Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Varför skulle du ha ett citattecken för?

F.ö så ska man flasha grafikkort via DOS Har säkert sagts, men jag säger det igen ^^.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepBlue

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rylt

"C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\winflash2012\ATIWinflash.exe" -f -p 0 1e8501sa.002

Denna är korrekt , men prova även Ratatosk's förslag om det strular.

Men det behövs alltså inte?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Avstängd

Citattecken är inte en del av sökvägen. Tror Rylt menar att du ska skriva det som står inom citattecknet, utan citattecken

Om sökvägen är F:\Enroligfolder\Entråkigmap\enbild.jpg

så brukar man skriva "F:\Enroligfolder\Entråkigmap\enbild.jpg" för att hålla isär texten från sökvägen.

Lättast är ju förstås att bara kursivera texten F:\Enroligfolder\Entråkigmap\enbild.jpg

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Aha. Jag var så fokuserad på det andra citationstecknet, eftersom det var det enda som fanns med i DeepBlue's första post, att jag missade det första

Nu är kortet iaf flashat och drivisar är installerade. Återstår att se huruvida det hjälpte eller ej.

Tack så mycket för all hjälp!

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Måste hitta tillbaka ifall...

Permalänk
Medlem

andvänd INTE winflash för guds skull, flasha på vanliga sättet utanför windows med en floppy eller CDskiva! Kan säga dig att risken att nått skiter sig när du flashar i windows är 80% högre än om du flashar utan att windows startas. Och om det skiter sig så har du bara ett värdelöst korrupt kort som måste skickas tillbaka med RMA.

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk

Herregud vad mycket problem folk verkar ha med ATI:s kort.
Frågan är om man borde satsa på GTX 260 216 istället för 4870 pga. ATI:s usla kvalitet på sina produkter, nvidia verkar ha betydligt bättre kvalitet på sina grejer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Herregud vad mycket problem folk verkar ha med ATI:s kort.
Frågan är om man borde satsa på GTX 260 216 istället för 4870 pga. ATI:s usla kvalitet på sina produkter, nvidia verkar ha betydligt bättre kvalitet på sina grejer.

Jag ångrar mitt inköp utav 4870 iaf, bara varit strul med skiten.
Men 260GTX var så mycket dyrare vid inköpet så man snålade

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Herregud vad mycket problem folk verkar ha med ATI:s kort.
Frågan är om man borde satsa på GTX 260 216 istället för 4870 pga. ATI:s usla kvalitet på sina produkter, nvidia verkar ha betydligt bättre kvalitet på sina grejer.

Tråden handlar om Sappire-korten, jag har inte haft några problem med mina Club3D-kort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ja men hur kan det vara möjligt att ett specifikt märke har mer problem eftersom det ENDA som skiljer mellan märkena är klisterlappen.

Min teori är att eftersom många har sapphire så är det också många sapphire ägare som rapporterar om problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
[B]Ja men hur kan det vara möjligt att ett specifikt märke har mer problem eftersom det ENDA som skiljer mellan märkena är klisterlappen.
...

Men det är inte det enda. De flashar referenshårdvaran på olika sätt. Olika BIOS = olika minneshantering etc etc. Finns faktiskt absolut skäl till att ett företag säljer en "sämre" version av "samma kondensatorer och minneschip", än ett annat.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Hej! Köpte GTA IV idag och har haft massiva problem med att få spelet att fungera. Efter jag har spelat i några minuter så får jag grafikfel på skärmen och hela datorn stannar. Har haft detta probelm i andra spel med mitt Sapphire HD4870 512MB men löst det genom att i catalyst skapa en profil och låsa klocken på 750 MHz men det funkade tydligen inte för GTA IV, någon som vet hur jag kan lösa mina problem eller är det bara att skicka tillbaka kortet och köpa ett annat?

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

jäkla skitgrafikkort, ska skicka tillbaka hela min dator till komplett och ta pengarna o köpa en dell, då får man i alla fall nått som funkar, även fastän det kostar typ 5000 kr mer, orkar inte mer med alla dessa jävla skit problem.. nu är det över för min del iaf, no more custom pc building for me.

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphy
jäkla skitgrafikkort, ska skicka tillbaka hela min dator till komplett och ta pengarna o köpa en dell, då får man i alla fall nått som funkar, även fastän det kostar typ 5000 kr mer, orkar inte mer med alla dessa jävla skit problem.. nu är det över för min del iaf, no more custom pc building for me.

Inte direkt den bästa lösningen, men det är dina pengar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja men hur kan det vara möjligt att ett specifikt märke har mer problem eftersom det ENDA som skiljer mellan märkena är klisterlappen.

Min teori är att eftersom många har sapphire så är det också många sapphire ägare som rapporterar om problem.

många av problemen är specifika för sapphire.
många har också köpt sapphire därför att de är billigare.

powercolor och andra tillverkare har haft färre problem.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
... nvidia verkar ha betydligt bättre kvalitet på sina grejer.

