Permalänk
Medlem

Division 7 fotboll

Hur pass avancerad bör man vara för att platsa i ett nyskapat division 7 lag i fotboll i Stockholm? Laget består av killar utan fotbolls bakgrund samt några Div5 spelare, och någon Div4 lirare.

Jag vet att det är mycket mycket långt ner sätt till divisioner, men jag undrar om jag som aldrig lirat fotboll i klubb, och enbart sparkat boll då det varit varmt under året, har någon chans att ens ta en plats?

Jag ser mig själv som "medelsportig", röker inte, dricker sällan, gymmar 1-2ggr i veckan sedan ett halvt år, dessutom spelar jag innebandy 2ggr i månaden.
Har tidigare sysslar med diverse kampsporter för att hålla igång.

När vi lirar innebandy är det 4 vs 4 mellanstor plan, med 1 avbrytare, 2x30min, 5 min paus. På gymmat blir det endast 10min löpband innan vikter i 60min.

Har jag ens en chans att ta en plats?

Jag vet att det är mycket svårt att säga då skillnaden i lag kan vara stor, men sätt överlag, skulle en sån som jag ha en chans?

Vill inte göra bort mig helt när jag nu ska provträna imorgon kväll med laget, känner ingen där dessutom. Ser det bara som en skoj utmaning samt att jag älskar sporten.

Permalänk
Medlem

Testa
Om du inte ens känner någon av dem så har du nog inget att förlora

Permalänk
Medlem

Hahah, det är inga problem. Kan du springa och slå en passning hyffsat är det inga problem.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Det går nog fint för dig ska du se! Det kan tillochmed vara en del feta i laget:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Handlar inte om hur bra kondis du har. Handlar om du har bollvana/känsla. Sen beror det på hur långt dom vill gå upp. Vill dom avancera kanske dom enbart tar in folk som spelat mkt fotboll förut och bygger upp laget/kondis från det.

Det är lättare att bygga upp kondis än att bygga upp bollvana/känsla för spelet.

Vill dom bara lira boll och hålla igång då platsar du och hela swec, lite FC Z över det hela.

Men prova absolut har du känsla och bollvana dvs fotboll så kan du passa som mittfält eller back.

Permalänk
Medlem

Var och såg deras träning idag för att få lite överblick hur dom lirar. Killarna tränar 1-2ggr i veckan, eller 1 träning + 1 sparring match i veckan. Eller 1 träning samt i ligamatch när den drar igång.

14 snubbar dök upp, utav dom 30min jag fick se så kan jag enbart med handen på hjärtat säga att jag möjligen är bättre än 1-2st ur dom 14, max.

Dessa 1-2 snubbar kanske inte ens kommer lira i laget, utan var där för att sparka lite boll just denna gång, det vet jag inte.
Vilket skulle få mig att framstå sämst, i fall dessa två inte skulle lira framöver:)

Det var verkligen inga feta lirare, snarare tränade, visst någon rökte cigg innan matchen, men över lag såg dom "fit" ut och hade tränare!?!

Laget var nytt och hade som målsättning att avancera redan första säsongen i div7 till div6. Fast det kanske alla div7 lag har, man kan väll inte komma lägre:)

Nåja, får se hur det går när jag byter om. Morgondagens träning vart uppskjuten till nästa tisdag. Då dom tränade idag.

Permalänk
Avstängd

Vilke lag är det? Vart spelar/tränar dom?

Permalänk
Medlem

Testa. Klart att det känns jobbigt i början men känns det som att du inte platsar in så skit i att gå dit nästa gång. Du verkar ju i alla fall inte känna någon av de så att det blir jobbigt att umgås med dem.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

längtar tills division 7 startar eventuellt i bohuslän nästa år vi har redan ett lag vi är la sådär några bra några lite sämre men men.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Vilke lag är det? Vart spelar/tränar dom?

Laget spelar runt Kungsängen området. Vad laget heter vill ja öppet inte säga då någon kan gå in på deras hemsida om göra narr av mig;)

Permalänk

Spela för att det är skoj !
Om du spelar med bättre spelare än du själv är det bara positivt eftersom du utvecklas extremt mycket snabbare då. Om du tycker fotboll är skoj (förmodar att jag har rätt) så borde du inte direkt ogilla tanken på att kanske träna upp tekniken hemma ngn gång lite då och då.
Menar då att "bolla" med bollen eftersom det bygger upp bollvana och teknik

Permalänk
Medlem

Lånar din tråd lite Old,

Är det någon som spelar lite låg division fotboll runt malmö här inne kanske?

