Permalänk
Medlem

raid0 eller inte?

Jag ska snart köpa nya hårddiskar, kommer ha en SSD som systemdisk och 2 hårddiskar till lagring, så frågan är:

är det värt och köra de 2 diskarna i raid0? Jag kommer bara ha musik och video på de, hur mycket fortare går det och packa upp saker?

När man ska byta moderkort så måste man väl backupa hårddiskarna?

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem

1: Jag rekommenderar i alla fall aldrig RAID_0
- I och med att om en av diskarna får fel eller går sönder tappar du all data på båda diskarna.
2: Du kanske vinner 15%-30% beroende kontroller och diskarnas prestanda.
3: Om du ska byta moderkort, och har RAID-kontrollern på moderkortet så behöver du göra backup på diskarna.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Uppackning beror mer på minnesbandbredd. Nu har du en 920 så det borde finnas gott om det kan man tro men om du tänker att du har nästan 2 gånger mer än en core 2 duo som kan packa upp i ca 25 MB/s så tjänar du inte så värst mycket på raid0. Mera när du flyttar filer men då måste du ha en snabb disk att flytta/kopiera mellan.

Raid0 ger fördelar men på ett arkiv så är det mera en risk i min mening. Du dubblerar din chans att förlora allt du här där genom att sätta två diskar utan redundans beroende av varandra.

Du skulle märka stor skillnad på ex. sfv checkar, och om du har ett par användare samtidigt över gigabit som överför.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Köp tre diskar och kör en femma i stället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qupid
1: Jag rekommenderar i alla fall aldrig RAID_0
- I och med att om en av diskarna får fel eller går sönder tappar du all data på båda diskarna.
2: Du kanske vinner 15%-30% beroende kontroller och diskarnas prestanda.
3: Om du ska byta moderkort, och har RAID-kontrollern på moderkortet så behöver du göra backup på diskarna.

1.Extern Backup på det viktiga.
2.Jag har en prestandaökning runt 90% i både läs och skriv.
3.Nej använder du samma tillverkare av kontrolloren går det för det mesta att bara flytta över raiden.

Var får du tag på din fakta?

Som nartub säger är kanske RAID5 ett alternativ om du har råd med en disk till? Dock får du bara lagringsutrymme för 2 av diskarna då checksum info tar upp en disk totalt sett.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

[QUOTE]
Som nartub säger är kanske RAID5 ett alternativ om du har råd med en disk till? Dock får du bara lagringsutrymme för 2 av diskarna då checksum info tar upp en disk totalt sett.
[/QUOTE]

Samt att du tappar en del i skrivningarna jämfört med en RAID0:a. Läsningar är dock fina fisken.

Permalänk
Medlem

Jag håller med mrfisse. Det är riktigt det samma om du har en lagrings skiva eller två st i raid0, oberoende är du lika mycket utan data om "ena" hårdskivan kraschar. Och om du har svårt för att göra backup och tycker raid0 känns osäkert, så skall du köra raid0 eftersom det säkert får dig lättare att göra backupen. Du kommer inte att ångra backupen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
1.Extern Backup på det viktiga.
2.Jag har en prestandaökning runt 90% i både läs och skriv.
3.Nej använder du samma tillverkare av kontrolloren går det för det mesta att bara flytta över raiden.

Var får du tag på din fakta?

1: Ja.

2: 90%?! Det skulle jag vilja se.

3: Jag sade inte att det inte går, jag sade att han behöver göra backup vid moderkortsbyte. För om det inte fungerar, är det bra då att redan ha bytt och i värsta fall redan skrivit över RAID-informationen på diskarna?

Jag har inte en källförteckning.

Vilken fakta? Att det är 15%-30% ökning av prestanda? 1:an går inte att säga emot. 2:an är erfarenhet men kanske inte 100% exakt. 3:an var en uppmaning för hans egna datasäkerhet.
Vad är det du ifrågasätter?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte ge dig en bench på mina F1 diskar utan raid eftersom jag inte har lust att disbanda arrayenbara för den sakens skull. Men kan på rak arm säga att average read ligger på ca 90mb/s på en ensam F1 disk och mina i Raid0 ligger på 180mb/s i average read. Närmre 100% tillomed. Så vart du fått dina 15-30% fattar jag inte.
Givetvis är det att rekomendera backup innan flytt men jag uppfatta på dig som att du menade att det va tvunget att skapa om arrayen.
Sen om man flyttar över den till en kontroller som inte kan förstå array-infon så skriver den inte över den utan att du själv skapar en ny array eller tar bort den manuellt.
Har själv nyligen flyttat min array från ich7 till ich10 utan problem. Finns listor (bara o söka på google) på vilka kontrollers det går att flytta mellan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Så sant så sant.

