TWAIN support saknas i Adobe Photoshop CS4?

Permalänk

TWAIN support saknas i Adobe Photoshop CS4?

Hej!

För några veckor sedan har jag uppgraderat till Adobe Creatieve Suite 4 från 3an. Jag har tidigare inte behövt skanna in några bilder från skannern, men när jag väl behövde göra det i Photoshop CS4 så blev jag negativt överraskad. När jag gick in på Import från File menyn så fanns inte "TWAIN" alternativet. TWAIN är ett protokoll och API som reglerar kommunikationen mellan mjukvaroapplikationer och bildenheter så som skanners och kameror. Utan den kan inte min skanner kommunicera alls med programvaran och jag kan alltså inte använda den alls tillsammans med Photoshop.

När jag installerade Creative Suite 4 så lät jag alla programalternativ vara markerade för installation utan att ändra alternativ för några komponenter. Efter en eftersökning om problemet via Google så visar det sig att andra användare har exakt samma problem, och det visar sig att en viktig komponent (ett plug-in) för att TWAIN ska stödjas i Photoshop CS4 är från början som standard avmarkerat så att det inte installeras vilket ju är oerhört korkat av Adobe att göra på det sättet.

TWAIN har ju funnits med åtminstone sedan CS om inte sedan tidigare också. Om man ändå vill gå ifrån den så ska man låta det vara upp till användaren att aktivt avmarkera detta alternativ vid installation än att Adobe själva har valt att avmarkera den vid installation. Man ska inte behöva bli överraskad på det här sättet när något som har fungerat i alla år plötsligt inte fungerar.

Lösningen ska alltså enligt vissa forum vara att man explicit markerar att man vill ha . Om man redan har installerat Creative Suite 4 utan den så ska man installera "Adobe Photoshop CS4 Optional plug-ins" i efterhand. För den som inte har möjlighet att installera den från skivan kan ladda ner det från Adobes webbplats på följande sidor.

För Mac: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4047

För Windows: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4048

Jag har nu installerat skiten och till och med startat om datorn men ändå visas den inte på File menyn. Det tycker jag är för jävligt, speciellt med tanke på att det tar flera timmar att installera Creative Suite 4. Jag tror att det tog fyra timmar för mig att installera hela CS4 paketet, lika mycket som versionsnumret 4 indikerar i programnamnet... det är som om det finns ett samband där, för varje ny version av Creative Suite så tar det allt längre och längre tid att installera. Jag orkar inte gå igenom det en gång till och vänta i fyra timmar för att installera om den. Även om jag installerar om den så finns det ingen garanti att det fungerar i alla fall. Det gick ju inte att installera den separat från Adobes webbplats, så det finns inget som säger att det kommer att fungera om jag installerar den från skivan.

Jag behöver vara klar om en halvtimme, jag har inte ens tid att gå igenom den plågsamma installationen ens om jag ville. Anledningen till att jag skriver här istället för att försöka lösa problemet är av ren desperation och för att få skriva av mig och avreagera på det här problemet som Adobe själva har förorsakat sina användare.

Så, om någon av er har några förslag på vad jag kan göra för att göra det möjligt att importera bilder från skannern i Photoshop IGEN, så hör gärna av er. Om ni också upplever samma problem så kan ni prova att installera tillägget ("Adobe Photoshop CS4 Optional plug-ins") från någon av länkarna ovan (om ni har Windows eller Mac). Jag hoppas att det fungerar för er om det inte gör för mig. Men om det fungerar så skriv det gärna här så att andra vet om den lösningen fungerar över huvudtaget.

Tack på förhand för eventuell hjälp och tips.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111