Hade gärna sparkat lite boll mellan måndag - torsdag när jag jobbar här nere.

Korpen hade varit fint tror jag, speciellt om det är några matcher på vardagar.

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Lånar din tråd lite Old,

Är det någon som spelar lite låg division fotboll runt malmö här inne kanske?

Hade gärna sparkat lite boll mellan måndag - torsdag när jag jobbar här nere.

Korpen hade varit fint tror jag, speciellt om det är några matcher på vardagar.

Tack

Vet inte om alla serierna nu och vet inte hur många korpen serier det finns, inte så många dock, men tror att alla korpen matcher spelas på söndagskvällarna och jag är säker på att den lägsta korpen divisionen gör det. Blev en lång mening visst.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Aj fan, det var ju trist, får väl kolla runt lite, hittade följande sida och slängde ut ett meddelande där, kanske finns det något som passar.

Tack ändå

http://www.malmokorpenfotboll.com

Permalänk
Medlem

Ok, då var första träningen då jag deltog avklarad.

Dök upp 12 man, uppvärmning i 20-25 min sedan började vi lira 6 vs 6 på sju manna-plan.

Först 15min med max 3 tillslag, tredje skulle man passa/skjuta ifrån sig, sedan ännu en gång 15min då med 2 tillslag max. Därefter 45min match 6 vs 6. Vilket blev konstant krig.. (glöm inte att detta är division 7 med snubbar som är betydligt starkare fysiskt än tekniska, därutav skador uppkommer troligtvis ofta), och detta glömde jag givetvis.

Iom. att jag inte kände någon, var man ju lite avvaktade tills en början, då själva 45minuters matchen började, kriget.

Började som back, och roterade runt på kanterna, ville inte ta ut med helt.

Efter 3 min kommer närkamp 1.

Anfallande lag försäker komma runt på våran kant, och en högre boll dimper ner mellan mig och anfallare, jag som givetvis vill imponera på alla kör en ala John Terry offrande nick på bollen samtidigt som snubben klockrent sätter en vrist i vänster öga på mig, stenhårt.

Defenetivt gult kort, möjligen rött.. nåja är det den här nivån dom lirar, ok. Som ny vill man ju inte gråta. Så det var bara att lira vidare snabbt.

Med adrealinet pumpande trodde jag att det är bollen som träffade mig i ögat först. Dessutom sa inget något, spelet fortsatte omedelbart.

Vid detta tillfälle uppfattar jag det som att det verkligen är krig, dom flesta kör stenhårt. Kaptenen i laget får en hård dojja över sitt sträcka knä, han kvider en stund men sedan lirar alla vidare.

Ett par incidenter till under matchen och jag tror jag hajjar grejen. Det är stenhårt som gäller, ingen viker sig.

Så jag kör stenhårt tillbaka, speciellt mot två utav deras anfallsglada anfallare ( en utav dom anser sig troligen som laget stjärna, han uppträder så i alla fall, divig snubbe med sur min, bollkåt), men men..

Så jag glidtacklar. Ett par gånger lyckas jag rent, andra gånger 50/50, dock aldrig farligt i mitt tycke, det är ingen som skadar sig eller får ont. Andra gånger tacklar jag dom samt täcker dom med armarna.

Under matchens gång börjar båda deras anfallare surna till på mig, dom säger inget vettigt utan mumlar mest att jag är oschysst. Dock bara dessa två herrar.

Så jag tar inte åt mig speciellt utan säger bara "sorry", och ger dom en klapp på axeln.

Vid matchens sista minuter så är jag så slut att vid ett anfall tacklar jag lite lätt anffallsdivan i motståndlaget, bakifrån, troligtvis är han lika trött och han faller framåt.

Detta är killen som är bollkåtast. Han har under dom 45 min vi lirar max satt 1 mål, möjligen inget, jag är inte säker, och han är extremt grinig.

Han ställer sig upp efter tacklingen och säger: ÖHHH!! DU!! DE EE ANDRA GÅNGEN NU! GÖR INTE SÅ!

Ok, tänker jag, sorry. Och så kör vi vidare.

Kort därefter blåser vi av matchen, jag går fram till båda motståndanfallare och ger dom en hand samt tackar och ber om ursäkt. Den ena tar det lcoolt och säger att de e lungt.

