Permalänk
Medlem

det fungerar till alla operatörer, det står telia pga dell gick ut med telia och säljer modulen.

Men den är ej låst till telia, frågat själv på chatten när ja skulle köpa min

EDIT: du kan hitta Dell 5520 modulen som är för mobiltbredband på ebay uk för ca 950kr om du inte vill köpa via dell för nästa 1300kr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
det fungerar till alla operatörer, det står telia pga dell gick ut med telia och säljer modulen.

Men den är ej låst till telia, frågat själv på chatten när ja skulle köpa min

Kalas!! Det låter väldigt bra. Funderar på att införskaffa mig en sådan eftersom jag kommer att vara på resande fot en hel del från och med om ett tag.

Hur fungerar din? Är det bra mottagning? Hur är det jämfört med en USB-pryl?

Permalänk
Medlem

har faktiskt ingen 3g modul i min.
Skulle köpt en pga jobb på resande fot, men jobbet blev aldrig av.
Så man köpte sig aldrig någon.

Fast nu verkar det bli av till hösten så man måste inskaffa en sådan, blir väl via ebay skulle jag tippa på.
Om du ska köpa en Dell 5520 (som den modulen heter) via dell.se så kostar den 2023,75 kr.
Men lägger du till den samtidigt som du ska beställa kostar den bara 12**kr.
Men såg några enstaka på ebay.uk för 79 pund.

Så tyvär har jag inte använt en sådan.
Öppnade min lapp idag och installerade intel turbo memory i den, 2 skruva så kan du sätta in wwan kortet själv.

Sen har jag en fråga till er 1530 klämare:

Wlan & Blåtand.
Det sitter en av/på knapp vid sidan.
Men den stänger av antingen blåtand, eller wlan eller båda (beroende hur man ställt in i bios)
Vill gärna ha att man kan välja om man vill direkt snabbt och lätt om man ska använda blåtand eller vilket man nu vill.
Finns det någon lösning?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
har faktiskt ingen 3g modul i min.
Skulle köpt en pga jobb på resande fot, men jobbet blev aldrig av.
Så man köpte sig aldrig någon.

Fast nu verkar det bli av till hösten så man måste inskaffa en sådan, blir väl via ebay skulle jag tippa på.
Om du ska köpa en Dell 5520 (som den modulen heter) via dell.se så kostar den 2023,75 kr.
Men lägger du till den samtidigt som du ska beställa kostar den bara 12**kr.
Men såg några enstaka på ebay.uk för 79 pund.

Så tyvär har jag inte använt en sådan.
Öppnade min lapp idag och installerade intel turbo memory i den, 2 skruva så kan du sätta in wwan kortet själv.

Sen har jag en fråga till er 1530 klämare:

Wlan & Blåtand.
Det sitter en av/på knapp vid sidan.
Men den stänger av antingen blåtand, eller wlan eller båda (beroende hur man ställt in i bios)
Vill gärna ha att man kan välja om man vill direkt snabbt och lätt om man ska använda blåtand eller vilket man nu vill.
Finns det någon lösning?

När jag var utan Dell quickset så tror jag att jag kunde använda mig av FN+F2. Vet ej om både BT och WAN stängs av då.
Vad tycker du om Turbo memory då? Ger det något bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

du kan ställa in i bios vad som ska stängas av, antingen wlan eller blåtand eller båda.
vill gärna ha nån slags inställning som kan zappa mellan alla 3 altenativen.

har ej kollat så mycket på prestanda skillnad, betalade bara 100kr inkl frakt för turbot, så det är inga stora pengar.
På tradera kan man göra klipp ibland =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Kalas!! Det låter väldigt bra. Funderar på att införskaffa mig en sådan eftersom jag kommer att vara på resande fot en hel del från och med om ett tag.

Hur fungerar din? Är det bra mottagning? Hur är det jämfört med en USB-pryl?

Jag har 5520-kortet integrerat och det är grymt bra mottagning, antennerna sitter inbyggda i skärmen precis som wlan-antennen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agile
Jag har 5520-kortet integrerat och det är grymt bra mottagning, antennerna sitter inbyggda i skärmen precis som wlan-antennen.

Tack! Det låter lovande!

Då var det bara funderingar kring vilken upplösning man bör välja kvar

EDIT:
Någon som vet om man kan beställa till ett extra batteri? Inte hittat det. Vad kostar det?

Permalänk
Medlem

kolla under tillbehör?

om du köper löst batteri från dell kostar dom över 1500kr om jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
kolla under tillbehör?

om du köper löst batteri från dell kostar dom över 1500kr om jag inte är helt ute och cyklar

Var kan man annars köpa batterier för dell-datorer?

