"52 procent bättre spelprestanda med Core i7"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiXiE__
värstingen skulle väll landa runt 10k va? :/

Inte helt omöjligt ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Känns som ett uttalande för att rädda ryktet.. sagts att i7 skulle suga i spel.

Vem har sagt det?

Dom väldigt tidiga tester man kunde läsa hos anandtech visade ju tydligt att den var riktigt bra i spel också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vem har sagt det?

Dom väldigt tidiga tester man kunde läsa hos anandtech visade ju tydligt att den var riktigt bra i spel också...

Men varför skulle AMD's fanboys bry sig om det? Låt dem hålla fast i de negativa nyheter som finns medan vi andra väntar på lite fakta från verkligheten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vem har sagt det?

Dom väldigt tidiga tester man kunde läsa hos anandtech visade ju tydligt att den var riktigt bra i spel också...

Anandtech testade med en del program men inga spel

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=332...

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att tala med han som har gett detta påstående.... Men kan mycket väl stämma..... om man blundar och använder "rätt" teknik på att tolka resultat kan man nog få vad som helst att se ut som 52% fps ökning...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=3
http://www.techspot.com/article/73-crysis-performance/page7.h...
Gammalt test men iaf... Mycket sällan man får en överdrivet stor fps skillnad mellan olika.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd

Fanboys hit och fanboys dit... detta eviga krigande... va spelar det för roll VEM/VILKA som gör en produkt egentligen? Det är inte varumärkena som är intressanta utan produkterna i sig.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt,, hur kan enbart den nya "processor tekniken" osv göra så att det blir en prestanda ökning på upp till 50 % i spel ? det är väll endå grafikkortet som gör mest i spel? lite förvirrad ^^

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd

Det kanske är "turbo mode" eller vad det hette som eventuellt kan öka prestanda, processorn klockar automatiskt upp

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Men varför skulle AMD's fanboys bry sig om det? Låt dem hålla fast i de negativa nyheter som finns medan vi andra väntar på lite fakta från verkligheten

Skulle detta citat göra dig mindre fanboy?

Permalänk
Medlem

Hm...nu får jag en film i tankarna så det kanske ska vara 5.2%? .... jag vill ha iallafall

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

awesome! måste man ha ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
52% snabbare med undervoltade minnen låter ju sjukt troligt.

Jepp för det är ju minnesvolten som styr prestandan... du kanske blandar ihop det med mhz. De mäter original klock/klock i7 mot core2. Testet är garanterat strunt.

Ska man klocka så gäller volten men med divider och tre kanalers minne är nog inte minnet någon flaskhals så jag förstår inte riktigt vad alla gnäller över.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Skulle förvåna mig stort om den ger runt 50% mer avarage fps i spel som Crysis etc

Är det sant , köper jag den

Permalänk
Medlem

Hoppas en i7 cpu för 2000kr slår en AMD deneb för 2000 kr då ...annar sås har amd vunnit igen

själv så kikar jag på deneb +4x2GB pc8500 ram om nu inte ett intelsystem bli nästan lika bililgt för samma prestanda.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det där uttalandet ifrån Intel tror jag på när produkten serietillverkas och oberoende tester har gjorts för dom och andra företag i datorindustrin har ju aldrig överdrivit förut när nya produkter ska lanseras?

Nåja själv har jag inget behov av uppgradering och skulle jag ha det skulle jag idag kolla in AMD då dom har grymt prisvärda processorer jämfört med intel som tydligen ska ha haft draghjälp ifrån div benchmark program enligt andra nyheter här på Swec så deras processorer framstått som bättre än vad dom är?

Permalänk

Bring me the salt, please.
Känns som ett uttalande som skall tas med en stor nypa salt. Högst otroligt att i7 skulle ge en såpass stor ökning i spel generellt. Några, till högst några tiotals procents skillnad skulle jag tippa på, i låga upplösningar. I de upplösningar som man normalt spelar i, så är det som vanligt grafikkortet som avgör prestandan, så där blir det nog inte många procents ökning av prestandan. Detsamma gäller för övrigt för Deneb.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Antagligen kan man få en väldigt stor prestanda-ökning ifall man lirar i typ 800x600 eller 640x480 men om man som alla andra spelar i lite högre upplösningar så kommer ju skillnaden självklart inte att bli lika stor.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Har jag inte helt fel så skulle i7 ha en rätt bra boost över C2D i flyttals beräkning, så skulle inte förvåna mig om dessa 52% är för spel i software. Finns ju dock ingen som använder det, men ser väl bra ut på pressmedelande.

Permalänk

kan ju vara användbart om man kör ray-tracade spel (finns det några?) men annars klarar man sig väl minst lika bra med en 2-kärnig i hög klockfrekvens.. bättre att lägga krutet där det behövs, dvs på ett par saftiga grafikkort och en stor bildskärm.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

cpun måste ha turbo 3g, 7.2mbit/s, annars finns det inte en chans, lolololol

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vem har sagt det?

http://anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=480

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mabec
cpun måste ha turbo 3g, 7.2mbit/s, annars finns det inte en chans, lolololol

Vad sägs om att öka detta värde med några storleksordningar (kanske 7 stycken) för att vara lite realistisk. Men vad har egentligen 3g-standarden med en processorarkitektur att göra?

Jag tror inte detta stämmer, om nu inte denna processor har fått s.k. "inverse hyperthreading" att fungera. Vad jag har sett så presterar i7 lika bra/lite sämre än core2 i spel, pga den inte så effektiva cache-arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Folk verkar ju resonera lite roligt. Det är ju knappast troligt att du från att ha 50 fps när du maxar tex Crysis till att ha 76 fps Om nu prestandaökningen är på 52%

Eftersom, vilket varenda kotte här vet, grafikkortet är väldigt otroligt extremt mycket bättre än processorn på att hantera grafiska beräkningar så det är faktiskt inte helt omöjligt att prestandaökningen är 52%.

Men det gäller att vara fiffig när man mäter prestandan. I ett spel drar som bekant grafikkortet det stora lasset när det gäller hög fps. Om vi förenklat tänker att grafikkortet står för 40 fps och cpu för 10 fps får vi alltså en prestandaökning från 50 till 55 fps i spel, 40 + 10*1,52.
(Ja, jag är mycket väl medveten om att det förmodligen inte alls är sådär.. Det var en hjärndöd illustration..)

Det är inte så mycket, i runda slängar 10k för 5 extra fps är befängt, men man ska komma ihåg att processorer gör så gott som allt i datorn medan grafikkortet i princip bara utför grafiska beräkningar. Så det intressanta är väl snarare 3D-renderingen, filmredigeringen och konverteringen, beräkningar där CPUn drar största lasset.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
http://anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=480

Fast det är mer "lösa" rykten. Det är dock ett faktum att av de tidiga processorerna av I7 presterar bra i spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
52% snabbare med undervoltade minnen låter ju sjukt troligt.

1.65V är en bra bit över JEDECs maxspec på DDR3 på 1.575V, så det handlar knappast om några undervoltade minnen. Sen att högvis med minnestillverkare väljer att garantera att deras minnen fungerar utanför JEDECs specifikationer är en annan sak…

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Gheeeezes det verkar som om en hel hög här inne är extremt fattiga när dom gnäller om den eventuella prissättningen. Sen så skriker dom lite till när dom inte får lika många poäng i ett testprogram och inte lika många fps som andra med hårdvara som kostar mer.

Om 50% är realitet så är väll det bra. Det är väll ungefär som att klocka från 2.66 - 3.8. Dvs inte en omöjlighet.

En 50% prestanda ökning är väll UNGEFÄR vad vi fått vid generationsskiften tidigare. 486 - pentium - core 2

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är den då mot en Q9450 1333mhz ?

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
http://anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=480

Det har pratats om att Core i7 inte kommer göra så jätte mycket i spel utan det är i tunga applikationer och minnesintensiva grejer som de stora skillnaderna ska visa sig, men det är jäkla skillnad på att "bara" få en mindre förbättring i spel och att suga till spel.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Skulle detta citat göra dig mindre fanboy?

Ja faktiskt
Även om jag av någon anledning jag själv inte ens förstår helst vill köra Intel så har jag absolut inga problem med att köra AMD, förutsatt att de ger bäst prestanda. Precis som jag hoppat fram och tillbaka mellan nVidia och ATi
Tvivlar du fortfarande?