Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
Jag har den snarlika datorn acer 7535G och prestandan är toppen! jag kan ha uppe spotify, cod4 ,och internett utan lagg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=506470

har tyvär inte testat den setyppen på min dator, men flakshalsen ligger på Ps som kräver ganska mycket, men det borde inte vara ngra problem om du inte gör någe som gräver "rörlig" grafik, typ spel/film.

Hade problemet i börgan med att högtalarna knastrade, fast efter lite ändringar i energischemat, ati ccc och två veckors användning så är allt skorret borta! och bruset fick jag bort genom att stänga av uppspelningen av mikrofonen. Ganska bra ljud för att vara en laptop när man väl fått ordning på det.

Skönt tangentbord med "platta knappar" men - för att det är jobbigt att hitta musen/pekplattan när den inta har några riktiga kanter utan bar en form av nedsjunkning. ändå inget problem då jag använder en trådlös mus!

extremt bra 17" ledskärm i 16:9 men bra kontrast och rubbet.
kan dock "lysa lite runt om" när man har en helt svart bild och befinner sig i ett börkt rum.

super laptop till spela om man inte vill betala mer än 10k.

Okej, men Acer aspire 5739G är alltså en riktigt bra dator för pengarna?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Nu svarade acer på mitt mail ang ljudproblemet. De tycker att jag ska återställa systemet till fabriksstandard. Har någon testat det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonnagas
Nu svarade acer på mitt mail ang ljudproblemet. De tycker att jag ska återställa systemet till fabriksstandard. Har någon testat det?

Jag köpte nyligen datorn och fick win7 installerat. Allting fungerade perfekt då, ljudet var fylligt och klart, samt grafikkortet fungerade klockrent.

Dock var de så sjuktligt mycket skit på datorn så jag valde att formatera om den helt, alltså med egen win7 skiva. Valde att ta bort alla partitioner som acer skapat (typ återställning osv), vilket kanske var dumt gjort. Har nu fått samma problem som er. Kör nu med fungerade drivisar till g-kortet, men ingen bas till ljudet. Diskanten fungerar dock klockrent.

Permalänk

Ännu en 5739G-ägare här, och jag har precis som ni andra problem med ljudet. Hade liknande problem med min förra Acer-laptop (en Aspire 5021, ca 4½ år gammal). I det fallet kunde det lösas genom att installera ÄLDRE Realtek-drivrutiner än de som kom förinstallerade.

Vad gäller 5739G verkar det ju dock vara en konflikt mellan grafik- och ljuddrivrutinerna, så det är väl tveksamt om något sådant skulle hjälpa. Jag har installerat de senaste drivrutinerna direkt från Realtek (de hittas inte via Acer Update, och finns inte heller på deras hemsida), och det verkar ha hjälpt lite, men knastret uppstår ändå när datorn får jobba. Förhoppningsvis fixar Nvidia/Acer/Realtek nya drivrutiner, som löser problemet...

En annan (men relaterad) fråga:

När jag öppnar enhetshanteraren och tittar på ljudenheterna så ser jag inte mindre än fyra (4!) "NVIDIA High Definition Audio"-enheter. Är det så för er också? Jag har testat att avinstallera alla ljudenheter (dvs själva enheterna, inte bara drivrutinerna), men när jag sen söker efter maskinvaruförändringar så dyker alla fem upp igen. Installerar jag drivrutinerna så blir fyra av dem Nvidia-enheter och en Realtek. Skumt. Bild som visar hur det ser ut:

"NVIDIA High Definition Audio" sköter HDMI-ljudet. Man behöver alltså både den och Realtek-ljudet om man vill kunna få ljud både ur datorhögtalarna och ur TV:n/stereon. När jag väljer att skicka ut ljudet genom HDMI-porten till TV:n (som i sin tur är kopplad till förstärkaren med optisk kabel) så är ljudet helt perfekt. Nvidia-enheten ger alltså inte samma problem. Frågan är bara varför det finns fyra stycken.

Min 5739G är för övrigt helt ny, och kom med W7 förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Ljdproblem

Ja, jag har också detta knaster. Främst när datorn jobbar hårt och när jag kör genom spotify. Köpte datorn för en vecka sedan och den kom med windows 7 64bitars. har inte testat nånting med drivrutiner eller något. Förövrigt är jag otroligt nöjd med datorn och speciellt 64bitars W7. GTA4 dick dock knappt att spela på very low var lite surt. Jag skall maila acer om ljudproblemet och hoppas att ni lite mer kunnia hittar en lösning. Det är jävligt drygt.
Föresten. Acer arcadegrejen?, är det viktigt att ha kvar den ?
OBs. har inga problem i hörlurar , bara i datorn egna högtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustafv
Ja, jag har också detta knaster. Främst när datorn jobbar hårt och när jag kör genom spotify. Köpte datorn för en vecka sedan och den kom med windows 7 64bitars. har inte testat nånting med drivrutiner eller något. Förövrigt är jag otroligt nöjd med datorn och speciellt 64bitars W7. GTA4 dick dock knappt att spela på very low var lite surt. Jag skall maila acer om ljudproblemet och hoppas att ni lite mer kunnia hittar en lösning. Det är jävligt drygt.
Föresten. Acer arcadegrejen?, är det viktigt att ha kvar den ?
OBs. har inga problem i hörlurar , bara i datorn egna högtalare.

arcade grejen är typ rent skit!
vissa spel måste man tom betala för om man vill kunna forsätta spela dom efter et tag
jag tog bort skiten efter en vecka

Permalänk
Medlem

Jag tror att arcade är den enda installerade spelaren som spelar bluray discar, men jag kan ha fel?

Permalänk
Medlem

men det måste ju finnas fler blurayspelare att hämta på nätet? simplare.

Permalänk
Medlem

Kan nån bara konstatera att en acer aspire 5739G är bra att spela på ? bra spel-laptop för priset?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Det finns det säkert. Den enda saken som är bra med arcade är att man kan köra film, musik och bilder utan att starta windows (ska spara energi).

Permalänk
Medlem

jaha. det visste jag inte. nu är det borta så det blir inget av det.
DEt är en braspeldator. tror jag? även om GTAIV inte funkade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustafv ... GTA4 dick dock knappt att spela på very low var lite surt. [/B]

GTA IV är svindåligt optimerat för PC, så det är ju inte jätteförvånande. Jag testade Resident Evil 5 i DX10-läget, med alla inställningar på High förutom Motion Blur (det drar ner frameraten så det svider om det), och det rullade på mellan 30-60fps hela tiden. Inte helt illa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustafv
men det måste ju finnas fler blurayspelare att hämta på nätet? simplare.

Jag har inte lyckats hitta någon, så därför har jag kvar Arcade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonnagas
Det finns det säkert. Den enda saken som är bra med arcade är att man kan köra film, musik och bilder utan att starta windows (ska spara energi).

Jasså, hur då? Bara genom att trycka på den touch-knappen när datorn är avstängd, eller...?

Angående den knappen: Blinkar/lyser den för er andra? Det gör den som är bredvid (backup-knappen), och Wifi- och Bluetooth-knapparna lyser när de är aktiverade, men just Arcade-knappen är alltid släckt. Den fungerar dock; Arcade startar när jag trycker på den. Den ger bara aldrig ifrån sig något ljus.

EDIT:

Jag kan eventuellt ha hittat en lösning på ljudproblemet!

Det har med energischemana att göra. Det energischema som är inställt som standard, "Balanserat", har någon typ av energisparfunktioner för PCI-Express-länken aktiverad (även när man kör med nätström). Vad är anslutet till PCI-Express-platsen? Jo, grafikkortet. Byter man energischema till "Hög prestanda" så stängs dessa energisparfunktioner av (eller så kan man förstås gå in och stänga av dem manuellt, om man vill fortsätta använda resten av det balanserade schemat).