Permalänk
Medlem

ebay sen kanske det finns pirat batterier.
vad vet jag

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hittade en sida där man jämför lite olika skärmar och upplösningar på M1530:
http://forum.notebookreview.com/showpost.php?p=2226120

Lutar nog åt en WSXGA skärm åt mig.

Permalänk

Med pågående rabatter (15% + 5%) är XPS1530 högintressant som ersättare till min stationära dator.

Om jag utgår från Dells lägsta alternativ, längst till höger, och "maxar" detta med:

T8100 (2,1Ghz) processor
1440x900 skärm
3 Gb minne
200 Gb (7200 rpm) hårddisk

landar priset på 7200kr med alla rabatter.

Nu till mina frågor.

1) Ovanstående konfiguration har "enbart" 8400M GS med 128 MB som grafikkort. Till saken hör dock att jag INTE kommer att spela på maskinen. Det mest krävande jag kommer göra är bildbehandling i photoshop och det kräver inget grafikkort. Grafikkortet borde därför inte göra någon betydelse, eller?

2) Är det dumt att välja T8100 processor istället för T8300? Kommer det att sänka maskinen någon nämvärt med tanke på att jag ska använda den till bildbehandling?

3) Bör jag gå upp ytterliggare ett snäpp i bildskärmens upplösning? Fördelen ligger i samband med bildbehandlingen men nackdelen ligger i när man enbart surfar (vilket blir en hel del). Det kan även nämnas att när jag ska köra seriös bildbehandling så kommer jag att koppla maskinen till en extern skärm via HDMI->DVI.

Tack för en bra tråd grabbar och tjejer!

//Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasBB
Med pågående rabatter (15% + 5%) är XPS1530 högintressant som ersättare till min stationära dator.

Om jag utgår från Dells lägsta alternativ, längst till höger, och "maxar" detta med:

T8100 (2,1Ghz) processor
1440x900 skärm
3 Gb minne
200 Gb (7200 rpm) hårddisk

landar priset på 7200kr med alla rabatter.

Nu till mina frågor.

1) Ovanstående konfiguration har "enbart" 8400M GS med 128 MB som grafikkort. Till saken hör dock att jag INTE kommer att spela på maskinen. Det mest krävande jag kommer göra är bildbehandling i photoshop och det kräver inget grafikkort. Grafikkortet borde därför inte göra någon betydelse, eller?

2) Är det dumt att välja T8100 processor istället för T8300? Kommer det att sänka maskinen någon nämvärt med tanke på att jag ska använda den till bildbehandling?

3) Bör jag gå upp ytterliggare ett snäpp i bildskärmens upplösning? Fördelen ligger i samband med bildbehandlingen men nackdelen ligger i när man enbart surfar (vilket blir en hel del). Det kan även nämnas att när jag ska köra seriös bildbehandling så kommer jag att koppla maskinen till en extern skärm via HDMI->DVI.

Tack för en bra tråd grabbar och tjejer!

//Andreas

1: 8400 räcker till gott och väl, ingen anledning för dig att uppgradera.

2: Du kommer inte märka någon skillnad mellan processorerna i verkliga applikationer, det är såpass liten skillnad mellan de två, endast hastighet som skiljer, båda har 3MB L2-cache.

3: 1440x900 anser jag vara lagom för en 15" skärm, 1680x1050 blir nog för litet misstänker jag, dock så är det en smaksak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
3: 1440x900 anser jag vara lagom för en 15" skärm, 1680x1050 blir nog för litet misstänker jag, dock så är det en smaksak.

...och ska du ändå koppla in en extern skärm när du ska bildbehandla seriöst spelar datorns bildskärm ingen roll för det ändamålet.

Jag skulle antagligen ha valt 1440*900, eftersom jag gissar på att det högre alternativet kommer bli lite väl smått. Men det är ju, som tidigare nämnt, en smaksak.

I övrigt håller jag med föregående talare.

Permalänk
Medlem

Kan inte min dator komma snart :'(

Beställde den 12e, men vet inte mitt leveransdatum...

Permalänk
Medlem

Efter skeppning från fabriken får du reda på ett ETA. Ett beräknat leveransdatum alltså

Permalänk
Medlem

Oh... Jag står inte som ägare eller som shipping adress eller nåt, så jag antar att jag inte kan få reda på det
Min farbror beställde den åt mig.

Ungefär hur lång tid brukar det ta då?

Permalänk
Medlem

Står på hemsidan, samt i något inlägg här ovanfört bara.
Fråga om kundnummer och sådant så kan du logga in via dell.se och se orderstatus

Permalänk
Medlem

ETA 2008-05-27 Schenker Danmark

Efter att ha läst fram till sida 41 i tråden börjar man bli lite nervös över vilken skärm man kommer att få.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senjin
ETA 2008-05-27 Schenker Danmark

Efter att ha läst fram till sida 41 i tråden börjar man bli lite nervös över vilken skärm man kommer att få.

gå inte efter vad du får för skärm, det har kommit ut nya som inte är LG som är bra.
så kolla först vad du tycker om den du får, så du inte sätter dig och letar efter fel för att bli missnöjd

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag ska snart bli pappa till en bedårande liten XPS M1530!

