Följ Black Week på SweClockers

Varför klarar vissa människor inte av att njuta av tecknad film?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Varför inte bara säga seriertidningar och / eller film / serier?
En Dansk tecknad film är fortfarande en tecknad film.

Har väl egentligen mest med själva stilen att göra, att kunna skilja dem från de andra "tecknade". De är även på helt olika nivåer skulle jag vilja påstå. Serietidningar och tecknade serier har väl inte direkt någon sammanhängande handling från vecka till vecka mer än karaktärerna själva och möjligtvis vissa utvalda erfarenheter de fått, med ev. undantag från Marvel osv. (inte så insatt i dessa).

Mangan å andra sidan har en story som den följer tills det att den är slut. Möjligt att uppföljare kan komma men dessa brukar i alla fall bygga på det som har hänt tidigare. Dessutom brukar manga vara som ett manus till animen, då dessa oftast görs efter mangan. Lite som en film från en bok, fast bägge är tecknade och karaktärernas utseende redan finns.

Om någon annan tycker att detta är grymt fel så får ni gärna rätta mig ^^.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Sitter verkligen folk och fappar till såna där tecknade lolis?

Fråga 4chan Fast när det gäller KnJ mangan så började jag läsa för lolis men fastnade för storyn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart jag kan säga det. Och med tanke på vad du gav för exempel visade du ju att jag hade rätt. Verkar vara manga eller "wannabe manga". Wiee, coolt! Om man är 12.

Ytterligare ett bevis på att du inte vet vad du snackar om. Filmerna är varken manga eller "wannabe manga". Du är ett praktexempel på en ung tonåring som tror det är tufft att inte se tecknad film. Skulle vara intressant att se vad du tycker om 10-20 år när du har vuxit upp och skaffat barn.

Antar att du inte kommer att se och tänker likadant om Waltz with Bashir?

http://www.imdb.com/title/tt1185616/

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Fråga 4chan Fast när det gäller KnJ mangan så började jag läsa för lolis men fastnade för storyn.

Nä nu när du har en loli-docka behöver du inte titta på film längre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Anime menar du?

Vad tycker "vuxna" är coolt då ?

Same shit different name. Ja, inte är det coolt att se en tecknad gubbe springa omkring och slåss med svärd. Det är på låtsas vet du...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Ytterligare ett bevis på att du inte vet vad du snackar om. Filmerna är varken manga eller "wannabe manga". Du är ett praktexempel på en ung tonåring som tror det är tufft att inte se tecknad film. Skulle vara intressant att se vad du tycker om 10-20 år när du har vuxit upp och skaffat barn.

Antar att du inte kommer att se och tänker likadant om Waltz with Bashir?

http://www.imdb.com/title/tt1185616/

Naww, blev du ledsen? För att vissa inte gillar dina barnserier? Ne, om man måste se på tecknat ser jag gärna nått klassiskt typ djungelboken eller nått. Det var barnfilmer anpassade helt för barn, inte barnfilmer som de försöker sälja in till vuxna. Jag vet inte vad det är, är väll mest att du måste ha ett barns fantasi för att för en sekund kunna leva sig in i tecknade filmer. Allt ser ju EXTREMT overkligt ut. Vanlig TV/film är overklig nog, men där kan du i var fall se att det inte är på låtsas direkt när du tittar...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Naww, blev du ledsen? För att vissa inte gillar dina barnserier? Ne, om man måste se på tecknat ser jag gärna nått klassiskt typ djungelboken eller nått. Det var barnfilmer anpassade helt för barn, inte barnfilmer som de försöker sälja in till vuxna. Jag vet inte vad det är, är väll mest att du måste ha ett barns fantasi för att för en sekund kunna leva sig in i tecknade filmer. Allt ser ju EXTREMT overkligt ut. Vanlig TV/film är overklig nog, men där kan du i var fall se att det inte är på låtsas direkt när du tittar...

Det jag irriterar mig på är att du drar alla tecknade filmer över en kam...