Divan dock, sticker snabbt som fan utan att tacka eller hälsa och spinner bort från parkeringen.

Hmm.. körde jag verkligen FÖR hårt?? eller var han bara grinig? ingen annan sa något..

När jag satte mig i bilen drar ja på belysningen för att se möjligt skrapsår efter "bollen" jag fått i ansiktet. Det visar sig vara en rejäl blåtira som uppstått, och vid skrivande stund har jag smått problem med att öppna ögat helt:D

Nästa träning är om 3 dagar.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om du var för hård eller jävlig. Men glidtacklingar bakifrån är ju kanske lite onödigt när man inte känner någon. Tror nog att de i laget gnabbar ihop sig mot sig annars. Men som sagt jag vet ju inte hur de andra spelade heller. Men själv hade jag nog spelat lite mer schyst sådär i början innan man lär känna de andra iallfall.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det som fick anfallsdivan att grina till på slutet var ingen glidtackling bakifrån, det var en vanlig kropp mot kropp tackling.

Jag var trött, och hamnade efter ett anfall, jag kom ikapp honom och tacklade honom med kroppen, inte överdrivet hårt i mitt tycke, han var troligtvis trött och hade dålig balans, därutav föll han framåt.

Men detta är ju svårt att veta.

Jag tycker bara det var lite konstig stil från hans sida mot en som är ny, och själv fått en stenhård dojja i nyllet utan att göra en grimas.

Som ny vet man ju inte riktigt vilken nivå man ska lägga sig på. Jag tog det lugnt i början, men såg själv hur hårt andra lira. Så jag anpassade mig.
Dessutom vill man ju som ny alltid ge lite extra.

Kanske borde jag förklara läget för honom på nästa träning?

Permalänk
Medlem

Låter som någon som fick känna på hur det är att spela seniorfotboll för första gången. Det smäller, det gör ont ibland. Så är det.

Och dom ville säkert sätta nykomlingen på plats. Och som alla vet kan man inte komma med attityden som nykomling..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Spela hårt men undvik att glidtackla alldeles förmycket.
Bra att du inte viker dig iaf !

Permalänk

Du kör rätt, dom ska sättas på plats.
Backarna ska vara tuffa, annars får dom ju latja runt hur dom vill!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

Alltså divisionsfotboll, även om det är sjuan, spelas av folk som spelar fotboll liksom. Kanske har haft en karriär men trappar ner eller har tröttnat på seriösa satsningar i högre divisioner och vill spela på kul i sjuan.

Men det verkar ju som om du kan pull it off ändå

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Alltså divisionsfotboll, även om det är sjuan, spelas av folk som spelar fotboll liksom. Kanske har haft en karriär men trappar ner eller har tröttnat på seriösa satsningar i högre divisioner och vill spela på kul i sjuan.

Men det verkar ju som om du kan pull it off ändå

Sant, jag fick för mig att division 7 skulle vara ett gäng småknubbiga snubbar som ville sparka boll lite, dricka öl efter och så. Vet inte varför jag hade den bilden.

Av det jag märk nu så är det iaf. mer som du säger Billy Bob, det är många som vill trappa ner från att ha lirat i lite högre divisioner. En kille som spelade i detta lag i ett halvår vart uppflyttad till ett div2 lag nyligen, så viss kvalité finns nog även bland dom lägsta divisionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av old
Sant, jag fick för mig att division 7 skulle vara ett gäng småknubbiga snubbar som ville sparka boll lite, dricka öl efter och så. Vet inte varför jag hade den bilden.

Av det jag märk nu så är det iaf. mer som du säger Billy Bob, det är många som vill trappa ner från att ha lirat i lite högre divisioner. En kille som spelade i detta lag i ett halvår vart uppflyttad till ett div2 lag nyligen, så viss kvalité finns nog även bland dom lägsta divisionerna.

Tjocka gubbar som röker hittar man oftast i korpen, lira korpen när jag var 15-16 med folk som spelade i ok lag vanligtvis och det hände att vi fick saftigt med spö av knegargängen där alla vägde 100kg+ ^^,

I dom lägre divisionerna finns det bra spelare, många äldre ex fotbollsspelare.
Är själv väldigt sugen på att börja lira boll i tex dom lägre divisionerna som målvakt, var back när jag var yngre å spelade för klubb men jag hade säkert blivit en bra målvakt om jag satsat på det för i skolan så fanns det ingen som var en naturlig målvakt så jag ställde alltid upp i skol DM utan att någon klagade på mina insatser var även målvakt i korplaget jag lirade i.

