Permalänk

Hur starkt nätagg behövs?

Hej,

Jag kommer att uppgradera min dator snart och håller på att skaffa delar pö om pö.
Nu är det snart dags att skaffa nätagg och då undrar jag hur starkt det måste vara.

Min dator kommer att innehålla

1x AMD phenom II 955
1x MSI moderkort som testades av sweclockers
1x Pump 18W
6x 12cm Fläktar
2x 8 cm Fläktar

4x HDD
1 WD Black
3 WB green 1 TB
1x DVD brännare
4x Ram stickor

1x 4890 Black Edition

Och jag kommer att klocka så mycket det går.

Ge gärna fler exempel än corsair och zalman då jag inte vill ha dessa pga monopol-ställning inom datavärlden

Men jag vill fortfarande ha ett bra agg

Tack på förhand.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Re: Hur starkt nätagg behövs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Ge gärna fler exempel än corsair och zalman då jag inte vill ha dessa pga monopol-ställning inom datavärlden

Så då har du inte tänkt köra Windows heller va?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Dom har ju inte monopol på nätagg, finns ju 100tals olika märken.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

nja jag vill faktiskt byta till någon linux dist. men det har inget med saken att göra

kommer väl fortsätta med min version av XP tills jag får till linux på ett tillfredställande sätt.
typ ett halvår eller så

och de har faktiskt en monopol-liknande ställning inom överklockningsvärlden.

Jag vill få folk att tänka till lite istället för att slänga ur sig "800W corsair"

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Köp ett Ace-nätagg då, det blir som att börja med Formel 1 med en Volvo 240, lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag är inte ute efter roliga svar heller.

jag vill först och främst ha någon som kan säga vilken styrka jag behöver, inte folk som komenterar mina åsikter.

Eller det kanske inte framgår ur rubriken på tråden?

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Skriver man att man inte vill ha Corsair och Zalman pga monopol så får du nog svårt med seriösa svar.

Här är en ganska bra Watt-räknare : http://www.extreme.outervision.com/...culatorlite.jsp

Men får du att en dator dra 380W så gäller det att köpa ett kvalitetsagg över 380, inte ett Ace på 400W för då börjar det brinna på direkten!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

man får gärna komma med zalman och corsair också men dessa är något jag inte prioriterer.

Jag har räknat på Watt-räknaren och hamnade på 740W vilket jag tyckte verkade väldigt högt.

men jag tänkte på fractal t.ex.. det borde väl vara bra kvalitet eller?

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Vad har du för budget? Corsairs nya HX serie rekommenderar jag (finns 750 & 850W).

Be Quiet är annars ett bra märke men väldigt dyrt per "Watt", oftast mer än 2kr/W.

Fractal är också ett bra märke.
Varför vill du inte ha Corsair eller Zalman? De har knappast monopol, det råkar bara vara så att majoriteten väljer deras aggregat pga. av deras långa garanti, bra kvalité och tysta nätaggregat, helt enkelt!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666

Jag vill få folk att tänka till lite istället för att slänga ur sig "800W corsair"

Tänka på vilket sätt?

Du menar att man bör göra en övervägning på om man vill ha kvalitet, eller något hopplock från taiwan? Jag tänker.... Corsair!

Permalänk

Om du absolut inte vill ha Corsair så kan du ju titta på Enermax, dock ger de endast "normal" garantitid medans Corsair ger 5/7 år. Samt att Corsair aggregaten är billigare.

Längre garantitid, lägre pris, likvärd prestanda == självklart Corsair köp.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
nja jag vill faktiskt byta till någon linux dist. men det har inget med saken att göra

kommer väl fortsätta med min version av XP tills jag får till linux på ett tillfredställande sätt.
typ ett halvår eller så

och de har faktiskt en monopol-liknande ställning inom överklockningsvärlden.

Jag vill få folk att tänka till lite istället för att slänga ur sig "800W corsair"

Antigen har man Monopol eller så har man det inte finns inget som heter "Monopol Liknande ställning".

Man väljer Corsair eller zalman för att dom helt enkelt är dom bästa nätaggen ute just nu men om du vill ha ett Nätagg från Taiwan så välj då skräp som tex. ace men var beredd på att du får byta inom 3 månader!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

som jag sa tidigare så vill jag inte ha skräp

Jag känner inte heller att få svar som inte tillför något.

OK ni har övertygat mig om att mitt ordval kanske inte är det bästa och att jag kanske borde fundera på ett Zalman eller Corsair ändå.

Ja man kanske kan tänka utanför gränserna lite. Istället för att bara säga de 2 stora namnen så kanske man kan fundera på t.ex Fractal eller enermax (väldigt dyra enligt mig)

Har själv aldrig råkat ut för ett trasigt nätagg (förutom det jag brände själv en gång) så jag bryr mig inte jätteycket om garanti osv. att ge 5-7 år garanti är ju ett tecken på att men anser att man håller hög standard. (vilket ju är bra)

Min budget är väl max 1.5k så enermax blir det ju inte.

Men jag vill fortfarande veta

HUR MYCKET STYRKA JAG BEHÖVER. (enligt er)

eller använder ni er av den där räknaren som länkades tidigare...

Jag menar att jag hellre tar ett 650W agg än ett 750W
och jag tar hellre ett med 80+ cert än ett utan.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Det finns en anledning till att folk köper Corsair!!

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

räcker för din del och det blir även över! Du kan till och med köra HD4890 i CF med det agget.

Permalänk

Om du nu lutar år Corsair ändå vill jag anbefalla ett 750w (även fast ett 650w kommer kunna driva ditt system utan problem) pga dels den längre garantitiden (7 gentemot 5 år) men också pga att den har en single 12v rail medans 650w agget har 3 x 12v rails. Det har också bra mycket bättre effekt då det ligger på bortimot 90% vid 50% load.

Av alla PSU jag använt är det bara Corsair och Enermax aggregaten som fortfarande lever. Har 14 döda agg uppe på vinden av diverse märken, varav två Antec Phantom's (350 och 500w utgåvorna) vilka ansågs bra när jag köpte dem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Din burk kommer inte gå över 350W och då menar jag om du belastar alla HDs, CPU samt Gfx till 100% vilket händer aldrig.
Så en agg på 600W+ kommer räcka så det blir över.
Jag själv hade gått med Corsair 620HX.
EDIT; Den där sk "PSU Calculator" är en SKÄMT. Snälla folk sluta länka till sådana idiotiska påhitt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker säga Corsair 520W för det är tillräckligt med kraft i och är modulärt. Tyvärr är Corsair det enda märket märket jag har någon vidare koll på också.

Permalänk

Jag har detta i min låda just nu:
1 ATI Radeon HD4850 512MB
2 st 200 GB HDD
1 AMD Athleon 64 X2 +5800
Moderkort Gigabyte GA-MA78GM-S2H
2 GB Cosair RAM
ett 550W Corsair Agg driver det och jag kan fortfarande lägga till 4 Diskar till samt ett Crossfire till graffet.
Till ditt system skulle jag tro ett 750W skulle räcka med Overkill.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Jag rekommenderar fortfarande Corsairs nya HX serie. 750W skulle räcka lugnt, även om du bestämmer dig för att köra Cross-Fire i framtiden.
Allt blir så mycket skönare med modulära kablar!

Permalänk

Vad sägs om denna då?

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/fractal-des...
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=1...

jag tycker den verkar ok

Ja tack Redzo, jag visste väl att det finns någon vettig kille här som skulle tycka så.

jag tycker inte att 7 år garanti behövs. Det enda jag kan säga där är att jag kör ett noname agg i min dator just nu och det har funkar bra i alla 3 år.

5 år garanti är väl över dte jag förväntar mig med. så det är ju bra.

det här känns rätt bra annars

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/cooler-mast...
http://www.coolermaster.com/products/product.php?act=detail&i...

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

520W är lite klent. Plus att du inte kommer kunna köra Cross-Fire i framtiden. Minst 600W bör det vara.

Permalänk
Medlem

Sedan gör Seasonic och FSP bra nätagg.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Sedan gör Seasonic och FSP bra nätagg.

FSP gör bra nätaggregat i budgetklassen 300-500W. Seasonic har en del bra nätaggregat, men likt Be Quiet, är de svindyra jämfört med hur många "Watt" man får för pengarna. T.ex:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=424205

Corsairs nätaggregat ger lika mycket på 12V linorna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433882

Och är dessutom 700kr billigare och har "80 Plus Gold" certifieringen.

Permalänk

Jag kör nog på fractal design 650W varianten.
Funkar för allt jag skall ansluta och ger mig tillräckligt för att koppla in ett till kort.

Det blir nog ypperligt

Tack för alla svar både bra och dåliga såväl som roliga.

/Hellgore

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Din burk kommer inte gå över 350W och då menar jag om du belastar alla HDs, CPU samt Gfx till 100% vilket händer aldrig.
Så en agg på 600W+ kommer räcka så det blir över.
Jag själv hade gått med Corsair 620HX.
EDIT; Den där sk "PSU Calculator" är en SKÄMT. Snälla folk sluta länka till sådana idiotiska påhitt.

Testa den så ser du att den visar ganska bra faktiskt.
Jag har aldrig fått mer än ca 400W och då har jag valt nya snabba grejer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
FSP gör bra nätaggregat i budgetklassen 300-500W. Seasonic har en del bra nätaggregat, men likt Be Quiet, är de svindyra jämfört med hur många "Watt" man får för pengarna. T.ex:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=424205

Corsairs nätaggregat ger lika mycket på 12V linorna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433882

Och är dessutom 700kr billigare och har "80 Plus Gold" certifieringen.

Båda aggen är 80+ Silver, står på hemsidan. Sen är alla Seasonics agg på marknaden bra och inte en del.

Hellgore666
Vad har du för framtidsplaner? Crossfire eller låta det rulla? för dubbla HD4890 drar inte speciellt mycket kräm.

Permalänk

mina planer är att låte det rulla et år eller så och sedan kolla på DX11 korten.

Jag spelar bara WoW och eventuellt några bilspel så jag kommer klara mig bra på ett 4890 BE

Kör på ett 2600XT Diamond nu... och dte funkar fint med Win XP och de spelen jag kör....

Å andra sidan är det min processor som flaskar det hela just nu. (framförallt WoW men NFS funkade jättebra)

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Du har väl dessa att välja på:

Fractal Design
BeQuiet
Enermax
Seasonic

(Eventuellt Antec Earthwatts)

Jag hade tagit 750-1000W

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Du har väl dessa att välja på:

Fractal Design
BeQuiet
Enermax
Seasonic

(Eventuellt Antec Earthwatts)

Jag hade tagit 750-1000W

1000w? Det är inte 4-5 HD4890 han ska driva + han skrev att han klarar sig på ett kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
mina planer är att låte det rulla et år eller så och sedan kolla på DX11 korten.

Jag spelar bara WoW och eventuellt några bilspel så jag kommer klara mig bra på ett 4890 BE

Kör på ett 2600XT Diamond nu... och dte funkar fint med Win XP och de spelen jag kör....

Å andra sidan är det min processor som flaskar det hela just nu. (framförallt WoW men NFS funkade jättebra)

Ska du inte satsa på något tyngre senare så räcker det med ett 650w av bra kvalitet med det så kan du köra dubbla HD4890 utan att behöva tänka på strömmen eller slänga in ett 2x Gpu kort från Dx11 när dom släpps.

Permalänk
Medlem

Jag tipsar dig att köra på ett corsair 750 agg, de funkar prima o har som sagt tidigare i tråden 5-7 år garanti, du kan slänga på ett par hundringar så får du ett Modulärt. Annars e detta ahh prisvärt och modulärt :

Lånar tråden lite, ska köra CF med 4770´s, vågar man köra på ett Corsair 450HX? Hade annars tänkt mig köpa ett 550w från corsair eller ett OCZ ModXStream 600 tips?