Krav på reflexväst för MC - Vad tycker ni? MC & bil-förare!

Permalänk
Medlem

Tycker inte jag haft nåra problem med MC-förare på gatan

Ändå jag ibland blir förrvirrad av är när man ser på långt håll ett lyse, men å andra sidan. Så är de lika mycket fel av bilägare som ENVISAS med att inte byta lyse när ett inte funkar.

Så jag tycker generellt så är bilförare mindre aktsamma i trafiken, men sen kan de bero på att en MC-förare har de lite lättare att dö om han/hon krockar.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Att sänka hastigheten gör det inte speciellt mycket lättare att se en motorcyklist som kör om i 110 (problemet från början är att det är väldigt många motorcyklister / cyklister som kör som idioter). Sedan skulle även det förslaget kosta mer pengar.

Samhället dimensioneras efter pengar.

Problemet är ju att allt annat dimensioneras efter svagaste förekomsten, utom just trafiken. Att det leder till folkhälsoproblem är ju en annan sida av myntet.

Det må vara en hel del (motor)cyklister som kör som idioter, men det finns fortfarande en betydligt större mängd bilister som gör det. Inte så länge sen som man i en GÅNGtunnel fick vända och gå ut, då det kom en bil där... Samma sak med idioterna som kör på Gångvägar då det är för långt att köra runt. Mer resurser till Polisen...

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Har haft körkort i 5 år nu och kör en del. Har blivit omkörd av ett antal motorcyklister men jag har aldrig misslyckats att se en motorcyklist när jag funderat på att köra om själv eller kört ut på en större väg och liknande.
Problemet är att många förare fullständigt skiter i att se sig om när de kör.

Tycker det är fel att säga att många motorcyklister kör som idioter. Säkerligen lika stor andel av bilisterna som kör som idioter (i samma kategori av förare), alltså spelar fordonsslag ingen som helst roll.

Ok det kan tyckas vara fel att säga att motorcyklister kör som idioter men jag sa det eftersom att många av dem kör för att det är kul (Ingen jag vet tycker att det är skit kul att sitta i 30 km/h). Finns dock fler bilister som kör för nöje vilket är minst lika illa, men skillnaden är att de är lättare att se på natten.
En anledning till att det är mindre idioter på motorcykel kan vara att det är procentuellt mycket mindre motorcykel förare och därav mycket mindre idioter. En annan anledning kan vara att de har läst mer teori och har mer erfarenheter än de som endast har bilkörkort.

Men så anser ni att det inte skulle vara lättare att få syn på en svartklädd motorcyklist / cyklist / bilförare utanför bilen med reflektväst på natten? OM ni tycker det är lättare borde det inte då minska skadorna med en lag? På samma sätt som att det är lag på bilbälte / hjälm.

Förstår verkligen inte nackdelen med en lag...

Jag har länge funderat på att själv ta motorcykel körkort och jag skall i alla fall använda reflektväst. Har även en reflekt väst i bilen.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Jag är mest positivt överraskad att så pass många MC-förare använder reflexväst, hoppas trenden håller i sig för det finns inga som helst nackdelar med det.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Jag är mest positivt överraskad att så pass många MC-förare använder reflexväst, hoppas trenden håller i sig för det finns inga som helst nackdelar med det.

Jo, ser ut som polisen är ute pch röjjer överallt, i var och varannan vägkorsning. Fotgängare, rullatorpensionärer, stavgångångsmongos und so weiter. Örrk.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på argumenten riktigt. MCn har väll lampor (reflexer?) precis som bilar så varför skulle dom synas utan en varsel väst på sig? En MC liksom en bil skulle säker synas lite bättra dag liksom natt om de målades från däck till takräcken/styre med

men hur fan skulle det se ut? ser inte varför man skulle skilja på motorcyklar och bilar så länga som positions ljus används. Håller med trådskaparen, känns som bilisternas (och fartdårars) misstag läggs över på MC förarna.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tycker MC förare kör om på ställen där det inte får plats att en bil kör om, det är knappast ett bra ställe att köra om på. Tror vi skulle se färre olyckor om MC förare endast gjorde omkörningar och dylikt på ställen där en bil kommer om.

Eller varför inte dimensionera efter det fordon som det är svårast att köra om med! Ingen får köra om på ställen där skördetröskor inte kan köra om! Skitbra idé!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen direkt insikt i statistik och så, men många olyckor sker väl ändå när en bil ska köra ut på en väg, korsa, eller göra en vänstersväng. No? Varför är det så? Är det bristfällig uppmärksamhet av bilföraren? Motorcykelns höga hastighet? Är det både och? Är säkerligen olika från gång till gång - men om man söker generella samband, vad finner man?

Det kommer alltid krävas mer av en MC-förare som är rädd om sitt liv. Men att lagstadga reflexvästar? Hell no! Kan onekligen vara bra att ha dock.

Permalänk
Medlem

Något som min trafiklärare sa till mig (vet inte om han hade någon vetenskaplig källa osv) var att när det är mörkt, så letar folk efter 2 lyktor när de ska ut i en korsning, för det är en bil.

Motorcyklar har allt som oftast bara en lykta (alt. två som ser ut som en på avstånd) och därför reagerar inte bilföraren på samma sätt och på så vis kan göra en ytterst tveksam utkörning.

Låter lite långsökt, men det kanske ligger något i det?

Lagstifta reflexväst tycker jag att ta i, men det skadar ju inte.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Reflexvästar är ju skittöntiga. Man åker mc för att det är coolt, det skulle ju döda hela grejen. Vill folk se ut som kärringar, fine. Men tvinga det inte på oss andra.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Reflexvästar är ju skittöntiga. Man åker mc för att det är coolt, det skulle ju döda hela grejen. Vill folk se ut som kärringar, fine. Men tvinga det inte på oss andra.

just av den anledningen skulle det va skoj, vill se motorcykel gäng som hell angels och co. glida runt i reflexvästar.
Sen kan polisen trakasera motorcykeltuffingar hela tiden för att dom inte har väst.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
just av den anledningen skulle det va skoj, vill se motorcykel gäng som hell angels och co. glida runt i reflexvästar.
Sen kan polisen trakasera motorcykeltuffingar hela tiden för att dom inte har väst.

Ja det är en annan sida av problematiken. En hells angel lär ju hellre pumpa en snut full med bly än att ha på sig nån reflexväst.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Haha, kom å tänka på en sak jag såg för 2 månader sen.
Kom ett gäng motorcyklister, typ 10st, alla hade samma typ av reflexväst på sig så funderade vad detta var för töntigt gubbgäng på hoj
När jag kom närmare såg jag att det var MC-poliser under utbildning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob

Jättecoolt. Eller så finns det folk som jag, som tycker att det är coolt när folk använder reflexvästar. Eftersom jag tycker att hojar liknande Maurader inte är tuffa, och jag gillar när folk tänker på att synas extra bra trots att de har en motorcykel de gillar estetiskt sätt, så är det ju bara häftigare för mig att se en MC+reflexväst användare glida förbi än en utan.

Tänk på att den personen som ser på när du kör förbi skulle råka vara en kvinna, som gillar när motorcyklister använder reflexvästar, så det ge extra poäng för dig hos henne vilket i slutändan kan vara lika med en potentiell fästmö!

Vill klargöra att jag inte har något mot ditt val av hoj, du tycker förmodligen att det jag vill köra är fånigt så det är +-0

Jag har planer på reflexväst sen när man har MC, men det är delvist av en annan anledning än att synas extra bra Ska bli kul att förfölja mopedister med min MC+reflexväst!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Finns ju krav på reflexvästar (varselklädsel) vid arbete på vägen, men inte syns det någon skillnad. Folk kör som idioter ändå. Vore dock en bra idé att ha väst som lagkrav då många situationer längs vägkanterna skulle bli säkrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Störtlöjligt .. som att alla bilar måste vara neongröna. Är ju för fan lampor på fordon.

Tycker man kan lägga krut & dollar på att se till att privatimporterade bilar måste byggas om till halvljusautomatik istället.
Varannan j*v*a BMW har ju uppenbart för snåla ägare för att köpa svenksålt. Det är trafikfarligt.

Mvh

Jag jobbar dagligen utmed väg oftast i lugnare bostads områden där det sällan kommer bilar och de få som kommer brukar smyga frma o titta vad man gör och någon enstaka körförbi i full rulla utan att ens flytta sig 5cm åt sidan för att lämna marginal.

Gillar verkligen inte att jobba utmed större väg. Även fast vi bär relfexjacka och byxor och massa reflexer på bilarna (även insidan av dörrarna osv) så tror jag inte vi 'syns' som vi gör utan folk kör vidare och svishar förbi så bilen bara skumpar av vinddraget. varningsblinkers o saftblandar duger sällan. fast grävmaskiner har de respekt för vilket jag kan tänka mig fast de brukar ju synas rätt bra + blokera gatan fullständigt.