Jag kollar gärna på klassiska filmer som djungelboken, de filmer jag listade var bara för att motbevisa det du skrev i ditt första inlägg ("ALLA tecknade filmer är fyllda av idiotiska moment och man vill ofta strypa karaktärerna för att de är så korkade. ").

Antar att du bara spelar otecknade spel också? Det måste ju vara svårt att leva sig in i allt som ser så EXTREMT overkligt ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Same shit different name. Ja, inte är det coolt att se en tecknad gubbe springa omkring och slåss med svärd. Det är på låtsas vet du...

Återigen, vad är riktigt "coolt för vuxna män/kvinnor" då? Ja, det måste verkligen bli grymt tråkigt om det endast ska vara verkligt, då de flesta filmer osv. är på låtsas vet du...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Antar att du bara spelar otecknade spel också? Det måste ju vara svårt att leva sig in i allt som ser så EXTREMT overkligt ut?

otecknade spel? what?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
otecknade spel? what?

Trodde ironin var glasklar där...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag irriterar mig på är att du drar alla tecknade filmer över en kam...

Jag kollar gärna på klassiska filmer som djungelboken, de filmer jag listade var bara för att motbevisa det du skrev i ditt första inlägg ("ALLA tecknade filmer är fyllda av idiotiska moment och man vill ofta strypa karaktärerna för att de är så korkade. ").

Jag spelar knappt spel nej. Som du säger är de ganska ologiska. Skillnaden mellan tecknade och vanliga filmer är att vanliga filmer KAN vara sanna. Sannolikheten är liten att det stämmer, men den finns. Tecknade filmer har 0 sanningsvärde, varför? Jo därför att jag är ganska så säker på att vi alla inte blir tecknade gubbar imorn.

Att utomjordingar finns, jorden går under, osv osv KAN hända. Det vi ser på rutan KAN utspela sig exakt som det gör i filmen, därav ger otecknade filmer viss spänning då det man ser kan hända.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Låt mig inte jämföra denna topic med slaget mellan riktig/klassisk/komponerad/akustisk/artistisk musik och datagjord/auto/elektronisk/fusk/beräknad musik.
Slaget som bara kan vinnas av den _bästaste_ musiken.

Fader min som är i staden, han har ingen koll alls på musiken efter '82.
"Nuförtiden är det bara att trycka på en knapp"
"Det finns ingen mening i musik nu för tiden"
"Det där har redan gjorts"
"Det fattas nått, en melodi som går att lyssna till kanske"

Ja.

Själv försökte man sig på att lyssna sig igenom dansband, att försöka att förstå vad som var så "klämmigt", "riktigt" och "bra" med dansbandsmusik.
Jag måste erkänna, för forskningens skull, jag offrar mig härmed till vetenskapen osv, att jag började gilla vissa låtar.
Tro't eller ej så fanns det grönare skit i allt det bruna, och det tog jag till mig och smetade in i örat och sen dess hittar jag ett "kläm" och något "bra och svängigt" i Leende guldbruna ögat.

När jag försökte mig på Anime för många år sedan så var jag något skeptisk, då speciellt för att det var Naruto det handlade om och något jag inte tyckte såg särdeles intressant ut. Men well, man följde det och man förstod snart storyn och sen satt man där, i klistret.
Utför sedan, och sen uppför. Från att ha blivit visad runt i kloakerna så hittade man något man kunde referera till. Istället för robotecchi med Chobits blev det metapsykologi med usla Neon Genesis Evangelion (I don't mind tits though), magiska äventyr från Ghibli samt lite shonen från MegaTokyo.
Ha, och snart kom jag på varför jag hade så lätt att fastna i just det träsket. Det beror nog på tidigare övning då jag som litet litet barn såg Rai Grottpojken på VHS (vi hade alla delar, spännande serie och ingen jätteusel dubbning heller). Vi såg på Genshi Shonen Ryuu samtidigt som Dumbo, Snövit och Fantasia (numer anser jag bara att det är Fantasia som håller måttet, men det är nuvarande ställning).
Så vad gör man många år senare? Man köper hem Fantasia 2000 och dissar skiten för originalet och lutar sig tillbaka i datorstolen och ser vidare på Kannagi innan man ger sig i kast med nästa avsnitt av Planet Earth.

Bra otecknad film finns det kilometervis av. Senast såg man nog Alien Resurrection, den funkar. E.T. har alltid varit favorit, samt bra skräniga äventyrsfilmer som Indiana Jones-filmerna aso.
Finns det någon "mogen" film som är bra då?
Heck, låt mig vara långrandig:
Cabaret (den med Liza Minnelli _ni vet_) var bra, den har jag sett flera gånger.
Persepolis var bra, om än inte lika bra som serieböckerna (är bokform den sannaste formen av kultur?).

"WhoOAa! Stop där, jag såg nog.."
Yes, Persepolis är tecknad, alltså till för barn och skräniga ADHDADHDADHD-personer.
F, jag kan ta det.

Hade Cabaret varit en ba film om Liza Minnelli inte hade presterat bra alls?
Är Plan 9 From Outer Space en bra film för att det är levande människor framför kameran (nu kan man iofs disskutera om skådespelarna överlevnde skammen).
Är konst mindre förnäm för att den är gjord i cellbetong istället för blandade ädelmetaller?

Tecknat, då är det röstskådespeleri, manus, teckningarna och animationerna som sätts på prov. Det görs det väl i otecknat med, fast på annat sätt (byt ut animationer mot kamera/kroppsspråk och teckningar mot dekor/sceneri).

Om man kisar när man ser på Byousoku 5 Centimeter så kan säkert t.o.m. en övermogen vuxen se på den.

Btw, tecknade bamse aeger hårt (finns det en otecknad? Horror..).

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Jag har två polare som är riktiga "Anime-fans" eller vadfan det ska kallas. De sammlas ungefär varje kväll i veckan och tittar på smörjan, om det sker på den enas 50" plasma eller den andras 22"... gamla TV, det struntar dem i. Bara de får se det.
Det tittas på folk med överdimensionerade ögon, spikar till hår och svärd som rör sig själv. Levande döda med superkrafter och folk med hundratals snoppar som sprutar blod och lite tentakler här och där. Ibland kan man få se ett djur som är lite sådär, överdrivet på alla sätt och vis, kanske en hund egentligen?

Jag har försökt, att gång på gång leta upp vad de fastnar för, jag kommer dock aldrig längre än början av filmen sen är jag så yr att jag vill gå och kräkas lite. Men så länge det roar andra, varför ska jag bry mig? Det är ju tydligen så jävla stort och många som kollar på det, så någon charm är det nog, själv finner jag inte den.
...

Grannarna undrar vad jag garvar åt :'D
Bästa idag. Skitbra beskrivet.
Precis sådär såg jag på animetards för inte många år sedan. Känner igen mig så väl ^_^'

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Har väl egentligen mest med själva stilen att göra, att kunna skilja dem från de andra "tecknade". De är även på helt olika nivåer skulle jag vilja påstå. Serietidningar och tecknade serier har väl inte direkt någon sammanhängande handling från vecka till vecka mer än karaktärerna själva och möjligtvis vissa utvalda erfarenheter de fått, med ev. undantag från Marvel osv. (inte så insatt i dessa).

Mangan å andra sidan har en story som den följer tills det att den är slut. Möjligt att uppföljare kan komma men dessa brukar i alla fall bygga på det som har hänt tidigare. Dessutom brukar manga vara som ett manus till animen, då dessa oftast görs efter mangan. Lite som en film från en bok, fast bägge är tecknade och karaktärernas utseende redan finns.

Om någon annan tycker att detta är grymt fel så får ni gärna rätta mig ^^.

Rocky är ett exempel.
Den serien har handlat om i stort sett samma sak genom alla år.