Jag bytte till "Hög prestanda" för en stund sen, och har sen dess inte hört ett enda litet knaster eller "pop". Ljudet är 100% rent.
Kan det vara så att energisparfunktionerna för PCI-E-länken orsakar problem med Nvidia-kortet (det får inte tillräckligt med ström 100% av tiden?), vilket i sin tur får Realtek-ljudet att flippa ur (eftersom vi verkar ha kommit fram till att det finns en skum koppling/konflikt mellan dessa)? Hur som helst, än så länge fungerar ljudet som sagt helt perfekt sen jag bytte energischema och därmed avaktiverade PCI-E-energisparfunktionerna. Jag har öppnat program, switchat omkring, etc, och som sagt, inte ett knaster så långt örat når.

Ska fortsätta testa, och förhoppningsvis håller detta i sig. Testa att byta energischema ni andra också (om ni inte redan har gjort det, och jag är helt fel ute...).

EDIT2:

Såg nu att detta redan har tagits upp, haha... Sorry! Men det verkar hur som helst fungera oerhört mycket bättre (i princip perfekt än så länge) med "Hög prestanda". Ska även nämna att jag har installerat de senaste Realtek-drivrutinerna direkt från deras hemsida.

EDIT3: Falskt alarm. Problemet är mindre framträdande, men definitivt inte borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bangtzi
Kan nån bara konstatera att en acer aspire 5739G är bra att spela på ? bra spel-laptop för priset?

Har haft min i några dagar bara. Har provat både Painkiller Resurraction och Bioshock

Painkiller fungerar utmärkt och jag kör då på högsta upplösning och det går som en klocka. Fina detaljer och bra flyt när man härjar omkring.

Bioshock fungerar åsså utmärkt på högsta. Dock laggar flytet lite men det beror nog inte på datorn, utan mer nog efter som att den från början va gjort för xbox.

Rekommenderar den starkt.

Har heller inte detta hära ljudproblemet som folk har. Dock bara problem med det trådlösa.

Mvh
Alex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGraham
Har haft min i några dagar bara. Har provat både Painkiller Resurraction och Bioshock

Painkiller fungerar utmärkt och jag kör då på högsta upplösning och det går som en klocka. Fina detaljer och bra flyt när man härjar omkring.

Bioshock fungerar åsså utmärkt på högsta. Dock laggar flytet lite men det beror nog inte på datorn, utan mer nog efter som att den från början va gjort för xbox.

Rekommenderar den starkt.

Har heller inte detta hära ljudproblemet som folk har. Dock bara problem med det trådlösa.

Mvh
Alex

Ljudproblemet har för mig inte uppenbarat sig i spel (som ju "stjäl" ljudkortet och använder det exklusivt), utan bara när ljudkortet delas mellan olika program (dvs hela tiden när man är i Windows utan något fullskärmsprogram igång).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Ljudproblemet har för mig inte uppenbarat sig i spel (som ju "stjäl" ljudkortet och använder det exklusivt), utan bara när ljudkortet delas mellan olika program (dvs hela tiden när man är i Windows utan något fullskärmsprogram igång).

som t ex när du har winamp igång eller nått liknande?

Film med då kanske?

//Alx

Permalänk
Medlem

någon mer som också har problem med att ansluta till vissa trådlösa nätverk?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Japp, slog på windows brandvägg igen på Acern, då kopplade det upp direkt och är stabilt, men man kan ju även kolla routerns firmware om det är det senaste.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem

Problemet vi haft med våran dator är att den klarar typ bara av att ansluta till vissa routrar. BBBs standardmodemrouter gick inte att ansluta till, men när jag kopplade in DIR-635 så funkade det galant. Men med en annan vit router, vad kan den heta.. En netgear kanske, med den funkade det inge bra heller. Vad beror det på?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGraham
som t ex när du har winamp igång eller nått liknande?

Film med då kanske?

