Permalänk

Privat och anonym fildelning hur?

Tjenare!

Jag och några polare skulle vilja skapa ett litet nätverk av våra delade filer på ett enkelt sätt. Finns ju DC, FTP, OneSwarm och sådant men jag skulle vilja ha något som är "the next thing" eller vad man skall säga.

Jag gillar sättet med OneSwarm då det är eller tanken är att det skall vara annonymt osv men själva delningen av filer är så oerhört klumpigt där är FTP eller DC mycket smidigare med sina enkla katalog strukturer osv som helt saknades i OneSwarm då jag provade det för några månader sedan. Eller har dom bättrat sig?

Vet att när jag delade ut tex en mapp med mp3 filer så blev det ett helvete att typ bläddra bland dessa och varje fil listades istället för en enkel mapp med filerna i.

Dock är ju bittorrent tekniken något som verkligen fascinerar mig och som fungerar så underbart enkelt och smidigt och alla vet hur det fungerar i princip. Finns det något sätt att egentligen skapa en mindre tracker som är anonym och säkrad på något sätt?

Finns det några andra vettiga sätt att lösa det hela på? Det bästa vore ju om det finns möjlighet att ladda ner filer från flera källor samtidigt också för bästa hastighet och tillgänglighet.

Har ni några förslag eller tankar?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Du får väl la' ta och tjacka någon bra VPN-tjänst, om du fortfarande vill köra bittorrent?

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara ngt: http://www.mintorrent.se/

Permalänk

Jag är inte ute efter att tvunget använda torrent utan jag vill mest på ett enkelt, smidigt och väldigt säkert sätt sätta upp ett slags "nätverk" kompisar emellan för att dela filer av olika slag.

Fördelen med torrent är ju att om fler har filen går det fortare, fungerar väl även så i OneSwarm?

Känns onödigt att vi alla skall behöva skaffa oss VPN tjänster och liknande. Måste finnas något smidigare sätt eller? Eller är det FTP som gäller kanske, dock försvinner ju enkelheten med att ladda ner från fler källor samtidigt osv.

MinTorrent.Se är väl inte riktigt så anonymt som jag vill, eller?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

MinTorrent.Se är väl inte riktigt så anonymt som jag vill, eller?

Mvh,
Viper@God [/B]

Ingen annan än de som du delar med dig torrentfilen eller länken till som kan hitta det du vill dela.

Finns ingen "Browse"-funktion på den trackern, så det är ju så anonymt som du gör det till...

Permalänk

Jo det är väl sant dock men hur skall jag kunna lita på dom som driver själva sidan? Dom har ju tillgång till filen, vet var det laddades upp ifrån etc etc.

Jag vill helst komma undan att använda någon annans tjänster utan vill ha total koll på allt själv. Var inne på att slå upp en egen privat tracker där bara mina vänner får komma in men jag vet inte riktigt.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Att sätta upp en egen tracker är väl inte så svårt, finns färdiga mallar att ladda hem. vill du sen ha det säkrare kör du en md5 hash på alla .torrentfiler så de heter något i stil med 5E3SdkK3s....torrent.

Sedan ställer du in så torrents bara får köras om allt som skickas mellan användarna är krypterat. Sen gömmer du tracken på en url som typ http://www.domän.se/3k2i0s8hjn3k2/ utöver det gör man om startsidan för trackerinloggningen så den gömmer sig bra där med eller utvecklar en adobe air applikation för att komma åt och ladda ner torrentarna.

För att sedan kunna redogöra för all trafik som kommer gå genom sidan så skapar du på orginaldomänen en tracker med BARA lagliga torrents. på den sidan döper du också alla torrentfiler via md5 hashen samt lägger till en funktion som överdriver antalet seedrs/leechers. Har funderat på detta ganska länge och ännu inte sätt några direkta nackdelar, det skulle funka. Om någon tror något annat är jag gärna öppen för kritik!
(PS. jag vill vara med om någon drar igång detta!)

edit: la till några radbrytningar. orkar inte ordna till alla andra saker som strider mot den "svenska lärarboken" så inga kommentarer om detta behövs

Permalänk
Medlem
Permalänk

Källkod till bra site:er så swedvdR och softmp3 finns ju ute, så egen tracker skulle ju vara väldigt lätt att köra på.

Permalänk

Tja!

Många fina tips och att köra egen tracker är något jag gjort förut så jag vet hur det går till rent tekniskt om man säger så.

Får fundera lite mer antar jag, skall ta en titt på Waste också vet att jag tittade på ett för något år sedan då det var poppis på något forum.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royality
Att sätta upp en egen tracker är väl inte så svårt, finns färdiga mallar att ladda hem. vill du sen ha det säkrare kör du en md5 hash på alla .torrentfiler så de heter något i stil med 5E3SdkK3s....torrent.

Sedan ställer du in så torrents bara får köras om allt som skickas mellan användarna är krypterat. Sen gömmer du tracken på en url som typ http://www.domän.se/3k2i0s8hjn3k2/ utöver det gör man om startsidan för trackerinloggningen så den gömmer sig bra där med eller utvecklar en adobe air applikation för att komma åt och ladda ner torrentarna.

För att sedan kunna redogöra för all trafik som kommer gå genom sidan så skapar du på orginaldomänen en tracker med BARA lagliga torrents. på den sidan döper du också alla torrentfiler via md5 hashen samt lägger till en funktion som överdriver antalet seedrs/leechers. Har funderat på detta ganska länge och ännu inte sätt några direkta nackdelar, det skulle funka. Om någon tror något annat är jag gärna öppen för kritik!
(PS. jag vill vara med om någon drar igång detta!)

edit: la till några radbrytningar. orkar inte ordna till alla andra saker som strider mot den "svenska lärarboken" så inga kommentarer om detta behövs

Håller med dig, detta skulle nog kunna hålla väldigt bra. Har man bara kontroll på allting själv så borde det inte va något problem, ta det dock lugnt med vilka som man släpper in på den privata trackern.

Permalänk

Jag satt precis och funderade lite nu och kom på ett kanske smidigt sätt att lösa det hela med än mer anonymitet.

Jag startar ett oneswarm nätverk med mina polare men alla kör med limited etc så att man inte kan browsa varandras filer utan enbart söka på filer man vet finns så att säga.

Man kan sedan via ett forum, irc eller annat lämpligt sätt för komunikation personerna emellan posta eller skriva ett meddelande att nu finns den här filen tillgänglig i nätverket och man kan då söka upp filen och tanka ner den.

Detta borde ju göra det hela rätt anonymt, säkert men ändå hyfsat simpelt eller vad tycker ni? Man kan ju även föra någon slags lista på vilka filer som finns tillgängliga så att säga.

Skulle man välja kommunicera via ett forum går ju alltid det att enbart släppa in känt folk osv så det inte blir något problem på det sättet. Kör man med iRC kan man ju alltid köra via krypterade kanaler osv.

Allt efter tycke och smak!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna tänka mig dropbox, fast då e det ju iof en begränsning på 2GB per konto, om man inte vill betala då.

eller så skulle väll det gamla hedliga hamachi funka?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Hamachi är en rätt enkel VPN-tjänst. Gratis också.
En person skapar ett nätverk inne i Hamachi som de andra sedan ansluter till.
Alla måste dock köra Hamachi för att komma åt nätverket.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Permalänk

Kollade på Alliance P2P förut igår men finns inte direkt mycket information om hur säkert det är, vad som är krypterat med mera.

Eller går det finna någonstans?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det ?

Varför krångla till det hela så mycket ?

Funderade på följande variant:

1.
Använd uTorrent med tracker funktionen aktiverad.

2.
Skapa en "stor" torrent med den katalog struktor för ditt "mp3-arkiv" till exempel. Med andra ord skapa en stor torrent som endast innehåller mp3 arkivet. För som i dom flesta moderna torrent program kan du välja vilka filer du vill ladda ner ur en torrent så slipper du ta ner allt.

Upprepa för olika "kategorier" du vill dela ut.

3.
Sätt upp en enkel FTP server någonstans där ni kan lagra *.torrent filer för gemensam åtkomst. Och se då till att bara "members" i ert egna slutna samfund har tillgång.

Eller alternativt använd en webbserver för detta.

4.
Aktivera krypteringen i uTorrent vid data överföring.

5. Eller helt enkelt sätt upp varsin FTP för varje member och låt dessa FTP:er använda sig utav FXP.

Sedan finns ju olika filservrar som bygger på HTTP teknik.
Vilka i grund och botten är en enkel webbserver som genererar directory listings utifrån vad man "delat ut" med hjälp av servern. Du lägger även enkelt upp "användare" som ska få tillgång till utdelningar på olika vis.

Eller så kan man ta den anvancerade varianten om man vill ha mer kontroll och använda sig av till exempel Aprelium Abyss webbserver för att dela ut kataloger. Där får man helt enkelt se till att skapa ett vettigt system med "alias", användare och grupper.

Några tankar ifrån mig.

"nätverket" kan bli så avancerat eller enkelt som man själv vill och fantasins gränser.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk

Tjo!

Aldrig tänkt på att uTorrent har en egen inbyggd tracker faktiskt detta skall jag forska vidare på, blir ju en mycket smidigare lösning då jag inte direkt tycker några utav dom OneSwarm liknande program jag tittat på fungerar riktigt som jag vill osv då en väns vän kan få tillgång och det är inte riktigt vad jag vill. Vill att enbart en bestämd grupp användare kan ge andra tillgång osv.

Mycket smart lösning får jag säga, men en annan sak jag frågar mig då hur bra är den inbyggda kryptering som finns i uTorrent till exempel? Och går det använda andra klienter än just uTorrent?

Får forska mer i detta helt enkelt! Tack för tipset!

Verkar inte vara någon som sitter på lite info om alliancep2p osv?

Mvh,
Viper@God

Permalänk

Jag tycker ett eget privat nätverk är den absolut bästa metoden som finns idag. Det är enkelt och och smidigt, mapparna kan man montera som vilken windows fildelning som helst, problemet är ju förstås att det hela kan gå rätt så knaggligt om man inte har bra respons och hastighet mellan användarna. Time out och sånt är inte så kul, det går inte ladda från flera samtidigt (åtminstone inte på ett enkelt sätt). Man kan i princip säga att det inte finns några funtkioner för att hantera de problem WAN för med sej på ett smidigt sätt. Inte vad jag vet iaf. Programvara för att koppla ihop datorerna är tex hamachi.

Jag själv använder ett hemmabyggt system för att dela filer, Det bygger på NFS Och Windows fildelning (parallelt) tillsammans med en vpn server som kontrollerar allting, till det har jag ett webbgränsnitt för enkel hemladdning och för att kunna titta på film och lyssna på musik direkt i webbläsaren. Den har även stöd för HTPC boxar bygda på Kreatel plattformen som telia använder (VIP1510 och VIP1910). Jag efterlyser en liknande programvara som är Opensource och mer modulärt. Min är ett helvetes röra och är inte alltid så stabilt. Ett program byggt på bittorrent.. decentraliserad och att användare och kataloger går montera som vilken nätverksenhet som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raWpackeT
Källkod till bra site:er så swedvdR och softmp3 finns ju ute, så egen tracker skulle ju vara väldigt lätt att köra på.

Har du en länk till sidan där källkoden finns?

Googlade lite men hittade inget utav värde

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Har du en länk till sidan där källkoden finns?

Googlade lite men hittade inget utav värde

Ett tips är ju att kolla softmp3:s hemsida, http://www.softmp3.org

http://mintorrent.se/EOA1vz/SOFTMP3_rar
http://mintorrent.se/t5ibSa/swedvdr_source_rar