Permalänk

Hemmanätverk Snabb hjälp uppskattas

Hej

Jag håller på att installera ett enklare nätverk i en nybyggt hus men stöter på problem.

uttrustningen det gäller är 4 st uttag 3 st cad5 kablar 1 swicth.

I villan är det fiber indraget som går in i en fiberkonverter som sedan går till switchen och därifrån går det 4 st cad4 kablar ut till uttag i olika rum.
Min fråga och problem är att jag inte förstår hur jag ska kontaktera kablarna mellan switchen och uttagen samt från uttagen till persondatorerna.

Är väldigt tacksam för snabba svar eftersom jag befinner mig i villan nu och skulle gärna vilja bli klar här.

Har tästat att koppla både korsad och rak kabel från uttagen-pc och mellan uttag switch har jag kopplat rak (vit blå, blå ,vit orange, orange, vit grön, grön , vit brun, brun) det är den ordningen på färgerna på B standard i uttagen. Men inget har fungerat.

Med korsad från uttag till pc så kunde jag ta emot data men inte skicka.
Jag har tästat båda alternativen flera gången så felkontaktering är inte så troligt.

Jag är högst tacksam för alla tips och information som jag kan få, och jag har tästat söka på forumet innan men hittade ingen utförlig tråd om samma problem.

Tack på förhand

MvH David Sjöström

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Hur ser kablarna som kommer från uttagen ut i ändan där du vill koppla in switchen?

Det normala är ju att man kopplar dessa i en patchpanel, och kopplar man bara rätt där, så är det bara att köra vanliga raka patchkablar mellan switchen och patchpanelen. Då blir det hela mycket mer strukturerat och lätthanterligt.

En billig panel kostar 4-500 kronor och är rätt enkelt att skruva upp.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

jojo men allt är i ett litet skåp så det ryms inte mer än en switch.
Hur dom ser ut? jadu vanlig cad5 tp kabel.
har tästat att koppla både rak och korsad.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Det allra enklaste är att köpa/låna en nätverkstestare. Då ser du direkt om du kopplat rätt i kabeln. Då kan man gå vidare med felsökningen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Re: Hemmanätverk Snabb hjälp uppskattas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clairvoyant
mellan uttag switch har jag kopplat rak (vit blå, blå ,vit orange, orange, vit grön, grön , vit brun, brun) det är den ordningen på färgerna på B standard i uttagen.

Det är inte den ordningen på kablarnas ända va? De som du stoppar in i switchen, då blir det väl fel ordning skulle jag tro.

kolla in här

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/

gå ner till dator, sedan tp-kopplingsschema så ser du hur den skall vara i switchändan.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP