Permalänk
Medlem

Speldator max 15 000

Hade tänkt mig något sånthär. Några synpunkter på förbättringar?

http://i593.photobucket.com/albums/tt16/degboll/namnls.jpg

Hopas länken syns... har redan en sånhär. Måste dock ha en 120mm fläkthål på baksidan.

http://www.dustinhome.se/pd_5010305183.aspx

Tänkte att om jag väntar ett år eller så, så kan jag köpa ett till grafikkort och köra crossfire om det behövs.

Permalänk
Antielefant

Tja...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

750w nätagg är overkill, räcker med 650w
dom pengar du sparar lägger du på ett bättre graffe

lycka till

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

trevligt pris på corsairs ssd

Permalänk
Medlem

...först och främst så tycker jag att du ska bygga själv, men det är helt upp till dig...

andra synpunkter:
undvik p180, otroligt dålig kvalitet gemfört med p182
eftersom det ska vara en speldator så föreslår jag att du köper ett am3/am2+ rigg med crossfire eller sli

fråga:
vilken upplösning ska du spela i?

sen så får du en liten utskällninf för att du använder Iexplorer och inte opera/firefox eller något annat skumt som flock.

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Tja...
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/misc0039.jpg

Ser ju vasst ut iof... är AMD bättre? Jag kan ju skala bort processorkylaren då jag redan har en. Sen vill jag ju iof ha en till dvdläsare (är lite lat och vill inte byta skivor så ofta)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
...först och främst så tycker jag att du ska bygga själv, men det är helt upp till dig...

andra synpunkter:
undvik p180, otroligt dålig kvalitet gemfört med p182
eftersom det ska vara en speldator så föreslår jag att du köper ett am3/am2+ rigg med crossfire eller sli

fråga:
vilken upplösning ska du spela i?

sen så får du en liten utskällninf för att du använder Iexplorer och inte opera/firefox eller något annat skumt som flock.

Alltså på frågan om bygga själv så är jag inte ett så härdat datorproffs som många andra här och sen så ger ju faktiskt att dom bygger åt en ett extra år på garantin som kan vara värt ett par kr.

Angående upplösningen så ska jag vara ärlig så vet jag inte, har en samsung t240 skärm men jag vet inte riktigt hur långt jag kommer på det?

Har just kollat upp p182 den var beställningsvara, dock hade dom 4 i sina butiker.. vet inte hur länge det tar att få en sådan?

Permalänk
Medlem

behåll i7, köp inte vista, byt till 650W, kör på gratis Windows samt gammal xpskiva alla har, då har du pengar till att byta ut grafikkortet till 2st gtx 260 eller 2st 4890... 4890 är bäätre

4890 finns för ca 2300kr,

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
behåll i7, köp inte vista, byt till 650W, kör på gratis Windows samt gammal xpskiva alla har, då har du pengar till att byta ut grafikkortet till 2st gtx 260 eller 2st 4890... 4890 är bäätre

4890 finns för ca 2300kr,

Alltså är inte windows 7 jävligt buggigt?

Det blir nog ett 4890 isåf då moderkortet inte stöder SLI som jag förstod det och då kan jag väl inte köra med nvidia?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degboll
Ser ju vasst ut iof... är AMD bättre? Jag kan ju skala bort processorkylaren då jag redan har en. Sen vill jag ju iof ha en till dvdläsare (är lite lat och vill inte byta skivor så ofta)

I spel, ja, ofta bättre nog att i7 inte ska vara värt de extra 2000:- det kostar.
http://techreport.com/articles.x/16796/4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degboll
Alltså på frågan om bygga själv så är jag inte ett så härdat datorproffs som många andra här och sen så ger ju faktiskt att dom bygger åt en ett extra år på garantin som kan vara värt ett par kr.

Angående upplösningen så ska jag vara ärlig så vet jag inte, har en samsung t240 skärm men jag vet inte riktigt hur långt jag kommer på det?

Har just kollat upp p182 den var beställningsvara, dock hade dom 4 i sina butiker.. vet inte hur länge det tar att få en sådan?

Du har fortfarande 3 års garanti enligt svensk konsumenträtt, och det är som att bygga lego, förutom att grejorna bara passar på ett sätt.
T240 kör 1920x1200 - har två exakt såna själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degboll
Alltså är inte windows 7 jävligt buggigt?

W7 buggigt... Jo, som Vista var vid release ungefär

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
köp inte vista, byt till 650W, kör på gratis Windows samt gammal xpskiva alla har

XP? På 4+ GB RAM? Är du inte klok?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=650357

Asus P6T SE
i7 920
Noctua NH-U120P
12 GB 1600 MHz DDR3 (utrymme för överklockning)
Radeon HD4890
Intel X25-M 80 GB SSD
Antec P182
OCZ 700W

14 935:- är billigaste på prisjakt så det kostar visserligen lite mer men jag tycker det är väldigt mycket bang-for-the-buck ändå. Vill du ha billigare system kan du alltid byta SSDn mot mekanisk disk.

Edit: 15 141 på Inet.se med Corsair 620HX och Antec Three Hundred istället (om man får SweClockers fri frakt, hur får man den?).

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
I spel, ja, ofta bättre nog att i7 inte ska vara värt de extra 2000:- det kostar.
http://techreport.com/articles.x/16796/4

Du har fortfarande 3 års garanti enligt svensk konsumenträtt, och det är som att bygga lego, förutom att grejorna bara passar på ett sätt.
T240 kör 1920x1200 - har två exakt såna själv.

W7 buggigt... Jo, som Vista var vid release ungefär

XP? På 4+ GB RAM? Är du inte klok?

Faan du är ju på G

Men kommer jag inte att sitta och svära som en borstbindare om jag skaffar mig w7då? Känns ju som om det finns risk att man får gråa hår i förtid.

Vart får du det där med 3 års garanti ifrån? Man har ju 1års garanti "no questions asked" mellan 1 och 2år så måste man själv bevisa att felet fanns där när man köpte varan. Men 3 år har jag aldrig hört talas om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=650357

Asus P6T SE
i7 920
Noctua NH-U120P
12 GB 1600 MHz DDR3 (utrymme för överklockning)
Radeon HD4890
Intel X25-M 80 GB SSD
Antec P182
OCZ 700W

14 935:- är billigaste på prisjakt så det kostar visserligen lite mer men jag tycker det är väldigt mycket bang-for-the-buck ändå. Vill du ha billigare system kan du alltid byta SSDn mot mekanisk disk.

Dom priserna är ju exklusive frakt så man får lägga till minst en hundring per grej och säljare tyvärr..

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt förslag

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degboll
Dom priserna är ju exklusive frakt så man får lägga till minst en hundring per grej och säljare tyvärr..

Vet men just därför har jag kollat upp vad det skulle kosta från Inet. Se tidigare inlägg.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degboll
Men kommer jag inte att sitta och svära som en borstbindare om jag skaffar mig w7då? Känns ju som om det finns risk att man får gråa hår i förtid.

Vart får du det där med 3 års garanti ifrån? Man har ju 1års garanti "no questions asked" mellan 1 och 2år så måste man själv bevisa att felet fanns där när man köpte varan. Men 3 år har jag aldrig hört talas om?

Finns en anledning att jag bytte tillbaka till Vista x64 Premium.

1 år no questions asked, och efter det två år till reklamationsrätt, men du har faktiskt fel i en sak, de flesta datordelar har mer än ett års garanti från tillverkaren.

Corsair nätagg - 5 år
Asus moderkort - 2 år
Phenom 940 - 3 år
Corsair minne - 3 år
Samsung hårddiskar - 3 år
XFX grafikkort - 2 år

Faktum är att de enda delar som inte har mer än ett år är DVD'n och chassit

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Finns en anledning att jag bytte tillbaka till Vista x64 Premium.

1 år no questions asked, och efter det två år till reklamationsrätt, men du har faktiskt fel i en sak, de flesta datordelar har mer än ett års garanti från tillverkaren.

Corsair nätagg - 5 år
Asus moderkort - 2 år
Phenom 940 - 3 år
Corsair minne - 3 år
Samsung hårddiskar - 3 år
XFX grafikkort - 2 år

Faktum är att de enda delar som inte har mer än ett år är DVD'n och chassit

Jo där har du väl en poäng och chassit går väl inte sönder så ofta gissar jag... dock har jag ju inte en susning om hur man felsöker... Hur ser det ut nu då? Det är ju någon tusing under budget så jag skulle ju kunna gå upp i kvalite på någon del...

Permalänk
Medlem

3 st DVD-brännare?
Minneskittet är för i7, du ska ha ett 2x2GB kit för Phenom II.

EDIT: Skippa Nexus-bitarna de spelar ingen större roll i datorn du bygger ihop nu och i vissa fall kan de förvärra saker. Ska du inte ha någon vettig kylare?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
3 st DVD-brännare?
Minneskittet är för i7, du ska ha ett 2x2GB kit för Phenom II.

Ja dom är juu billiga, och så slipper man ju byta skiva när man ska spela sina favvospel

Hur ser man att det är minnen för phenom 2 då?

Permalänk
Medlem

Kittet har 3 minnen för tri-channel, inte 2 för dualchannel som phenom II kör. Ska du iaf ha brännarna av samma modell så de matchar? Fyfan vad det kommer låta

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

jag älskar phenom II, men i din prisklass ska du satsa på en i7...

det är ungefär som med bilar, du kan antigen få en trimmad bmw m5 till priset av en ferrari, men kommer aldrig vara lika bra som ferrarin, som även den senare går att trimma...

tog trimmning som ett exmpel rikagt mot överklockning samt andra bättre komponenter, tycker det är helt fel att trimma bilar, macx chiptrimma..
man vill ju inte köra en pizzaracer liksom

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
jag älskar phenom II, men i din prisklass ska du satsa på en i7...

det är ungefär som med bilar, du kan antigen få en trimmad bmw m5 till priset av en ferrari, men kommer aldrig vara lika bra som ferrarin, som även den senare går att trimma...

tog trimmning som ett exmpel rikagt mot överklockning samt andra bättre komponenter, tycker det är helt fel att trimma bilar, macx chiptrimma..
man vill ju inte köra en pizzaracer liksom

Arrgh... blir ju fett förvirrad ju. Saken är ju dock den att jag har ju inget imot att spara ett par tusen om jag inte får något som är mycket bättre lixom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Kittet har 3 minnen för tri-channel, inte 2 för dualchannel som phenom II kör. Ska du iaf ha brännarna av samma modell så de matchar? Fyfan vad det kommer låta

Aha, det hade jag inte koll på. Har fixat 4 gig 1600mhz minne nu (hur mycket spelar mhz in?). Hur gör man om man vill ha mer sen då?

Permalänk
Antielefant

Stoppar in 2x2 GB till.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Stoppar in 2x2 GB till.

Hehe.. känns den ok eller har jag glömt något kanske overkill med 955processorn inte så bra price/performance som 940 gissar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
jag älskar phenom II, men i din prisklass ska du satsa på en i7...

det är ungefär som med bilar, du kan antigen få en trimmad bmw m5 till priset av en ferrari, men kommer aldrig vara lika bra som ferrarin, som även den senare går att trimma...

tog trimmning som ett exmpel rikagt mot överklockning samt andra bättre komponenter, tycker det är helt fel att trimma bilar, macx chiptrimma..
man vill ju inte köra en pizzaracer liksom

haha nice exempel Men som han sa efter din kommentar så är nog AMD nog ändå alternativet. Exemplet jag plocka ihop kommer han komma långt på!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
haha nice exempel Men som han sa efter din kommentar så är nog AMD nog ändå alternativet. Exemplet jag plocka ihop kommer han komma långt på!

Jo det känns ju onekligen som att man får mer för pengarna med AMD. Hur tycker du att mitt AMD alternativ står dig mot ditt då?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degboll
Hehe.. känns den ok eller har jag glömt något kanske overkill med 955processorn inte så bra price/performance som 940 gissar jag?

Nej, 955 är bara en ett steg högre klockad 940, men 940 klarar inte DDR3 så då får du byta till AM2+ och DDR2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

http://%3cdiv%20class=/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nej, 955 är bara en ett steg högre klockad 940, men 940 klarar inte DDR3 så då får du byta till AM2+ och DDR2.

Ja det känns ju som att man vill ha ddr3. Dock är ju 14000 ett pris som jag kan leva med så det är ju om någon har synpunkter på nedanstående konfiguration angårnde förbättringar då.

Jag har ju som sagt ett COOLIT DOMINO ADVANCED LIQUID COOLING enligt nedan som bör kunna kyla processorn. Dock måste lådan ha ett 120x120hål på baksidan för att det ska funka. Någon som vet om denna låda har det?

http://www.dustinhome.se/pd_5010305183.aspx