Jag har försökt hitta runt på google osv om hur man trimmar upp / fixar hastigheten i Vista, jag har 2 datorer som sitter ihopkopplade med en Linksys switch med 5 stycken 1Gbit portar, jag har Gigabit nätverkskort i båda datorerna (JA, de är inbyggda, men det bör inte spela roll, vi kommer till det sen), det är Vista på den ena och XP på den andra!
När jag flyttar filer mellan datorerna så planar hastigheten ut på cirka 11mb/s, vilket knappast ens är 100mbit fullt ut, än minder 1000, jag verkar inte vara den enda som har problem med överföringshastigheten, och som sagt en stunds googlande har inte gett mycket hjälp!
Jag har försökt med "netsh interface tcp set global autotuninglevel=disable" men det gör ingen skillnad, har försökt pillat runt lite med inställningarna på nätverkskortet (Jumbo Packets ska tydligen kunna hjälpa också, även där blev det nitlott då det inte gjorde någon märkbar skillnad)
Nu vet jag att många vill skylla allt på att det är inbyggda nätverkskort, men om ett nätverkskort ens ska få ha en stämpel att den klarar gigabit så måste det ju iallafall kunna klara mer än 11MB/s, det är ju som sagt knappt 100Mbit/s, när man är uppe i hastigheter som 40-50MB/s och inte kan få upp den mer än så, då kan jag hålla med om att det inbyggda kortet kanske inte hänger med längre!
Vore trevligt om någon där ute kan hjälpa mig, med lösningar eller ideer som jag kanske inte tänkt på!
Och det är inte hårdvaran det är fel på, jag är 99.9% säker på att det är microsoft som ställt till det (igen), måste gå att fixa på något vis (utan att byta operativsystem eller hårdvara)