Begära (skälig) ersättning från Telia?

Permalänk
Medlem

Begära (skälig) ersättning från Telia?

Nu har jag vart utan telefon i nästan två veckor. Mitt internet, som går via ADSL (samma nät) har delvis inte funkat alls, och när det väl fungerar har jag en hastighet på ungefär en tiondel av det jag har normalt. Telia har blivit kontaktade flera gånger, som har anlitat relacom och något annat företag som heter nåt liknande bergnet (?) som har vart här och haxxat i något skåp utanför huset, samt i telecentralen en bit härifrån, tre-fyra gånger nu, utan att få bukt med problemen.

Jag tänkte nu höra med er här, vad man kan kräva för ersättning. Gärna med några lagtexter som kan styrka detta.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det enda du kan *kräva* är ersättning för utebliven funktion, dvs nedsatt abonnemangskostnad eller liknande. Detta endast om det är Telia eller Telias underleverantörers fel.

Ersättning för sveda och värk är i princip en myt i dagens företagssverige.

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte få mer än vad som står i avtalet (sidan 2, "prisavdrag") http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060803/Allm_vil...

t.ex. 10 dagar = 500:-

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

förutsatt att man inte har bindningstid ja...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Kan även avsluta mitt i bindningstiden om dom inte kan hålla sin del av avtalet, det gjorde jag efter 6 mån av 12.. nu har jag varit 100% Telia fri i hela 5år

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Kan även avsluta mitt i bindningstiden om dom inte kan hålla sin del av avtalet, det gjorde jag efter 6 mån av 12.. nu har jag varit 100% Telia fri i hela 5år

Samma här, teliafri, så jäklar skönt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Samma här, teliafri, så jäklar skönt.

Eller Felia fri

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Verkar som problemet är löst nu. Har funkat idag utan problem, och Telia har erbjudit oss en kompensation på 2000 kr, vilket jag ändå tycker är ok.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Varför kan inte Sverige lagstadga ersättningsnivåer för tele, samma som finns för el?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Löjligt att klaga på Telia, och "felia" är ett smeknamn dom inte alls förtjänar idag.

Mitt internet har inte strular eller varit nere nånting över huvud taget på 3 år. Men visst, det finns folk som lever för 10 år tillbaks i tiden.

Telia är bästa ISPn vi har i sverige just nu, och det kostar 50 kr mer än glocalnet och andra mindre stabila ISPs, menmen, vissa gnäller om 50 kr

Permalänk
Medlem

Folk har i allmänhet en jäkla förmåga att klaga, tar man detta exempel så är det så att telia är den absolut största inom sitt område och sköter detta på ett bra sätt om man tittar på hur många abbonenetr dom har.

Tar man i stället mindre varianter som Netatonce mfl så kan man ibland snacka om problem och där det ibland inte ens finns vilja att avhjälpa vissa problem.

Näe telia är nog den operatören som är stabilast, och även att antalet abbonenter är betydligt högre än andra så ligger servicenivån förhållandevis högt.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Du har tur (eller så har jag otur), mitt bredband via telia dyker ett par gånger i månaden. Har en hel drös med felanmälningar hos dem, hjälper det? nej...

Telia har aldrig krånglat för mig, förstår inte vad ni gör för fel

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Hade glömt av den här tråden. Westbound; jag skrev rätt

Trots att jag tyckte att Telia erbjöd oss en bra kompensation tyckte jag de skötte ärendet dåligt. Ska man ringa dem för att felanmäla, tar det ungefär en timma innan man kommer fram, vilket blir dyrt när man ringer från mobil! Sen lovar de olika datum hela tiden. Man tycker ju att en såpass stor aktör med så mycket erfarenhet kan förebygga extremt långa kötider och kunna förutspå reparationstiden aningen bättre.

På min förra arbetsplats var mer än två minuters svarstid i kundtjänsten en katastrof..

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har telia inga tekniker kvar. Utan de skickar ut jobb till andra företag (relacom, eltel m.m.). Så detta är ju inte bara telias fel. (Min far jobbar på relacom).