Slumpmässiga drogtesters vara eller icke vara

Permalänk

Slumpmässiga drogtesters vara eller icke vara

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3783839.svd

Själv är jag emot alla(nästan) former att påtvingade drogtester. Har fått göra 2st hittils i mitt jobb och jag har haft god lust att vägra båda gångerna men av rädsla för att bli stämplad knarkare har jag gått med på det utan att knussla. Undantag skall givetvis finnas för vissa jobb, tex alkolås på lastbilar/bussar och andra yrkesförargrupper tycker jag är vettigt.

Vad har ni för åsikter om detta?

Permalänk

Det borde stå påtvingade drogtester i polen också, men jag tror alla förstår.

Om vi tar arbetsplats så tycker jag att arbetsgivare innan de skriver ett arbetskontrakt med någon kan göra en drogtest, självklart skall det från den arbetssökande vara frivilligt att göra det, men den får räkna med att inte få jobbet om den inte gör det.
Om en arbetsgivare misstänker att en arbetare är drogpåverkad på arbetstid, så borde den ha rätt till att drogtesta personen eller om personen ej går med på det ge den sparken. Men då måste goda skäl till misstanken såklart finnas varför just denna person misstänks, och även motivering att kroppsskada eller dylikt kan inträffa.
Däremot är jag emot slumpvis drogtester såvida det inte är något speciellt yrke, ordningsvakter och poliser som går på rohypnol + alkohol ("våldsdrog") är ju knappast lämpligt.

Skola ju yngre barnen är destu mer ansvar har skolväsendet över dem. På högskola, så kan skolan i princip skita i vad folk går på såvida de inte är hotfulla eller gör uppseende väckande beteende. Problemet är dock vad man skal göra med de yngre?
När jag var liten fick man lämna urinprov rätt som det var, självklart borde de även kolla efterdroger då. Annars om en lärare misstänker att en elev är påverkad av något så borde få kontakta myndigheten. Och myndigheten då får göra samma kontroller som de skulle hitta eleven på stan.

För övrigt så kan jag råka ut för drogtest på mitt gym, om jag går på något olagligt. Muskelbyggande som muskelhärmande, så kommer jag bli avstängd från alla gym i stan i 1 eller 2 år. (minns ej vilken) Detta tycker jag är riktigt sjukt. Nu i o.f.s. är jag helt ren(inte ens nikotin eller alkohol), men varför så extrema krav där? Tänk om de hade samma krav på diskotek och pubar, det minsta olagliga man har tagit och man kan bli portad från varenda i hela stan.
*edit*
Det räcker att jag nekar lämna drogtest på gymmet för att jag skall bli portad från alla gym i stan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ok, så länge det som de letar efter är olagligt kan man väll inte klaga så länge inte det görs för ofta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

De bör användas mycket restriktivt, och antagligen även regleras hårt.

Slumpmässiga drogtester främjar intolerans mot brukare och gör det svårare för missbrukare att få vård (att en missbrukare förlorar jobbet är knappast första steget mot avvänjning), dessutom gör det alla till potentiella brukare, med de negativa sociala konnotationer som finns kring det.

Undantag i de fall då det är mycket relevant för arbetet.
Om personen påverkas kraftfullt negativt av drogerna i fråga så kommer det troligtvis att märkas även utan urinanalys.

propan - hur är det relevant för arbetsgivaren? Arbetsgivaren borde inte ha en rätt att bestämma vad en person gör på sin fritid, när det inte går ut över arbetslivet.

Man får trots allt tänka på att man ofta kollar efter substanser som kan detekteras flera veckor efter intag, alltså långt efter alla former av effekter har försvunnit från kroppen. Det är det största problemet med slumpmässiga drogtester: det handlar inte om "du får inte vara påverkad av X på arbetstid", det handlar om "din kropp får inte innehålla ämne X under arbetstid", vilket är betydligt allvarligare och ett större intrång i en persons privatliv.

Slumpmässiga drogtester i skolor är ännu värre: det bör arbetsgivaren (kommunen ~staten i de flesta fall) inte få använda. En knarkare utan utbildning är värre än en knarkare med utbildning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

För det första: Detta handlar om helt frivilliga, inte några påtvingade som SVD vill få det till. Jag ser inte problemet? Varför inte låta elever frivilligt drogtesta sig? Men jag ser inte heller nyttan med det i detta fall.

Jag bor i Nässjö så jag har lite koll

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Drogtester på jobbet ska regleras av anställningskontraktet tycker jag. Tar man ett jobb och är medveten om att arbetsgivaren har rätt att drogtesta den anställde antingen slumpmässigt eller på ren pin kiv så ser jag inga problem med det.
Vill man inte utsättas för risken att testas så får man söka ett annat jobb.

*Edit:
Hur fan kan åtta stycken so far tycka att det inte ska vara tillåtet med drogtester? Varför förbjuda något som fyller ett syfte?

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Röstade kanske lite snabbt då jag tänkte på omotiverade drogtester som man inte kan säga nej till (ex. på gym).

Att, som i bud_bundys exempel, be alla att göra ett drogtest i anslutning med anställning tycker jag är okay. Det är ju upp till arbetsgivaren om han har det som krav för Alla att visa att dem inte använder några droger.

Att i skolor gå runt och tvinga personer som "kanske använder droger" att göra ett drogtest är jättekränkande tycker jag. Framför allt när det är "frivilligt", alltså man får välja att inte göra det men då utgår man från att det blivit positivt och man straffas utan bevis. Om man hade gjort det och det visat negativt skulle det varit "jaha, men du såg allt lite knarkis ut så du förstår nog våra misstankar!".

Stolt över att träna på ett gym som inte är med i RF, om det nu är så dem heter.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Entusiast

På mitt sommarjobb slumpar de varje år fram ett gäng av sommarjobbarna som får lämna urinprov. Jag åkte på det i somras och hade inga problem med det förutom prestationsångesten att tvingas pissa i en kopp inför publik.
Det är ju en säkerhetsfråga då jag jobbar på ett farligt ställe.
De testar alla som får fast anställning. Tror även de slumpar bland externa entreprenörer som är där och jobbar.

Angående gym så förstår jag varför de har så hårda regler. Det där med anabola är ju ett stort problem så de måste ju sätta dit dem ordentligt. Att bara bli portad från ett gym är ju inte så avskräckande.
För övrigt ser jag inga problem med liknande regler där man blir portad från krogen.
Dock skall man bli testad positiv innan man blir bestraffad. Misstanke skall inte räcka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Röstade kanske lite snabbt då jag tänkte på omotiverade drogtester som man inte kan säga nej till (ex. på gym).

Att, som i bud_bundys exempel, be alla att göra ett drogtest i anslutning med anställning tycker jag är okay. Det är ju upp till arbetsgivaren om han har det som krav för Alla att visa att dem inte använder några droger.

Att i skolor gå runt och tvinga personer som "kanske använder droger" att göra ett drogtest är jättekränkande tycker jag. Framför allt när det är "frivilligt", alltså man får välja att inte göra det men då utgår man från att det blivit positivt och man straffas utan bevis. Om man hade gjort det och det visat negativt skulle det varit "jaha, men du såg allt lite knarkis ut så du förstår nog våra misstankar!".

Stolt över att träna på ett gym som inte är med i RF, om det nu är så dem heter.

Svenskens nya folksjukdom, man är kränkt. OM nu droger hade varit något med en positiv effekt, hade man haft dessa tester då, eller kan det hänga ihop med de effekter det faktiskt har?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Svenskens nya folksjukdom, man är kränkt. OM nu droger hade varit något med en positiv effekt, hade man haft dessa tester då, eller kan det hänga ihop med de effekter det faktiskt har?

Om droger inte hade haft några positiva effekter, hade folk då tagit dem? Hade de behövt vara förbjudna att inta?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Jag tycker det är ok, så länge det som de letar efter är olagligt kan man väll inte klaga så länge inte det görs för ofta.

Var tycker du att gränsen går? Vad spelar det för roll om det som letas efter är olagligt eller inte? Om jag letar efter kärnvapen i ditt anus, är det mindre kränkande än om jag gör det för mitt eget höga nöjes skull?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jobbar på ett jobb där intag av droger kan påverka säkerheten så är det enligt mig självklart att det ska finnas drogtester. Om det inte påverkar jobbet negativt tycker jag inte arbetsgivaren ska ha random drogtester.

Sitter någon och övervakar forsmarks reaktorhärd ska han vara 100% ren. Jobbar det däremot någon på Burgerking har jag inga problem med att han knaprar benso som godis, så länge mina burgare inte blir sämre då dvs...

Låt polisen bekämpa drogerna och inte arbetsgivarna.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Innan dessa drogtester införs vill jag gärna se bevis på att ett bruk, utanför jobbet eller skola, har en negativ effekt på jobbet om man inte är hög när man jobbar eller pluggar. Såna här saker ska baserar på empirisk fakta och inget annat.

Visar det sig att det visst har en negativ påverkan på någons effektivitet när denne jobbar eller är i skolan, ja då kan man tänka sig att det vore rimligt att drogtesta. Men även då bör ingen tvingas till detta självklart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Svenskens nya folksjukdom, man är kränkt. OM nu droger hade varit något med en positiv effekt, hade man haft dessa tester då, eller kan det hänga ihop med de effekter det faktiskt har?

För att citera wikipedia:
Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4nkning

Att sätta en person i en situation där man inte kan försvara sig utan att bli det svarta fåret ser jag som väldigt nedsättande.
Om det finns misstankar om att ett brott har begåtts så kan skolan kontakta polis så kan dem utreda om det är något att gå vidare med.

För mig är det helt oacceptabelt att lärare agerar domare i ett fall där personen inte kan försvara sig på ett sätt som inte innebär att göra exakt som läraren säger.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Stolt över att träna på ett gym som inte är med i RF, om det nu är så dem heter.

Ok det är gym utanför riksidrottsförbund som man skall leta upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Angående gym så förstår jag varför de har så hårda regler. Det där med anabola är ju ett stort problem så de måste ju sätta dit dem ordentligt. Att bara bli portad från ett gym är ju inte så avskräckande.
För övrigt ser jag inga problem med liknande regler där man blir portad från krogen.
Dock skall man bli testad positiv innan man blir bestraffad. Misstanke skall inte räcka.

Min uppfattning är dock att anabola inte är så vanligt hos gemene man på gymmen. Dock tycker jag drogförbudet är lite konstigt, man får inte inta testosteron, men man får inta medel som höjer ens kropp testosteronproduktion och på så sätt få högre testosteronnivåer. (de påstår sig iaf göra detta och säljs i vanliga kostmedelbutiker)
Jag själv kör utan sån dritt(även fast det är lagligt), då jag redan har tillräckliga problem med kroppen som jag har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Innan dessa drogtester införs vill jag gärna se bevis på att ett bruk, utanför jobbet eller skola, har en negativ effekt på jobbet om man inte är hög när man jobbar eller pluggar. Såna här saker ska baserar på empirisk fakta och inget annat.

Visar det sig att det visst har en negativ påverkan på någons effektivitet när denne jobbar eller är i skolan, ja då kan man tänka sig att det vore rimligt att drogtesta. Men även då bör ingen tvingas till detta självklart.

Om arbetsgivaren inte tror att det kommer påverka arbetet, varför då kostar på sig drogtester och sedan en massa problem & kostnader att sparka en person? Så jag tror inte så många arbetsgivare vill drogtesta för att sparka folk i onödan.
Dock får man idag inta en massa skit som försämrar en prestationer, t.ex. överdosera socker & fett, likaså röka och alkohol. Och frågan är då bör en arbetsgivare också få sparka folk som missköter sin kropp med dessa?
Så jag tycker argumentet att något kan försämra ens arbetsresultat inte är tillräckligt, när man får inta så mycket annat som verkligen gör det och alla är medvetna om detta.
På vissa arbetsplatser finns det t.o.m. folk som tar sig paus från arbetet för att inta saker(cigarett) som på lång sikt försämrar deras arbetsförmåga. -Kanske har ändrats nu på senare tid, men förut kunde folk bara gå iväg och röka på betald arbetstid på vissa ställen..

Så jag tycker som jag skrev innan, arbetsgivaren måste misstänka att någon går på något i arbetet och sedan göra en drogtest. Med undantag vissa arbeten, där alkolås på lastbil & buss är t.ex. självklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Min röst går till ett "Ja" med viss reservation.
Det som måste ifrågasättas är syftet med det hela. Om vi tar exemplet med en skola och syftet är att hjälpa elever med drogproblem så anser jag att det kan vara befogat i motsats med ett rent syfte att stänga av elever som röker på ibland.
Gällande arbetsplatser är det något som bör regleras i anställningsavtalet och därigenom ge den som söker jobbet att avgöra på egen hand om jobbet är värt att avstå från droger för eller inte.

Så visst, ett rent "Ja" är det inte, men inte heller ett rungande "Nej".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Borde en arbetsgivare få ge sparken även för lagliga droger?
Ifall man i tester påvisar att det finns nikotin och koffein i arbetstagarens kropp och arbetsgivaren kan påvisa nackdelar med detta i förhållande till arbetet.
Borde han få ge personen sparken?

Eller ska det bara gälla olagliga droger?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Borde en arbetsgivare få ge sparken även för lagliga droger?

Bortsett från att arbetstagaren kommer till jobbet berusad flertalet gånger, nej, eftersom de är just "lagliga".

Drogtester tycker jag är OK, sålänge man misstänker missbruk - och då syftar jag på olagliga droger såsom pillerknark eller hasch.

går man på (drogklassad) medicin så får man helt enkelt redogöra för arbetsgivaren varför man gör det.

[edit]Tillägg.[/edit]

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om arbetsgivaren inte tror att det kommer påverka arbetet, varför då kostar på sig drogtester och sedan en massa problem & kostnader att sparka en person? Så jag tror inte så många arbetsgivare vill drogtesta för att sparka folk i onödan.
Dock får man idag inta en massa skit som försämrar en prestationer, t.ex. överdosera socker & fett, likaså röka och alkohol. Och frågan är då bör en arbetsgivare också få sparka folk som missköter sin kropp med dessa?
Så jag tycker argumentet att något kan försämra ens arbetsresultat inte är tillräckligt, när man får inta så mycket annat som verkligen gör det och alla är medvetna om detta.
På vissa arbetsplatser finns det t.o.m. folk som tar sig paus från arbetet för att inta saker(cigarett) som på lång sikt försämrar deras arbetsförmåga. -Kanske har ändrats nu på senare tid, men förut kunde folk bara gå iväg och röka på betald arbetstid på vissa ställen..

Så jag tycker som jag skrev innan, arbetsgivaren måste misstänka att någon går på något i arbetet och sedan göra en drogtest. Med undantag vissa arbeten, där alkolås på lastbil & buss är t.ex. självklart.

Men om det visar sig att det minsann inte har någon negativ påverkan på deras arbete eller skola, vad för nytta gör drogtester då? Vi snackar om illegala droger här, inte koffein och socker.

Vad arbetsgivaren tror eller tycker är totalt irrelevant. Isf är det ju total diskriminering. Då kan man lika gärna börja sparka homosexuella och mörkhyade för att dom jobbar sämre än andra. Det är exakt lika mycket tanke baserat bakom det, som att sparka någon som brukar en drog utanför jobbet eller skola, om det inte gjorts någon studie som bevisar motsatsen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Men om det visar sig att det minsann inte har någon negativ påverkan på deras arbete eller skola, vad för nytta gör drogtester då? Vi snackar om illegala droger här, inte koffein och socker.

Vad arbetsgivaren tror eller tycker är totalt irrelevant. Isf är det ju total diskriminering. Då kan man lika gärna börja sparka homosexuella och mörkhyade för att dom jobbar sämre än andra. Det är exakt lika mycket tanke baserat bakom det, som att sparka någon som brukar en drog utanför jobbet eller skola, om det inte gjorts någon studie som bevisar motsatsen.

Mig veterligen är det inte förbjudet att vara mörkhyad eller homosexuell i Sverige, till och med kombinationen mörkhyad homosexuell är helt laglig...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Random drogtester bara för att det ska testat: Nej

Precis som med annat kontrollrelaterat så skall det inplementeras efter behov, inte godtyckligt. Om det finns rimliga anledningar att misstänka att en anställd går på droger på jobbet (vad man gör privat är fullständigt oviktigt) så bör man kunna testa, men då ska det finnas någon form av bevis eller ordentlig motivering som sen kan granskas.

Gällande "frivilliga" tester så ska de inte existera av den enkla anledningen att de är frivilliga lika mycket som att gå till jobbet på morgonen. Visst, man måste inte rent tekniskt sett, men att vägra kommer ju tolkas på samma sätt som man tolkade häxors påstående om oskyldighet innan man band dem och kastade dem i vattnet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om man inte får ha drogtester så ska väl även företagen slippa rehabilitera drogberoende personer också i sådant fall. De får ju inte sparka någon för att denne är drogberoende utan själva syftet är ju att hitta problemen för att man ska kunna rehabilitera i tid istället för när personen är utslagen.

Dessutom kräver vissa yrkesgrupper förutom drogtester även att man är ostraffad, att man har en bra ekonomi osv osv. Just för att man kanske riskerar andras liv än bara sitt eget om man är drogberoende.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att slumpmässiga drogtester är fel, om man inte har gått med på det förstås. Jag tycker endast att tester skall utföras när "på sannolika skäl misstänks" ta droger. Det är brottsmisstankegrad 3 jag jämför med:

"På sannolika skäl misstänkt - Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.

Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken."

källa: wikipedia

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Innan dessa drogtester införs vill jag gärna se bevis på att ett bruk, utanför jobbet eller skola, har en negativ effekt på jobbet om man inte är hög när man jobbar eller pluggar. Såna här saker ska baserar på empirisk fakta och inget annat.

Visar det sig att det visst har en negativ påverkan på någons effektivitet när denne jobbar eller är i skolan, ja då kan man tänka sig att det vore rimligt att drogtesta. Men även då bör ingen tvingas till detta självklart.

De hårdare reglerna på mitt sommarjobb uppkom på förekommen anledning då de fick problem med en anställd. Nöjd nu?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om man inte får ha drogtester så ska väl även företagen slippa rehabilitera drogberoende personer också i sådant fall. De får ju inte sparka någon för att denne är drogberoende utan själva syftet är ju att hitta problemen för att man ska kunna rehabilitera i tid istället för när personen är utslagen.

Dessutom kräver vissa yrkesgrupper förutom drogtester även att man är ostraffad, att man har en bra ekonomi osv osv. Just för att man kanske riskerar andras liv än bara sitt eget om man är drogberoende.

Det är skillnad på att inte få ha drogtester och inte få testa godtyckligt. Finns det en anledning till att testa så är det en sak, är det godtyckligt så är det en annan.

Anledningen till att godtyckliga tester inte fungerar är den idiotiska logiken som tillämpas då vägran = skyldig oftast är vad slutsatsen är. Ska det då testas så ska det vara regelbundna och obligatoriska tester, vilket väldigt få yrken faktiskt kräver.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Röstade nej, då jag tolkade frågan som "godtyckliga påtvingade drogtester".

I allmänhet ska drogtester inte genomföras såtillvida det inte står i kontraktet, undersökt önskar det eller om polis redan är inblandad dvs brott.
Som redan sagt några ggr i denna tråd.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är skillnad på att inte få ha drogtester och inte få testa godtyckligt. Finns det en anledning till att testa så är det en sak, är det godtyckligt så är det en annan.

Anledningen till att godtyckliga tester inte fungerar är den idiotiska logiken som tillämpas då vägran = skyldig oftast är vad slutsatsen är. Ska det då testas så ska det vara regelbundna och obligatoriska tester, vilket väldigt få yrken faktiskt kräver.

Regelbundenhet funkar inte, då kan man lära sig att vara "ren" till rätt tillfälle. Om man redan vet att det finns en anledning till drogtestet så behöver man ju inte testa. Anledningen är ju givetvis att man vet att personen missbrukar. Då ska man ju verkligen inte testa. Med drogtesterna försöker man givetvis komma fram till vilka personer som behöver hjälp.

Du kan inte ha obligatoriska tester för att det går inte att lagstadga att någon kan tvinga dig att testa mot din vilja. Givetvis misstänker man då att personen har problem med droger.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är skillnad på att inte få ha drogtester och inte få testa godtyckligt. Finns det en anledning till att testa så är det en sak, är det godtyckligt så är det en annan.

Vem ska bestämma vad som är en giltig anledning till att testa? Eller ska det vara godtyckligt?

Din inställning är ju densamma som i en tidigare diskussion vi har haft (och stämmer överens med det mesta jag har läst från dig). Du inser att drogtest i vissa fall måste ske, men alltså inte godtyckligt. Jag antar att du också inser att det är omöjligt att speca direktiv som man kan använda sig av för att bedöma om en person bör drogtestas eller inte. Det faller på alltså på arbetsgivarens (och eventuellt medarbetarnas) misstankar. Men är inte detta i sig också väldigt godtyckligt?
Ska en misstanke räcka? Eller måste ett visst minimumantal av medarbetarna dela misstanken? Hur exakt hade du tänkt dig att detta ska fungera?

(Låt mig gissa, du anser också att att arbetsgivarna i Sverige är rabiata drogtestare?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Regelbundenhet funkar inte, då kan man lära sig att vara "ren" till rätt tillfälle. Om man redan vet att det finns en anledning till drogtestet så behöver man ju inte testa. Anledningen är ju givetvis att man vet att personen missbrukar. Då ska man ju verkligen inte testa. Med drogtesterna försöker man givetvis komma fram till vilka personer som behöver hjälp.

Du kan inte ha obligatoriska tester för att det går inte att lagstadga att någon kan tvinga dig att testa mot din vilja. Givetvis misstänker man då att personen har problem med droger.

Regelbundet behöver ju inte betyda samma dag hela tiden, det kan lika gärna vara en gång under någon av dagarna varannan vecka eller liknande. Det är i alla fall mer regelbundet än lite random när som helst som man ändå slipper om man har lite tur.

Och vem sade någonting om lagar? Det fungerar lika bra med anställningsavtal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vem ska bestämma vad som är en giltig anledning till att testa? Eller ska det vara godtyckligt?

Din inställning är ju densamma som i en tidigare diskussion vi har haft (och stämmer överens med det mesta jag har läst från dig). Du inser att drogtest i vissa fall måste ske, men alltså inte godtyckligt. Jag antar att du också inser att det är omöjligt att speca direktiv som man kan använda sig av för att bedöma om en person bör drogtestas eller inte. Det faller på alltså på arbetsgivarens (och eventuellt medarbetarnas) misstankar. Men är inte detta i sig också väldigt godtyckligt?
Ska en misstanke räcka? Eller måste ett visst minimumantal av medarbetarna dela misstanken? Hur exakt hade du tänkt dig att detta ska fungera?

(Låt mig gissa, du anser också att att arbetsgivarna i Sverige är rabiata drogtestare?)

Vem är ju inte så svårt, arbetsgivaren alt. skyddsombud är ju rätt vettigt. Och varför är det att när vissa ska svara på det jag skriver så slutar hela samhället att existera? Jag tycker inte att det ska vara godtyckligt och helt plötsligt så finns det inga som helst sätt att använda sig av saker som fungerar hur bra som helst inom hur många andra områden som helst...

Jag tycker inte att det ska vara godtyckligt. Jag tycker inte man ska bara kunna hugga någon av ingen som helst anledning och testa dem. Vad som sen utgör en anledning går det väldigt bra att lägga upp direktiv om men exakt vad dessa ska innehålla borde ju lämpligen lämnas till människor som har den detaljkunskapen som behövs för det.

Det är knappast som att bedömningar och avgöranden är någon världsrevolutionerande ny uppfinning som aldrig använts förut. Eller menar du på att folk bara spontant börjar misstänka saker av ingen anledning? Hela den arbetsföra befolkningen är alltså paranoida och får för sig saker? Det låter ju helt rimligt... Inte heller tycker jag arbetsgivare är några rabiata drogtestare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Regelbundet behöver ju inte betyda samma dag hela tiden, det kan lika gärna vara en gång under någon av dagarna varannan vecka eller liknande. Det är i alla fall mer regelbundet än lite random när som helst som man ändå slipper om man har lite tur.

Och vem sade någonting om lagar? Det fungerar lika bra med anställningsavtal.
Vem är ju inte så svårt, arbetsgivaren alt. skyddsombud är ju rätt vettigt. Och varför är det att när vissa ska svara på det jag skriver så slutar hela samhället att existera? Jag tycker inte att det ska vara godtyckligt och helt plötsligt så finns det inga som helst sätt att använda sig av saker som fungerar hur bra som helst inom hur många andra områden som helst...

Jag tycker inte att det ska vara godtyckligt. Jag tycker inte man ska bara kunna hugga någon av ingen som helst anledning och testa dem. Vad som sen utgör en anledning går det väldigt bra att lägga upp direktiv om men exakt vad dessa ska innehålla borde ju lämpligen lämnas till människor som har den detaljkunskapen som behövs för det.

Det är knappast som att bedömningar och avgöranden är någon världsrevolutionerande ny uppfinning som aldrig använts förut. Eller menar du på att folk bara spontant börjar misstänka saker av ingen anledning? Hela den arbetsföra befolkningen är alltså paranoida och får för sig saker? Det låter ju helt rimligt... Inte heller tycker jag arbetsgivare är några rabiata drogtestare.

Du kan inte avtala bort sveriges lagar. Därmed kan du inte heller avkräva sådant i ett avtal. Ja om du nu inte menar att avtala att man får t.ex. sparken om man inte ställer upp förstås. Känns ju lite väl drastiskt som sagt.

Du förstår väl att det skulle finnas lagstadgade prov om man kunde avkräva det av folk?

Det du säger är slumpmässiga tester. Hur tror du sådana går till?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"