Konfigurationen blev enligt följande:

T8100 2,1 GHz
3 072 MB SDRAM-minne
NVIDIA® GeForce™ Go 8400M GS 128 MB
200 GB Free Fall Sensor (7200 RPM)
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
WXGA+ (1440x900) Midnight Blue

Prislappen landade på totalt: 7210kr

Leverans är beräknad till den 9 juni eller tidigare

Ett riktigt bra kap sett i mina ögon och till mina behov. Nu är det nog dax att slänga ut det stationära åbäket och göra sig fullständigt mobil.

FRÅGA:
Hur långt i förväg får man leveransen bekräftad? Kan ju vara bra att veta så att man kan ta en dag ledigt från jobb. Jag hoppas nämligen inte att de bara ringer en timmer i förväg och säger att datorn levereras.

Permalänk
Medlem

Arbetsdagen innan har Schenker ringt mig. Båda två gångerna jag beställt från dell har det iallfall varit så.

Jag visste såklart ETA och följde självklart leveransen fram till Sundsvall som var sista termenial. Så fort jag såg att den hade anlänt ringde jag till Sundsvalls kontor och sa att jag ville komma och hämta den så fort som möjligt, och det var bara att sätta dig i bilen och for dit.

Permalänk

Gött idag mellan halv två och halv tre får jag min XPS1530! Beställde den 12e så helt ok leverans tid! Julafton!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beef-Cake84
Gött idag mellan halv två och halv tre får jag min XPS1530! Beställde den 12e så helt ok leverans tid! Julafton!

då kanske jag också får min idag? Jag beställde också den 12e

Permalänk

Konfig vilken?

Min älskade ASUS som pallade med mer än 2 år, som fick ge upp efter laptopväskan gick sönder på en cykeltur och flög i marken( där fick jag för jag använde reklamväskan jag fått). Så har jag bestämt mig för en xps den billigare varianten.

Vet inte riktigt hur jag ska konfigurera den, har inte så mkt pengar så kan inte ta allt:P

Processor Intel® Core™ 2 Duo-processorer T7250 (2,00 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8400M GS med 128 MB dedikerat grafikminne

eller

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Alla med 15% rabattkoden

Den sista lutar det åt, men hur stor skillnad är det på grafikkorten? och mellan processorerna? den första är ju en nyare version men hur mkt påverkar det? Den ska användas till lite lättare/mellan spel och spela upp 720p till min lcd, självklart slösurfande och sånt med.

Visa signatur

En gammal sunkig Dell dator

Permalänk
Medlem

tjena. jag har kollat in en denna model av dell och tänker beställa en nästa vecka måndag. nu har jag en fråga som kan verka dum men va hittar ni alla rabatter? är de på deras sida? nån som vet nån rabatt kod som finns nu (inte 5% fö de har jag som student redan)

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Re: Konfig vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_nerv
Min älskade ASUS som pallade med mer än 2 år, som fick ge upp efter laptopväskan gick sönder på en cykeltur och flög i marken( där fick jag för jag använde reklamväskan jag fått). Så har jag bestämt mig för en xps den billigare varianten.

Vet inte riktigt hur jag ska konfigurera den, har inte så mkt pengar så kan inte ta allt:P

Processor Intel® Core™ 2 Duo-processorer T7250 (2,00 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8400M GS med 128 MB dedikerat grafikminne

eller

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Alla med 15% rabattkoden

Den sista lutar det åt, men hur stor skillnad är det på grafikkorten? och mellan processorerna? den första är ju en nyare version men hur mkt påverkar det? Den ska användas till lite lättare/mellan spel och spela upp 720p till min lcd, självklart slösurfande och sånt med.

Ska du välja mellan någon av de två konfigsen skulle jag välja den med 8600gt kortet då det är ganska stor skillnad mellan grafikkorten du väljer mellan. Processorn kan du alltid klocka upp.

Permalänk

Re: Re: Konfig vilken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Ska du välja mellan någon av de två konfigsen skulle jag välja den med 8600gt kortet då det är ganska stor skillnad mellan grafikkorten du väljer mellan. Processorn kan du alltid klocka upp.

Ok, tack för svaret. Men jag är inte helt främmande för att nån ger nåt annat tips. Den jag jag har nu, so är sönder, hade ett x1600 och core duo 1,8(Asus a6ja) vill gärna inte byta ner mig.

Visa signatur

En gammal sunkig Dell dator

Permalänk
Medlem

perfekt hitta en 15% ... tackar