Laban är ett annat exempel, den serien har sedan strip ett handlat om att vara den sämsta, lamasta jävla serien genom alla tider. De har lyckats ganska så bra med det också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Anime är inte en genre, och har därför inget med "superhjältar" att göra. Låter som om ditt ex tryckt i dig massa så kallad shounen och gett dig en väldigt skev bild av vad som inte är en genre utan bara en annan berättarteknik.

Jag har även vänner som är fast i Animeträsket, allt jag hitintills sett inom anime är precis som jag beskriver. Att det inte är en genre må vara sant men det är ungefär detsamma som att säga att hårdrock inte är en genre, finns massor av subgenres inom hårdrock, samma med anime.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd Tipsar om Grave of the Fireflies eller Rurouni Kenshin: Trust and Betrayal om du vill se en tecknad film från japan som jag är väldigt säker på kommer få dig att reagera och sen vilja slå ditt ex ;P (GotF har jag inte sett personligen, bara fått återberättad, men ska vara väldigt gripande. RK:T&B älskar jag själv och den har varit röstad som världens bästa anime sen typ... dess release, på många animesidor; baseras på en shounen-serie, men den här miniserien på 4 avsnitt är verkligen inte shounen själv)

Faktiskt blev jag lika illamående av Rurouni Kenshin, exet tvingade mig även att se den (iofs tvingade jag henne att kika på mina filmer som hämnd )

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag spelar knappt spel nej. Som du säger är de ganska ologiska. Skillnaden mellan tecknade och vanliga filmer är att vanliga filmer KAN vara sanna. Sannolikheten är liten att det stämmer, men den finns. Tecknade filmer har 0 sanningsvärde, varför? Jo därför att jag är ganska så säker på att vi alla inte blir tecknade gubbar imorn.

Att utomjordingar finns, jorden går under, osv osv KAN hända. Det vi ser på rutan KAN utspela sig exakt som det gör i filmen, därav ger otecknade filmer viss spänning då det man ser kan hända.

Man kan ju fortfarande återspegla sanna händelser genom tecknad film. Är nästan helt säker på att "Walz with Bashir" är just en sån film. Återkommer när jag har sett den

Permalänk
Medlem

Jag gillar tecknat. Det är bara ett sätt att förmedla känslor och story. Vissa saker är ju helt klart bättre tecknat, tex., Turtles eller Transformers. Avatar: The last Airbender är ju helt jävla underbart.. bättre än det mesta jag sett i serie-väg sen Oz (fängelseserien).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan ju fortfarande återspegla sanna händelser genom tecknad film. Är nästan helt säker på att "Walz with Bashir" är just en sån film. Återkommer när jag har sett den

återspegla ja, men det är ju omöjligt att leva sig in i något som är tecknat. Är ju uppenbart logiskt att det är omöjligt att det händer precis som du ser det. Eftersom det är tecknade figurer du ser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min flickvän vägrar se tecknat men animerade filmer går hem. Har faktiskt inte funderat mer på det än att jag tyckt det var löjligt. Jag menar jag gillar ju Cartoon Network.

Intressant tråd!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Men.. men.. :'(

Har vi inte sedan grottåldern roat oss med icke-verkliga bilder?
Vad är det för fel i hjärnan på folk som inte kan se förbi bilden och in i handlingen, se formen istället för färgen?
Eller är det kanske så att.. Människa v 1.1 redan är här? Nu utan höger hjärnhalva?

Citat:

återspegla ja, men det är ju omöjligt att leva sig in i något som är tecknat. Är ju uppenbart logiskt att det är omöjligt att det händer precis som du ser det. Eftersom det är tecknade figurer du ser.

Det är ju uppenbart logiskt att de inte dör på riktigt i krigsfilmer.
Det är ju leksaksplastvapen ffs!