Jo, verkligen:
Problem med grafiken i nya Macbook (nvidia)
http://www.sweclockers.com/nyhet/8600-problem_med_grafiken_i_...
Nvidia har problem – hela grafikkortsserier kan vara defekta:
http://www.sweclockers.com/nyhet/7968-nvidia_har_problem_hela...
Apple varnar för defekta Nvidia-kretsar
http://83.140.33.3/nyhet/8375-apple_varnar_for_defekta_nvidia...
Nvidia kan ha mörkat problem med Geforce 8
http://www.sweclockers.com/nyhet/8068-nvidia_kan_ha_morkat_pr...

Detta bara från de senaste månaderna..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
många av problemen är specifika för sapphire.
många har också köpt sapphire därför att de är billigare.

powercolor och andra tillverkare har haft färre problem.

Har du någon statistik på ditt uttalande?
Eller är det ett antagande byggt på dina egna observationer på det här forumet?

Permalänk
Medlem

Jag körde profil-lösningen i ca 2 månader sen blev jag irriterad över att varje gång vara tvungen att aktivera den så jag flashade kortet igår. Det funkade efter diverse reboots men efter att ha stått avstängd en natt så ger den ingen bild längre.

Permalänk

Inget fel på sapphire HD4870 alls..

Tog mig ca: 5minuter och jag tjänade FPS/BPS !!!

- - - - - -

Flasha kortet och allt funkar 100%

bara att Flasha inne i windows..
behöver ej BOOTA datorn i massa "DOS" modes osv..
- - - -

1) ATI Win Flash, lätt BIOS uppdatering inne i Windows, http://www.techpowerup.com/downloads...h_2.0.1.2.html

2) Nya bioset för sapphire HD4870

http://www.sapphiretech.com/us/support/drivers.php

----------
var 100% säkra på att erat kort har detta
* P/N 188-01E85-001SA
* SKU# 11133-00 eller 11133-00-xxR "xx = tex: 20
"detta står på en lapp på grafikkortet.

Kolla inne i "Catalyst" "informations center / hårdvaru info"

bios datumet det ska vara:"24.07.2008"

Och er gamla bios version ska vara: 011.006.000.003.000000
- - - -
Länk till en engelsk förklaring:

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...

"Det där med "power play" att ställa in 750Mhz stabilt funkar ej ..
i vissa spel gör det de.. men inte i GTA 4 / & kommande 3D spel.

Man måste tyvärr flasha. .

Men klarar jag de så klarar alla ^^ med lite tålamod.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Skickade in mitt sapphire 4870 i torsdags till inet.se som RMA. Idag ringer dom å säger att dom inte hittat någe fel! De har provat med 3Dmark06 och Crysis i typ 20min å de funkade tom när jag körde hemma. Så jag så åt supportkillen att en massa folk har hast exakt samma problem som mig och vilka spel som felet uppstog i och att de skulle prova med dessa. Då säger han att man inte kan lita på info på internet till 100% (iofs sant men vafan!) å så säger han att det troligtvis är fel på mina minnen.

Han säger att de ska köra datorn hela natten till imorrn, ge mig fan på att de kör crysis eller 3Dmark06 som felet inte uppstår i som jag tydligt sa till honom. Han sa åt mig att testa mina minnen vilket jag nu har gjort, kört memtest86+ nu i 3 timmar å inga errors samt att jag prova bla stalker - shadow of shernobyl med mitt andra grafikkort å de funka klockrent, med 4870 kunde jag köra det i 5min.

De skulle återkomma imorrn, så hoppas att de har kört nå annat än crysis skiten. Såg även nu att de tom har tagit bort Sapphire 4870 från sitt sortiment så troligtvis har en massa folk ringt å klagat. Hittade de inget så kunde de tyvärr inte låta mig få ett annat kort utan de skulle skicka tillbaka det gamla :/

Ska de va så jävla svårt att få RMA ett kort de e fel på, i värsta fall får jag väl tillbaka de å får väl flasha om de då.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag flashat mitt sapphire HD4870 512MB och det funkar galant nu, även med GTA IV som det fastnade i förut. Synd dock att man måste gå så långt att flasha. Men att skicka in grafikkortet och vänta på ett nytt orkade jag inte. Men nu funkar det som det ska så

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

Hur gör jag om jag vill flasha mitt Club 3D HD4870 512mb?
jag har tydligen BIOS Version 011.003.000.001

har skickat ett pm lazer.

/mvh

Permalänk
Medlem

Har ett hd4870x2 (gigabyte) med som jag fick i fredas har testat många spel o gissa om jag blev imponerad har min oklockad i 55 grader i allt på högsta i Stalker clear sky har ett väldigt ventilerat chassi.. tråkigt för er som de knasar för då önskar er lycka till ialf o godjul!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag ett powercolor 4870 pcs 1GB och gick ifrån 8800gts 320MB

Grymt nöjd måste jag säga Så pass nöjd att jag för första gången i mitt liv beställt ett till som jag ska peta in i datorn

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Kan nu lägga till att jag flashade och kortet inte ville ge bild, det visade sig sen vara korrupt på något vis och omöjligt att återställa originalbios. Och jag följde stegen som man skulle, tog backup etc etc. Så det är INTE riskfritt tänk på det. Jag håller nu tummarna för att komplett ska gå med på en retur ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgonzola
Kan nu lägga till att jag flashade och kortet inte ville ge bild, det visade sig sen vara korrupt på något vis och omöjligt att återställa originalbios. Och jag följde stegen som man skulle, tog backup etc etc. Så det är INTE riskfritt tänk på det. Jag håller nu tummarna för att komplett ska gå med på en retur ändå.

