Skurit mig i fingret, ganska djupt. Vad ska jag göra?

Permalänk
Graded.se

Skurit mig i fingret, ganska djupt. Vad ska jag göra?

Hejsan.
Var i garaget igår, och i all hast så skrapade jag i en bromssköld ganska ordenterligt

Blev ett ganska djupt jack. Sket i det igår och fortsatte skruva, som vilken annan gång som helst. Men denna gång så hade jag en hel blod pöl på golvet när jag var klar.

Åkte hem och tejpade plåster så jag inte kunde böjja fingret som är skadat, då detta varje gång drar upp såret. Gått bra över natten, men återigen nu imorse så fårt man rör fingret så verkar det bli blodbad... Har även lite konstig kännsla i fingret.

Bör man göra något åt detta? Eller ska jag fortsätta med plåster och helt enkelt ge fan i att böjja fingret?

Alla tipps är välkommna

Bilder på skadan finns på : http://fairlady-z.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5o...

Inte så jätte bra, fick förska ta kort medans jag torkade bort blod

Såret är alltså i vecken där på fingret.

Permalänk
Medlem

För det första skulle jag inte smutsa ner händerna sådär om ja hade ett ganska djupt sår i finget Sen skulle jag gå till vårdcentralen om det inte slutat blöda över natten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Graded.se

Det slutade ju över natten, men började nu imorse igen utan att jag direkt gjorde något...

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste hälsostation och få det sytt... Allt annat är idiotiskt.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Gå till närmaste hälsostation och få det sytt... Allt annat är idiotiskt.

Äh, sy ska man väll inte behöva göra.. Så illa är det inte alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Äh, sy ska man väll inte behöva göra.. Så illa är det inte alls

Nå iaf klistra ihop de lite ordentligare då om ett djupt sår i fingret läker "fel" kan man lätt få nedsatt rörelse i fingret och det vill du väll inte

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Jockwe?

Fingrarna brukar i allmännhet ta mkt längre tid på sig att läka än andra delar.
Men jag skulle inte oroa mig allt för mkt

Skar mig in till benet i fingret för någon månad sedan, el-tape och en någolunda ren trasa. Det fick duga tills jag kom hem, sen ett snyggare bandage.
Sen är de bra om du tvättar med nån sorts spritblandning.

Men annars är de bara lappa ihop efter bästa förmåga.

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd "titta jag har skadat mig så häääääär allvarligt, vad tycker ni jag ska göra"

Vad fasen tror du om såret är djupt, det går upp och börjar blöda kraftigt efter dryga 8 timmars vila? Samt att det känns konstigt i fingret. Kan det möjligtvis vara så att du ska sy det? Kan det vara så att du ska gå till vårdcentralen för att kolla så att alla senor och nervtrådar klarat sig?

Nej jag vet sitt här på swec och slösa mer av både din och min tid.

mvh sarkastisk som fasen idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Ännu en tråd "titta jag har skadat mig så häääääär allvarligt, vad tycker ni jag ska göra"

Vad fasen tror du om såret är djupt, det går upp och börjar blöda kraftigt efter dryga 8 timmars vila? Samt att det känns konstigt i fingret. Kan det möjligtvis vara så att du ska sy det? Kan det vara så att du ska gå till vårdcentralen för att kolla så att alla senor och nervtrådar klarat sig?

Hahahahaha, vaknat på fel sida idag Även om du har lite rätt. Menar inget illa till trådskaparen, men det har kommit massa trådar på sistone med liknande ämnen, varav vissa är i princip "benet sticker ut ur armen, bör jag gå till läkaren?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera

Hejja !

Tråden är komiskt skriven, javet Är som sagt inte alls så illa som det låter!