Jag propagerar för att vi avvecklar fantasi och grafik och hänger oss helt åt logik istället. Tycker istället att vi ska spela brailleschack och göra om TVn till myrfarm, så vi får lite logik i våra liv istället för illusionerande LCD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Och jag gråter till den första pokemon-filmen

Gråta vet jag inte om jag gjorde, men blev ju klart positivt överraskad när min kompis drog med mig för att se den med hans lillebrorsor och lillasyster. Trodde den skulle vara lika barnslig och liksom, ja, "free of proper content" (min svenska är inte vad den borde vara D:) som tv-serien är. Men den funkade ju Fast kan faktiskt erkänna att jag tittade på Pokémon på tv4 första gången det sändes. Han Brock (kan inte originalnamnen ) som blev kär i nästan varje tjej han såg och började bete sig så roligt då var det som fick mig att komma tillbaka varje vecka, sen drog han ifrån gruppen så slutade jag titta... jag vill ju inte se på någon som fångar pokémon, jag vill se en despo-kille gå runt och försöka ragga xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NauSea
Otecknad Sailor Moon? På vilket språk? D:

http://www.youtube.com/watch?v=tvgyMc6PfHs

Men förbered dig för att försöka vänja dig vid japanernas oförmåga till specialeffekter. Serien är bara några år gammal men den är allt fulare än Star Wars från '77 (bortsett från demonen i första avsnittet där 50% av hela seriens budget måste ha blivit lagd xD).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
ursäkta, men vad betyder ^_~x?

Du känner säkert till ^_^, ^_~ är samma sak fast med en liten blinkning. Strunta i mina X, en gammal nördgrej jag började med för många år sen som det känns fel att sluta med...

Citat:

jag tycker förövrigt att anime suger, bara wapaneser som kolla på skiten

Okej, jag är wapanese. Eftersom jag rådiggar massa amerikanska otecknade serier också måste jag vara grymt amerikanofil också, antar jag. Shit, wapanese och amerikanofil samtidigt, det trodde jag knappt gick alltså... xP

Citat:

dessutom när dom ska kolla på orginalspråk med text, japanesernas (tjejers) röster skulle kunna slita trumhinnorna ur de flesta normala personers öron.

Klart man tittar på originalspråk. Såg på en skräckis med pojkvännen för ett tag sen som hette Barnhemmet, kan inte mer än två-tre ord spanska men inte var det en tanke på att köra den på nått annat språk än spanska? Saker ska inte dubbas; översättningstext tack.

Sen skrikiga tjejer, jao, det är ett problem i vissa serier helt klart. Stora creds till amerikaner som inte brukar ha sånt vare sig det är tecknat eller ej; det är hemskt x_x Men det är oftast inte så farligt i japanska grejer, många andra länder har det mycket mycket värre, indien t ex. Eftersom typ alla har såna där pipiga tjejer som förstör sina stämband i sina filmer så måste de ju vara omtyckta? Shit anton_mjor, vi måste vara ensamma i att inte gilla det ^_~x Alltid fått höra att min smak i tjejer är skum men nu var det väl bevisat antar jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Den där Spirited Away måste jag säga att faktiskt är sevärd! Jag kunde faktiskt se hela utan att störa mig alltför mycket på stilen, vilket är väldigt ovanligt!

Jag måste vara den enda människan på jorden som inte gillade filmen. Den fick mig att känna mig... sjuklig, på nå vis? Kändes som en stor feberyra; den var otroligt psykadelisk. Hade jag sett den som liten hade jag säkert fått mardrömmar :S Fick sån sjuk ångest av den där stora bebisen t ex, för att inte tala om Den Ansiktslöse som visserligen var en kul idé men... jag vet inte, jag mådde psykiskt dåligt iaf xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Varför inte bara säga seriertidningar och / eller film / serier?
En Dansk tecknad film är fortfarande en tecknad film.

Har iaf jag inget emot, men skillnaden mellan manga/anime om man nu använder de termerna borde hållas, eftersom de faktiskt är helt skilda saker. Manga kan ganska omöjligt vara en rörlig bild eftersom det betyder "enkel bild"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Faktiskt blev jag lika illamående av Rurouni Kenshin, exet tvingade mig även att se den (iofs tvingade jag henne att kika på mina filmer som hämnd )

TV-serien på 95 avsnitt som är äkta stereotyp-shounen (om än väldigt bra gjord sådan i mina ögon, men men), eller miniserien som handlar om hans förflutna som är ofantligt annorlunda? Finns inte ett enda skämt under de två timmarna t ex, alla färger är mörka, musiken är deprimerande och man mår typ halvt skit när man är klar, men fan vad bra den är xD

Citat:

Omöjligt att leva sig in i? Nog att man kan diskutera åsikter, men det där är ju såklart bara fel. Du kanske inte kan det, men många andra kan det. Mer eller mindre alla under 10 år kan det. Så nej, det är långt ifrån omöjligt, även om det är omöjligt för dig så är det en förmåga många andra människor har.

Själv förstår jag inte riktigt hysterin om bilden överhuvudtaget faktiskt. Aldrig sett filmen 300, men enligt vad jag hört av en kompis som blev stort fan ser den verkligen inte realistisk ut, utan den ser ut som om du gjort en spökbild av en berättarröst. Är den inte värd att se för det? Själv kan jag lyssna på en berättare och helt vara utan bild och njuta av något ändå (jag spelar ju rollspel liksom, mycket till grafik vi har där när vi går igenom fantastiska landskap och träffar på underliga varelser, men likförbannat "ser" vi det ändå liksom ), så förstår inte varför en viss bildmodell (så länge man inte får ont i huvudet av den! XD) skulle vara omöjlig att leva sig in i.

Så, tredje gången gillt, nu funkade det att posta... relevant är väl iofs att jag faktiskt skrivit den här posten i notepad och sen väntat på att BBB behagar ge oss en internetanslutning i 3sek så jag kan copy-pasta det x_x *stryper BBB*

Permalänk
Medlem

Inte för att jag egentligen bryr mig om vad folk tycker men jag tänker fortsätta kolla på mina Barnprogram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha fyfan.

Jag rekomenderar er att INTE se Grave of the fireflies av Ghibli studios.

Jag och kvinnan skulle se denna film en torsdagskväll i januari. Vi hade bullat upp med diverse gott, kakor och bakelser var det som avnjöts denna kväll. Jag har tur att ha en flickvän som bakar gudomligt.
Åter till ämnet; Vi sätter på filmen, japanskt tal och engelsk text var formatet vi valde att se, något som rekomenderas då de engelsktalande versionerna ofta är väldigt dåliga. Man tycker ju att amerikanerna borde kunna producera bättre röster men ofta är det någon finnig tonnåring eller någon bajsnödig gubbe.
Nåja, vi tittar på den och den är lite förvirrande i början, utan att spoila så börjar den väldigt speciellt.
Det som hände var dock att jag var otroligt trött efter en lång natts studerande av styrteknik (Nu kan jag allt om pneumatik och hydraulik) så jag somnar ungefär kanske lite mindre än halva filmen in.
Jag vaknar senare av att min flickvänn sitter och snyftar till eftertexterna.
Låt mig rätta mig, hon snyftade inte, hon grät.
Jag blir såklart jätteorolig och sätter mig upp klarvaken och frågar vad som har hänt?
Tydligen var filmen jättehemsk, det fanns ingen som vann spelet så att säga.
Så resten av kvällen spenderades med att trösta den lesdna kvinnan jag kallar flickvän.

Så ser ni Grave of the Fireflies tänk både en och två gånger innan, inget gott kommer av den filmen.

Men kakorna var goda!

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

ViXoN: Det betyder ju att filmen berör, vilket är ett mycket bra betyg enligt min mening. Hur kul är det med happy endings hit och dit?

Jag säger tvärtom, se den!

Permalänk
Medlem

sanningen är den att anime (nördar) ses som asociala missfoster som försöker koppla sig till en av dom animerade karaktärerna (tex klä sig med mantel eller liknande) vilket får dom flesta människor att rygga. (säkert dålig stavning, inte helt nykter)

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
sanningen är den att anime (nördar) ses som asociala missfoster som försöker koppla sig till en av dom animerade karaktärerna (tex klä sig med mantel eller liknande) vilket får dom flesta människor att rygga. (säkert dålig stavning, inte helt nykter)

Detta har jag aldrig hört förut, nog för att det finns en hel del snygga cosplays men jag skulle aldrig få tanken själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Detta har jag aldrig hört förut, nog för att det finns en hel del snygga cosplays men jag skulle aldrig få tanken själv.

Detta gäller självklart inte alla, men vi människor har väldigt lätt för att generalisera folkgrupper. Och enligt dessa generaliseringar så är det samma personer som är ute i skogen å leker med plastsvärd (rollspel), och detta är ju långt ifrån "normen" vilket gör att dom ses som udda. Detta är bara mina egna tankar å funderingar kring detta ämnet men jag kan tänka mig att det är vad dessa människor som säger sånt om tecknat/anime tänker/tycker.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Men.. men.. :'(

Har vi inte sedan grottåldern roat oss med icke-verkliga bilder?
Vad är det för fel i hjärnan på folk som inte kan se förbi bilden och in i handlingen, se formen istället för färgen?
Eller är det kanske så att.. Människa v 1.1 redan är här? Nu utan höger hjärnhalva?

Det är ju uppenbart logiskt att de inte dör på riktigt i krigsfilmer.
Det är ju leksaksplastvapen ffs!

Jag propagerar för att vi avvecklar fantasi och grafik och hänger oss helt åt logik istället. Tycker istället att vi ska spela brailleschack och göra om TVn till myrfarm, så vi får lite logik i våra liv istället för illusionerande LCD.

Håller nästan med Logik > fantasi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd

Omöjligt att leva sig in i? Nog att man kan diskutera åsikter, men det där är ju såklart bara fel. Du kanske inte kan det, men många andra kan det. Mer eller mindre alla under 10 år kan det. Så nej, det är långt ifrån omöjligt, även om det är omöjligt för dig så är det en förmåga många andra människor har.

Själv förstår jag inte riktigt hysterin om bilden överhuvudtaget faktiskt. Aldrig sett filmen 300, men enligt vad jag hört av en kompis som blev stort fan ser den verkligen inte realistisk ut, utan den ser ut som om du gjort en spökbild av en berättarröst. Är den inte värd att se för det? Själv kan jag lyssna på en berättare och helt vara utan bild och njuta av något ändå (jag spelar ju rollspel liksom, mycket till grafik vi har där när vi går igenom fantastiska landskap och träffar på underliga varelser, men likförbannat "ser" vi det ändå liksom ), så förstår inte varför en viss bildmodell (så länge man inte får ont i huvudet av den! XD) skulle vara omöjlig att leva sig in i.

Ne, det är väll just det att det är omöjligt att alla blir tecknade och det händer sådant man ser. Men med andra filmer så kan man ju faktiskt bevittna exakt samma sak som du ser på skärmen, med tecknat går det inte. Tappade för övrigt min fantasi när jag var runt 10 år Logik är så mycket bättre

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Balto ska det va!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Balto ska det va!

Jag minns den, kung må jag säga!

För mig själv kan jag påpeka att det spelar absolut ingen roll om en film är tecknad eller otecknad, huvudsaken är att den har något som fångar intresset och kan således hjälpa mig fördriva tid.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Svar: För att de flesta seriösa tecknade filmer (anime) är från en helt annan kultur. Visa upp en film som är helt tecknad och härstammar från svensk kultur så ska jag gärna kolla igenom den och se vad det är.

Det är helt enkelt inte det tecknade formatet som är felet uppenbarligen eftersom många gillar t.ex. disney, utan det är kulturen.

Visa signatur

hollywoodstar