Permalänk
Medlem

Byta generator i volvo 744

Tjo fick ett segt fel idag. Alla lamporna såsom varningslampan, "trasig lampa" lampan och ingen laddning till batteriet lampan började idag blinka och härja under hastighetsmätaren. de blinkade och lyste olika svagt. Mot slutet så var det enbart ingen laddning till batteriet som lyste. När jag kommit hem så märkte jag att ljuset var väldigt svagt så jag stängde av bilen oh försökte starta igen. Inte ett ljud kom ifrån den:P Men men så som problemet uppenbarade sig så verkade det som om att den glappade då det under korta stunder inte lyste någon lampa i kontrollpanelen. Men testade då ett annat batteri och samma fel kvarstod så jag behöver nu byta generator. Det är bara att köpa första bästa på biltema då eller?

Fick nu tips om att det kunde röra sig om laddningsregulatorn får testa det först. Någon annan som har varit med om något liknande? Är ju inte någon expert på bilar direkt^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade liknande fel med min gamla 740 där alla varningslampor på instrumentpanelen började lysa svagt och sen blev bilen slö och instabil på tomgång, för att sen tokdö.

I mitt fall var det generatorn som sagt upp sig. Bytte mot en renoverad och efter det funkade det finfint.

Permalänk
Medlem

laddningsregulatorn eller kolen brukar vara det första man provar att byta eftersom båda sitter på den enhet man byter och den är rätt billig
Sitter med två stjärnskruvar i bakkant på generatorn.

Visa signatur
Permalänk

Tips! på Vissa 740 bla så sitter det en värmeavkännare under batteriet som går en kabel till generatorn kollar så kablen inte rökit av eller liknande om du har den dvs. annars testa byta kolen eller byt/låna en generator. även batteriet kan ju vara en bra idee att byta om det är några år på nacken och kolla även nivån i batteriet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

kolla alla kablar. på min bil så laddade inte generatorn föränns man varvade upp bilen i ca 5000 rpm först DÅ slog generatorn igång. en riktigt kall vinter morgon så visste jag inte detta och bilen dog efter ett tag såg hur lamporna ganska snabbt blev svagare och svagare sen dog motorn. lyckligtvis lyckades jag hitta felet,. då var det en liten tunn sladd som lossnat från generatorn. när jag satte dit den igen så fungerade allt normalt.

men troligen är det något med generatorn i sig. som alla sagt, byt kol och regulatorn så kanske det löser sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel och det var diodbryggan som hade gått sönder. Hittade en på Biltema billigt ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Japp bytte laddningsregulatorn och det var inte nåt vidare svårt. så nu funkar den perfa igen. Bara bakhöger blinkers och nu även bak höger ljus som slutat fungera:P Lambdalampan har mirakulöst slocknat också:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag lika gärna använder denna tråden för ett annat litet problem som jag har. Har gärna lite teoretiska förkunskaper innan jag felsöker:)

Det är så att kontrollpanelens lampa som lyser upp hastighetsmätaren och så inte alltid tänds när man startar bilen. Så något glapp eller ärgat. Någon som vet var de kablarna går och var jag kan kolla skarvar och anslutningar och så. Hur öppnar man upp panelen?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

740 äldre än 90? isf under klockan o varvmätaren sitetr det två små plastbitar ta en liten mejsel o bänd bort de där under hittar du två stjärnskruvar. skruva bort de och sen lufter du ut instrumentpanelen och lägger det ovanför.

sen ser du 4st stora bruna plasthållare som du vider ett kvats varv på så ploppar de loss där sitter lampan. (4st lampor tot) har du en 740 91-92 är det lite jobbigare. annan instrumentpanel samma som på 940 serien.

Går även komma åt lamporna underifrån om du skruvar bort plastskyddet ovanför pedalerna. sitter vanligt vis med 3 torx's gäller bara att ha små händer om man tar den vägen spec på 940 instrumentpanelen.

Kolla så att plasten runt anslutningarna är fin och byt lampor annars s vrid de lite så att den hamnar i ett annat läge så ska du se att det funkar bättre.
passa även på o byta alla indikations lampor om de är paj. (alla används inte men nästan)
rätt vanligt att typ alla lampor i cupe'n är sönder.

Ska sitta 1 till vänster om ratten vid knapparna.
1 till höger om ratten.
1 st vid fläktpalene/ac jobbig att komma åt. enklast är att ta vägen via instrumentpanelen.
1 st vid siggarettändaren. bara ploppa loss plasten vid tändaren och ta bort askkoppen sen där hittar du 1-2 skruvar skruva bort och vrid ut mot passagerarsätet så ser du en lampa.
1st vid knapparna för stolsvärmen bara lossa de två skruvarna som är synliga och ta bort askkoppen sitter ibland ett metalclips som man behöver ta bort men det ser du.

1 st bak vid soptunnan. kan vara bökig att komma åt för den ovanel men går med en fin plattmejsel. ta bort soptunnan. där ser du två plastbitar som trycker nerdåt. ta mejslen o bänd upp de lite försiktigt en i taget och plastbiten hoppas ut mot baksätet där hittar du 1-2 lampor om du har en lampa för belysning där annars så är det en för bältesvarnaren där.

så det ska du nog klara. bara köpa lampor på biltema för 10kr för två elelr nått

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
740 äldre än 90? isf under klockan o varvmätaren sitetr det två små plastbitar ta en liten mejsel o bänd bort de där under hittar du två stjärnskruvar. skruva bort de och sen lufter du ut instrumentpanelen och lägger det ovanför.

sen ser du 4st stora bruna plasthållare som du vider ett kvats varv på så ploppar de loss där sitter lampan. (4st lampor tot) har du en 740 91-92 är det lite jobbigare. annan instrumentpanel samma som på 940 serien.