Permalänk

ok det laget jag är med i är egentligen ett korplag med lite blandade personer men efter som det inte fanns nåt intresse för korpen i den kommunen. så får vi hellt enkelt satsa på och hoppas att vi kommer med i division 7 ist. om vi vill lira nåt...

Permalänk
Medlem

Själv har jag då spelat min första korp match någonsin, laget jag gick med i heter FC Offside och är en blandad kompott av spelare kan man säga.

Vi förlorade matchen med 3-2 vilket var lite tråkigt, vi förtjänade iallafall ett poäng den matchen men så går det ju ibland.

Tyvärr så infriades inte mina förväntningar när det gäller korpen, så fort man kom i närheten av ryggen på en spelare så blåste domaren frispark,

Jag krokade runt med foten på en spelare som jag stog bakom och petade bollen mellan hans ben till mig, spelaren som försöker vända sig om tappar lite balans och snubblar till en aning och domaren blåser frispark och förklarar högt och tydligt att jag ska vara glad att jag inte fick ett kort.

Kanske skulle byta namn till kärring fotboll istället för korp fotboll.

Men jag antar att domarna varierar en del i den här "nivån"

Nästa match är på onsdag, ska bli väldigt roligt.

Lycka till i ditt lag Donic.

Permalänk
Medlem

De borde starta någon oseriös liga. Korpen har blivit för seriös. ^^

Btw hur gick nästa träning old?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De borde starta någon oseriös liga. Korpen har blivit för seriös. ^^

Btw hur gick nästa träning old?

Två nästkommande träningar vart inställda då konstgräsplanen vi skulle träna på inte var uppvärmd, dvs. 10cm snö/slask. Dom körde även en inomhusturnering i helgen, men den hann jag inte va med på då man skulle pynta för länge sedan för att va med och lira.

Inväntar torsdags träningen nu:)

Permalänk
Medlem

Idag nådde mitt självförtroende botten.

Träning igen, 18 pers dök upp. Bland annat 3 nya. En målvakt som lirat i division 2 i Polen, samt 2 okända killar.

Först 20min uppvärmning, jogging med olika övningar. Redan då vart jag lite anfådd, att kuta 5-6-7 varv runt en plan och samtidigt göra övningar blev smått jobbigt, men det gick.

Sedan gick det utför helt..

1 och 1, 20m passningar = svårt att få dom exakt till rätt adress, smärre katastrof, mycket som gick snett.. 20m är för långt för mig att få till precis där ja vill.
1 och 1, hålla bollen i luften, njaa det vart inte mer än 3-4 tillslag max, inga bra här med.
1 och 1 snabba bredsidor löpandes tätt intill varann, gick ok, hur svårt kan det va..:(
Passa snabbt i en cirkel då spelare jagar boll, ganska illa det med.
Skjuta i fart från ca 15m, illa, fick 2 utav 6 på mål, mycket fel träffar.
Dribbla förbi motståndare i fart o sen skjuta från ca 15m, helt åt helvete, bollen hamna bakom mig vid ett försök 3ggr!! (här skrek målvakten att nästa skulle anfalla medans jag dribbla bort mig själv någonstans..), pinsamt.

Sedan 30min match, snabba tillslag, lira mittback igen och sista 10min fick ja kramp i vänster vad..

Utav dom 18 spelare som dök upp var jag lätt bland dom 2 sämsta.

Botten är nådd..

Det positiva är att sämre kan det inte gå. Jag är hästlängder från att spela match. Jag får nöja mig med träning, och dom tillåter..

Permalänk

nja du kanske inte hänger med än men du kommer bli bättre...

när vi spelar.. alltså mitt lag...

jag har bara lirat ca 5-6 träningar med laget jag är med i och i början vara jag värdelös men märker succesivt att jag blir bättre på och tajma med bollen :). och jag lirar med mkt bra folk typ alla har spelat fotboll när de var yngre, jag har inte ens gjort det och jag ligger på liknande nivå som dom. jag är ringrostig första timmen.. andra timmen går bättre konstigt nog. fast man är trött då!

old bit ihop och kämpa skam den som ger sig!

Permalänk
Medlem

Du får träna lite själv, finns väl någon plan nära dig som du kan träna lite skott och kanske lite dribblingar. Träning ger färdighet som sagt.