1. Medelöverföringshastigheten (streaming) ökar med 80-90% eftersom läsningarna sker parallellt på flera diskar samtidigt.

2. Att flytta går bra inom SAMMA kontrollerfamilj (ichxr, nVidia mfl), har gjort detta så jag VET. Mjuka RAID går alltid att flytta.

3. Backup tar man ALLTID på viktiga data oavsett RAID eller ej, så detta är ingen RAID-fråga.

De här frågorna kommer upp flera ggr/år och svaren är alltid desamma.

Vad är det som är så svårt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Så sant så sant.

1. Medelöverföringshastigheten (streaming) ökar med 80-90% eftersom läsningarna sker parallellt på flera diskar samtidigt.

2. Att flytta går bra inom SAMMA kontrollerfamilj (ichxr, nVidia mfl), har gjort detta så jag VET. Mjuka RAID går alltid att flytta.

3. Backup tar man ALLTID på viktiga data oavsett RAID eller ej, så detta är ingen RAID-fråga.

De här frågorna kommer upp flera ggr/år och svaren är alltid desamma.

Vad är det som är så svårt?

Datoranvändare och backup går inte så bra ihop. Hade jag blivit av med allt jag har på mina diskar hade jag dött (blir ledsen bara jag tänker på det). Backup är givet och borde vara för fler.
Varken raid 1 eller 5 är hundraprocentiga lösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Backup är bra, men jag tycker att det beror lite på vad man tänkt lagra.
Jag har filmer, tv-serier och annat utrymmeskrävande – icke unikt material – på en raid5:a (5 diskar + en spare) utan backup. När för en tid sedan en av diskarna dog så klev spare-disken in i arrayen och jag bytte den trasiga som fick bli spare i stället. Om ytterligare två diskar hade havererat under den vecka det tog att få returen hade jag varit rökt, men hur stor är den risken?
Arbeten, bilder och annat – unikt material – lagrar jag på en raid1:a med backup på extern disk.

Edit: Raid kan dock aldrig skydda mot klåfingriga barn eller tillfälliga hjärnsläpp. Backup är bra.

Permalänk
Medlem

Givetvis beror det på vad man har på dem, har själv housemusiken jag skapar och lite gammla bilder o skit man gjort under sina kreativa yngre dagar när man höll på med Photoshop o grejjer.
Hela DJ sammlingen skulle också vara dryg att bli av med. Finns visserligen på plast men hade varit ångest ändå.
Musiken ojoj, har housesammling sen 2000, hade varit måttligt roligt att bli av med :S
Gl hf säger jag på att hitta allt det igen >_<
Så redig backup är ett måste för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Backup är bra, men jag tycker att det beror lite på vad man tänkt lagra.
Jag har filmer, tv-serier och annat utrymmeskrävande – icke unikt material – på en raid5:a (5 diskar + en spare) utan backup. När för en tid sedan en av diskarna dog så klev spare-disken in i arrayen och jag bytte den trasiga som fick bli spare i stället. Om ytterligare två diskar hade havererat under den vecka det tog att få returen hade jag varit rökt, men hur stor är den risken?
Arbeten, bilder och annat – unikt material – lagrar jag på en raid1:a med backup på extern disk.

Edit: Raid kan dock aldrig skydda mot klåfingriga barn eller tillfälliga hjärnsläpp. Backup är bra.

Du gör helt rätt nartub! Raid5 ska man inte lita på 100% för i de arrayerna ingår många diskar och chansen för dataförlust behöver inte vara så mycket mindre i en R5 med 6-8 diskar än om du bara körde en disk oraidad.

Så man ska inte tro att all redundans är säkerhet, det är bara en fråga om sannolikhet.

Raid1 ger den näst intill bästa redundansen och ska man köra web/mail/fil-server för riktigt viktiga filer så är det de enda rätta.

Jag kör för övrigt samma som du. En 2disk R1 för OS och superviktiga filer, samt en 6 diskars R5 för arkiv. Sen så har jag 16 sata portar över på raidkortet som jag inte använder, haha. Får se till att arkivera mera.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd

Störst chans att bli av med data har du som nartub säger i form av klåfingriga barn/mänskliga faktorn. Redundans skyddar inte mot det, jag rekommenderar Raid 0, Shadow copies och backup (komplett, EDIT: varje natt).

Raid 0 skalar nästan perfekt när det gäller stora filer/kontinuerlig läsning/skrivning. Jag vet inte var 15-30% kommer ifrån men det stämmer helt enkelt inte. Accesstiden försämras minimalt och kontinuerlig läsning/skrivning ökar linjärt upp till att interfacet är fullt.

Permalänk
Avstängd

Annonsen högst upp
http://www.webhallen.com/prod.php?id=99758
är ju perfekt backupstation.

Permalänk
Medlem

Att RAID0 skulle vara c:a 90% snabbare än samma antal oberoende diskar stämmer inte. Visst ökar medelöverföringen c:a 90% jämfört med en disk. Men t.ex uppackning eller nerpackning går snabbare med två oberoende diskar än med RAID0 om det görs på rätt sätt, d.v.s. packar upp från den ena till den andra. Orsaken till att det går snabbare är att första disken kan läsa sekventiellt och den andra skriva sekventiellt. Medan RAID0 måste läsa och skriva turvist. Så fort du har flera paralllella I/O, som du delar melllan de oberoende diskarna så är överföringshastigheterna jämförbara med vad du får i RAID0.

Risken för dataförlust är betydligt större med RAID0 än med oberoende diskar. En filsystemskrasch är lätt att återställa med oberoende diskar men mycket arbetsdryg vid RAID0. Vid en diskkrasch med RAID0 förloras allt data.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord

Jag kör för övrigt samma som du. En 2disk R1 för OS och superviktiga filer, samt en 6 diskars R5 för arkiv. Sen så har jag 16 sata portar över på raidkortet som jag inte använder, haha. Får se till att arkivera mera.

16 portar över?! Saftigt, vad har du för kort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Att RAID0 skulle vara c:a 90% snabbare än samma antal oberoende diskar stämmer inte. Visst ökar medelöverföringen c:a 90% jämfört med en disk. Men t.ex uppackning eller nerpackning går snabbare med två oberoende diskar än med RAID0 om det görs på rätt sätt, d.v.s. packar upp från den ena till den andra. Orsaken till att det går snabbare är att första disken kan läsa sekventiellt och den andra skriva sekventiellt. Medan RAID0 måste läsa och skriva turvist. Så fort du har flera paralllella I/O, som du delar melllan de oberoende diskarna så är överföringshastigheterna jämförbara med vad du får i RAID0.

Risken för dataförlust är betydligt större med RAID0 än med oberoende diskar. En filsystemskrasch är lätt att återställa med oberoende diskar men mycket arbetsdryg vid RAID0. Vid en diskkrasch med RAID0 förloras allt data.

Är flaskhalsen verkligen disk vid uppackning? Sedan har han ju redan SSD som han kan packa upp från.

Annars har du bra poänger förutom att jag inte tycker hårddiskar kraschar tillräckligt ofta för att det skall vara ett problem, backup som körs varje natt räcker gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Är flaskhalsen verkligen disk vid uppackning? Sedan har han ju redan SSD som han kan packa upp från.

Annars har du bra poänger förutom att jag inte tycker hårddiskar kraschar tillräckligt ofta för att det skall vara ett problem, backup som körs varje natt räcker gott.

Använder du endast en disk så blir den ofta flaskhalsen vid uppackning. Har man två oberoende diskar skall man packa upp från den långsammare till den snabbare. De packade filerna, som skall läsas är mindre än de uppackade och skrivhastigheten är ofta något lägre än läshastighastigheten.

Du har rätt i att diskkrascher inte är så vanliga att de utgör en stor risk om man tar backup varje natt. Filsystemskrascher är vanligare.Hur mycket snabbare en RAID0 är än en enskild disk beror mycket på filstorleken. Vid riktigt små filer (< 1 block) är RAID0 marginellt långsammare medan för riktigt stora filer hastigheten kan vara nästan det dubbla.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Jag ska visa benchmarks som jämför min raid0 setup med en enskild 750gigs Seagte disk, ge mig någon minut så kommer de snart upp.

edit:

alright här är resultaten från PC wizard 2008 med kontrollerkortet på moderkortet vilket är Intel ICH10R .

Raid0 konfiguationen i signatur:

http://i29.tinypic.com/2mesmdg.jpg

singel disk i signatur:

http://i31.tinypic.com/2n7ipza.jpg

Personligen kan jag väl säga att växlingen mellan en enskild 7200 rpms disk till raid0 konfiguation av två raptor diskar är som att byta bil från saab 9000 till en ferrari enzo inte för att jag har kört en ferrari enzo men det är ganska enkelt att föreställa sig skillnaden.

Jag kör backup av viktiga filer på usb minne. Ser inte hur backup kan vara ett problem när du har operativsystem och spel på cd-skivor som bara är att ominstallera vid eventuell krasch, och programen liggandes på usb minne.

Visa signatur

Arch Linux