Går även komma åt lamporna underifrån om du skruvar bort plastskyddet ovanför pedalerna. sitter vanligt vis med 3 torx's gäller bara att ha små händer om man tar den vägen spec på 940 instrumentpanelen.

Kolla så att plasten runt anslutningarna är fin och byt lampor annars s vrid de lite så att den hamnar i ett annat läge så ska du se att det funkar bättre.
passa även på o byta alla indikations lampor om de är paj. (alla används inte men nästan)
rätt vanligt att typ alla lampor i cupe'n är sönder.

Ska sitta 1 till vänster om ratten vid knapparna.
1 till höger om ratten.
1 st vid fläktpalene/ac jobbig att komma åt. enklast är att ta vägen via instrumentpanelen.
1 st vid siggarettändaren. bara ploppa loss plasten vid tändaren och ta bort askkoppen sen där hittar du 1-2 skruvar skruva bort och vrid ut mot passagerarsätet så ser du en lampa.
1st vid knapparna för stolsvärmen bara lossa de två skruvarna som är synliga och ta bort askkoppen sitter ibland ett metalclips som man behöver ta bort men det ser du.

1 st bak vid soptunnan. kan vara bökig att komma åt för den ovanel men går med en fin plattmejsel. ta bort soptunnan. där ser du två plastbitar som trycker nerdåt. ta mejslen o bänd upp de lite försiktigt en i taget och plastbiten hoppas ut mot baksätet där hittar du 1-2 lampor om du har en lampa för belysning där annars så är det en för bältesvarnaren där.

så det ska du nog klara. bara köpa lampor på biltema för 10kr för två elelr nått

Trodde att jag hade skrivit det tidigare i tråden men det är en 90a. Får ta och kolla på det lite imorgon. Har inte så små händer så det kan kanske vara lite krångligt att ta det underifrån. Får se om dina tips hjälper. Tack så mycket:)

Stolvärmen är också trasig men det ska jag kika om det kan vara säkringarna som har gått.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Stols värmen är klassiskt att den är paj. om jag var du så skulle jag koppla ur den både med säkringen och vid knapparna och vid evt stolen.

säkringarna sitter innanför askkoppen vid växelspaken.
knapparna så lossar du likadant som när du komemr åt lampan.
*1st vid knapparna för stolsvärmen bara lossa de två skruvarna som är synliga och ta bort askkoppen sitter ibland ett metalclips som man behöver ta bort men det ser du.*
Kan vara lite bökigt att få dit den igen då kablarna på något mystikst sätt har växt

tredje stället är nere vid stolarna på golvet. vid sidan mot tröskellådan så ser du en skruv ta bort den så får du brot en stor plastbit som ligger o skyddar lite vid skensystemet till stolen. en av de där kontakt stryckerna ska du dela på. en på var sida.

Fenomenet att de går sönder kan vara allt att de är sönder brända eller att någon lagt ett knä i stolen. Spec vid besiktningen då dessa feta gubbar förstör bilar Stolevärmen kan du fixa genom att fixa nya slingor som man lägger under klädslen elelr köper en annan stol. eller skiter i det jag har inte använt det på min bil i över 2 år vet inte ens om de fungerar

fungerar inte bältesvarnaren så är den paj på liknande sätt som stolsvärmen.
är en trycksensor kan ha låst sig är väl rätt vanligt. ger upphov till fel som att det klickar att man inte har bälte på sig eller att det inte klickar alls. lösning? klipp en grön kabel vid bältes hållaren eller nere vid kontakt strycket vid stolinfästningen på samma ställe som kontakt stycket till rövvärmen går upp.

Skiljer inte så extremt mycket mellan en 89 oh 90 utsende mässigt.
90an har andra framlysen, kofångare, grill, huv, torpedplåt, sidoskärmar, fram blinkers och andra baklysen . största skillnad förutom det är annat tändsystem som jag har för mig är 'sämre' än HL 2.2 och 2.4 (har för mig det hete så.) Vill du ha tips och mer hjälp så är det bara att fråga. antagligen här eller via pm eller mail eller på irc. Nickar Fullmoon på de flesta ställen eller Swec.

Ställen att leta efter rost är under batteriet och . skärmkanter. under under sidoblinkersen.
Sidoblinkersen skjuter du frammåt och drar ut i bakkant. har de en metall flärp så tycker jag du snarast ska byta ut de mot andra med en plastflärp. ligger inte o gnider o skapar rost då;)

Annars är det inga så extremt stora ställen att kolla på. Dragkroken brukar alltid vara rost på om det finns och rätt vanligt att man har 'trasig lampa' syndrom om man har dragkrok. eller överhuvudtaget i 740.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

2.2 och 2.4 (har för mig det hete så.) Vill du ha tips och mer

o 89 har LH jetronic 2,2 elelr 2,4 minns inte riktigt,,,

90:Ans 740 har väll rex regina sprut?? elelr nåt sånt heter det iaf...

förresten offtopic har tagit körkortet idag ;)...