Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phunky
Bra alternativ Bass men inte blir det väl bättre anlogtv eller tv på flera tvappateter med fiber? Där är man ju verkligen låst till en box per tv. Iofs kanske vissa leverantörer säljer flera boxar men man bara betalar för ett abonnemang? Dålig pejl. Förövrigt kan man ju se svt1, 2 och tv4 trots omläggningen analogt på hur många tvapparater man vill.
Skillnaden med iptv är (som jag förstått det alltid, iaf med dom operatörer vi kollade på) att man "bara" köper en box, ingen extra kortavgift tillkommer.
Folk (och även jag) hade kunnat köpa att man var tvungen att införskaffa en box, eftersom den i sig ger en del fördelar (bättre bild, EPG,).
Men droppen är att cumbort ska ha 99:- extra per tv/box/kort. Som i föräldrarnas fall med 4 tvapparater hemma, så blir det antingen att slita kortet fram och tillbaks mellan 2 apparater, och sen köpa 2 extra kort, eller köpa 3 extra kort för att slippa strulet..
Mao skulle deras månadskostnad höjas med 2-300:- för att kunna se på tv på samma sätt som med analog tv idag.
Och återigen, INGEN har kunnat säga mig varför. Den enda nu rådande teorin är helt enkelt att comhem vill tjäna cäsh.
Här var från offerten från företaget som valdes:
"FastTV erbjuder fastighetsägaren att teckna kollektiv digital-TV med följande 15 kanaler för 59 kr/mån fastighetens samtliga hushåll. "
Smaka på den! Kollektiv anslutning så betalar man 59 spänn i månaden för baspaketet med 15 kanaler.
HDTV boxen skulle sen kosta 1995:-, sdtv 995:-
Sen så får man 100/100 för 179:- i månaden.
Totalt: Hushåll med 2 tv-apparater och vilja att ha så snabbt bredband som möjligt:
Fiber: 100/100: 179:-, tv: 59:- =238:-
CumBort: 50/10: 429:-, medium8: 159 + 99 = 687
Comhem blir alltså nästan exakt 3 ggr så dyrt som fiberalternativet.
Och det "roliga" då är att man får halva downstreamen och 1/10 (!!!) av upstreamen hos comhem
(nu har jag inte orkat gå in på boxpriser, men båda två har alternativ där man kan binda sig och få box billigare, osv osv.. Men jag ser boxarna som investering/engångskostnad, det intressanta är dom löpande månadskostnaderna.)
Så, för mig är det totalt oförståeligt varför hus/kunder håller kvar vid ett svindyrt, långsamt och krånglande comhem när det finns så enormt mycket bättre alternativ...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phunky
Alltid någon som blir hetsig vid förändringar, blev ju värsta ramaskriet när comhem bytte bort eurosport mot tv4 sport analogt men alla de som sa att de skulle byta leverantör glömde nog det hela efter ett tag. Mycket ord men lite verkstad är svenskar bra på.
Problemet här är ju att folk redan låst sig fast. Dom som (dumt nog) t ex redan hoppat på comhems digitaltv sitter fast i bindningstider och har redan köpt boxar (som då är certade och/eller brandade till comhem, dom funkar iaf definitvit inte att använda med ethernet )
Det var ett jävla problem i föräldrarnas förening. Dom valde dock att gå ut med ett brev i stil med "eftersom folk har bindningstid kommer vi ha kvar comhems avtal i ett år till, därefter stängs det ner och dom boende får använda fiber istället bla bla bla bla"