Nu ser det riktigt bra ut dessutom! Har förstärkt fingret med en plåt

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja men om det inte är nån fara så behövs ju ingen tråd. Och om det är fara så GÅ TILL LÄKAREN

Jeeesus hur svårt är det att masa sig till vårdc om du känner dig konstig i fingret? Tänk om det blir infekterat, då sitter du kanske där med 9 fingrar en vacker dag.
Kostar ju bara 140 spänn att säga hej till Doktorn, ahhhhh!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du har skurit dig precis vid vecket. Räcker ju i princip att du böjer lite på finger så går såret upp igen. Skulle rekommendera att du tar de till en läkare så att de får limma/sy ihop det.

Behöver inte alltid vara djupt för att man ska behöva sy, räcker att de är på fel ställe.

Permalänk
Vila i frid

Som någon sa, gå till vårdcentralen så att dom tvättar det ordentligt och plåstrar/limmar/syr (vad som nu behövs) du ser ju inte ut att vara så ren om tassarna precis. Och nervtrådar kan ha tagit skada.
Och en infektion kan leda till blodförgiftning och då blir det mer än lite plåster.

Hehe, jag är nog den sista som ska svara i en sådan här tråd
Men efter alla år på sjukhus känner jag mig nästan som en utbildad underskötersk. Klarar det mästa själv som dom gör.

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja men om det inte är nån fara så behövs ju ingen tråd. Och om det är fara så GÅ TILL LÄKAREN

Jeeesus hur svårt är det att masa sig till vårdc om du känner dig konstig i fingret? Tänk om det blir infekterat, då sitter du kanske där med 9 fingrar en vacker dag.
Kostar ju bara 140 spänn att säga hej till Doktorn, ahhhhh!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Ser ut som att du har skurit dig precis vid vecket. Räcker ju i princip att du böjer lite på finger så går såret upp igen. Skulle rekommendera att du tar de till en läkare så att de får limma/sy ihop det.

Behöver inte alltid vara djupt för att man ska behöva sy, räcker att de är på fel ställe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Som någon sa, gå till vårdcentralen så att dom tvättar det ordentligt och plåstrar/limmar/syr (vad som nu behövs) du ser ju inte ut att vara så ren om tassarna precis. Och nervtrådar kan ha tagit skada.
Och en infektion kan leda till blodförgiftning och då blir det mer än lite plåster.

Hehe, jag är nog den sista som ska svara i en sådan här tråd
Men efter alla år på sjukhus känner jag mig nästan som en utbildad underskötersk. Klarar det mästa själv som dom gör.

Känns prima nu! Tog av mig plåtkonstruktionen lite vid lunchen, såret gick upp ytterstlite när jag böjde på fingret Så det har nog blivit bra nu.

Tråden kan låsas då den inte har något diskutions värde

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns prima nu! Tog av mig plåtkonstruktionen lite vid lunchen, såret gick upp ytterstlite när jag böjde på fingret Så det har nog blivit bra nu.

Tråden kan låsas då den inte har något diskutions värde

Har du någon jäkla självbevarelsedrift går du till en vårdcentral iaf.
Det skadar aldrig att vara lite extra försiktig, i synnerhet när det gäller sin egen hälsa.

Permalänk
Medlem

Se till att få vädra såret om nätterna.
Gör susen!

istället för att såret håller sig fuktigt tack vara plåstret

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

För det första ska du kontakta hälsåvården om sådana här frågor, inte i ett nörd forum

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

min första reaktion "oh, bilder! gött!"

men dränk fingret i sårsprit och dra på en fet kompress, ser det inte bättre ut imorgon eller blöder fortfarande så gå till sjukan. Kan vara en ven du kommit åt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Har du någon jäkla självbevarelsedrift går du till en vårdcentral iaf.
Det skadar aldrig att vara lite extra försiktig, i synnerhet när det gäller sin egen hälsa.

Sjukvården skulle kollapsa om folk kom in för varenda liten skitgrej. Så länge han gjort rent det och det slutat blöda finns det absolut ingen anledning att söka vård.

Permalänk

Kära sweclockers.

