Permalänk
Medlem

26" skärmar för omkring 5-6k?

Tjena! Köpte en 26" LCD skärm för en 3 år sedan och vilken jag har använt flitigt, men allt eftersom har behovet av en mer högupplöst bildskärm kommit krypande och jag har börjat leta efter en ny skärm. Jag har blivit lite smått hookad på stora skärmar men utbudet på LCD skärmar mellan 24-30" är inte precis överväldigande och priserna varierar kraftigt.

Känner någon till en bra högupplöst skärm som de vill rekommendera? Kollade lite på en T260 skärm från Samsung som såg lovande ut, priset ligger på omkring 5500kr och det känns lagom med den budgeten jag har.

- subruz

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

LG 2600HP som det är en tråd om här precis lite längre ned, annars Eizo 2431 om du kan tänka dig en skärm som ser aningen tråkig ut, men den har i gengäld förinställda färger som är i princip helt rätt.

Att lägga ut 5500 på en skärm med TN-panel tycker jag känns lite tokigt. Den må få bra recensioner här och var men vad jämför de med? Mindre, billigare TN-skärmar?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
LG 2600HP som det är en tråd om här precis lite längre ned, annars Eizo 2431 om du kan tänka dig en skärm som ser aningen tråkig ut, men den har i gengäld förinställda färger som är i princip helt rätt.

Att lägga ut 5500 på en skärm med TN-panel tycker jag känns lite tokigt. Den må få bra recensioner här och var men vad jämför de med? Mindre, billigare TN-skärmar?

Iofs har T260 fått otroligt bra feedback. Näst intill noll backlight, väldigt rika färger, men som vanligt dåliga betraktningsvinklar. Det blir nog inte mycket bättre än Samsung Touch of Red serien om man satsar på TN panel. Funderar starkt på T260HD då jag gärna vill ha alla inputs, aspect control, i en skärm som är över 24" som dessutom inte kostar en halv förmögenhet. Numera kostar T260HD (dvs. med mer inputs, HDTV-tuner) runt 5100 och T260 kostar runt 4300 vilket är relativt bra för en så pass bra TN-panel i den storleken.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
...

Tusen tack för svaret, efter lite tänkande har jag valt att gå med T260. En HDMI räcker och känner inget behov av en TV tuner. Nu är det bara att vänta på paketet ^^.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Nej, köp för guds skull inte en skärm med TN-panel när du kan få en bra skärm med S-IPS för några hundra kronor mer.. som dessutom är höj och sänkbar :>

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Nej, köp för guds skull inte en skärm med TN-panel när du kan få en bra skärm med S-IPS för några hundra kronor mer.. som dessutom är höj och sänkbar :>

Och vilken är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Och vilken är det?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

ah ok, missade den. Tack.

Permalänk

LG:n har ju inte fått några vidare recensioner direkt. Jag tar hellre en TN-panel som visar någorlunda korrekta färger än en IPS som visar allmänt väldigt röda färger.

Har fått se väldigt mycket av T260 nu när jag har börjat jobba på Mediamarkt och förutom att den inte går att höja och betraktingsvinklarna (dock måste jag säga att de är extremt bra för att vara TN) så är det en väldigt trevlig skärm. Skall skaffa T260HD väldigt snart.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har inte 260HD eventuellt en del inputlag?

Åtminstone verkar både 220 och 240HD ha det:
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=402&p1...

...

LG:ns överdrivna färger är ett dilemma dock
(men jag har lärt mig leva med dem)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Har inte 260HD eventuellt en del inputlag?

Åtminstone verkar både 220 och 240HD ha det:
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=402&p1...

...

LG:ns överdrivna färger är ett dilemma dock
(men jag har lärt mig leva med dem)

Enligt det jag läste så hade T260HD mer inputlag än T260, den senare som hade väldigt låg tydligen.

Får se, med lite tur och mycket regndansande så kommer min om 2 dagar. Gör ett amatörutlåtande då ur spel/film-synpunkt.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Enligt det jag läste så hade T260HD mer inputlag än T260, den senare som hade väldigt låg tydligen.

Jepp, verkar troligt!
Jag tänkte mest varna Oscarstegland här ovan i tråden som var sugen på att skaffa just en T260HD.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jepp, verkar troligt!
Jag tänkte mest varna Oscarstegland här ovan i tråden som var sugen på att skaffa just en T260HD.

Tack för tipset. Fan va synd att det inte finns några perfekta skärmar... :S

Jag vill ha en 26" VA skärm med 100hz, 1:1 aspect control, låg input lag, bra responstid, bra färger ur lådan, och en hel drös inputs. Kommer nog aldrig hända dock.

Det om input laggen på digitalversus kan dock omöjligt stämma. 48 ms är extremt mycket även för VA och IPS paneler. HP:s nya IPS skärm ligger ju på average runt 25 och aldrig över 40.

TN paneler brukar ju ligga någonstans under 10 ms i input lag så jag är väldigt tveksam till de resultaten. Men skall försöka kolla om jag kan få testa den som öppet köp.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Just Samsungs HD modeller har säkert något extra skalningschip eller något annat chip som behövs för alla extraingångar, och nånstans där på vägen så får det effekt på inputlagget...
Jag tror iallafall inte att det är en slump att HDmodellerna av 22 och 24 tummarna är markant sämre än de vanliga skärmarna på digitalversus.

Sen brukar ju VA (utom MVA) generellt ha en del inputlagg... Svårt att komma under 30ms av vad jag sett? (och rätt ofta mer än så)

Och visst är det trist att det banne mig inte finns någon skärm utan tydliga nackdelar och kompromisser
Jag har inget direkt behov av 100hz själv, och bryr mig inte om några extra inputs, men finns ändå ingen riktigt klockren skärm tyvärr känns det som.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Min T260 kom precis! Kopplade in den med DVI, ser riktigt bra ut. Färgåtergivningen är betydligt bättre än min gammla LCD och jag känner inte av något inputlag. Betraktningsvinkeln är bra faktiskt, så pass bra att jag inte alls kan störa mig på den.

För både spel och film är den kempegrejt! Verkar däremot tyvärr inte finnas något alternativ för att ändra aspekt ration (har iofs inget behov av) och det hade itne varit helt fel med en fjärrkontroll (kanske man kan köpa till).

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Min T260 kom precis! Kopplade in den med DVI, ser riktigt bra ut. Färgåtergivningen är betydligt bättre än min gammla LCD och jag känner inte av något inputlag. Betraktningsvinkeln är bra faktiskt, så pass bra att jag inte alls kan störa mig på den.

För både spel och film är den kempegrejt! Verkar däremot tyvärr inte finnas något alternativ för att ändra aspekt ration (har iofs inget behov av) och det hade itne varit helt fel med en fjärrkontroll (kanske man kan köpa till).

T260HD har både fjärrkontrol och så att man kan ändra aspekt ration.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på en 26"are själv. Hur är inputlagen jämfört med 24"are?
Finns ju en del som inte kostar skjortan, men om kvalitén på dem är kass kanske det är lika bra att hålla sig till dem mindre skärmarna.

Har redan en mer än duglig 20"are med väldigt bra färger som jag använder när jag jobbar med grafik så dem kvittar. Har spelat väldigt mkt RTS och är kräsen vad gäller delay ifrån skärmen, har svårt att lämna min CRT då allt känns som ett nedköp.