 som inte gick gång för grafikkortet inte stödjer pixelshade tekniken. Han är nu helt låst.
Jag har erbjudit mig att hjälpa men det betyder att han ska uppgradera en redan gammal dator.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Alltså, en top-of-the-line konsoll kostar 5-6000 och håller också i 5-6 år, det fixar inte en PC. Dessutom är den mem. idiotsäker att koppla in och köra, år efter år.
Ja, osso dubblar den som DVD/HD/Bluray-spelare, vilket också lockar en del.

Det säger ju sig självt att det är mer attraktivt för många att göra spel till konsoll då, de har en bestämd plattform att få upp prestandan/spelupplevelsen etc. på, vilket också blir fler nöjda kunder på det sättet och en större marknad överlag.

Det säger jag nu som någorlunda PC-entusiast, ska tilläggas.

På vissa sätt var det bättre förr:
VGA, Sound Blaster, nån/några MB minne och en prolle på 50-100MHz.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boogey
Han är inte ute och cyklar, bara Lineage 2 och Sims skulle kunna klämma sig in på top20 bland konsolspel. Och då räknar vi inte in bundlade spel, där har vi bland annat Super Mario Bros. med 40 miljoner sålda kopior.

Bara för att göra några jämförelser.

RPG konsol - Pokemon (20 miljoner), RPG PC - Diablo II (4 miljoner)
Third-person Shooter konsol - GTA San Andreas (12 miljoner), PC - Mafia (2 miljoner)

osv.

Konsolspel säljer helt enkelt jävligt mycket bättre.

Edit: Gissar att WoW kan klämma sig in också, men jag plockade bara från spelen som fanns med på listan.

Men... Vad smart jämförelse.

Vi pratar om dagsläget, inte för 20 år sedan då datorn inte ens var 5% av det spelformat det är idag.

Permalänk
Medlem

All heder till THQ och Relic för Dow Engine Där har vi en bra motor om något, funkar perfekt på min laptop med ett ati mobility hd 2400xt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Men... Vad smart jämförelse.

Vi pratar om dagsläget, inte för 20 år sedan då datorn inte ens var 5% av det spelformat det är idag.

jaha så gta san andreas är 20 år gammalt?? shit alltså, måste ha varit före sin tid ordentligt. ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Har väl adrig varit så billigt att skaffa en bra gaimingdator som idag
6-7000 kanske, som klarar 95% av alla spel som finns idag, med hyffad prestanda
lägg på 3-4000 som klarar 100% av alla spel med riktigt bra prestanda.

Vill man sen klara dom aldra mest prestandahungriga spelen med höga upplösningar, maxade inställningar, ja då kan det kosta skortan, men säker man lite, så är det inte specielt dyrt, på köpet kan man göra så mycket mer än bara spela på den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
epics motorer har alltid varit inrpincip de bäst optimerade.

tex ut3 går att köra på hög grafik med skit kort

ut 2004 kunde man köra med allt på high / highest med ett ati 9600 för en 1000 lapp på den tiden.

stämmer ganska bra de kör UT3 på mitt ASUS EN8600gt Silent 256mb DDR3 i Very high 1024x768 och har 30+ Fps

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Får byta hårdvara oftare än att ha tid till att spela, om man vill hänga med i tiden. Men det är meningslöst att lägga ner tusentals kronor på high-end hårdvara som troligen är omodern inom några månader.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Storfisk: Jättebra jämförelse. Då har man nått kulmen av nördighet när man jämför dataspelande och sex.

Nej, du var inte ironisk.

LiaR: Själv blir det X-Box 360, kostar 1790 på elgiganten nu, säkert 1500 till sommaren.

¨
Nej, det går inte att jämföra.
Dataspelande är mycket bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilket jävla snack alltså...