I går blev jag överfallen och fick halsen uppskuren.
Blodet sprutar ganska friskt och jag känner att jag håller på att dö.

Borde jag gå till sjukhuset eller ska jag bara vänta och se vad som händer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Sjukvården skulle kollapsa om folk kom in för varenda liten skitgrej. Så länge han gjort rent det och det slutat blöda finns det absolut ingen anledning att söka vård.

Beror helt på, djupa skärsår skall alltid undersökas av sjukvårdspersonal, detta för att se till att inga nerv-/senskador uppkommit. Problemet i dagsläget är alla föräldrar som inte kan tänka själva och kommer in med sina barn i 7 årsåldern som endast har förkylning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Gaffa hjälper mot allt.

Permalänk
Medlem

Han ska inte gå till doktorn för ett skärsår, det var bra att han löste problemet själv. Skulle han gå till vårdcentralen skulle de tejpa såret, han kan lika gärna göra det själv. Skulle fler lösa problemen själv som TS skulle vi ha en mycket bättre sjukvård, idag går alla resurser åt till att plåstra om folk som råkat få en sticka i foten.

Permalänk
Graded.se

Gör fortfarande ont i fingret, men mycket bättre nu!

Skadar mig flera ggr i veckan och brukar inte bry mig.. Detta blev dock lite djupare än vanligt och ville ha lite åsikter. Dels för om det nu skulle bli värre över dagen, var vänder man sig egentligen? Jobbar i vås, och våran läkarmottagning i sala där jag bor har bara telefontid vissa tider, övrig tid = 112.

Givetvis ska man inte vända sig till ett forum med akuta problem, speciellt då inte sweclockers.com.

Tråden var skriven med en gnutta humor, samt en baktanke med en lättare frågeställning. Tyderligen så trillade inte riktigt det ner till alla.

Tackar för allt från seriösa åtminstone! Kan berätta att jag kan böjja fingret till 50% utan att det stramar, och är nu språkligt begåvad via tangentbordet igen. Vilket inte är så dummt.

Permalänk
Citat:

Gör fortfarande ont i fingret, men mycket bättre nu!

Skadar mig flera ggr i veckan och brukar inte bry mig.. Detta blev dock lite djupare än vanligt och ville ha lite åsikter. Dels för om det nu skulle bli värre över dagen, var vänder man sig egentligen? Jobbar i vås, och våran läkarmottagning i sala där jag bor har bara telefontid vissa tider, övrig tid = 112.

Du får gå till närmsta akutmottagning och sätta dig i väntrummet.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig Sweclockers! Jag swecar så mycket att jag glömmer bort att både äta och sova. Borde jag sweca mer eller mindre? Borde jag åtminstone ta kläder på mig?

/En naken, hungrig och trött swecare

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Köp dig ett par handskar. Själv har jag ett par "lager-handskar" från mitt förra jobb när jag pillar bil. Funkar till det mesta utan att kännas klumpigt.
För övrigt lyckades jag klippa mig i fingret med en avbitare förra veckan. Krävdes dubbla plåster för att få stopp på flödet

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Hjälp mig Sweclockers! Jag swecar så mycket att jag glömmer bort att både äta och sova. Borde jag sweca mer eller mindre? Borde jag åtminstone ta kläder på mig?

/En naken, hungrig och trött swecare

Du bör köpa en pyjamas som ser ut som en kostym! Då är du alltid redo! Slipper någonsin byta kläder, du kan sova i den, gå på fest om du nu skall gå på en Sweclockers fest! Föda kan enkelt ersättas med drop!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Skitsnack. Det enda han ev. skulle slösa bort är sin egen tid. OM skadan nu är/var av sådan banal karaktär att det bara är spola under kranen o sätta på ett plåster skulle ett sånt besök knappast belasta sjukvården något nämnvärt.

Permalänk

Doppa fingret i vitpeppar så lovar jag att det slutar blöda ;D.