Jag tror att jag läst nånstans att du kan rädda kortet genom att stoppa i ett gammalt PCI grafik-kort och få bild på det viset.

EDIT1: (Har man SLI/crossfire så kan man åxå få bild så att man kan fortsätta å försöka flasha)

EDIT2: är det så att det är konstaterat att det är korrupt på någe vis så ska du väl självklart ha ett nytt kort, anledningen till att du började flasha var väl att skiten inte funkade som det skulle från början!?!?!?!

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk

Har hört om väldigt många som har fått stora problem efter flashning.
Flasha grafikkort verkar vara som att spela rysk roulette.
Det är typ samma sak med flashning av vanligt dator-BIOS.

Jag skulle hellre reklamera kortet än att flasha..

Permalänk
Medlem

När jag skrev omöjligt att återställa originalbios menade jag att jag försökt med ett pci-kort men diverse flashprogram ville inte längre kännas vid mitt kort.

Hoppas kunna returnera kortet ändå, förhoppningsvis kollar de inte igenom kort så himla noga. Speciellt inte med tanke på alla problem med denna modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pirsson
Skickade in mitt sapphire 4870 i torsdags till inet.se som RMA. Idag ringer dom å säger att dom inte hittat någe fel! De har provat med 3Dmark06 och Crysis i typ 20min å de funkade tom när jag körde hemma. Så jag så åt supportkillen att en massa folk har hast exakt samma problem som mig och vilka spel som felet uppstog i och att de skulle prova med dessa. Då säger han att man inte kan lita på info på internet till 100% (iofs sant men vafan!) å så säger han att det troligtvis är fel på mina minnen.

Han säger att de ska köra datorn hela natten till imorrn, ge mig fan på att de kör crysis eller 3Dmark06 som felet inte uppstår i som jag tydligt sa till honom. Han sa åt mig att testa mina minnen vilket jag nu har gjort, kört memtest86+ nu i 3 timmar å inga errors samt att jag prova bla stalker - shadow of shernobyl med mitt andra grafikkort å de funka klockrent, med 4870 kunde jag köra det i 5min.

De skulle återkomma imorrn, så hoppas att de har kört nå annat än crysis skiten. Såg även nu att de tom har tagit bort Sapphire 4870 från sitt sortiment så troligtvis har en massa folk ringt å klagat. Hittade de inget så kunde de tyvärr inte låta mig få ett annat kort utan de skulle skicka tillbaka det gamla :/

Ska de va så jävla svårt att få RMA ett kort de e fel på, i värsta fall får jag väl tillbaka de å får väl flasha om de då.

pirsson ,jag råkade ut för samma sak som du hos Inet, för TRE månader sedan.

Köpte ett Sapphire 4870 som stendog i WOW,GTA m.f ,Inet hade minsan testat

mitt RMA:ade kort nogrant utan att hitta minsta fel på det, de hade heller

ALDRIG någonsin hört talats om några Sapphire 4870 som betett sig så heller !!!

Fick i alla fall pengar tillbaka tillslut efter mycket om och men.

SKÄRPNING Inet,

OBS: Om nån stör sig på kritik mot "sin" favvo-butik Inet (min föredetta) så

kritisera mig gärna.

Permalänk
Medlem

@fark: De ordnade sig. Dom skickade tillbaka de till mig så jag kunde flasha de och om de inte funkade sen så var de bara att skicka in de å få ett annat. Det tackar vi för

Permalänk

Efter mycket om och men har jag lyckats flasha mitt Sapphire 4870. När jag först flashade genom windows (ATI Winflash) så fick jag som många andra svart skärm.
Detta löstes först genom att gå in i felsäkert läge och avinstallera grafikkortsdrivrutinen och sen fick jag bild. Men när jag startade om, efter nya drivrutinsinstalleringar, så fick jag svart skärm igen. I med VGA-kontakten och allt funkade prima, men ack så mycket sämre bild.
Flashade igen med de gamla BIOS och fick heller då ingen bild på DVI-porten.

Tills sist så slängde jag i en gammal floppy-enhet och startade datorn i dos. Därifrån flashade jag kortet och nu funkar allt som det ska.

Jag rekommenderar till alla att slänga in en floppy, göra en MS-DOS startdiskett, och sedan flasha från DOS för att slippa problem. En gammal floppy är lätt att få tag på, då av någon anledning "alla" sparar sina gamla datorer.

Hör av er om ni har någon fråga angående flashning!

/Oscar.A

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Vågar inte flasha

Fick tillbaka mitt kort idag efter att ha flashat det så det gick sönder, fick ett nytt. Har exakt samma (gamla, felaktiga) modell som tidigare men vågar inte försöka åtgärda det för finns ju risk att det händer igen, orkar inte vänta några veckor till...

Kör den tillfälliga lösningen med låst frekvens.