Permalänk
Medlem

SPDIF out -> HDMI inget ljud

Tjo,

satt i timmar och googlade detta igår men lyckades inte hitta någon lösning.

Jag har ett Asus P5B-VM moderkort.

Har testat med två st. grafikkort (9400GT och 9800GT).

När jag ansluter TVn till min laptop via HDMI funkar ljudet, men när jag ansluter till datorn är det helt tyst.

Jag har anslutet 4-pin till moderkortet (den går inte att sätta fel för 3de pinnen är "fylld"), 2 pins till grafikkortet. Har även dubbelkollat att det är SPDIF out. Är osäker på vilket håll den ska sitta på grafikkortet men har testat båda håll med omstart emellan, på båda grafikkorten.

I kontrollpanelen har jag valt SPDIF som standard ljudutgång (som funkade direkt när jag gjort det i bärbara). Vista visar att det finns ljud där (en sånn bar som rör sig när jag spelar upp saker).

Jag har letat i BIOS och hittar inga options för ljudet. Jag har kollat och jag har senaste version av BIOS (förrutom en beta version, men där står inte att den ska göra några förändringar för ljud).

Som jag förstår det är det Soundmax ljudkort på moderkortet, men när jag installerar drivrutinen får jag inte upp någon egen soundmax kontroll.

Ljudet funkar via standardpluggen till datorhögtalarna (när jag valt det som ljudutgång).

Jag kommer inte på mer att testa... jag vet inte hur jag ska kunna kolla att de verkligen kommer nått ljud ut ur SPDIF out på moderkortet.

Uppskattar all hjälp!

Är det någon mer spec. som behövs så skrik

Mvh
Kobbe

Permalänk
Antielefant

Du kör den HDMI-adapter som följde med grafikkortet, dvs en med DVI-I på grafikkortssidan och inte bara DVI-D?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ingen adapter alls, båda grafikkorten jag testat med har HDMI-utgång.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kopplat ljudet från ditt ljudkort/integrerade till graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har anslutet 4-pin till moderkortet (den går inte att sätta fel för 3de pinnen är "fylld"), 2 pins till grafikkortet. Har även dubbelkollat att det är SPDIF out. Är osäker på vilket håll den ska sitta på grafikkortet men har testat båda håll med omstart emellan, på båda grafikkorten.

Den sladden är inkopplad japp. Haft ute den flera gånger för att dubbelkolla de sitter rätt.

Permalänk
Medlem

Hmm låter konstigt, när jag testa funka det direket med ett 9600gt.

Inte så att ljudet är avstängt på tvn? Har du provat med en annan hdmi anslutning till tvn så det inte är något problem med ljud in från hdmi i din tv?

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är konstigt... har lagt många timmar på detta och brukar lösa det mesta.

Japp när jag kopplar om kabeln till min laptop funkar det med ljud omdelebart.

Jag har även innan använt det ena grafikkortet i en annan dator och kört HDMI till samma TV och där funkade det direkt.

Jag misstänker att antingen så är inte SPDIF out på moderkortet aktiverat på något sätt (kan inte hitta hur man skulle göra det).
Eller så är det något fel på moderkortet, har tyvärr problem med att få tag på ett PCI-ljudkort fort.
Eller så sänder min dator någon signal som Philips TVn inte klarar (har sett lite om de i vissa trådar men hittar inget om hur jag ändrar det i så fall).

Permalänk
Medlem

Hmm verkar ju så, funkar graffet och tvn med annan hårdvara så är de ju troligen nått med moderkortet. Kanske ska fundera på att byta ut det om du har garanti?

Permalänk
Medlem

Jag bytte det i fredags då de gamla moderkortet va styggt mot mig Så är inte sugen på att byta igen =p Men ja misstänker så med... tror de blir att skaffa ett PCI-ljudkort =p

Men fler idér välkommnas!

Permalänk
Medlem

Sådär har man köpt ett nytt ljudkort (Trust SC-5250) på Mediamarkt.
Självklart kunde den inkompetenta personalen svara på om de fanns SPDIF out på den eller inte. Så jag chansade... och de fanns självklart inte.

*grr*