Jag vet inte vilket är smatast. ställa bilen bakom eller framför sig. blir man påkörd blir man påkörd. oftast behöver man massa småverktyg och tvingas gå fram o tillbaka mellan bilen vilket ökar riskerna. Dock är det väl smatast att ställa bilen en 30m bakom sig vilket alltid dock inte går eller är pratiskt. Tror nog fan man ska parkera mitt ute på vägen för att få folk att sänka farten istället för att parkera halvt i diket.

Sen tror jag att mopedister är mer inblandade i olyckor med bil än vad mc förare är. mopedister borde skjutas av. tycker man hör mer om moped olyckor än mc visst mycket felriktad statestik men att en mc syns dåligt håller jag inte ett dugg med om.

Inför krav på att lyset alltid måste fungera på en bil/mc/moppe/cykel (skär sönder däck för för som inte har lysen o reflex på cyklen ) Sen har vi dimlyse bögarns som är ute o kör . ser ju bara fult ut eller ännu värre. dessa jeepar/suvs o allt vad de nu heter som kör med halvljus och dimlyse. jisses. möta en sån i lite regn i skymning är inte skoj inte.

Sen har vi bi-exon o allt vad de konventerar till. bländar i typ 90% av alla vinklar. även då de 'bländar av' jag brukar blinka till blir jag fortfarande bländad så kan man gott ge tillbaka med samma mynt!

Så Det är fullständigt bilisternas fel! varje 'medtrafikant (läs mot) ska du betrakta som den är dum i huvudet och inte kan köra bil. Sen kan jag nog hålla med om att en som kör lite mer häftigt eller 'olagligt' tror jag klarar en situation bättre än kajsa 30år som håller hårt i ratten och håller hastigheten till 100%

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Jättecoolt. Eller så finns det folk som jag, som tycker att det är coolt när folk använder reflexvästar. Eftersom jag tycker att hojar liknande Maurader inte är tuffa, och jag gillar när folk tänker på att synas extra bra trots att de har en motorcykel de gillar estetiskt sätt, så är det ju bara häftigare för mig att se en MC+reflexväst användare glida förbi än en utan.

Tänk på att den personen som ser på när du kör förbi skulle råka vara en kvinna, som gillar när motorcyklister använder reflexvästar, så det ge extra poäng för dig hos henne vilket i slutändan kan vara lika med en potentiell fästmö!

Vill klargöra att jag inte har något mot ditt val av hoj, du tycker förmodligen att det jag vill köra är fånigt så det är +-0

Jag har planer på reflexväst sen när man har MC, men det är delvist av en annan anledning än att synas extra bra Ska bli kul att förfölja mopedister med min MC+reflexväst!

Säg vad du vill köra då så jag kan håna tillbaks Nädå. Men till mitt försvar verkar det där av allt att döma vara en medelålderstönt som kör en tönt-Marauder, helt orocknroll.

Jag tycker dock det är rätt coolt när typ gångtrafikanter använder reflexväst på mörka landsvägar kvällstid, och cyklister med för den delen, för då tjänar det ett vettigt syfte. Plus att man ändå inte tjänar några coolpoäng att nattvandra helt allena på oupplysta småvägar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Något som min trafiklärare sa till mig (vet inte om han hade någon vetenskaplig källa osv) var att när det är mörkt, så letar folk efter 2 lyktor när de ska ut i en korsning, för det är en bil.

Motorcyklar har allt som oftast bara en lykta (alt. två som ser ut som en på avstånd) och därför reagerar inte bilföraren på samma sätt och på så vis kan göra en ytterst tveksam utkörning.

Låter lite långsökt, men det kanske ligger något i det?

Lagstifta reflexväst tycker jag att ta i, men det skadar ju inte.

När jag i mörkret ser nått med bara ett lyse så tänker jag oftast "vafan är det där?", eftersom jag inte vet om det är en enögd bil eller en MC. En annan poäng med MC i mörker är att det är väldigt svårt att bedömma avståndet och hastigheten den närmar sig med när det bara är en ljuskälla som kommer nästan rakt emot en.

För övrigt brukar jag vara väldigt feg i korsningar, kör inte ut innan jag är hundra på att det är klart och att jag hinner.

Jag gillar verkligen inte MC-förare som kör som idioter i trafiken förresten. Det är fanimig helt jävla urbota blåst. Vissa verkar tycka att sånna som "Ghostrider" är skithäftiga, men jag har åsikten att han och hans likar bör buras in och bli fråntagen rätten att någinsin framföra motorfordon igen. Sannolikheten är överhängande att sånna förare förr eller senare skadar eller dödar nån. Nästan så det borde klassas som dråpförsök att köra på det sättet i trafiken.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |