Ersätta originalfläktarna i ett Cosmos 1000 - förslag?

Permalänk

Ersätta originalfläktarna i ett Cosmos 1000 - förslag?

Hej!

Skulle vilja veta vad som rekommenderas att köpas då jag vill byta ut originalfläktarna i mitt Cooler Master Cosmos 1000.

Funderat på följande:
1x Noctua P12 120mm som utsug bak
2x Noctua S12-1200 120mm i taket

För undersidan vet jag inte riktigt vad som passar. Ska helst vara så tyst som möjligt en ändå kyla väl. Borde jag kanske satsa på 140mm-fläktar i taket?

Någon som har byggt i detta chassi som vill dela med sig?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till Chassin och nätaggregat*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Re: Ersätta originalfläktarna i ett Cosmos 1000 - förslag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av problem1234
Hej!

Skulle vilja veta vad som rekommenderas att köpas då jag vill byta ut originalfläktarna i mitt Cooler Master Cosmos 1000.

Funderat på följande:
1x Noctua P12 120mm som utsug bak
2x Noctua S12-1200 120mm i taket

För undersidan vet jag inte riktigt vad som passar. Ska helst vara så tyst som möjligt en ändå kyla väl. Borde jag kanske satsa på 140mm-fläktar i taket?

Någon som har byggt i detta chassi som vill dela med sig?

Har inte ett Cosmos men föreslår generellt :

1x Scythe Slip Stream som utsug bak ( vertikal placering )
3x Scythe S-Flex i tak och golv ( horisontell placering )

1200rpm varianterna för de du tänker styra antingen via moderkort eller fancontroller och 800rpm varianterna för de du inte tänker styra.
Personligen skulle jag ha valt 1200 varianter på alla fläktar som sitter på ställen där de hörs mycket ( tak och bak ) och sen försökt styra de antingen via moderkort eller fancontroller.

Slipstream är den klart mest prisvärda, men glidlagerbaserade fläktar funka inte alltid så bra horisontellt tyvärr.

Lite tester på SPCR, kom ihåg att kolla på de blåa uppdaterade resultaten på s-flex och noctua :

http://www.silentpcreview.com/article695-page5.html#sflex

http://www.silentpcreview.com/article695-page4.html#noctua

http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html#SS-M

P.S Noctua P12 är till för att ha på processorkylare och andra ställen där det är mycket luftmotstånd, utsug bak brukar inte vara ett sånt ställe

Permalänk
Medlem

Fractal design 140mm (2st) i taket.
Nexus 120mm, vit-svart (3-4st) Bakre utblås, ovanför hårddiskar, insug undertill, och ev en på sidan av hårddiskarna (fästs med buntband, ståltråd eller liknande)

Väldigt prisvärt, rekommenderas.
Har själv ett Cosmos 1000

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Hur har du monterat fläktarna runt hdd? Riktat mot hdd eller utsug? Och har du både ovanför buren och på sidan?

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekomendera Fractal Design 140mm.. Och så skulle jag gärna själv lägga vantarna på en Nexus Real Silent 120mm. Annars kan jag också rekomendera Noctua NF-S12 800 som chassifläkt, men dom är lite väl dyra.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Hur har du monterat fläktarna runt hdd? Riktat mot hdd eller utsug? Och har du både ovanför buren och på sidan?

Jag har inte gjort någon ändring ännu. Har köpt en Scythe Quiet Drive 2.5" till min VelociRaptor som ska dra ner tempen och ljudnivån en del. Tvivlar på att jag kommer behöva någon fläkt speciellt för HDDn. Provar utan tills vidare.

@Jasgripen: Det ser onekligen ut att vara mer prisvärt med S-flexfläktarna om man tittar på de uppdaterade siffrorna.

Tack alla för råd. Ska överväga och försöka komma fram till nåt tills imorgon då fläktar ska inhandlas!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB