Dataspel eller datorspel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Joo... det är nästan värre...

Nästan värre? Det är nog det grövsta språkfelet som begås nu för tiden.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
räknas det som att man spelar ett spel som är uppbyggt av data?

är det inte uppbyggda av data då?

Permalänk
Medlem

Båda funkar väl men jag använder själv ordet datorspel.

Permalänk
Medlem

Det man måste tänka på är att om man säger dataspel så kan det betyda vilket spel som helst egentligen. Säger man datorspel menar man ju oftast spel som spelas på en pc (mac?). Säger man dataspel låter det som många redan har sagt att man antingen skall visa sig märkvärdig eller helt enkelt inte har förstått skillnaden på data och dator. Även om data och dator nu är synonymer kommer jag själv aldrig att säga data istället för dator för att det är fel att säga så i vissa fall, inte alla. Man syftar på något konkret när man säger dator men när man säger data är det något väldigt abstrakt.

Om man förstår detta så tror jag inte att man längre tycker själv att data är rätt att säga om man tex. vill säga "Skall vi gå och spela datorspel". Om man förstår innebörden men fortfarande vill säga dataspel om datorspel är det för att man helt enkelt vill vara dryg eller för att man helt enkelt bara är envis.

Men men, som sagt, ilandsproblem

Det är som ni säger mer irriterande med särskrivnignar. Lika irriterande är det med de som inte kan lära sig att inte särskriva och skyller på dyslexi fast dom inte har det. De som har dyslexi är det synd om. De som inte har det är bara lata helt enkelt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Säger man dataspel låter det som många redan har sagt att man antingen skall visa sig märkvärdig eller helt enkelt inte har förstått skillnaden på data och dator.

Eller också använder man bara en fullt accepterad term utan att tänka på att vissa viktigpettrar genast kommer att påpeka att det minsann heter "datorspel". Det är inte alls säkert att man hamnar rätt om man försöker analysera ett ords beståndsdelar för att i efterhand försöka bestämma vad det borde betyda. Varför heter det sjömansbiff när det varken är biff eller (vanligen) tillverkat på/av sjömän? Varför säger man "i högan sky" när den böjningen är så ovanlig i övrigt?

Permalänk

Datorspel. Blir redigt irriterad när folk säger "datan" eller "dataspel". Även om det nu är en accepterad term. Låter bara fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Datorspel. På engelska heter det ju inte "data games".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
På engelska heter det ju inte "data games".

Vad har det med saken att göra? Engelska är väl inget man behöver rätta sig efter, och för övrigt heter det ju inte "datorspel" på engelska heller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad har det med saken att göra? Engelska är väl inget man behöver rätta sig efter, och för övrigt heter det ju inte "datorspel" på engelska heller?

Computer games?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Computer games?

Jo, men om man nu skulle bestämma svenska termer måste gå att direktöversätta till engelska uppstår ju även andra problem. Måste till exempel "computer" mena just "dator", eller skulle man även kunna tänka sig det något äldre "datamaskin"? Och måste man i så fall stå ut med att säga "datamaskinsspel", eller kan man tillåta att utvecklingen går mot "dataspel"?
Vi har ordet; lev med det. Om man har tid och resurser att ändra folks språkbruk finns det betydligt vettigare saker att börja med.

Permalänk
Medlem

Hmm är inte alla spel som använder data dataspel? Typ nintendo 8 bitars till PS3 + PC spel, MAC osv? Även gammla Donkey kong på en sån där uppfällbar manik man hade för 100 år sen i skolan?
Datorspel därimot är precis vad det låter som, ett spel för datorer.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Hmm är inte alla spel som använder data dataspel? Typ nintendo 8 bitars till PS3 + PC spel, MAC osv? Även gammla Donkey kong på en sån där uppfällbar manik man hade för 100 år sen i skolan?
Datorspel därimot är precis vad det låter som, ett spel för datorer.

Exakt!

Men det kommer alltid envisa människor som kommer gnälla å säga "ja men du vet vad jag menar" som för övrigt är ett idiotiskt uttryck för då kan man acceptera det mesta till slut för man fattar ofta vad människor menar om man sätter orden i en kontext men om man vill bli tagen på allvar och hävda sig bör man sträva mot att prata korrekt.

Men just ordet data och dator är som sagt lite speciellt eftersom data syftar både på otolkad information och datamaskin beroende på vad man pratar om. Det är alltså ett tvetydigt ord. Men data är och borde bli ett ord som försvinner med äldre generationer när det syftas på dator men bli kvar när det syftar på ordet otolkad information. Om man idag som ung (tonåring) får höra av en vuxen som säger data om dator borde de i alla fall förklara varför denne säger data istället för dator.

Vissa tycker att debatten är löjlig och ointressant och andra tycker att den är intressant. Själv tycker jag att den är intressant och det mest intressanta är att få höra några argument från sidan som tycker att data är en bra/bättre beskrivning av en dator (pc). Något som man sällan får höra...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid kännt att folk använder "dataspel" som slang, och inte för att dom syftar på datamaskiner eller att spelen är uppbyggda kring data.

Hur som helst tycker jag att "datorspel" alltid borde användas skriftligt åtminstonne eftersom det då blir otvetydligt om vad som menas (plus att det ser bättre ut ^^).

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Själv tycker jag att den är intressant och det mest intressanta är att få höra några argument från sidan som tycker att data är en bra/bättre beskrivning av en dator (pc). Något som man sällan får höra...

Bara för att förtydliga så har du väl inte hört något sådant nu heller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Säger man dataspel låter det som många redan har sagt att man antingen skall visa sig märkvärdig eller helt enkelt inte har förstått skillnaden på data och dator.

Citat:

Men data är och borde bli ett ord som försvinner med äldre generationer när det syftas på dator men bli kvar när det syftar på ordet otolkad information. Om man idag som ung (tonåring) får höra av en vuxen som säger data om dator borde de i alla fall förklara varför denne säger data istället för dator.

Tyvärr har jag fortfarande inte kommit på vad fenomenet heter, men känns det inte också lite som att förklaringen till att framför allt unga lätt hakar upp sig på frågor som dessa är ungefär samma som när de skriver "handburgare", "jämnföra" och liknande; man hör någon säga ett svårt ord och försöker i sin begränsade kunskap hitta något som låter ungefär likadant och passar hyggligt.

Permalänk

Om man jämför detta med TVspel:

Datorspel - spel som spelas på dator.
Dataspel - Spel gjord av data.
TVspel - spel som spelas på TV.
Tevespel - spel gjord av TV?

That settles it.

Permalänk
Avstängd

Enkelt dator=datorspel hur svårt är det att förstå?
Det heter inte data=dataspel helt irrelevant och nåt som mindre kunniga kommit på på senare år när det blev såkallat hippt och coolt att hålla på med datorer inte bara spela:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det heter inte data=dataspel helt irrelevant och nåt som mindre kunniga kommit på på senare år när det blev såkallat hippt och coolt att hålla på med datorer inte bara spela:))

Nej, det är faktiskt tvärt om; på senare år har hippa människor kommit på att "datorspel" låter häftigare (och är lättare att förstå) än "dataspel". Vad kommer härnäst? Hur många vet egentligen varför "flygplan" och "skottkärra" heter som de gör? Borde de inte snarast fasas ut till förmån för "flygmaskin" (nog för att jag tycker att just det ordet är förtjänt av en liten renässans) respektive "hjulkärra" eller liknande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det är faktiskt tvärt om; på senare år har hippa människor kommit på att "datorspel" låter häftigare (och är lättare att förstå) än "dataspel". Vad kommer härnäst? Hur många vet egentligen varför "flygplan" och "skottkärra" heter som de gör? Borde de inte snarast fasas ut till förmån för "flygmaskin" (nog för att jag tycker att just det ordet är förtjänt av en liten renässans) respektive "hjulkärra" eller liknande?

Skottkärra? Då är ju skånskans ord bättre. Rullebör.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

PC-spel är väl mer korrekt än både dataspel och datorspel?

PC är ju underordnad dator.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Såg just i svenska dagbladet en artikel om dataspelande mammor. "Dataspelande"? Det måste väl ändå vara fel? Man kan inte spela på data, däremot kan man spela på en dator...

Permalänk

Jag tycker att "dataspel" ligger bättre i munnen även om datorspel egentligen känns mer språkligt korrekt. Samma sak med "datasal"
Men burken i sig heter DATOR och inget annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Såg just i svenska dagbladet en artikel om dataspelande mammor. "Dataspelande"? Det måste väl ändå vara fel? Man kan inte spela på data, däremot kan man spela på en dator...

Båda är rätt enligt SAOL. SvD skrev inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Båda är rätt enligt SAOL. SvD skrev inte fel.

Intressant, hur kan "dataspelande" vara korrekt? spela data?

Permalänk

Håller med om att data inte är lika med dator. Fel fel fel till alla som säger data om dator. Här har vi två olika ord med helt olika betydelse vilket kan leda till missförstånd (även fast det kanske inte finns sådana missförstånd idag...).

När det kommer till dataspel och datorspel, så är min personliga åsikt att det ska vara datorspel. Dataspel känns som ett spel som handlar om data, jämför flygspel, bilspel osv... Även fast den liknelsen bli konstig då vi tänker oss datorspel på samma sätt (ett spel som handlar om datorer?).

Min poäng, som min blivande svenskalärare till kompis brukar säga, är att det är precis såhär som språk utvecklas. Kommer det ett nytt ord för något som tillräckligt många och till slut alla vet vad det betyder och ska tolkas som så betyder det det. Dataspel känns idag som talspråk men som någon annan sa så är det korrekt enligt SAOL.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Skottkärra? Då är ju skånskans ord bättre. Rullebör.

Kanske, men jag undrar om det förenklar för särskilt många. Man borde ju ha något som är lätt att förstå: skjutkärra eller hjulkärra kanske. Nästa steg blir väl för övrigt att fundera över varför "kärra" betyder just det vi brukar avse.

Citat:

Det måste väl ändå vara fel? Man kan inte spela på data, däremot kan man spela på en dator...

Citat:

Intressant, hur kan "dataspelande" vara korrekt? spela data?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
Fel fel fel till alla som säger data om dator. Här har vi två olika ord med helt olika betydelse vilket kan leda till missförstånd (även fast det kanske inte finns sådana missförstånd idag...).

Varför skulle inte det kunna vara korrekt? Det finns gott om ord som betyder olika saker; att man inte klarar av att "data" skulle kunna ha många betydelser säger mer om en själv än om något annat.

Permalänk
Medlem

Elgot:
Ja det klart det finns ord som har flera betydelser. Däremot är "data" ett ord som inte har det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Elgot:
Ja det klart det finns ord som har flera betydelser. Däremot är "data" ett ord som inte har det.

Jodå, klart det har det. Är väl snarare regel än undantag att ett ord har mer än en betydelse. Saxat från Wiki...

Med data kan avses:

• uppgifter om något, oftast i samband med mätningar eller rapportering, se vidare information

• datorlagrad information, som ett samlingsbegrepp för detta, se tex Datalager eller som ett namn för den rent tekniska representationen, se Data (mönster)

• namnet på en android i TV-serien Star Trek The Next Generation. Se Data (Star Trek).

• en annan benämning för datamaskin som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande. Benämningen data finner man dessutom i marknadsföring för datorspel, datorer, datorkomponenter samt även i pressen. Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Däremot är "data" ett ord som inte har det.

Det är ju bara för att vissa inskränkta människor inte kan acceptera det. Inte för att jag vanligtvis gillar att vara språkliberal, men om en stor del av folket (i vissa sammanhang) inte gör skillnad på "data" och "dator" och det dessutom är osannolikt att missförstånd kan uppstå på grund av detta bör man väl överväga om det faktiskt inte kan vara så att "data" har flera betydelser.

Permalänk
Medlem

Man kan säga data om en dator, det håller jag med om även om det låter mer korrekt att säga dator då det inte går att missuppfattas, data kan man missuppfatta då det är tvetydigt. Men att sen säga dataspel, dataprogram och datajobb som exempel är lite väl way out there, men det är ju bara jag.

Fortfarande känns det som att data passar bra ihop med när tex. mina föräldrar sade programera om datan när jag ska installera om den eller installera ett program på den. Jag har förklarat för dom vartifrån data har kommit när man säger datamaskin och vad programmera betyder. Nu förstår dom innebörden och håller med om att dator låter bättre men att dom ändå säger data för att det ligger bättre i munnen för dom. Men dom säger inte dataspel, som säger datorspel och tv-spel när det är ett tv-spel.

Ja det finns många åsikter och ingen har väl fel egentligen, det är upp till SA att avgöra, i alla fall när det kommer till skrift. Tal är ju mer fritt tydligen, men just skrift är mer tydlig med vad som är rätt och fel.

Jag undrar vad personerna i programmet "på ren svenska" skulle säga om ordet data, någon som har koll på om de har disskuterat ordet data och dator?

Visa signatur