//Alx

Ja, precis, när man t ex lyssnar på musik och samtidigt gör en massa andra saker så kan det knastra till då och då. Men som sagt, testa att byta energischema från "Balanserat" (som iaf var standard på min dator) till "Hög prestanda". Det verkar ha löst mina ljudproblem i princip helt och hållet, har nog inte hört ett enda knaster sen jag bytte. Som jag skrev ovan så misstänker jag att problemen beror på att en energisparfunktion för PCI-Express-länken aktiveras när man kör "Balanserat", och att det gör att grafikkortet får lite för lite ström ibland eller dylikt. Jag vet inte exakt varför det sen i sin tur påverkar ljudet, men det verkar det ju ha gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
Problemet vi haft med våran dator är att den klarar typ bara av att ansluta till vissa routrar. BBBs standardmodemrouter gick inte att ansluta till, men när jag kopplade in DIR-635 så funkade det galant. Men med en annan vit router, vad kan den heta.. En netgear kanske, med den funkade det inge bra heller. Vad beror det på?

Jag har en Netgear WGR614:

Den kan jag ansluta till utan minsta problem, både trådat och trådlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Ja, precis, när man t ex lyssnar på musik och samtidigt gör en massa andra saker så kan det knastra till då och då. Men som sagt, testa att byta energischema från "Balanserat" (som iaf var standard på min dator) till "Hög prestanda". Det verkar ha löst mina ljudproblem i princip helt och hållet, har nog inte hört ett enda knaster sen jag bytte. Som jag skrev ovan så misstänker jag att problemen beror på att en energisparfunktion för PCI-Express-länken aktiveras när man kör "Balanserat", och att det gör att grafikkortet får lite för lite ström ibland eller dylikt. Jag vet inte exakt varför det sen i sin tur påverkar ljudet, men det verkar det ju ha gjort.

Tydligen gäller inte detta för alla, då vi slängde upp energischemana på högsta som gick, och det fortsatte knastra.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
Tydligen gäller inte detta för alla, då vi slängde upp energischemana på högsta som gick, och det fortsatte knastra.

Hmm, det är ju lite underligt att det inte ger samma resultat för alla. Vad har du för Realtek-drivrutin? Den som Acer tillhandahåller? Jag har installerat den senaste drivrutinen direkt från Realtek, som är ett par versioner nyare. Kanske kan ha betydelse?

Något som dock stör mig lite är att högtalarna/subhålen (verkar vara kombinerade?) inte sitter centrerade på baksidan. Den ena sitter till vänster och den andra ungefär i mitten (om man tittar på datorn bakifrån), vilket innebär att ljudet aldrig blir riktigt centrerat när man sitter mitt framför datorn. Oh well. Annars har datorn riktigt fett ljud för att vara en laptop, speciellt när Dolby Audio Enhancer är aktiverat. Min förra Acer fixade inte ens en tredjedel av det trycket med volymen maxad. Med den här räcker det gott och väl att ha volymen på runt 50%.

Permalänk
Medlem

Allt är prövat, nyaste ljuddrivisar, nyaste grafikdrivisar och det mesta prövat. tycker det är sjukt att de inte funkar.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Relel
Allt är prövat, nyaste ljuddrivisar, nyaste grafikdrivisar och det mesta prövat. tycker det är sjukt att de inte funkar.

Kolla så att PCI-Express-strömsparfunktionerna definitivt är avstängda i de avancerade inställningarna för energischemat. De borde vara det med "Hög prestanda" aktiverat, men vem vet...

Jag vet ju inte om det definitivt är den funktionen som har orsakat problemen, men jag misstänker som sagt att det iaf är en bidragande orsak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard

Något som dock stör mig lite är att högtalarna/subhålen (verkar vara kombinerade?) inte sitter centrerade på baksidan. Den ena sitter till vänster och den andra ungefär i mitten (om man tittar på datorn bakifrån), vilket innebär att ljudet aldrig blir riktigt centrerat när man sitter mitt framför datorn. Oh well. Annars har datorn riktigt fett ljud för att vara en laptop, speciellt när Dolby Audio Enhancer är aktiverat. Min förra Acer fixade inte ens en tredjedel av det trycket med volymen maxad. Med den här räcker det gott och väl att ha volymen på runt 50%.

Vart gör du detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShazaM
Vart gör du detta?

