Permalänk
Medlem

Hej.

Efter att ha scannat den här tråden en bit, och dessutom insett att en Comhem-insider finns i bland oss så provar jag att fyra av en fråga här.

Mitt problem sedan en ganska lång tid tillbaka är att all form av streaming funkar jäkligt dåligt. Att tanka saker går går utmärkt och med bra hastigheter och gör jag ett TP-test har jag 27/10, vilket är t o m är över det jag beställt.

Men vid t ex sportsändningar från Csports tycker de t o m ibland att jag har för tunt bredband för att ens nyttja tjänsten!.. Får jag väl igång den är det en massa buffrande hela tiden. Samma sak på youtube och liknande sidor, även alla tidningars tv-avdelningar. Det laddar segt som tusan. HD-material är inte ens att tala om.

Det känns motsägelsefullt att ha bra fart i bredbandet och "torrentarna", men ändå problem med att visa de mest lågupplösta sketna klippen på youtube. Hur kan detta komma sig? Jag har försökt mecka en del med diverse inställningar, men.. är rätt medelmåttig i kunskapnivån. Några tips om vad detta vanligen beror på?

Jag har comhem 24/10 och ett (nyligen inskaffat) trådlöst Cisco EPC 2425 innan hade jag ett vanligt modem med trådlös d-linkrouter, dock med samma problematik.

Permalänk
Medlem

Ligger utanför den bit jag jobbar med eller ens kan se tyvärr. Inget är omöjligt dock. Har du testat att byta till annan DNS?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har någon förklaring till det konstiga samspelet mellan modemet och routern från mitt första inlägg?

Jag har som sagt testat att endast ha modemet på (utan något kopplat till den) i flera dygn och när jag sedan kollar loggen kan jag se att den bootat om flera ggr även då. Men när jag har både modemet och routern på bootar båda två om (mer eller mindre) samtidigt.

Tänkte först att det är väl modemets omstart som "triggar" routern att starta om men det borde det väl inte kunna göra, eller? Routern borde endast registrera att WAN är nere och att IP adressen försvunnit men den borde förbli aktiv och vänta. Tycker jag i alla fall...

Kan det vara så att jag har strömstörningar i lägenheten (spikar eller nå't) som slår ut både modemet och routern? Jag märker inget på övrig utrustning i lägeneheten så det talar nog emot det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daskzoor
Hej, jag har 50mbit tjänsten och modemet startar om sig flera gånger per dag, fick idag reda på att den 8 september så kommer det en mjukvaru uppdatering som ska fixa just detta problem, ville bara skriva det här då flera verkade ha samma problem

Var det comhem själva som talade om att det skulle komma en mjukvarufix som ska lösa detta? Har själv samma problem och det är fruktansvärt irriterande då jag kör mycket XBOX live och min ranking sjunker som en sten när modemet bootar om och jag tappar kontakten med xbox live

Permalänk
Medlem

http://www.telia.se/privat/kundservice/aktuellthemsidanews/ak...

Tror nån diskuterade news i tråden tidigare, ser ut som sista newsleverantören i sverige också lägger ned vilket ju inte är oväntat. Tex detta forum är ju 10ggr vettigare.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hej!

Jag har tidigare haft bredband från ComHem och har ett EPC2434-modem/router. Nu har jag flyttat till ett annat hus och vill inte ha ComHem längre utan har bredband genom ett "vanligt" bredbandsuttag (som man kopplar in tp-sladden i). Min fråga är om jag kan använda modemet/routern från ComHem i min nya lägenhet för att få den trådlösa funktionaliteten?

Permalänk
Medlem

Hur går jag tillväga för att säga upp abonnemanget innan bindningstiden är slut? Jag tänkte gå tillbaka till BBB eftersom comhem är oanvändbart när man spelar online pga. alla nerkopplingar och vill inte betala för dubbla bredband.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Du får väl ändå betala bindningstiden ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Hur går jag tillväga för att säga upp abonnemanget innan bindningstiden är slut? Jag tänkte gå tillbaka till BBB eftersom comhem är oanvändbart när man spelar online pga. alla nerkopplingar och vill inte betala för dubbla bredband.

Bästa är bara att vara på dom tills dom tröttnar på dig.
Börja med att logga alla nerkopplingar, sen ringer du och felanmäler.
Löser dom inte problemen så säger du att du vill säga upp bindningstiden i förtid eftersom dom inte levererar en fungerande lina.

Fungerar det ändå inte så är ARN rätt bra att hota med, jag har aldrig varit med om ett företag som inte gett vika för det...

En annan utväg, som jag har för mig fortfarande fungerar, är att överlåta bindningstiden på nån annan, kan ju vara en idé om du har nån familjemedlem eller kompis som (hemska tanke) är nöjd med sitt comhem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Du får väl ändå betala bindningstiden ut.

Det känns ju så dumt att tvingas betala för en trasig produkt, om man nu skulle tvingas göra det borde man åtminstone kunna nergradera till den billigaste uppkopplingen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Bästa är bara att vara på dom tills dom tröttnar på dig.
Börja med att logga alla nerkopplingar, sen ringer du och felanmäler.
Löser dom inte problemen så säger du att du vill säga upp bindningstiden i förtid eftersom dom inte levererar en fungerande lina.

Fungerar det ändå inte så är ARN rätt bra att hota med, jag har aldrig varit med om ett företag som inte gett vika för det...

En annan utväg, som jag har för mig fortfarande fungerar, är att överlåta bindningstiden på nån annan, kan ju vara en idé om du har nån familjemedlem eller kompis som (hemska tanke) är nöjd med sitt comhem...

Jag ringde till supporten en gång till, han gjorde en "omregistrering" och sa att värdena är jättebra nu så det återstår bara att se om det kopplar ner igen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Help!

Ringde comhem idag och beställde ett bredband. Jag frågade vilket som var bäst dvs. snabbaste dom kunde erbjuda mig. 24/10 sa dom och det nappade jag på.

Lite offtopic här men typiskt. Var inne på Bredbandsbolagets sida (hade helt glömt bort det) och kan få bredband 24.

Med en nedladdningshastighet på 12-24 Mbit per sekund tar det inte mer än 7 minuter att ladda hem en långfilm. Hastigheten vid uppladdning av filer är på 0,3-3 Mbit/s. Aww gjorde jag ett misstag nu....Kanske BBB har snabbare ner såväl upp. Har iofs ångersrätt 2 veckor på comhem. skulle jag ta BBB istället kan jag tanka ner i 12-24 där eller är det desamma som comhem? Aww... Vilket skall jag välja? Har ångersrätt i 2 veckor...
Tacksam för svar!

Sen om jag skall ha ett trådlöst modem vet jag inte. Har ett 360 som behövs kopplas upp med. Vet inte om det har ngt med trådlöst att göra men annars blir det en switcher!

Permalänk

Comhems 24ner/10upp är ju snabbare än BBB's 24ner/3upp.
Med ADSL (BBB) så har avståndet till telestationen stor betydelse och det är väldigt sällan man får ut i närheten av 24Mbit. Själv fick jag ut 13 och 10Mbit av 24 på de två tidigare adresser jag bott på.
Med ComHem brukar man oftast hamna mycket nära de maximala hastigheterna.

BBB har en turbo DSL tjänst med upp till 60ner/20upp. Skulle va om du kan få den då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Comhems 24ner/10upp är ju snabbare än BBB's 24ner/3upp.
Med ADSL (BBB) så har avståndet till telestationen stor betydelse och det är väldigt sällan man får ut i närheten av 24Mbit. Själv fick jag ut 13 och 10Mbit av 24 på de två tidigare adresser jag bott på.
Med ComHem brukar man oftast hamna mycket nära de maximala hastigheterna.

BBB har en turbo DSL tjänst med upp till 60ner/20upp. Skulle va om du kan få den då.

Tack för svar Kan inte få mer än 24/3 på BBB enligt hemsidan annars hade jag kört det snabbare alternativet lätt! Comhem får det bli bättre än (F)Telia iafall

Permalänk

Re: Help!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerious
Ringde comhem idag och beställde ett bredband. Jag frågade vilket som var bäst dvs. snabbaste dom kunde erbjuda mig. 24/10 sa dom och det nappade jag på.

Lite offtopic här men typiskt. Var inne på Bredbandsbolagets sida (hade helt glömt bort det) och kan få bredband 24.

Med en nedladdningshastighet på 12-24 Mbit per sekund tar det inte mer än 7 minuter att ladda hem en långfilm. Hastigheten vid uppladdning av filer är på 0,3-3 Mbit/s. Aww gjorde jag ett misstag nu....Kanske BBB har snabbare ner såväl upp. Har iofs ångersrätt 2 veckor på comhem. skulle jag ta BBB istället kan jag tanka ner i 12-24 där eller är det desamma som comhem? Aww... Vilket skall jag välja? Har ångersrätt i 2 veckor...
Tacksam för svar!

