Permalänk
Medlem

Efter ännu mera strul och ett icke fullt fungerande internet så gav modemet helt upp igår kl.22.20.Lagom efter att supporten hade stängt.Men det visade sig att modemet är trasigt och ska bytas ut på garantin enligt supporten.Nu kör jag så länge på mitt gamla Webstar modem och 24/10 lina igen för att inte behöva vara utan telefon tills det nya modemet kommer.Och kan ni tänka er nu funkar allt som det ska igen trots att Comhem nog tyckte att det var fel hos mig och inte hos dom.Men och andra sidan hur många fler än jag har inte fått höra att det måste fel på sina grejjor och inte deras så fort något strular.Av alla gånger jag ringt till Comhems support och det har hunnit blivit några gånger så har det alltid varit fel hos dom utom en gång då min gamla D-Link 624 hade hängt sig.Hur som helst nu väntar jag på det nya modemet och hoppas att allt ska fungera som vanligt igen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Urk, någon annan som har problem med överhettning av EPC2607 modemet?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Mitt EPC2607 modem vart aldrig riktigt varmt bara ljummet. Webstar modemet däremot vart riktigt varmt men det fungerade ju hela tiden.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Idag ringde jag till rekalamationer, de sa upp mitt kontrakt direkt.
Tack och hej comhem!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Är nu inne på tredje veckan utan fungerande uppkoppling, ungefär 10 samtal med kundtjänst och snart kommer en tekniker för andra gången hem till mig.. Ibland har det dock fungerat och då med full 50/10 hastighet för att sedan dyka ner nån dag och återvända när man minst anar det.. Jag hade även tur att ha igång det två fulla dagar ungefär men då med 0,25/0,25 hastighet..

Sist teknikern var hos mig trodde han att det var ett modemfel då jag hade full signal osv, men med det nya modemet jag fick är det samma sak.. Vägrar koppla upp ibland, när det väl kommer upp så verkar modemet sätta sig i ngt låst läge där varken jag eller supporten kan komma åt det och att få en ipadress är bara att drömma om.. Jag ger dem en chans till sen får jag se mig om efter andra alternativ, lutar åt bbb via telejacket där jag kunde få 40/? typ..

Permalänk
Medlem

Jag pratade med supporten för några dagar sedan angående att mitt modem kopplar ner några ggr/dygn och sen dess har det inte hänt igen.
Jag har inte fått något sms att de har åtgärdat något fel så jag vet inte om de har fixat nånting eller om det bara råkat fungera i några dagar.

Sen är det så störande när de säger åt en att kontrollera den där kabeln som skruvas fast i väggen och modemet, jag menar hur skulle den kunna bli böjd i efterhand? Det är ju snarare så att de till slut blir böjda för att folk hela tiden uppmanas att kontrollera dem.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Har du inte fått ett sms misstänker comhem att felet kommer återkomma troligen. Säkerligen en återkommande returstörning som de inte hittade i fält innan den försvann då du felanmälde och väntar på att den ska dyka upp igen för att agera snabbare på då.

Zuljin: Ang *dsl så beror det helt på hur långt du har till telestationen, vissa kan numera tom få 70/30 har jag för mig men vissa sitter med 8/1. Även om du beställer 70/30 kan dessvärre kablarna i huset vara så dåliga att du inte ens kommer i närheten. Det är problemet med *dsl. Returstörningar är problemet med cable som säkert du också berörs av.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har Comhem 24/10 med ett Cisco EPC2425 modem och såklart har Comhem spärrat "Signal", "Status", "Log" och "Provisioning" flikarna.

Men, är det någon som vet vad "Advanced" fliken gör och om man kan knäcka lösenordet säkert?

Inte sökt igenom tråden så ber om ursäkt ifall detta redan nämnts.

Permalänk
Medlem

Ok, testade på BBB's hemsida och dom sa "grattis du kan få bredband 40" det var därför jag skrev så... Just nu har comhem vart uppe i bra många timmar i full fart så om alla sitter helt still kanske det kan funka helgen ut =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Har du inte fått ett sms misstänker comhem att felet kommer återkomma troligen. Säkerligen en återkommande returstörning som de inte hittade i fält innan den försvann då du felanmälde och väntar på att den ska dyka upp igen för att agera snabbare på då.

Zuljin: Ang *dsl så beror det helt på hur långt du har till telestationen, vissa kan numera tom få 70/30 har jag för mig men vissa sitter med 8/1. Även om du beställer 70/30 kan dessvärre kablarna i huset vara så dåliga att du inte ens kommer i närheten. Det är problemet med *dsl. Returstörningar är problemet med cable som säkert du också berörs av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick ett sms nu att jag skulle ringa och boka tid för en tekniker som kommer hit och felsöker så jag gjorde det.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Nu tror jag min uppkoppling kom igång när grannarna under kom hem från semestern och satte på sina grejor igen.. Kan det ha påverkat? Kabeln in i vår lägenhet kommer ut från deras om man säger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Idag ringde jag till rekalamationer, de sa upp mitt kontrakt direkt.
Tack och hej comhem!

Haft nåt strul basn?

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuljin
Nu tror jag min uppkoppling kom igång när grannarna under kom hem från semestern och satte på sina grejor igen.. Kan det ha påverkat? Kabeln in i vår lägenhet kommer ut från deras om man säger...

Kanhelt enkelt vara så att de renoverat och mixtrat med jacket...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hmmh haft Comhem sedan min första lägenhet. dvs 4 år nu..

Jag har bara vid enstaka gånger varigt med om inkompitens från Comhem.
När jag fick fel Responstid. och när jag senast flyttade för ungefär en månad sen.
Annars har jag i regel alltid haft ~90-95% av utlovad hastighet.

Just nu kör jag på 50/10
och får ut 48/9.59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verin
Hmmh haft Comhem sedan min första lägenhet. dvs 4 år nu..

Jag har bara vid enstaka gånger varigt med om inkompitens från Comhem.
När jag fick fel Responstid. och när jag senast flyttade för ungefär en månad sen.
Annars har jag i regel alltid haft ~90-95% av utlovad hastighet.

Just nu kör jag på 50/10
och får ut 48/9.59

"Plats: Nynäshamn" Says it all... Alla jag vet som bor i "mindre" städer (inte för att det nu skulle vara nått fel på nynäshamn eller mindre städer, det är mer bara ett konstaterande) har aldrig haft problem med comhem. Men det är klart, som en polare sa "jag är nog den enda i hela vårt kvarter som använder comhem, resten är pankisar" he he he....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyn%C3%A4shamn
Så om jag inte fått det om bakfoten, 13k invånare i hela stan... Är ju fler boende i en enda förort i sthlm....

Stora delar av problemen verkar vara i dom större städerna.
Vilket inte är så konstigt.
1. Det är så enormt mycket fler kunder i sthlm/gbg så statistiskt sett så är det ju inte konstigt, t ex, pajar 1 modem av 10 000 så är det större risk att det händer där det finns mycket kunder...
2. fler kunder = kapacitetsproblem

Och sen som sagt, självklart har dom flesta kunder som dig inga problem. Vad som dock diskuteras och funderas över i denna tråden är att det är så enormt MÅNGA med comhem som har problem... Och när man väl får problem så verkar comhem extremt dåliga / ovilliga till att lösa problemen, och då spelar det som drabbad kund ingen som helst roll om 100 000-tals andra har det problemfritt...

Permalänk
Medlem

BasseBaba:

Du har en viss poäng i det du skriver. Dock har jag glömt att ändra min profil nu...

Flyttat runt 6 gånger på 4 år.

Kristinehamn, Karlstad, Örebro, Göteborg, Nynäshamn, Stockholm
Det är i Kristinehamn och nu Stockholm som det har varigt problematsikt.

Permalänk
Medlem

Har nu haft en tekniker här 2 gånger som säger att allt är OK och värden ser bra ut vilket var det han även trodde att det skulle göra då han hörde min felbeskrivning.

Har samma problem som några här att modemet bara startar om sig själv och efter 30sek till 2 minuter så fungerar det igen perfekt. Jag har dock aldrig när jag testat fått ut mindre än 23,5/9,3Mbit. Tester har gjorts direkt efter att det fungerat och lite då och då. Jag har säkert kört både speedtest och bredbandskollen totalt 200ggr i år för att själv logga lite.

Har fått nytt modem utav ComHem och bytt alla kablar. Har haft en tekniker 2ggr som har bytt uttag men problem kvarstår.
För ett år sedan hade jag inte detta problem men började för ungefär 7-8 månader sedan och nu start modemet om sig ungefär 2-5ggr som värst per dag.
De flesta gånger är på kvällarna efter 18.

Har kört irc för att själv kolla när det gått ner och har kört både med och utan router flera dagar i sträck.

Ringde precis och nu har de skickat iväg en felanmälan igen till teknikern.
Jag säger inget dåligt men risken är att teknikern som kollar på det kommer kommer fram till samma sak som dem förra.
Det kommer bli sjukt svårt att lösa då det endast är 1 minut det är nere sedan fungerar det.
Detta betyder att man måste typ mäta just den minuten på rätt ställe för att se vad det är som är fel.

Teknikern jag hade senast här sa också att fler på samma nod/station hade exakt samma problem att det dör 1 min eller så sedan går det igång igen.

Får se hur denna resa slutar om/när den gör det.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag har haft comhem i typ 1½ månad nu.

Mitt nät har gått ner typ 3 gånger sen dess, och det var på samma dag
då misstänkte jag direkt att nåt var fel. Så jag bombade dom med mail

Dom svarade att de var returstörningar - och att det skulle fixa sig.
Som dom sa så fixade det sig.

Det har fungerat felfritt i 1 månad nu

Jag är nöjd, har 24/10 - får ut typ 27/11

TP-Test:

Permalänk
Medlem

har 50/10, får väl också vara nöjd.
Men jag tankar endast i ca 4 meg/sek..
sen trular det då jag får felmeddelanden när jag ska ladda sidor hela tiden. Måste uppdatera sidor hela tiden för att de ska se normala ut.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

Jaha, har försökt följa den här tråden och har lagt märke till att några klagat över 3% packet loss mot ping.sunet.se. Woooo...

Eftersom att min 10/1-lina har börjat möka ur totalt såhar jag börjat logga paketförlusterna mot Comhems DNSer och ping.sunet.se. Det är inte vackert kan jag berätta.

Jag har en Scientific-Atlanta EPC2434 (modem/router). Den har 4 utgångar plus wifi. Använder mest wifi och kabel till Xbox360. Från början så loggade jag allt över wifi, men sedan igår kopplade jag in en kabel i en dator för att logga den vägen också. Ser lika hemskt ut ändå.

Det som hänt/händer är att svarstiderna för surf stigit otroligt, kör jag samtidigt uploads med torrents eller annat så ballar allt ur. 1 gång per timma så startar EPC2434 om. Jag upptäckte också att om jag gör en reboot på den på ett annat klockslag än när jag förväntade mig att den skulle gå ner så startar den om exakt en timma efteråt, på den nya minuten (om ni fattar). Skittrist.

Den primära DNSen, resolver1.comhem.se, ligger och skvalpar mellan medelvärdet 23 msec och upp till 751 msec... Paketförlusterna uppgår till minst 14%.. Har sett svarstider på 924 msec och förluster på 20%. Gulligt ComHem.

ping.sunet.se hoppar mellan svarstider 22 msec till över 700 msec, och som regel när jag belastar upload med uTorrent så får jag paketförluster upp till 14%...

MEN det handlar inte bara om att jag får långa svarstider om jag startar en upload, för jag har alltid torrents igång och härom natten så fick jag helt plötsligt bra värden. Klockan 0400 så försvann alla problem och svarstiderna blev normala och det fanns inga förluster. Detta varade till klockan 1400 senare samma dag. Mutter mutter.. Har felanmält, teknikern har varit här och mätt och det finns inga problem. Det är säkert ditt modem sa han. Jag är inte så säker på det...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de ser ut med utbyggnaden av 50/10?

Permalänk
Medlem

Fortgår under hösten (varit on hold under semestern) med 50/10utbyggnaden, dessutom kommer vissa orter få testa 100 om jag inte hört fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej sweclockers!
Jag och min flickvän har fått vårat internet men hennes trådlösa funkar inte.
Mitt funkar perfekt men jag har genom sladd.
Har gjort allt rätt men rountern skickar inte ip till hennes dator så hon inte kan komma ut, hon har signal och allt är perfekt, bara det att hon inte kan ta emot någon ipadress.
Hon har stationär med xp pro och jag satte i NETGEAR kort i den pga trasigt nätverkskort.

Hur åtgärdar jag detta? Comhem kmr jag inte ens ringa, dom är fyfan så värdelösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrtiNv.v
Hej sweclockers!
Jag och min flickvän har fått vårat internet men hennes trådlösa funkar inte.
Mitt funkar perfekt men jag har genom sladd.
Har gjort allt rätt men rountern skickar inte ip till hennes dator så hon inte kan komma ut, hon har signal och allt är perfekt, bara det att hon inte kan ta emot någon ipadress.
Hon har stationär med xp pro och jag satte i NETGEAR kort i den pga trasigt nätverkskort.

Hur åtgärdar jag detta? Comhem kmr jag inte ens ringa, dom är fyfan så värdelösa!

Dom är värdelösa på att kunna felsöka alla olika routermärken som finns ja.
Har ingenting med ComHem att göra om det fungerar med sladd...

Permalänk

Kan någon kanske berätta för mig om Comhem har en gratis news server jag kan använda som comhem användare? I mitt hemland har nästan alla isp en usenet server (en dåliga med bara 5 eller 6 dagar retention)?

Permalänk
Medlem

comhem har ingen news server sedan de lade ner sammarbetet med telia för kanske 4år sedan. Nästan ingen isp i sverige har det längre förutom telia då. Många kan man komma åt via google eller andra 3e parts leverantörer. Fattade aldrig grejjen med news servrar sedan alla phpforum dök upp.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

comhem har ingen news server sedan de lade ner sammarbetet med telia för kanske 4år sedan. Nästan ingen isp i sverige har det längre förutom telia då. Många kan man komma åt via google eller andra 3e parts leverantörer. Fattade aldrig grejjen med news servrar sedan alla phpforum dök upp.

He he, det är svårt att slanga wärsch via phpforum.. Detta var så som jag förstod det även ett stort skäl till att ISP:erna la ner newsservrar, eftersom dom diskussionerna övergick till webben medans NEWS-servrarna blev mer och mer wärsch

Att frågeställaren är ute efter wärsch inser man såfort han börjar fråga om "retention"
http://en.wikipedia.org/wiki/Usenet#Binary_retention_time

Permalänk
Medlem

Klart man vill ha bra retention!

Ska snart flytta in i min nya lägenhet. Fick erbjudandet att ta över de tidigare hyresgästernas Comhem abonnemang. Tog det iom att deras bindningstid hade gått ut och Comhem kan erbjuda bättre upphastigheter jämfört med BBB ADSL 24 som jag haft tidigare och nu sagt upp.

Tänkte bara kolla med er vad ni tycker om mitt val. Har ju inte fått testa linan än men är man blåst som byter bort BBB ADSL mot Comhem's bredband? Jag har tänkt använda mig av deras 10/10 tjänst (10/1 med extra upp) och bor i Linköping, om det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Egentligen så är de nog upp till dig själv hur mycket extra mycket upload ger. Är de värt att betala dem extra kronorna för 10mbit upload?

Permalänk
Medlem

40:- extra /mån för 10Mbit upp istället för 2Mbit som jag hade innan är lätt värt det!