Högerklicka på högtalarikonen --> Uppspelningsenheter --> Högtalare --> Egenskaper --> Dolby-fliken.

Där kan man även aktivera Surround, vilket väl inte direkt ger surround-ljud men gör att ljudet blir mycket "bredare". Jag tror dock att båda dessa funktioner är aktiverade som standard (men inte om man har installerat nya drivrutiner).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Ännu en 5739G-ägare här, och jag har precis som ni andra problem med ljudet. Hade liknande problem med min förra Acer-laptop (en Aspire 5021, ca 4½ år gammal). I det fallet kunde det lösas genom att installera ÄLDRE Realtek-drivrutiner än de som kom förinstallerade.

Vad gäller 5739G verkar det ju dock vara en konflikt mellan grafik- och ljuddrivrutinerna, så det är väl tveksamt om något sådant skulle hjälpa. Jag har installerat de senaste drivrutinerna direkt från Realtek (de hittas inte via Acer Update, och finns inte heller på deras hemsida), och det verkar ha hjälpt lite, men knastret uppstår ändå när datorn får jobba. Förhoppningsvis fixar Nvidia/Acer/Realtek nya drivrutiner, som löser problemet...

En annan (men relaterad) fråga:

När jag öppnar enhetshanteraren och tittar på ljudenheterna så ser jag inte mindre än fyra (4!) "NVIDIA High Definition Audio"-enheter. Är det så för er också? Jag har testat att avinstallera alla ljudenheter (dvs själva enheterna, inte bara drivrutinerna), men när jag sen söker efter maskinvaruförändringar så dyker alla fem upp igen. Installerar jag drivrutinerna så blir fyra av dem Nvidia-enheter och en Realtek. Skumt. Bild som visar hur det ser ut:

http://i38.tinypic.com/tah2ex.png

"NVIDIA High Definition Audio" sköter HDMI-ljudet. Man behöver alltså både den och Realtek-ljudet om man vill kunna få ljud både ur datorhögtalarna och ur TV:n/stereon. När jag väljer att skicka ut ljudet genom HDMI-porten till TV:n (som i sin tur är kopplad till förstärkaren med optisk kabel) så är ljudet helt perfekt. Nvidia-enheten ger alltså inte samma problem. Frågan är bara varför det finns fyra stycken.

Min 5739G är för övrigt helt ny, och kom med W7 förinstallerat.

Vart köpte du den med win7 för installerat?

Permalänk
Medlem

Eller någon annan som vet vart man kan
köpa den med win7 för installerat? På nätet tack!
Ja kollade på inet men den var med vista!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGraham
Har haft min i några dagar bara. Har provat både Painkiller Resurraction och Bioshock

Painkiller fungerar utmärkt och jag kör då på högsta upplösning och det går som en klocka. Fina detaljer och bra flyt när man härjar omkring.

Bioshock fungerar åsså utmärkt på högsta. Dock laggar flytet lite men det beror nog inte på datorn, utan mer nog efter som att den från början va gjort för xbox.

Rekommenderar den starkt.

Har heller inte detta hära ljudproblemet som folk har. Dock bara problem med det trådlösa.

Mvh
Alex

Det låter bra ju:D

Men problem med de trådlösa??
Har inte Acer aspire 5739g riktigt bra trådlöst nätverk? med n-draft också?

för jag har en D-link DIR-635 router med n-draft :)?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Man kan få ej ruggig rundgång i högtalarna om mic config är på har jag märkt

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Japp, slog på windows brandvägg igen på Acern, då kopplade det upp direkt och är stabilt, men man kan ju även kolla routerns firmware om det är det senaste.

Jag fick tips om att prova att aktivera bradnväggen och då fungerade det i 10 minuter. Har även avinstallerat Mcfee som man fick me. men det fungerade inte bättre.

Har haft datorn på Elgiganten men dom hittade inte fel. Sa åt mig att göra fabriksåterställning (oväntat) och skulle det inte fungera så skulle jag få en ny dator!

Tur att man inte kommit så långt med datorn så man inte har så mycket skit sparat.

//Alx