Sen om jag skall ha ett trådlöst modem vet jag inte. Har ett 360 som behövs kopplas upp med. Vet inte om det har ngt med trådlöst att göra men annars blir det en switcher!

Om comhem har samma problem med sin 24/10 tjänst som de har med sin 50/10 tjänst så skulle jag tänka mig för väldigt noga innan jag beställde comhem, speciellt om du tänkte köra xbox live. Problemen med att modemet bootar om samtidigt som du kör på xbox live är inte roligt. Din ranking kommer sjunka och andra användare blir irriterade då det ser ut som du plötsligt lämnat spelsessionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samplehead
Om comhem har samma problem med sin 24/10 tjänst som de har med sin 50/10 tjänst så skulle jag tänka mig för väldigt noga innan jag beställde comhem, speciellt om du tänkte köra xbox live. Problemen med att modemet bootar om samtidigt som du kör på xbox live är inte roligt. Din ranking kommer sjunka och andra användare blir irriterade då det ser ut som du plötsligt lämnat spelsessionen.

Får ta och höra med dom. Blir att kolla efter smådetaljer där. Tack iafall att du skrev det, vill inte bli profilbannad :-

Permalänk
Medlem

Re: Re: Help!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av samplehead

Är väl inte alla som har problem med 24/10 och 50/10 tjänsten? Jag menar att om du har problem där du bor så behöver det inte innebära att Zerious kommer ha problem där han bor. Väldigt mycket som spelar in på vad det kan vara för fel. Min lina fungerar väl hyfsat får jag väl säga. Visst är de lite störningar då och då. Men ja, men ska väl inte klaga allt för mycket. Får ut strax över 24/10. Dock så kör jag med det gamla modemet som jag inte kommer ihåg vad det heter. Det utan trådlös funktion(kör med separat router).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooh
Hej.

Efter att ha scannat den här tråden en bit, och dessutom insett att en Comhem-insider finns i bland oss så provar jag att fyra av en fråga här.

Mitt problem sedan en ganska lång tid tillbaka är att all form av streaming funkar jäkligt dåligt. Att tanka saker går går utmärkt och med bra hastigheter och gör jag ett TP-test har jag 27/10, vilket är t o m är över det jag beställt.

Men vid t ex sportsändningar från Csports tycker de t o m ibland att jag har för tunt bredband för att ens nyttja tjänsten!.. Får jag väl igång den är det en massa buffrande hela tiden. Samma sak på youtube och liknande sidor, även alla tidningars tv-avdelningar. Det laddar segt som tusan. HD-material är inte ens att tala om.

Det känns motsägelsefullt att ha bra fart i bredbandet och "torrentarna", men ändå problem med att visa de mest lågupplösta sketna klippen på youtube. Hur kan detta komma sig? Jag har försökt mecka en del med diverse inställningar, men.. är rätt medelmåttig i kunskapnivån. Några tips om vad detta vanligen beror på?

Jag har comhem 24/10 och ett (nyligen inskaffat) trådlöst Cisco EPC 2425 innan hade jag ett vanligt modem med trådlös d-linkrouter, dock med samma problematik.

Hej

Du tror inte de gjort som BT i england då? de drar igång viss trafikprioritering på dygnet och drar ner på multicast stream bandbredd för att bibehålla sin kapacitet i nätet och kunna kränga mer höghastighets linor än vad de egentligen klarar av? bara en teori, men att comhem skulle pyssla med trafikmanipulering skulle inte alls förvåna mig.

Har inte så mycket att klaga på min hastighet, TP test på hög belastad tid på dygnet visar 48/10. men att sedan de servrarna ligger i stockholm och jag bor i stockholm är väl en viss fördel.

How ever, de man skulle kunna klaga på är det som alla klagar på. Kundsupport och x antal timmar down time man varit med om på de mest olämpliga timmar på dygnet.

Kan rekommendera Ownnit 100 linor i stockholms trakten. hade dem ett tag och det fungerade klockrent hade inte ett ända bekymmer med dem! plus att man fick en statisk ip! för bara 300 spänn.

Permalänk

Re: Re: Re: Help!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vessslan
Är väl inte alla som har problem med 24/10 och 50/10 tjänsten? Jag menar att om du har problem där du bor så behöver det inte innebära att Zerious kommer ha problem där han bor. Väldigt mycket som spelar in på vad det kan vara för fel. Min lina fungerar väl hyfsat får jag väl säga. Visst är de lite störningar då och då. Men ja, men ska väl inte klaga allt för mycket. Får ut strax över 24/10. Dock så kör jag med det gamla modemet som jag inte kommer ihåg vad det heter. Det utan trådlös funktion(kör med separat router).

Jag har aldrig påstått att alla har detta problem, men om man tittar i denna tråd kan man konstatera att det är väldigt många. Jag tror dessutom att flertalet användare med detta problem inte märker av det överhuvudtaget eftersom det enbart handlar om ett avbrott på ca 30-60 sekunder då modemet startar om.
Nu är det framför allt vid online spelande som detta problem blir märkbart.
Hade jag själv enbart använt internet till surfande och nerladdningar hade jag överhuvudtaget inte brytt mig om detta problem. Nu är det dock så att jag förutom att använda xbox live även arbetar mycket hemmifrån via VPN och ibland även deltar i webex konferanser och då är det inte kul med dessa avbrott.

Permalänk
Medlem

Comhem är otroliga. Föräldrarnas BRF fick ett brev där det står att dom ska avveckla analog-tvn innan årsslutet.

Sen så är det värsta propagandan om hur bra digitaltv är.

Men, i stort sett hela huset kom till styrelsen och reagerade.
Fattar inte hur comhem kan ha så kass koll. Alla boende var i samma situation, dom har flera tv-apparater, och är inte ett skit intresserade av att både köpa digitalbox, sen börja slanta 99:- extra per tv/kort i månaden.

Från comhems sida:

Citat:

Brukar ni bråka om fjärrkontrollen hemma hos dig? Om du skaffar vårt Syskonabonnemang kan alla se vad de vill.

Om du har Digital-tv från Com Hem kan du beställa ett Syskonabonnemang för 99:-/mån. Då skickar vi en extra digitalbox hem till dig. Med den kan du se på Digital-tv på en tv-apparat till. Då kan du titta på fotboll medan din pojkvän ser på Greys Anatomy - ni slipper bråka om fjärrkontrollen.

JAHA? IDIOTER, med analogtv kan man redan idag se på olika kanaler på så många olika tvapparater man behagar.....

Så, vem tjänar på övergången? Kunderna är uppenbarligen inte intresserade av "alla jättebra fördelar med digitaltv".

Det enda dom flesta jag pratat med ser är två problem.
1. kostnad för digitalbox
2. extra kortkostnad per tv

Dom som tjänar på övergången är girarna comhem.
Först slipper dom administrera två system paralllellt, samtidigt som dom börjar dra in "gratis" pengar för alla jävla "syskonkort".
För kan nån förklara för mig VARFÖR det ska behöva kosta 99:- extra per månad för att man vill ha ett till kort? Finns ingen annan anledning än att dom vill gira in pengar.

Hur som helst, i päronens BRF blev det en total back-fire för comhem.
Offerten från fiber-installen togs fram igen, och det beslutades att det ska dras in i början av nästa år.
Avtalet med comhem sägs upp helt och hållet....

Permalänk
Medlem

Bra alternativ Bass men inte blir det väl bättre anlogtv eller tv på flera tvappateter med fiber? Där är man ju verkligen låst till en box per tv. Iofs kanske vissa leverantörer säljer flera boxar men man bara betalar för ett abonnemang? Dålig pejl. Förövrigt kan man ju se svt1, 2 och tv4 trots omläggningen analogt på hur många tvapparater man vill.

Alltid någon som blir hetsig vid förändringar, blev ju värsta ramaskriet när comhem bytte bort eurosport mot tv4 sport analogt men alla de som sa att de skulle byta leverantör glömde nog det hela efter ett tag. Mycket ord men lite verkstad är svenskar bra på.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

*off topic*

Glöm då inte att...

Från comhem.se

Citat:

Com Hem har rätt att ta ut kortavgift enligt vid var tid gällande prislista.

Kortavgift (Ej Digital-tv Small). Faktureras per halvår. 360:-/år

Så vårt Medium för 199kr kostar i stor sätt 199+30kr / månad.
Då kan man fråga sig om även syskonabonnemanget har en kortavgift på 360kr/år, vilket innebär att priset landar på 129kr / månad!?
Glöm inte heller att Canal+ paketet o.d. inte läggs över på syskonabonnemanget, det måste beställas dubbelt upp!

Analog TV, signalförstärkare och 20 Tv-apparater etc.
De skor sig rejält på digital-TV och det vi får ut är ett hopkok mackapärer samt enorma störningar när en 1:a eller 0:a går förlorad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag ringde till supporten en gång till, han gjorde en "omregistrering" och sa att värdena är jättebra nu så det återstår bara att se om det kopplar ner igen.

Idag kopplade det ner igen men tre dagar utan nerkoppling är iaf ett rekord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta att det kommer en mjukvaru uppdatering till 50Mbit modemet den 8:e september?

Ligger i krig med comhem just nu, så dom är inte så sugna på mailsvar för tillfället och ringer man in så vet dom inte nånting och vägrar koppla till någon som vet :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Bra alternativ Bass men inte blir det väl bättre anlogtv eller tv på flera tvappateter med fiber? Där är man ju verkligen låst till en box per tv. Iofs kanske vissa leverantörer säljer flera boxar men man bara betalar för ett abonnemang? Dålig pejl. Förövrigt kan man ju se svt1, 2 och tv4 trots omläggningen analogt på hur många tvapparater man vill.

Skillnaden med iptv är (som jag förstått det alltid, iaf med dom operatörer vi kollade på) att man "bara" köper en box, ingen extra kortavgift tillkommer.

Folk (och även jag) hade kunnat köpa att man var tvungen att införskaffa en box, eftersom den i sig ger en del fördelar (bättre bild, EPG,).
Men droppen är att cumbort ska ha 99:- extra per tv/box/kort. Som i föräldrarnas fall med 4 tvapparater hemma, så blir det antingen att slita kortet fram och tillbaks mellan 2 apparater, och sen köpa 2 extra kort, eller köpa 3 extra kort för att slippa strulet..
Mao skulle deras månadskostnad höjas med 2-300:- för att kunna se på tv på samma sätt som med analog tv idag.
Och återigen, INGEN har kunnat säga mig varför. Den enda nu rådande teorin är helt enkelt att comhem vill tjäna cäsh.

Här var från offerten från företaget som valdes:
"FastTV erbjuder fastighetsägaren att teckna kollektiv digital-TV med följande 15 kanaler för 59 kr/mån fastighetens samtliga hushåll. "

Smaka på den! Kollektiv anslutning så betalar man 59 spänn i månaden för baspaketet med 15 kanaler.
HDTV boxen skulle sen kosta 1995:-, sdtv 995:-
Sen så får man 100/100 för 179:- i månaden.

Totalt: Hushåll med 2 tv-apparater och vilja att ha så snabbt bredband som möjligt:

Fiber: 100/100: 179:-, tv: 59:- =238:-
CumBort: 50/10: 429:-, medium8: 159 + 99 = 687

Comhem blir alltså nästan exakt 3 ggr så dyrt som fiberalternativet.
Och det "roliga" då är att man får halva downstreamen och 1/10 (!!!) av upstreamen hos comhem
(nu har jag inte orkat gå in på boxpriser, men båda två har alternativ där man kan binda sig och få box billigare, osv osv.. Men jag ser boxarna som investering/engångskostnad, det intressanta är dom löpande månadskostnaderna.)

Så, för mig är det totalt oförståeligt varför hus/kunder håller kvar vid ett svindyrt, långsamt och krånglande comhem när det finns så enormt mycket bättre alternativ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Alltid någon som blir hetsig vid förändringar, blev ju värsta ramaskriet när comhem bytte bort eurosport mot tv4 sport analogt men alla de som sa att de skulle byta leverantör glömde nog det hela efter ett tag. Mycket ord men lite verkstad är svenskar bra på.

Problemet här är ju att folk redan låst sig fast. Dom som (dumt nog) t ex redan hoppat på comhems digitaltv sitter fast i bindningstider och har redan köpt boxar (som då är certade och/eller brandade till comhem, dom funkar iaf definitvit inte att använda med ethernet )

Det var ett jävla problem i föräldrarnas förening. Dom valde dock att gå ut med ett brev i stil med "eftersom folk har bindningstid kommer vi ha kvar comhems avtal i ett år till, därefter stängs det ner och dom boende får använda fiber istället bla bla bla bla"

Permalänk

BasseBaba Om det var gratis med tvillingkort skulle det nog missbrukas ganska mycket. Alla stora TV-operatörer som Canal Digital , Viasat, Boxer och Comhem, tar ju en extra avgift för det. Vet ej hur det fungerar med IPTV. Men där kan man säkert bättre kontrollera vart boxarna befinner sig, så det går lättare att hålla reda på fuskarna.

Tycker dock att Comhem kunde ge en deras analoga utbud digitalt när man skaffar Digitalbox och abonnemang. Har en HD-box nu med Deras 8 favoriter HD abonnemang. Den boxen har ingen möjlighet att ta emot analoga signaler, så det blir ett himla hoppande mellan olika mottagare när man vill växla mellan kanaler.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Skrev tidigare varför comhem gör förändringen, de kan inte leverera lika många dtv/hd-kanaler, ingen vod eller högre hastighet för att grejjerna i källaren som styr att en kund kan ha analogtvbas och en annan inte skalar bort för många frekvenser. Således hade comhem valet att låta f.d. upcnätet ha sämre/färre tjänster än övriga nätet eller uppgradera för framtida tjänster. Dessutom sjöng analogtvbaslösningen på sista versen redan innan comhem köpte detta nät. Bolaget som säljer enheterna finns inte längre så det är silvertejpslösning om något pajjar. Sedan fungerar lösningen tekniskt sett inte bra, det är mer procentuella fel per kund i f.d. upc gentemot övriga comhem's nät.

Som brf kan man förövrigt enligt tidigare info på comhems hemsida lösa problemet med för få analoga kanaler då analogtvbas tas bort på andra sätta än att alla skaffa digitaltv. Det är dock upp till föreningen hur man vill lösa det. Det går att sätta ut boxar centralt i brf och konvertera om kanalerna till analogt så alla kan fortsätta se vissa kanaler men det är nog inte så många som känner till den lösningen. Vad det kostar vet jag inte heller. Vet föreningar i Göteborg som gjort detta för att få in tex en/flera hemspråkskanal analogt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack för infon om det analoga, har försökt jaga comhem just efter sånna här lösningar men det är ingen som vet. Har pratat med kuntjänst (som såklart inte hade nån aning alls), dom skickade mig till kundrelationer (som inte heller hade koll), och sist fick jag numret till "fastighets support" och dom bad att få återkomma...

Kabelkillen: jo, det är mycket enklare att ha koll på boxarna i ett ip-nät. Men det är ju det jag sagt hela tiden. Hajar inte varför comhem envisas med att hålla fast vid en sån underlägsen teknik....
Och all uppgradering dom gör... Skulle vara roligt se siffror på kostnaderna... nånstans hade det nog blivit billigare att bara ta smällen och migrera till LAN lösning överallt istället.

Förstår inte hur man kan välja en teknik som verkar ha så sjukt mkt "problem" och begränsningar.
Som sagt, dra in LAN så får alla kunder tillgång tilll 1000/1000 direkt, och den kapaciteten räcker definitivt till all VOD/hdtv/pr0n samt torrentz kunderna vill ha i dagsläget.

Och angående just tvillingkorten.. Kunde dom inte t ex löst det genom att låta boxarna kommunicera med varandra lokalt? Gärna genom koax kabeln...
Detta är ju fullt möjligt, se bara på dreambox och cardshare...

Permalänk
Medlem

Hmm undrar om den där mjukvaru uppgraderingen som det ryktades om har gått iväg till modemen?

Glömde kolla vilken version jag hade innan idag då det enligt ryktet skulle skeppas iväg.

Har inte haft en enda nedkoppling nu ikväll
Någon mer som upplever bättre stabilitet?

Vad har ni för version?, Jag har:
Firmware Name
epc2607-E10-5-v202r1274-090311.bin
Software Revision
epc2607-E10-5-v202r1274-090311

EDIT: lade till fw revisioner.

Permalänk
Medlem

Sampa. Den FW har jag haft länge. Så det är den gamla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

fastighets support är nog rätt väg att gå. Lösningar finns iaf på problemet. Sedan om comhem vill eller fortfarande säljer denna lösning vet jag inte.

Tror många klagomål om tvillingkort, analog nedsläckning i f.d. upc osv skulle försvinna om comhem lät ALLA analoga kanaler de har i comhem sverigenätet ligga okodade digitalt. Förhoppningsvis kanske comhem gör så i framtiden.

Känner inte till nån ny mjukvara till modemen, tror nog det är trådlösa modemet som oftast får det iom alla routerfunktioner. Det är ju inte alltid på modemet uppgraderingar görs utan även på deras UBR och dessa ser ni ju inte. Skulle en uppgradering göras där tar det dock några veckor för utrullning i hela sverige.

Visa signatur

Dooh!