Permalänk
Medlem

POE möjligt avstånd?

Hej
När jag kikar på hemsidor som säljer injector och splitter talar de ofta om spänningsfall rätt tidigt. Jag kan inte mäta upp något spänningsfall på 30m när jag nyttjar injector och splitter. När blir spänningsfallet märkbart vid 5volt?

Permalänk
Medlem

Har du mätt upp spänningsfallet vid belastning?

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte gjort. Trodde inte det påverkade, men är förövrigt ej kunnig inom det området.

Permalänk
Medlem

Det finns hemmagjord-POE, sen finns det riktig POE. Vid hemmagjord-POE så utnyttjar man bara ett par och lägger spänning över, då har man ett betydande spänningsfall beroende på belastningen.

Vid riktig POE kör man 48V (pulsat t.om tror jag?) över flera par, för att sedan switcha ner till 3.3, 5, 12 eller vad man nu ska ha vid ändpunkten.

På så sätt kan man skicka 48V med några hundra mA, för att sedan switcha ner till 5V och flera Ampere.

Permalänk
Medlem

Jag får ta och mäta upp det hela. Jag kör nu en webcamera från edimax där jag kör hemgjord POE med matning över de fyra lediga paren 2+2
med 5volt. Det funkar fint över 30meter. Jag skall göra lika med ett par AP och då blir sträckan 50m, vi får se hur det går. Man kanske kan köra in lite högre spänning i början? Tar jag det försiktigt i steg brinner nog inget sönder. Vet ni om det finns någon transformator som kan mata i små steg
5,6,7,8,9 volt med flera utgångar för mina AP och webkameror.

Tack för ert intresse!

Permalänk
Medlem

Hemmagjord och hemmagjord, det finns en benämning för det med och det heter Passiv POE matning.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att en AP kan dra en ampere eller två, iaf. om speciellt den går på 5V.

Jag vet dock att t.ex Linksys WRT54G(L) klarar uppemot en 18V då den switchar ner internt till 3.3/5 för komponenterna.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra ett nätagg till en dator där får man ut 5 volt med 12A och vid lägre avstånd 12V. Den klarar nog en hel del. Jag har en liten tyst liggande som skulle kunna användas.