Permalänk
Medlem

Ser det här ok ut?

Ok innan jag beställer tänkte jag kolla med er... Hur ser det här ut?

Chassi - Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black

PSU - Corsair HX Series 520W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular

Moderbord - Gigabyte GA-EP35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

GFX - Gigabyte GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Minne - Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-18

CPU - Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

HD - Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Ljudkort - Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

DVD-Brännare - Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA

Skärm - Samsung 245B 24" Wide TFT Svart Analog/DVI 5ms Widescreen

Frågor jag ställer mig:

* Är allt kompatiblt och stabilt? Ska inte klocka vill bara ha ett så stabilt system som möjligt.
* Skiljer sig 8800GTS korten från märke till märke?
* Är det ok att beställa montering av CPU hos datorbutiken?
* Samt är orginalkylaren till intel någolunda tyst...?
* Bör jag lägga till något? Kan tänka mig 8gb minne ifall jag kör 64bits OS, ska jag det :)? Ska spela spel!

Ps. Spelar det någon roll vilket vista jag kör? Kan få business alt. xp pro gratis...

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Inaktiv

Varför Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1 ?

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att audigykorten har riktigt usla drivrutiner för vista. Det verkar som att läget är bättre för x-fi dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Har dom inte processorn inne kan du lika gärna ta en E6850. Strunta i det ljudkortet då det inbyggda är bra nog för dom flesta och blir du inte nöjd så ta ett Asus XONAR DX/XD.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASXONARD...

8800GTS är alla samma så ta det billigaste om du inte vet med dig att det ingår något spel som du vill ha.

Köp du en bättre kylare då det kan låta lite mycket när datorn går på max. Arctic Cooling Freezer 7 PRO är en tyst billig kylare som kyler bra.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACFZ775P

Jag kör själv med 8GB av dom minnena på mitt Gigabyte moderkort och det fungerar mycket bra men för just spel duger Vista 32 då inga spel nyttjar mer än runt 2.5GB idag.

Du kan köra vilken Vista du vill då dom i grunden är samma. Det som skiljer är hur mycket minne man kan använda och tilläggsprogram.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Har dom inte processorn inne kan du lika gärna ta en E6850.

"Lika gärna" är väl att ta i. Prestandamässigt är de förvisso rätt lika, men e8400 drar mindre ström och är lättare att överklocka högt. E8400 har dessutom stöd för sse4, vilket kanske kan vara bra i någon situation.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du har fått bra svar av föregående talare (plural).
Utöver det ser det mesta bra ut.

Angående montering av processor tycker jag kanske du skulle testa det själv om du inte är väldigt väldigt osäker. Det blir lite billigare, men främst är det något som kan vara bra att kunna om du ska bygga dator någon mer gång i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
"Lika gärna" är väl att ta i. Prestandamässigt är de förvisso rätt lika, men e8400 drar mindre ström och är lättare att överklocka högt. E8400 har dessutom stöd för sse4, vilket kanske kan vara bra i någon situation.

Men det skulle inte klockas och några watt till gör ganska lite på EL-räkningen. Skulle SSE4 visa sig ge något i framtiden så kan man alltid byta till en processor som stödjer det för en liten peng om 10 år.

Finns några videoprogram som utnyttjar SSE4 då det är främst i videostreming man gjort förbättringar men annars är det tunt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Då slumpar jag ljudkortet. Men jag blir inte riktigt klok på ifall jag ska ha Vista 64bit och 4/8gb ram eller 32bit Vista... :S

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

64bit är bakåt kompatibelt till 32bit's program men man kan inte köra 16 bits program(men det kan man då med 32bits OS)

8 GB ram om du gör film annars är 4 det som gäller

jag råder dig OCZ reaper cl4 6400 2x2GB

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Tack för svar. Då slumpar jag ljudkortet. Men jag blir inte riktigt klok på ifall jag ska ha Vista 64bit och 4/8gb ram eller 32bit Vista... :S

Har du gamla konstiga datortillbehör (typiskt scannrar och liknande) eller kör du många väldigt gamla spel? Välj i så fall 32-bitars vista. Annars blir 64 bra.

Permalänk
Medlem

Neh ska bara lira Everquest 2 typ... Det är väl inte så gammalt? Får bli 64bit, 4gb ram. Men kan inte hjälpa att bli lite intresserad av Q6600 när E8400 är slut överallt

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är helt nöjd med min Q6600 men då klockar jag den till 3GHz och det blev en klar skillnad från 2.4GHz till 3GHz i snabbare spel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Mm men jag vill inte klocka Får väl bli en 8400 då! Tack för alla svar.

Ps. Är det klurigt att installera Intel CPU's? Har bara installerat en AMD 3500+ för länge sen, vilket gick OK Annars beställer jag montering.

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det är inte svår så länge som man tittar innan man drar ner spaken.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Crap, minnena va slut hos datorbutiken. Kan jag ta dessa istället?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4096TWX28...

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Crap, minnena va slut hos datorbutiken. Kan jag ta dessa istället?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4096TWX28...

De är ju också slut. På båda står det dock "Tillfälligt slut, i lager tidigast 2008-04-24", så det kanske hjälper att vänta en dag eller två.

Permalänk
Medlem

Hehe vart lite för ivrig... får ta och vänta lite

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Hedersmedlem

Å andra sidan skulle du ju inte överklocka, så du kan väl i princip ta vilka minnen som helst?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja för då kan du även välja PC5300 minnen fast det är lite onödigt.

Dessa fanns i lager.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKDDR2...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM