Permalänk

Sparad data på Hårddisk - finns ej?

Tja...
Jag hade fått virus på datorn så jag installerade om windows. Jag har 2 hårddiskar, en tömde jag helt och sen sparade över alla filer på som jag vill ha kvar, och en installerade jag om windows på. När jag installerade om windows tog jag ut hårddisken som jag sparat allting på (för säkerhets skull).

Men nu när jag vill komma åt mina filer säger datorn till mig att formatera den? Då försvinner väll allt? Hur ska jag komma åt mina filer igen?

Permalänk

Du ska absolut inte formatera den.

Jag har för mig att jag stötte på något liknande problem för ett tag sen, men då berodde det på att jag hade kopplat jumprarna fel på disken.
Så det kan du alltid kontrollera.

Permalänk

okej, men detta är SATA, kollade på ovansidan av disken, fysiskt alltså, och där stod "No jumpers is needed for SATA disks" eller något liknande.

Finns det inget program eller drivruten som kan gör att jag kommer åt filerna?

EDIT:
Står lite konstiga saker i datorhanteringen samt på egenskaper på disken... Laddar upp skärmdump, blir lättare att se då:

Och i Egenskaper:

Permalänk
Medlem

Du har istalerat xp (eller äldre) som är för sp1 tror jag. den stödger bara hårdiskar upp till 128GB.

Därför som den säger att den vill formatera (resterande del av disken). har för mig en ominstalation med en skiva som har sp2 eller sp3 på sig kommer lösa problemet.

EDIT: la till lite.

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk

jojo jag vet, jag har gjort alla windows-updates med, så jag har SP3 nu.

Problemet är ju att jag inte kommer åt mina filer...

Permalänk
Medlem

Jag har stöt på det här förut för några år sen och då hjälpte det bara med en ominstalation av windows som var mera uppdaterat. Uppdatera senare hjälpte inte.

Du kan använda n-lite för att skapa en ny xp skiva med sp3 instalerat

EDIT: eller så väntar du på att någon annan kommer med nått bätre svar

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem

tyvärr så har du partitionerat om disken, du får köra en runda med "getdataback for ntfs" eller annan "hårddiskräddnings mjukvara"

Permalänk

okej, hmmm, står att man måste köpa det för att kopiera över filerna... får se hur jag gör

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Det finns gratis alternativ.
http://download.cnet.com/PC-Inspector-File-Recovery/3000-2248...
PC Inspector File Recovery

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_canis
jojo jag vet, jag har gjort alla windows-updates med, så jag har SP3 nu.

Men du menar att du inte hade SP3 från början och att du kopplade in de andra disken innan du hade uppdaterat med SP3 eller hur?