Om PC ska börja dra marknads andelar som gaming platform så får de fan börja sätta standarder eller ribbor till vilken prestanda spelen ska utvecklas till vid varje år eller vartanat. Denna ribba måste också vara ganska låg och då ska spelet också fungera felfritt och ha en bra upplevelse vid detta. Om man har bättre komponenter i datorn så ska det finnas stöd för bättre upplösning etc men detta är inte det viktiga! Det är det extra lullet som kommer efter!

Låt oss säga vi sätter en riba för vilken prestanda en dator ska ha år 2008 hela året ut och nästa kanske för att kunna spela alla spelen som kommer ut detta år och nästa helt tillfredställande utan lagg eller drops. Vi tar ett grafikkort i medelklassen i början av året(medelribba). Låt oss säga Nvidia 9600GT eller ATI 3850. Sedan ska alla spel som kommer ut riktas in på att vara helt spelbara på dessa grafikkort hela detta år och nästa, låt oss säga på kanske 1680x1050 och medel inställningar och då ska man ha en fps på 60 och spelet ska vara helt bra som det är då!
Om man har bättre grafikkort etc så kan man ju få bättre texturer och upplösning etc, men detta är allt extra lull för de personer som har den större plånboken etc.

Andra faktorn som måste följas är priset för dessa datorer som ska klara dessa ribbor. Den dator som är medelribban FÅR INTE kosta mera än 4000-5000kr, exkluderat skärm. Sedan har man en ribba för low-end som kostar inte mera än 3000kr men ska helst vara under 2500kr eller liknande.
Då är priserna vad de är idag! De kommer ju sjunka eller komponenter ersättas till bättre till samma pris under året eller två. Men ribban stannar fortfarande på samma tills slutet av dess period som inriktning! Sedan kan man ju göra ett nytt hopp till högre ribbor.

Dessa datorer är hela datorer utan skärm men med chassi, nätagg, cpu, minne, grafikkort, hdd, mus, tangentbord / (eventuell styrdon/handkontroll)

Skärm köper man som extra eller använder tv:n som med konsoller. Datorerna ska använda normal datorkomponenter som kan byttas ut om man vill och har kunskapen.

Nu skulle man få en dator som skulle klara av alla spel under 2 års perioder om man inte rör dem alls som inte kostar skortan. Efter första året, mitt i livslängden så kostar datorn för att klara spelen på medel som lowend kostade i början eller liknande kanske.

Permalänk
Inaktiv

När det gäller datorer kan man ju dra gränser och paralleller överallt.

Hur mycket var och en betalar för att få en s.k. "speldator", om den nu kostar 5000:- eller 50000:- t. ex. Vart går gränsen för hur mycket 'kräm' man kan få ut av en maskin i Crysis (exempel), jämfört med vad som kan kallas bra prestanda, osv. Allt det där är enbart personliga åsikter och det finns inga rätt eller fel.

Visst, jag är bara en i mängden som jagar schysst grafik vs. prestanda med den hårdvara jag har, men har dock alldeles för låg självinsikt och uppgraderar titt som tätt för att kunna få bättre grafik, bättre grafik, och bättre grafik - vs. prestanda. I dagsläget spelar jag 3 spel, i rangordning; LotRO, CSS, D2:LoD. Då de senare två spelen inte behöver mycket kraft alls, suger LotRO musten ur det jag har och lite till, om jag slår på allt och med Dx10 aktivt. Då jag inte kan köra med Dx10, full AA och allt maxat med en acceptabel FPS gör det mig besviken och vill ha en bättre maskin. Tyvärr kommer det till det stadiet allt för lätt, men jag försöker. Försöker hålla en bra balans.

Kanske off-topic det där, men jag är säker på att många känner igen sig. Som det har skrivits om i tidigare inlägg, har det sedan många år tillbaka blivit ett evigt race till bättre grafik alt. bättre prestanda på det befintliga, även om det man har duger till mycket och lite till.

Hade det inte varit för att en nära vän som jag spelar med, haft en betydligt sämre maskin än min, och som absolut inte klagar eller jagar grafik, så hade jag säkerligen aldrig varit nöjd heller. Det är något jag jobbar på, som att bli av med en dålig vana, en drog.

Det tål att tänkas på.

Permalänk

Börjar bli less på allt snack i den här tråden, kom tillbaka till verligheten. Ett 9600Gt kort klarar alla spel som finns och mer därtill. Det kostar 1300 kr. Ett 8400gs klarar många spel för 300 kr. Spelen ser ofta bättre ut än 360 som körs på vanlig gammal tv i många fall. Barn har inte lcdtv.

Om ni tycker att detta är hutlöst mycket pengar när ett spel kostar 600 spänn till konsol så är ni från ett annat universum.

Min lillebror går i högstadiet. 50% av eleverna spelar spel på dator. De flesta wow.

Säg ett konsolspel som dragit in mer pengar ärn wow eller linage. Just det det finns inget som ens kommer i närheten.

Inget som ens når upp till 50%. Pengarna finns där. Företagen måste bara göra spel med online material så att piratspelen förhindras. 80% av spelen till pc är pirat. Det är skandal. Diablo 2 säljer fortfarande bra bland eleverna pga av online.

Själv spelar jag spel av tveksam härkomst. Men jag köper även spel som förtjänar pengar. Vissa av dom har jag aldrig spelat efteråt. Jag vill bara stödja dom med pengar he he. Psychonauts.

Datorerna min brors klasskompisar använder har deras kompisar eller storebrödrer satt ihop. Det är inget problem. De flesta kör en föräldradator med nytt grafikkort.

Många undviker 360 för onlinekostnaden men den är gansk poppis, ps3 vet de knappt vad det är, wii är poppis.

Men de flesta kör dator utanpå detta. wow, counterstrike, diablo osv. Många även nyare spel som lockar andra kompisar att uppgradera.

Optimering är inte realistisk när marknaden är såpass liten. Varför optimera spelet så att inkomsten blir lägre än utvecklingskostnaden?

Hur många spel är för dåligt optimerade? Crysis flyter på bra med farcrygrafik. Fear är oftasts inga problem och det står sig bra mot 360 och wii.

vakna. Oblivion sålde som fan och kördes mest på gamla grafikort. Folk gillade det ändå. Bra optimerat, nej.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ett 9600Gt kort klarar alla spel som finns och mer därtill.

Här lägger jag tyngdpunkt på ordet "klarar".

Visst, ett 9600GT klarar av alla spel. Och det är just vad alla inlägg här handlar om. Om alla tyckte likadant hade det inte funnits ett behov av bättre kort, eller hur? Jag är ibland dom som inte håller med dig, för att jag inte varit nöjd med den prestanda det kortet gett mig. Allt medans många andra hade varit det.

Därav kommer den här diskussionen alltid finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Som många sagt redan, Eriq Fiskmås kan inte bygga dator själv, dessutom går han och köper den på Siba, för att de "anstränger sig lite mer".

Säg att han vill köpa en speldator, då läser han på lapparna och hittar denna:

"Gör mer med SCALEO Pi 2662 utrustad med 2 quad processor från Intel. Kraften gör sig påmind i de blåa "jetmotorerna" i fronten. Belysningen i fronten är förstås endast en detalj, mer intressant är det som ryms under skalet. Där finner man rejält med hårddisk, två gigabyte arbetsminne och ett bra grafikkort." (NVIDIA® 8600GS)
(Denna annons är på riktigt, plockade den från Siba nyss.)

Efter att ha spenderat 9000:- plus en skärm och två försäkringar som hans hemförsäkring redan täcker, så går han nöjd hem med denna och tror sig kunna avnjuta CoD4.

Det är väl lite dessa personer Unreals skapare vill åt. Även de som känner att de behöver en SLI-lösning för att hänga med i toppen. När Eriq Fiskmås väl inser att han behöver 2-4 grafikkort i samma burk för att lira med max allt så lär han ju tappa sugen...

När man inte har kunskaperna är det väldigt lätt att slänga bort stora summor på felköp. Inte lätt att veta när de stora kedjorna marknadsför sina datorer med lowendkort i som högpresterande. Vilket borde vara olagligt. Men det är där alla tjänar mest pengar, både tillverkare, distrubitörer och återförsäljare.

Problemet med lowend kommer nog kvarstå ett bra tag, då girighet går före förnuft. Man har skjutit sig i foten, och förlorat stora delar av spelmarknaden. SLI och Crossfire är inte en del av lösningen, det gör det hela bara värre...

Konceptet med konsoller däremot är mera hållbart i längden. Optimering är en del av svaret, prisvärdhet en annan. Användarvänlighet en tredje. När man dessutom kan surfa på dem utan att installera ett operativ och därtill använda de som DVD och Blu-ray spelare, ja då är mångas behov redan fyllda.

Pratade nyss med en tjej som köpt en dator för 6000:- som hon enbart skulle surfa på. Hon visste inget mera om den än priset och färgen på lådan. Det bevisar inget mera än att det finns folk som inte vet bättre...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asmodeus Pakus
Se det ur synvinkeln på Johan Banan (eller Johanna Banan för att täcka upp hela befolkningen) som inte är speciellt teknikintresserad, hänger på sweclockers och inte följer med i diskussionerna kring DX10 eller senaste PixelShader-versionen.

Köper han en Xbox360 för 2500 kan han spela varenda Xbox-spel som finns med sjyst grafik, han behöver inte kolla systemkrav, sätta sig in i hur systemet presterar eller finna att det där coola spelet som kom året efter att han köpte datorn fungerar sunk för han köpte ett midrange-kort istället för 8800GTX (som bara det kostar mer än en spelkonsoll). Konsollen fungerar dessutom lysande på hans nya platt-TV, så han behöver inte investera i en ny widescreenskärm till datorn. Inte heller behöver han hålla koll på en massa grafikdrivrutiner och se till att hålla dem uppdaterade för att de senaste spelen ska flyta.

Det är helt enkelt otroligt mycket enklare att skaffa och spela på en konsoll, och dessutom utan att ge upp speciellt mycket utav spelen. Vi som hänger här tycker inte det, eller att ett grafikkort för 3000:- är så farligt, men vi är inte speciellt representativa.

För det första, du behöver absolut inte köpa en ny widescreen-skärm för att spela datorspel.

För det andra, jag har aldrig kommenterat svårighetsgraden i användning av produkterna.

Att Chiquita Banan eller Chiquitana Banan förstår eller inte förstår hur man kopplar kablar på en Xbox360/PC eller förstår hur man stoppar i skivan i DVD-enheten hör ju inte riktigt till diskussionen (i min mening) om huruvida PC är en sämre platform rent tekniskt, eller av det jag sagt.

Jag håller med om att PC:n kräver mer kunskap för att utnyttjas till sin fulla potential, det var inte riktigt det jag försökte diskutera dock.

Jag ser det som att resurserna i en dator utnyttjas på fel sätt i dagens spel till PC helt enkelt, där grafik går före spelkänsla och gameplay.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om någon här kunde bygga ihop en billig och bra speldator så får vi se vad priset hamnar på. Och självklart ska den ju kunna klara 80-90% av alla inställningar som vissa säger ;P

Tror det blir lite dyrare än vad ni själva förstår men om inte sätt ihop en dator är ni snälla. "Ska ju vara en hel dator självklart"

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Börjar bli less på allt snack i den här tråden, kom tillbaka till verligheten. Ett 9600Gt kort klarar alla spel som finns och mer därtill. Det kostar 1300 kr. Ett 8400gs klarar många spel för 300 kr.

Vad gör dom som inte klarar installera det kortet?

Du har helt klart missat poängen med artikeln.

Dom som menas är dom som inte uppgraderar sina datorer utan köper nya på elgiganten. Då är man uppe i bra mycket mer än 1300 spänn ( ochen plattskärm med vga kontakt ).

Visa signatur

minhembio.com/darkages